Alder: Anbefales fra 10 år | Spillere: For 2 - 4 deltagere | Spilletid: Ca. 90 - 120 min | Mærke: Spilbræt / Lautapelit | Type: Spiludvidelse til Catan
"Hvis man er glad for Catan, synes jeg at Byer og Riddere giver nogle rigtigt gode tilføjelser, der giver nogle flere muligheder. Man skal dog nok ikke lige lære nye spillere at spille Catan med Byer og Riddere inkluderet. Terningerne bestemmer stadig en del, men det er jo en del af Catans DNA. Vil man gerne have mere dybde og flere valg, men har ikke noget imod terninger, så er Byer og Riddere lige sagen..."
En anmeldelse af spiludvidelsen Catan: Byer & Riddere
Endnu mere indhold, til et af verdens bedst sælgende brætspil...
Catan, Settlers fra Catan eller bare Settlers. Kært barn har mange navne, og Catan, som det officielt har heddet siden 2015, er et kært barn for mange. Det blev første gang udgivet helt tilbage i 1995, og var på mange måder en pioner i forhold til, hvor brætspil har bevæget sig hen i forhold til dengang. Men nu skal det her jo ikke være en historielektion.
Catan har pga. sin store popularitet selvfølgelig fået et antal udvidelser og spin-offs, og her skal det handle om udvidelsen Byer og Riddere. Da det er en udvidelse af spillet, kræver det også grundspillet for at kunne spilles, og jeg går ud fra, at man kender grundspillet, hvis man læser dette, så jeg forklarer ikke hvordan grundspillet fungerer.
Hvis ikke man kender det, anbefaler jeg at man starter med grundspillet, inden man begiver sig ud i udvidelser, og især denne udvidelse, som nok er den, der tilføjer mest nyt til spillet. Man kan læse en anmeldelse af grundspillet her, hvis man skulle være nysgerrig på det 😊
Byer og Riddere er den 2. udvidelse til Catan, og anses af mange for at være den bedste. Vi havde før prøvet udvidelserne Søfarere samt Handelsmænd og Barbarer, og dem kan vi egentlig godt lide, så nu var det tid til at prøve Byer og Riddere.
Indholdet af æsken
I æsken finder man:
- 96 nye kort + 2 nye kortholdere
- Nye plastbrikker: 6 riddere, 6 hjelme, 3 bymure og 3 metropoler pr. spiller
- Papbrikker med byggeoversigter, byggetrinsbrikker og nye byggeomkostningskort
- En handelsmand, et barbarskib og et stort havfelt til barbarskibet
- To nye terninger – en almindelig rød og en symbolterning
- Spilleregler på dansk og norsk
Komponenterne er fine, det skal jo passe sammen med komponenterne fra grundspillet, så der er ikke de store overraskelser.
Catan har været udgivet i flere forskellige udgaver, og komponenterne er ikke ens – de gamle versioner er med træbrikker, og de nye er med plastbrikker. Denne udgaves komponenter passer til de grundspil, der er udkommet siden 2003, altså alle Catan-spil med plastfigurer.
Med et par elastikker kan kortene blive liggende i kortholderne uden at falde ud, selv ved lodret opbevaring. Den runde, gennemsigtige beholder med hjelmene følger ikke med spillet, den er købt i en hobbyforretning.
Spillereglerne i Catan: Byer & Riddere
Spillereglerne går rimelig metodisk frem, og selvom 11 sider kan virke som meget for en udvidelse, er det fordi alting er ret detaljeret beskrevet. Hvis man sætter lidt ekstra tid af til sit første spil (som man jo altid bør gøre, når man skal spille noget nyt), så kan man begynde at spille ret hurtigt og lære reglerne undervejs.
Opsætning af spillet
Øen Catan sættes op som normalt – der er et forslag til en startopstilling i starten af reglerne, ligesom der er i grundspillet, men man kan også bruge variabel opstilling, hvis man vil det.
Nogle af tingene fra grundspillet skal sorteres fra inden man starter. Det gælder alle udviklingskortene (der er nogle andre med i udvidelsen), kort med byggeomkostninger (der er også nogle nye), kortet med største riddermagt og den ene terning, der bliver erstattet af den nye røde.
Hvordan ændrer udvidelsen så Catan?
Byer og Riddere ændrer grundspillet på flere forskellige måder. Den første ændring er, at i starten af spillet, når man skal vælge sine startfelter, skal man placere en landsby og en by i stedet for to huse. Det er fordi det kun er byer, der giver adgang til de nye handelsvarer. Korn er vigtigere end normalt i Byer og Riddere, så reglerne har en påmindelse om, at man skal huske at have adgang til korn.
Når man har tur, slår man nu med 3 terninger: De to almindelige terninger (hvor den ene er rød og den anden er gul) og en begivenhedsterning med forskellige symboler på. De to almindelige terninger viser som normalt hvilke felter, der giver udbytte, men tallet på den røde terning bruges også til at se, om man kan få et udviklingskort.
Specialterningen har 3 sider med barbarskib og tre sider med byporte – én i hver farve af gul, grøn og blå. Hvis der slås Barbarskib, rykkes barbarskibet nærmere kysten – efter 7 ryk, rammer de kysten og angriber Catan. Hvis der slås en af byportene, uddeles der udviklingskort i den farve, alt efter hvad den røde terning viser (mere om det om lidt).
Som titlen på udvidelsen antyder, skal vi til at have riddere med samt udbygge vores byer. Ridderne skal bruges til at slås mod barbarer, og by-udvidelserne giver forskellige fordele i løbet af spillet.
Lad os starte med by-udvidelserne, og her skal man bruge byggeoversigten, som er en papramme med nogle brikker indeni.
By-udvidelserne er delt ind i tre forskellige farver, og der er 5 trin af udvidelser i hver farve. For at bygge by-udvidelser skal man bruge de nye handelsvarer – trin 1 i hver farve koster 1 handelsvare i den pågældende farve, trin 2 koster 2 handelsvarer osv. Når man udvider, får man bedre chancer for at få udvidelseskort, hvis begivenhedsterningen viser den pågældende farve, og når man når til tredje trin i hver farve, får man nogle ret gode bonusser – trin 3 i gul gør at man nu må bytte med banken i forholdet 2:1, trin 3 i blå gør at man nu kan opgradere sine riddere (mere om det senere), og trin 3 i grøn gør at man nu må tage et valgfrit råstofkort fra banken, hvis man ikke får udbytte ved terningkastet i en tur.
Specialterningen har slået gul byport, og den røde terning viser 3, så alle der har en rød treer synlig i deres gule byggeoversigt, må tage et gult udviklingskort.
Den første spiller, der når trin 4 i hver farve, må opgradere en af sine byer til en metropol. En metropol giver 2 ekstra point (altså 4 point i alt), men giver derudover ikke nogen fordele.
Den anden store nyhed er ridderne. Ridderne skal bruges til at forsvare Catan mod de grumme barbarer. Riddere kan købes for malm og uld, og findes i 3 niveauer – almindelig, stærk og mægtig. For at opgradere en almindelig ridder til stærk skal man igen betale malm og uld, og en opgradering af en stærk ridder til mægtig har samme pris, men kræver også at man har trin 3 i de blå by-udvidelser.
Ridderne starter som passive, og skal aktiveres ved at betale 1 korn – det er derfor at korn er blevet vigtigere med denne udvidelse, for ridderne skal aktiveres ret tit. Hver gang man har tur, kan man nemlig tage handlinger med sine riddere, men når en ridder har taget en handling, bliver han passiv igen, og skal aktiveres inden han kan bruges igen.
Antallet af spidser på flagene viser styrken på ridderne. Hjelmen, der er let at sætte på og tage af, indikerer om ridderen er aktiveret eller passiv.
Ridderne kan bruges mod modstanderne på forskellige måder, og faktisk også fordrive røveren, hvis han står på et felt, der er træls for en selv, men det primære er jo nok at de skal forsvare Catan mod barbarerne. Når barbarerne angriber, tæller alle spilleres aktiverede riddere som forsvar, uanset hvor de står.
Barbarernes styrke er altid det samlede antal byer og metropoler, og hvis riddernes styrke er det samme eller højere end barbarernes, vinder forsvarerne, og hvis den er mindre vinder barbarerne. Her tæller stærke riddere for 2 i styrke og mægtige riddere tæller for 3.
Hvis barbarerne vinder, overfalder de den eller de spillere, som bidrog med mindst riddermagt til forsvaret. De spillere mister en by, som bliver nedgraderet til et hus. Hvis man mister sin sidste by, kan man ikke længere bygge by-udvidelser, men man mister ikke dem man har i forvejen.
Hvis forsvarerne vinder, og der er én spiller, der alene bidrog med den største riddermagt, får han et kort med ”Catans Frelser”, som giver 1 sejrspoint. Dette mistes ikke ved fremtidige angreb, de er ligesom udviklingskort med sejrspoint fra grundspillet. Hvis der er flere spillere, der står lige med den største riddermagt, må de i stedet trække et udviklingskort fra banken.
Der er slået ”barbarskib” med specialterningen, så barbarerne når kysten. Der er 5 byer i alt, så barbarernes styrke er 5. Der er 6 ”aktive flagspidser”, så spillerne slår barbarerne tilbage. Gul bidrager med 3 flagspidser, rød med 2 og blå med 1, så gul må tage et sejrspoint-kort.
Af andre nævneværdige ændringer er der nu også mulighed for at bygge bymure omkring sine byer, som forøger ens maksimale antal kort på hånden med 2, sådan at man med én bymur må have 9 kort på hånden, når der slås 7 med terningerne, og med 2 bymure kommer man op på 11 kort osv.
Der er også kommet en handelsmand, som man kan aktivere, hvis man trækker og spiller udviklingskortet ”Handelsmand”. Hvis man får handelsmanden, må man sætte ham på et landfelt ved en af sine bygninger, og så længe han står der, må man bytte det pågældende råstof i forholdet 2:1 med banken. Ejeren af handelsmanden får også 1 sejrspoint for at have ham, og den kan kun flyttes, hvis der spilles et Handelsmand kort igen.
Vores mening om Catan – Byer og Riddere
Jeg vil starte med mit største kritikpunkt: Udvidelsen Byer og Riddere tilføjer en temmelig god portion tid til spillet. For Catan-elskere er det sikkert ikke noget problem, men vi kan godt lide Catan som et spil, der tager en god time. Hvis det skal op og tage 2½ time (og nogle gange over 3), har vi andre spil, som vi hellere vil spille, som kommer alt for sjældent på bordet, fordi vi ikke så tit har så lang tid.
Et andet minus ved den øgede spilletid er, at den ikke kun kommer af flere ture, men også længere ture, fordi der er flere ting at gøre. Det gør, at man godt kan komme til at vente relativt længe på sin tur, især hvis man spiller med nogen, som har hang til at tænke længe over deres ture.
En anden grund til at det tager længere tid, er en af de ting, jeg ellers godt kan lide, nemlig de nye handelsvarer. Jeg synes at ideen med nye ressourcer, som bruges til at få nye fordele, er god, men jeg ville lidt ønske, at man fik dem på en anden måde. Fordi man får dem ved sine byer, så man ikke længere får 2 ressourcer men i stedet 1 ressource og 1 handelsvare på 3 ud af de 5 landskabstyper, tager det længere tid at samle ressourcer sammen til at bygge byer osv., og det bidrager også til den øgede spilletid. Man får også nemmere for mange kort på hånden, fordi der nu er 8 forskellige i stedet for 5, og det sinker altså spillet, hvis flere spillere skal aflevere halvdelen af deres surt optjente kort…
Når det er sagt, så kan jeg godt lide de nye ting i Byer og Riddere. Der bliver lidt mere at holde styr på, og ens startplacering er så vigtig som nogensinde, da man nu også får de nye handelsvarer for byer, og de er ret vigtige for at få mulighed for at få udviklingskort. At udbygge sine byer er vigtigt, fordi man så får adgang til handelsvarer. At bygge riddere er vigtigt, så man ikke mister sine byer ved barbarangreb. Korn er vigtigt, fordi det bruges til at aktivere ridderne – alt er vigtigt, og det er svært at få det hele. Derfor tager det noget tid, før man rigtigt er i gang.
Bymurene er også en virkelig god ting at gå efter, for med de nye handelsvarer kan man, som tidligere nævnt, meget hurtigt komme over 7 kort på hånden, før man har noget, man kan bruge. Det gør måske også, at man handler mere med de andre spillere end i grundspillet alene, hvis man da spiller med nogen, der vil handle med en.
Ideen med hjelme på ridderne for at se om de er aktive er rigtig fin. Det er nemt at se om de er aktive eller ej, og hjelmene sidder rimeligt løst, så de er nemme at få af og på.
Terningerne har meget at sige i Byer og Riddere – det har de jo også i grundspillet, men det er nok lidt mere udtalt her, fordi udviklingskortene også bliver tildelt på baggrund af terningslag, og de kan virkelig gøre en forskel. Alligevel virker det som om at udvidelsen gør Catan mere taktisk, hvilket jo burde være det modsatte af heldbetonet… Så måske har de alligevel balanceret det okay.
Hvis terningerne kun giver malm, må man jo se om man kan bytte sig til resten…
De nye udviklingskort synes jeg er rigtigt gode. Der er mange flere forskellige end der plejer, og de tre farver har forskellige kort. Når man har spillet det et par gange, lærer man hvilke farver, der giver hvad, og så kan man jo forsøge at vælge steder til sine byer, der giver de handelsvarer, der gør at man nemmere får udviklingskort i de farver, man gerne vil have. Der er f.eks. kort, der giver gratis veje eller ”monopol”, som man kender, men der er også ”bryllup” hvor de andre spillere skal give dig 2 kort i bryllupsgave, spionkort der lader dig kigge på en modstanders udviklingskort og stjæle et af dem, eller et kort der lader dig se en modstanders hånd og vælge 2 af hans kort osv. osv.
Der er også nogle kort, der påvirker ridderne – der er endda et, der lader dig udskifte en modstanders ridder med en af dine egne eller opgradere nogle af dine riddere gratis. Desværre er der fejl på nogle af kortene, hvilket vi opdagede, da vi ikke helt kunne forstå et af dem, og da vi så slog det op, viste det sig at den danske tekst var forkert. Det kan dog fint spilles med den danske tekst, men det ændrer lidt på balancen.
Byer og riddere fungerer faktisk okay med 2-spiller varianten fra Handelsmænd og Barbarer, der også kan findes på nettet
Hvis man er glad for Catan, synes jeg at udvidelsen Catan: Byer & Riddere giver nogle rigtigt gode tilføjelser, der giver nogle flere muligheder. Man skal dog nok ikke lige lære nye spillere at spille Catan med Byer og Riddere inkluderet. Terningerne bestemmer stadig en del, men det er jo en del af Catans DNA.
Vil man gerne have mere dybde og flere valg, men har ikke noget imod terninger, så er Byer og Riddere lige sagen. Man får flere ting at gøre, man får flere valg at foretage, og for mig er det et plus, da en af grundene til at jeg kører lidt træt i grundspillet er, at det bliver noget ensformigt, fordi der i bund og grund ikke er voldsomt mange forskellige ting, man kan gøre.
Det største minus for os er den øgede spilletid, men når vi får spillet det noget mere, håber jeg, at vi kan få det ned under de 2 timer, og så skal Byer og Riddere nok komme med en gang imellem, når vi spiller med andre, der er vant til at spille Catan.
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Catan (aka Settlers)
Læs også anmeldelsen af spil-udvidelsen Catan: Søfarere
Læs også anmeldelsen af spil-udvidelsen Catan: Handelsmænd & Barbarer
Læs også anmeldelsen af spil-udvidelsen Catan: Eventyrer & Pirater
Læs også anmeldelsen af spil-udvidelsen Catan: Byer & Riddere
Læs også spilanmeldelsen af Catan Duellen
Læs også spilanmeldelsen af Catan Junior
Læs også spilanmeldelsen af Catan: Mod Stjernerne - År 2700