Vi har dog mange andre spændende brætspil på Legebyen.dk!
Alder: Anbefales fra 15 år | Spilletid: 45-60 min. | Spillere: For 3-6 deltagere | Mærke: Game Inventors |
"Konsensus er det sjoveste og mest underholdende brætspil, jeg længe har spillet. Konsensus er, efter min mening, helt klart i toppen når det kommer til selskabsspil for voksne. Spilleæsken har en god størrelse, som ikke er for stor, så Konsensus kan komme med på ferier, eller når vi skal besøge familie eller venner til en hyggeaften. Er man glad for brætspil, vil jeg anbefale, at man prøver Konsensus"
En spilanmeldelse af Konsensus
Kender du det, du er sammen med familien eller vennerne og i er blevet enige om at spille et brætspil. Du ved at lige om lidt, bliver der smidt et spil på bordet, hvor det gælder om at være mega klog og kende navnene på hele verdens hovedstader og datoerne for, hvornår de helt store sportsbegivenheder fandt sted... Fortvivl ej, kom de andre i forkøbet og vær den der smider Konsensus på bordet.
Konsensus er et selskabsspil, hvor det ikke handler om din paratviden, i Konsensus kan man nemlig ikke svare forkert og du kan heller ikke være for langsom. Når du spiller Konsensus, gælder det, som navnet også hentyder til, om at være enige. Du skal altså forsøge at læse de andre deltageres tankegang og finde frem til de samme svar, som flest mulige andre har skrevet. Du kan altså blive vinderen blot ved at være klog på de andre deltageres tanker.
Praktisk om Konsensus
Selskabsspillet Konsensus henvender sig til voksne og de unge over 15 år. Man kan være tre til seks deltagere. Spilvarigheden varierer meget alt efter, hvilke rammer der sættes for point eller tid. Vi har erfaret, at man i hvert fald skal sætte 30-45 min af, når spillepladen rammer bordpladen. Spillets regler og spillepladens forskellige felter er godt beskrevet i den medfølgende spillevejledning på dansk.
Æsken indeholder
- 1 fælles spillebrik.
- 1 terning.
- 14 associationsfelter (til samling af spillepladen).
- 4 actionfelter (til samling af spillepladen).
- 6 papirsblokke.
- 6 blyanter.
- 300 opgavekort.
- 1 spillevejledning på dansk.
Spillets gang
Før spillet kan gå i gang, skal spillepladen bygges. Pladen skal opbygges af 16 ud af de 18 mulige associations- og actionfelter. Det eneste felt som skal indgå i spillepladens opbygning, er startfeltet; feltet med to pile der peger i hver sin retning. Herefter er der faktisk ikke mange regler omkring opbygningen, deltagerne kan på skift vælge et felt og lægge til spillepladen, indtil cirklen er afsluttet. Der kan også trækkes 15 tilfældige felter, eller findes andre opbygningsmuligheder, som deltagerne bliver enige om. Når spillepladen er lavet, skal der vælges en regnskabsfører, der holder styr på alle deltagernes point igennem hele spillet. Opgavekortene placeres i midten, hver spiller får en blok og en blyant, den fælles spillebrik placeres på startfeltet og nu kan spillet begynde.
Alle deltagere slår med terningen for at afgøre, hvem der starter spillet. Den startende deltager slår med terningen og rykker brikken det viste antal øjne i en valgfri retning.
Lander spillebrikken på et associationsfelt, trækker turholderen et opgavekort, som læses højt for de andre deltagere. Eksempler på opgavekort kunne være: to ting der larmer, en planet i vores solsystem, en selvoptaget dansker, en ting der kræver kondition, to ting hvor man skal bruge hovedet osv. Med mulig inspiration fra associationsfeltet, skriver alle deltagere nu deres skjulte svar på deres blok, helt uden nogen form for kommunikation med hinanden. Når alle er færdige, læser deltagerne på skift deres svar op og der uddeles point.
Optællingen af point foregår efter, at deltagerne har læst deres svar højt. Hver deltager får point efter hvor mange, der har svaret det samme. Er der fem deltagere, der har svaret det samme, får hver af de fem deltagere fire point hver, fordi fire andre deltagere havde det samme svar.
Lander brikken på et af de fire actionsfelter, følges vejledningen for disse.
- På actionsfeltet med de to pile der peger i hver sin retning, der også fungerer som startfelt, SKAL turholderen skifte et af spillepladens felter ud med et af de to felter, der ikke er i brug. Efter udskiftningen skal spillebrikker placeres på det nye felt.
- Lander brikken på actionsfeltet med udråbstegnet, SKAL turholderen flytte spillebrikker til et andet valgfrit felt.
- På actionfelterne med et to- og firtal, SKAL turholderen udfordre en af de øvrige deltagere til, at spille om henholdvis to eller fire ekstra point.
Udfordringen forløber ved, at turholderen trækker et opgavekort fra bunken og læser det højt for de andre. Bagefter flytter turholderen spillebrikken til et valgfrit associationsfelt og nævner samtidig navnet på den deltager, som der skal udfordres. Runden forløber som normalt udover at den duellant, som får flest point i runden, tildeles de ekstra to eller fire point. Får duellanterne lige mange point, tildeles der ingen ekstra point.
Vinderen af Konsensus er den deltager, der først når et aftalt antal point eller den deltager, som har flest point, når det valgte tidsrum er nået. Det vil altså sige, at det er deltagerne selv, der sætter rammen for, hvornår spillet er slut.
Deltagernes egne ord om Konsensus
Yvonne: “Et strategisk spil, hvor man skal huske, at det kræver enighed for at vinde. Det gør, at man skal reflektere over sine medspilleres svar og fordi man skal sætte sig i deres sted, skaber det større forståelse for de andre holdninger i selskabet.”
Dennis: “Konsensus er et friskt pust til de ellers normale quizspil på markedet. Det er fedt, at konceptet med at være bedst, for at vinde, er vendt lidt på hovedet. Jeg var rigtig godt underholdt igennem hele spillet.”
Mark: “Det er et utrolig sjovt selskabsspil, personligt grinede jeg ret meget igennem det meste af spillet. Jeg var godt underholdt og var med på et spil mere.”
Min mening om Konsensus
Konsensus er det sjoveste og mest underholdende brætspil, jeg længe har spillet.
Jeg havde taget det med på vores sommerferie sammen med hele familien og man må sige, at det var en succes. Efter at børnene var blevet puttet, blev spillet fundet frem. Spillets opbygning og spillereglerne er i grunden ret simple og alle var hurtigt med.
Konceptet med, at skulle forsøge at regne de andre deltageres svar ud, er ret så sjovt og til tider også udfordrende. Det var også ret sjovt at opleve, hvordan vi faktisk havde ret forskellige tanker omkring de forskellige associationsfelter.
Der medfølger en god mængde opgavekort, de er sjove, tankevækkende og lægger op til nogle til tider meget underholdende samtaler omkring bordet.
Actionfelterne giver et godt twist til spillet omkring opgavekortene og associationsfelter.
Særligt synes vi alle, at det var ret så sjovt, når der var en udfordring i spil, det gav spillet et ekstra strategisk element. For i Konsensus kan det gå hurtigt med pointene, i den ene runde kan en deltager have en klar føring og i den næste, kan samme deltager have mistet føringen. I forbindelse med pointene fandt vi ret hurtigt ud af, at det var en god ide, at sætte et højere slutpointtal end først antaget, således at spillet ikke var slut, før det begyndte.
Konsensus er, efter min mening, helt klart i toppen når det kommer til selskabsspil for voksne. Spilleæsken har en god størrelse, som ikke er for stor, så Konsensus kan komme med på ferier, eller når vi skal besøge familie eller venner til en hyggeaften. Er man glad for brætspil, vil jeg anbefale, at man prøver Konsensus.
- Maria Ejler
Læs også spilanmeldelsen af Partners Duo
Læs også spilanmeldelsen af Nidavellir
Læs også spilanmeldelsen af Living Forest