Catan - Handelsmænd og Barbarer spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 10 år | Spilletid: Ca. 60 - 90 min | Spillere: For 2 - 4 deltagere | Mærke: Spilbræt / Lautapelit | Antal: 1 stk spiludvidelse til Catan (200523)

"Som ovenstående klart viser, så er der masser af muligheder i denne udvidelse både i form af små ændringer (såsom at tilføje kortet ”havnemester” fx) og/eller spille en eller flere af de 5 kampagner. Kampagnerne fungerer meget godt både alene og i kombination med hinanden. Man skal forvente, at et spil tager noget længere tid end normalt, hvis man spiller kampagnerne og i særdeleshed, hvis man kombinerer dem. Men det giver samtidig også meget mere dybde i spillet..."

En spilanmeldelse af Catan - Handelsmænd og Barbarer

Catan (Settlers) er et populært spil herhjemme. Det er et simpelt strategispil, som langt de fleste kan være med til. Vi har spillet det både med børn fra 12 år og med gamle farfar på 72 år.

Der er helt sikkert en grund til Catan er så populær og findes i mange hjem rundt omkring i verdenen.

Handelsmænd og Barbarer er én blandt mange udvidelser til det originale grundspil. Vi har efterhånden de fleste udgaver af Catan - både udvidelser til grundspillet, duellen og Inkarigets fødsel (som er et selvstændig spil i serien) - da vi som sagt nyder at spille Catan herhjemme. Med et spil, man spiller så ofte, er det fedt, at man kan ”spice det op” med forskellige udvidelser.

Spillet kommer i en typisk Catan spilleæske, som ligner de andre. Det måler ca. 30 * 30 * 7 cm.

Det indeholder riddere, broer, kærer, barbarer, guldmønter, 1 farveterning, kameler, begivenhedskort til kampagnerne: ”barbarerne angriber”, ”Handelsmænd & barbarer”, ”begivenheder på Catan” og ”fiskerne fra Catan”. Herudover er der ekstra landebrikker, fiskebrikker, catan-chips m.m. samt en regelbog i A4 str. på 19 sider.

Det kan lyde voldsomt med en regelbog på 19 sider, men det er ikke så slemt, som det lyder. Som nævnt er Handelsmænd & Barbarer udvidelsen fyldt med en masse forskellige måder at spille på. Derfor er det også nødvendigt med en forholdsvis lang regelbog. Vi valgte at tage det fra en ende af og spillede os gennem de forskellige scenarier/kampagner over tid.

Selve gameplayet er det samme, som vi kender fra grundspillet, så på den måde er det nemt at komme i gang med, når man kender Catan i forvejen.

Selve spillet

Som udgangspunkt spilles denne udvidelse ligesom original spillet. Der er en masse forskellige scenarier og ekstra materiale, som kan spilles alene sammen med grundspillet eller kombineres.

Jeg vil forsøge at fortælle lidt om hver enkelt.

”Den venlige Røver”

Dette er en simpel ændring i brugen af røveren, som er særligt egnet ved spil med børn. I denne variant må røveren ikke sættes på et landfelt, hvis feltet befinder sig ved en bygning ejet af en spiller med 2 eller færre sejrspoint. Kan den ikke sættes nogen steder, sættes den på ørkenen.

Dog gælder reglen om at aflevere kort, hvis man har mere end 7 kort på hånden dog stadig for alle. Den venlige røver varianten kan gøre lidt mere lige for alle i starten af spillet. Det er dog ingen garanti for, at man kommer godt med i spillet, hvis man er bagud, da terningerne jo også har rigtig meget indflydelse i Catan.

”Begivenheder på Catan”

Dette er en noget anden variant af spillet, end man kender fra grundspillet. I denne variant tages terningerne ud af spillet og i stedet bruger man de 38 kort, som medfølger. Dette betyder, at man mister terningernes tilfældighed.

Til gengæld tilfører begivenhederne på kortene et element af tilfældigheder tilbage i spillet. Der er bl.a. kort som:
”Handelsfordel” – Ejeren af kortet ”længste handelsvej” må blindt trække et råstofkort fra hånden på en valgfri spiller
”God høst” – Alle spillere får et valgfrit råstofkort fra banken
”Pest” – Alle spillere får kun ét råstofkort for deres byer

Udover terningerne er erstattet af disse kort, spilles resten af spillet som normalt.

”Havnemesteren”

Dette er en simpel ændring af grundspillet, hvor man tilføjer pointkortet ”Havnemesteren”. Dette giver - ligesom ”længste handelsvej” og ”ridderkortet” - 2 sejrspoint. Første spiller, som har 3 sejrspoint fra havne, får ”Havnemesteren”, men kan miste det igen, hvis en anden spiller senere får flere havnepoint end indehaveren af kortet.

”Catan for 2 spillere”

Som overskriften tydeligt siger, er dette en variant for 2 spillere. Tidligere har det ikke været muligt at spille Catan (i dette format) som 2-player game, men det ændres nu. Man spiller med 2 imaginære/neutrale spillere, så der stadig kommer flere huse i spil, så det ikke bliver alt for nemt. Ekstramaterialet i denne udgave er ”catan-chips”, som kan bruges til enten ”tvangshandel” eller ”flyt røveren”.

I opstartsfasen sættes 1 hus for hver af de imaginære spillere – uden veje – på brættet, hvor det er vist i spillevejledningen, og derefter sætter man hver især 2 huse og 2 veje på skift som normalt.

Når en af de 2 spillere bygger et hus eller en vej, bygger vedkommende også et hus eller en vej for en af de imaginære spillere. De imaginære spillere får ikke råstofkort og begivenhedskort gælder heller ikke for dem. Til gengæld kan en imaginær spiller godt eje længste handelsvej.

Når man slår, skal man slå 2 gange med terningerne (det skal give 2 forskellige resultater) og der udbetales råstof, som normalt ved hvert terningslag. Man må én gang under hver tur vælge at bruge sine catan-chips på enten at trække 2 kort fra modstanderens hånd og give 2 retur eller flytte røveren tilbage til ørkenen.

For at få flere catan-chips kan man fx vælge at give afkald på et af sine afslørede ridderkort for at få 2. Derudover får man 2 for hvert hus, man bygger omkring ørkenen eller 1 for hvert hus, man bygger langs kysten. Bygger man et hus i et kryds, som grænser op til både kyst og ørken får man 3 catan-chips.

Kampagner

Udover de ovenstående varianter er der også 5 kampagner i ”Handelsmænd og Barbarer”, som har mere gennemgribende ændringer/tilføjelser til grundspillet.

Dem vil jeg ligeledes forsøge at forklare ganske kort.

”Fiskerne fra Catan”

Ekstramateriale i denne kampagne er fiskebrikker, hvorpå der er afbilledet enten 1, 2 eller 3 fisk samt en enkelt brik med billedet af en gammel sko. Ørkenfeltet erstattes af et søfelt.

Til opsætning er der 6 ”fiskepladser” med tallene 4, 5, 6, 8, 9, 10, der skal placeres i en ledig bugt på hver rammedel.

Fiskepladserne giver mulighed for fiskeri, hvis man bygger et hus/by i et kryds ved en eller flere af disse. Det fungerer ved, at man må trække 1 (by = 2) fiskebrik, når tallet på fiskepladsen slås med terningen – altså i stedet for at få råstoffer, når terningen slås, så trækker man fiskebrikker.

Det samme gør sig gældende, hvis man har et hus eller by rundt om søfeltet (der erstatter ørkenfeltet).
Det er vigtigt, at fiskebrikkerne ligger med bagsiden opad, så man ikke ved hvilke(n) fiskebrikker, man trækker.
Fordelen ved at få fiskebrikker er, at de kan bruges til at forskellige handlinger.

  • Fjerne røveren fra brættet (2 fisk)
  • Træk blindt 1 råstofkort fra en modstander (3 fisk)
  • Tag 1 valgfrit råstof fra banken (4 fisk)
  • Byg 1 gratis vej (5 fisk)
  • Træk 1 udviklingskort (7 fisk)

Man må ikke have mere end 7 fiskebrikker, men kan vælge at ofre en brik for at trække en ny. Dette kan fx være en god ide, hvis man sidder med fiskebrikker, som kun tæller for 1 fisk. Så kan man være heldig at trække en ny fiskebrik, som har enten 2 eller 3 fisk som værdi i stedet.

Feltet med den gamle sko kan man risikere at trække i stedet for en fiskebrik. Ejeren af den gamle sko skal vende sine fiskebrikker, så alle kan se værdierne af dem. Derudover skal ejeren af skoen have 1 ekstra sejrspoint for at vinde. Den gamle sko kan dog gives videre til en anden spiller, når der er en, som har mindst samme antal sejrspoint, som den nuværende ejer af skoen.

Spilleren, som først får 10 point, har vundet (11 point hvis man er ejer af den gamle sko).

”Catans floder”

Ekstramaterialet i denne kampagne er 2 floder (som erstatter 7 normale landfelter), broer, guldmønter og kortene ”Rigeste nybygger” (1 stk) og ”Fattig nybygger” (4 stk).

Når man bygger langs et flodfelt, får man 1 guldmønt for hver vej og hus. Man kan ikke bygge veje hen over floderne, så der skal man i stedet bygge broer. Bygger man en bro, får man 3 guldmønter. Der kan max bygges 7 broer i spillet, og hver spiller har 3 broer til rådighed. Broerne indgår også som en del af ”længste handelsvej”, hvis man går efter denne.

Herudover er der mulighed for at få kortet ”Rigeste Nybygger”, hvis man er den, som alene har mest guld. Denne er 1 sejrspoint værd. Den eller de spillere, som har mindst guld, får kortet ”fattig nybygger” og denne giver -2 sejrspoint. Dette er altså godt incitament for at gå efter at have mere guld end sine modstandere, da det er meget svært at vinde, hvis man har kortet ”fattig nybygger”.

Guldet kan byttes til et valgfrit råstof 2:1. Man kan op til 2 gange pr. tur gøre brug af dette.
Udover at få guld ved at bygge veje, huse og broer ved flodfeltet kan man også bytte råstoffer væk for guld 4:1 i banken eller indbyrdes mellem spillerne. Den spiller, som først får 10 sejrspoint, har vundet.

”Karavanens rute”

Ekstramaterialet i denne kampagne er 1 oasefelt, som erstatter ørkenfeltet og 22 kameler.

Når man bygger hus eller opgraderer til en by, skal der sættes lige så mange kameler på kortet, som huse/byer, der er bygget. Det er ikke nødvendigvis spilleren, der bygger, som får lov at placerer kamelen, da der skal stemmes om det. For at få en stemme, skal man byde ind med minimum 1 korn eller uld.

Hvert uld- eller kornkort tæller som én stemme, og man må gerne byde ind med flere. Man får kun lov at byde ind én gang. Det vil sige, at hvis den første spiller byder 2 råstoffer og næste spiller byder 3 for at have overvægt af stemmer, så må den første spiller ikke ”oppe” sine råstoffer/stemmer til 4.

Hvis ingen byder ind med stemmer, så er det ham/hende, der byggede hus/by, der får lov at bestemme.
Ender afstemningen uafgjort eller parterne ikke kan blive enige om placeringen er det vedkommende, som bød flest kort, der får lov at bestemme. Har alle budt lige mange kort, og ikke kan nå til enighed er det ligeledes ”bygmesteren”, der får lov at placere kamelen.

Kamelerne er vigtige, fordi de potentielt kan give ekstra sejrspoint, hvis man får kamelkaravanen til at gå langs ens egne huse/byer og veje. Hvert hus/by, som ligger i et kryds mellem to kameler, giver hver 1 ekstra sejrspoint. Har man veje, som går parallelt med karavanen tæller de dobbelt ift. kortet ”længste handelsvej”, som udløser 2 ekstra sejrspoint at have.

I denne kampagne gælder det altså om at have nok uld og korn til at få indflydelse på karavanens placering, så man kan få ekstra sejrspoint hevet ud af den. Første spiller, der opnår 12 sejrspoint, har vundet.

”Barbarerne angriber”

Ekstramaterialet i denne kampagne er 30 barbarer, 6 riddere i hver farve, 26 udviklingskort, 1 farveterning, guldmønter og et borgfelt. Der spilles ikke med røveren og kortet ”største riddermagt” fjernes også fra spillet. Man får stadig lov at trække et tilfældigt råstofkort fra en modspiller, når man slår 7 og skal også af med halvdelen af sine råstofkort, hvis man har mere end syv kort på hånden.

Når der bygges hus eller by skal der sættes barbarer på spillepladen. Spilleren, som har bygget hus/by, afbryder midlertidig sin tur og slår 3 forskellige tal med de normale terninger (Det skal være 3 forskellige tal og ikke tallet ”7” – ellers slås der om).

Der sættes 1 barbar på hvert af de 3 kystfelter, som matcher terningslaget. Der kan max stå 3 på hvert felt, så hvis der står 3 i forvejen, undlader man at sætte en på det pågældende felt.
Når der står 3 barbarer er feltet ”erobret” og talbrikken vendes om, og der kan ikke længere gives udbytte på dette felt, ligesom der ikke må bygges omkring feltet.

Hvis et hus/by kun er omgivet af hav og erobrede kystfelter opfattes det som værende erobret, og det betyder altså, at det ikke længere tæller med som sejrspoint. Hører der en havn til huset/byen kan denne heller ikke benyttes. Heldigvis kan barbarerne bekæmpes med riddere.

De nye udviklingskort erstatter de normale udviklingskort. Udviklingskortene i denne udgave skal alle vises med det samme og de fleste er enten ”ridderslag” eller ”stærk ridder”.
”Stærk ridder” betyder, at man må sætte en ridder hvor som helst på kortet. Ved kortet ”ridderslag” skal man sætte en ridder på et ledig felt omkring borgfeltet.

Efter endt bygge- og handelsfase må man flytte sine riddere op til 3 felter eller 5 felter ved at betale korn.
Det handler om at få sine riddere til at fordrive barbarerne ved at have flere riddere omkring et kystfelt end der er barbarer på det. Ridderne skal placeres på et frit felt på en af de 6 sider af landefeltet – altså lidt på samme måde som vejene. Der må ikke stå riddere på borgfeltet, når turen gives videre. Disse SKAL derfor flyttes efter endt bygge- og handelsfase. Når barbarerne fordrives, tages de til fange.

Er man den eneste, der har riddere med i et slag, får man alle barbarerne. Har flere spillere riddere med i slaget får de alle en fange. Er der ikke nok fanger til alle, slås der med terningerne om dem.
Er der efter fordeling stadig en fange i overskud, gives denne til den spiller, som havde flest riddere med i slaget – har alle lige mange slås der også her med terningerne om den.

De spillere, som går glip af fanger kompenseres med 3 guldmønter pr fange.
Det er altid godt at forsøge at få mindst en ridder med i slaget, da man kan samle sejrspoint sammen via fanger (2 fanger = 1 sejrspoint).

Hvis barbarerne er fordrevet fra et kystfelt, hvor der stod 3 barbarer, vendes talbrikken igen og feltet er nu aktivt som før. Huse/byer omkring feltet bliver også befriet.

Efter en kamp mod barbarerne skal man slå med den farvede terning, for at finde ud af om ridderne overlevede kampen. Når man kigger på borgfeltet, er der farvede prikker på hver af de 6 sider (grøn, lilla eller brun). Dette er ”skabelonen” for alle landefelter.

Man skal forestille sig, at alle landefelter har prikker på samme sider som borgfeltet. Riddere som står på den farve, som terningen viser, gives tilbage til spilleren. Som kompensation for en ”faldet ridder” får man 3 guldmønter.
Guldmønterne kan man bruge til at købe råstofkort fra banken (2:1). Dette må man gøre op til to gange i hver tur. Spilleren, som først får 12 sejrspoint, har vundet.

”Handelsmænd og barbarer”

Dette er den sidste kampagne, der er beskrevet i regelbogen.
Som ekstra materiale til denne skal man bruge: 3 handels-landefelter, 36 handelsvarebrikker, 4 kærer i de 4 spillerfarver, 3 barbarer, 20 kærrekort, guldmønter, 25 udviklingskort som bruges i stedet for de originale udviklingskort. Kortet ”Længste handelsvej” og røveren skal ikke bruges i denne kampagne. De 3 barbarer sættes bestemte steder på kortet ved opsætning.

Ved opstart sætter man en by i stedet for et hus som nr. 2 i etableringsfasen samt en kærre udenfor byen.
Kærren har til opgave at transportere gods. I slutningen af sin tur må man flytte sin kærre. I starten har man op til 4 træk. Det koster 2 træk at flytte via en sti uden vej. Hvis man flytter den via en andens spillers vej, skal man betale 1 guldmønt for hvert vejstykke til denne spiller, men det koster kun 1 træk. Flytter man sig via ens egen vej koster det også 1 træk. Hvis man flytter forbi en barbar, koster flytningen 2 ekstra træk.

Man starter med at vælge et af de 3 handelsfelter, som man vil flytte kærren hen til. Ved hvert handelsfelt går der 4 stier ud fra bygningen på midten af feltet, hvor man også kan bygge veje.

Når man rammer destinationen (bygningen på handelsfeltet) trækker man en handelsvarebrik, som viser hvilken handelsopgave, man har. På denne måde skal man flytte kærren rundt mellem handelsfelterne og hente og aflevere handelsgods. Man får mellem 1 og 5 guldmønter for at aflevere en handelsvare det rigtige sted (afhængig af om kærren er opgraderet). Hver gennemført handelsopgave tæller i øvrigt som 1 sejrspoint.

Hvis man har opgraderet sin kærre til minimum ”trin 2” kan man forsøge at bruge denne til at fordrive en barbar, hvis man står i et kryds ved en barbars vej. Dette gøres ved terningslag. Lykkes det kan man flytte barbaren til en anden vej/sti og flytte uden at skulle bruge 2 ekstra træk på det.

Selvom røveren ikke er med i denne udgave, skal man stadig aflevere halvdelen af sine råstofkort, hvis man har over syv kort på hånden. Derudover skal man flytte en af barbarerne til en anden vej/sti. Hvis man flytter en barbar hen på en vej, som en modspiller ejer, må man trække et valgfrit råstofkort fra denne spiller.

Guld er også vigtigt i denne kampagne. Udover det er nødvendigt for at kunne betale en modstander for at bruge deres veje, så kan man også i denne kampagne bytte guld til råstofkort op til to gange pr. tur (2:1).
Spillet slutter efter turen, hvor en spiller har optjent 13+ sejrspoint.

Vores vurdering

Dette er uden tvivl en af de bedste Catan udvidelser, vi har.

Som ovenstående klart viser, så er der masser af muligheder i denne udvidelse både i form af små ændringer (såsom at tilføje kortet ”havnemester” fx) og/eller spille en eller flere af de 5 kampagner. Kampagnerne fungerer meget godt både alene og i kombination med hinanden.

Man skal forvente, at et spil tager noget længere tid end normalt, hvis man spiller kampagnerne og i særdeleshed, hvis man kombinerer dem. Men det giver samtidig også meget mere dybde i spillet.

Når man lige åbner for regelbogen, kan man godt tabe pusten. Det er virkelig mange sider og det kan næsten virke uoverskueligt. Hvis man aldrig har spillet Catan før og vælger at købe udvidelsen sammen med grundspillet, så er det lidt af en mundfuld. Men når man kender grundspillet, så det faktisk ikke så slemt at lære de forskellige varianter/kampagner.

Efter min mening er det stillet meget overskueligt op i regelbogen, så det både er let at læse og nemt at slå op undervejs, hvis man kommer i tvivl. Hvis man kommer i tvivl om, hvordan reglerne skal forstås, så har vi lært, at det kan være en hjælp at finde de engelske regler online og læse den pågældende tekst på engelsk. Indimellem går der noget galt i oversættelsen, som kan få en betydning, for hvordan man opfatter det. Vi var fx nødt til at gøre det under kampagnen ”barbarerne angriber”, for at finde ud af hvor mange ekstra felter, man måtte flytte, når man betalte råstoffer.

Det er en lækker detalje, at der efter alle varianter/kampagner er lavet en lille tekstboks, hvor der tydeligt står, hvad man skal gøre i kombination med andre varianter, som kræver en lille smule tilpasning.
Det er virkelig gennemtænkt og betyder, at det fungerer uanset, hvordan man kombinerer.

Jeg havde egentlig tænkt, at jeg ville beskrive hvilken af kampagnerne, der var min favorit i denne udvidelse. Men det kan jeg simpelthen ikke. De kan noget godt hver især (og sammen).

Hvis man ikke er typen, der bare må eje alle Catan udvidelserne, men kun ønsker en enkelt eller to, så vil ”Catan – handelsmænd og barbarer” klart få min største anbefaling. Man får rigtig meget for pengene i denne udvidelse, så der er til mange timers underholdning.

(Catan er i øvrigt et af de spil, som vi flere gange under corona-pandemien har spillet online via Skype og webcam med et hold venner. Det kræver dog begge husstande har spillet)

- Joan Frederiksen

Læs også spilanmeldelsen af Catan

Læs også spilanmeldelsen af Catan Junior

Læs også spilanmeldelsen af Catan – Eventyrer & pirater



 

 

 

 

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilSpilbræt

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris837,95 kr
På lager
Se varen