Zombie Kidz Evolution spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 7 år | Spillere: For 2 - 4 deltagere | Spilletid: Ca. 15 - 30 min. | Mærke: Asmodee | Antal: 1 spil

"Okay, jeg kan lige så godt sige det med det samme: Vi elsker Zombie Kidz Evolution! Det gør simpelthen så mange gode ting, og så er det også sjovt at spille for os voksne, så når Marie kommer løbende og vil spille Zombie Kidz, så vi kan komme frem til nogle flere kuverter, så er vi altid klar på det, hvis vi har tid. Det med at reglerne bliver introduceret gradvist, er som skabt til et børnespil. Det starter helt simpelt, og så kommer der lidt mere på, så spiller man lidt med det, så kommer der lidt mere på, og til sidst har man et spil, hvor der faktisk foregår en del, men hvor Marie på 7 alligevel har fuldstændig styr på det"

En spilanmeldelse af Zombie Kidz Evolution

Samarbejdsspil er blevet populære, og det forstår vi godt herhjemme, for vi er ret vilde med den genre. For dem, der ikke har prøvet sådan et eller kender genren, så er det spil hvor spillerne arbejder sammen og spiller ”mod spillet” – alle taber eller alle vinder. Det er jo helt oplagt at spille sådan nogle med sine børn, så man ikke behøver at holde igen og lade barnet vinde (hvis man er typen, der gør sådan noget), og der findes da også en del samarbejdsspil, der er målrettet til at have børn med. Sådan et spil er Zombie Kidz Evolution, men ikke nok med det; Zombie Kidz Evolution er også et ”Legacy” spil.

Legacy? Hvad er det nu for noget?

Okay, Zombie Kidz Evolution er ikke helt et Legacy-spil, men det gør mange af de samme ting. Et Legacy spil er et spil, der udvikler sig fra spil til spil, men hvor man kun kan spille én ”kampagne”, som typisk varer et vist antal spil. Undervejs ændrer reglerne sig oftest, og man får måske nye komponenter, ødelægger komponenter, sætter klistermærker på komponenter for at ændre dem osv., og det er det der gør, at man ikke bare kan starte forfra på kampagnen, når man er færdig. Det mest kendte er nok Pandemic Legacy (som er fantastisk, hvis man kan lide Pandemic!), men gode gamle Risk, som mange nok har spillet som barn, var faktisk et af de første spil til at blive lavet i en Legacy udgave.

Ordet ”Evolution” i Zombie Kidz Evolution betyder netop at spillet udvikler sig ligesom i et legacy spil, men i modsætning til et ”rigtigt” legacy spil, kan man blive ved med at spille Zombie Kidz Evolution. Det udvikler sig altså til et vist punkt, og så kan man blive ved med at spille det i dets ”færdige form”. Man kan også vælge de nye ting til og fra, hvilket man heller ikke kan i et legacy spil (i hvert fald ikke nogen af dem, jeg kender til).

Men hvad går det så ud på, og er det noget værd? Lad os se på hvad det er for noget, og hvad vi synes om det.

Indholdet af æsken

I æsken finder man

  • Spilleplade
  • 1 specialterning
  • 8 zombier
  • 4 hængelåse
  • 4 spillerbrikker af pap
  • 8 plasticfødder til spillerbrikkerne
  • 13 kuverter, der indeholder ”udviklingerne” af spillet
  • Regelhæfte

Komponenterne er rigtig fine, papdelene er kraftige, og efter omkring 40 spil er der stadig ingen problemer med slid, som man ellers ofte ser på papbrikker. Tingene ligger fint i plasticindsatsen til æsken, dog begynder nogle ting at kunne rasle lidt rundt, når kuverterne begynder at blive åbnet, da de ligger øverst og holder de andre ting på plads. Det er dog ikke det store problem, da der ikke er så mange komponenter, der kan rode rundt.

Regelhæftet

Reglerne er ret simple, og fint beskrevet, så man er hurtigt i gang uden de store dikkedarer. I regelhæftet er der pladser til 3 nye regler, som bliver introduceret i nogle af de forseglede kuverter.,

I regelhæftet er der også nogle ”missioner”, som computer-/konsolspillere nok vil kende som achievements. Her kan man få lov til at sætte et lille pokalklistermærke, hvis man udover at vinde et spil, også lever op til kravene i de forskellige missioner.

Bagerst i regelhæftet er en side, hvor man kan få lov at være lidt kreativ ved at navngive de fire spillerfigurer samt de fire zombietyper. Man kan også skrive de personer ind man har spillet med, og når man har udfyldt hele siden, får man en pokal for det.

Sådan spiller man Zombie Kidz Evolution

Hver spiller vælger en figur, som sættes i det midterste rum på spillebrættet. Spillebrættet har to sider – en til 2 spillere og en til 3 eller 4 spillere. Begge to består af 5 rum samt 4 porte/indgange til skolen, forskellen er at på siden til 2 spillere er der døre mellem flere af rummene, så man nemmere kan komme rundt. Der lægges en zombie ved hver port, og resten lægges ved siden af spillebrættet, og så er man klar.

En spillers tur består af op til 4 ting: Slå med zombieterningen (obligatorisk), ryk et felt (valgfrit) og eliminer zombier (hvis muligt) og lås en port (hvis muligt).

Det første man gør i sin tur, er altid at slå med terningen. På terningens sider er farverne på de 5 rum, og den sjette side på terningen er tom. Der placeres så en zombie i det rum terningen viser – slår man hvid, er man heldig, og der kommer ikke nogen ny zombie i den tur. Herefter må man rykke sin figur ét felt, eller man kan blive stående hvor man er – hvis der er 3 eller flere zombier på det felt man står på, skal man dog flytte, og man må ikke flytte til et felt med 3 eller flere zombier. Når man har flyttet (eller ladet være) eliminerer man så op til 2 zombier på det felt, man står på. Til sidst kan man, hvis man står på et af indgangsfelterne sammen med en anden spillerfigur, låse en af portene til skolen – det er åbenbart nogle tunge hængelåse, så man skal være to til det.

Spillerne vinder, hvis de får låst alle 4 porte til skolen, men de taber, hvis der ikke er nogen zombie at placere, når de skal placeres i starten af en spillers tur.

Spillet udvikler sig

Det lyder jo dejligt simpelt, og det er det også, men som jeg startede med at nævne, så udvikler spillet sig efterhånden, som man får spillet flere og flere spil.

Bag på regelhæftet er der en ”fremgangsoversigt”, hvor man kan se hvor langt man er nået i udviklingen af spillet. Hver gang man spiller et spil (uanset om man vinder eller taber) må man sætte et lille klistermærke, og når man når hen til et billede af en kuvert på oversigten, må man åbne den næste kuvert i spillet, som introducerer et eller andet nyt.

Det kan være en ny regel, eller det kan være andre sjove ting (jeg forsøger at undgå spoilers). Hvis man klarer en af de førnævnte missioner/achievements, må man også sætte et pokalklistermærke, og kommer dermed hurtigere frem til kuverterne.

Vores mening om Zombie Kidz Evolution

Okay, jeg kan lige så godt sige det med det samme: Vi elsker Zombie Kidz Evolution! Det gør simpelthen så mange gode ting, og så er det også sjovt at spille for os voksne, så når Marie kommer løbende og vil spille Zombie Kidz, så vi kan komme frem til nogle flere kuverter, så er vi altid klar på det, hvis vi har tid.

Det med at reglerne bliver introduceret gradvist, er som skabt til et børnespil. Det starter helt simpelt, og så kommer der lidt mere på, så spiller man lidt med det, så kommer der lidt mere på, og til sidst har man et spil, hvor der faktisk foregår en del, men hvor Marie på 7 alligevel har fuldstændig styr på det. Missionerne er også et fint touch, og i modsætning til diverse computerspil, hvor de for det meste bare er pynt og pral, er der mening i at gå efter dem i Zombie Kidz Evolution, fordi de giver et klistermærke til fremgangsoversigten.

Der er masser af missioner at gå efter, og nogle af dem er rimeligt nemme (f.eks. ”vind et spil med 2/3/4 spillere”), så man hurtigt får nogle klistermærker, mens andre er noget mere udfordrende (f.eks. ”vind et spil med 5 zombier på ét felt” – der er kun 8, og hvis man løber tør, så man ikke kan placere en zombie, når man skal, har man tabt).

Især i starten er der mulighed for at få pokaler for fuldførte missioner næsten hver gang, så man hurtigt kommer i gang med at åbne kuverter.

Marie var helt vild med at åbne kuverter, og det motiverede hende meget til at ville spille det igen og igen. Hun har altid været glad for at spille spil, men kan ikke altid koncentrere sig om det, især hvis hendes lillesøster laver noget andet inde i stuen, men når vi spiller Zombie Kidz er der fuld koncentration – hun lever sig helt ind i det, og det er fedt at se hvordan hun er gået fra at vi fortalte hende, hvad der var smart at gøre, til at hun nu styrer spillet fuldstændigt, og kommer med gode forslag til hvad vi skal gøre.

Hvert spil tager et kvarters tid, men når det først er fundet frem, kan vi ikke nøjes med ét spil – der bliver ofte taget 3-4 spil i træk, og det ville være utænkeligt for Marie at spille så længe med de fleste andre spil i vores reol.

Den bageste side i regelhæftet, hvor Marie kunne navngive spillerfigurerne og zombierne, var også et hit. Det gav noget at hun kunne sætte sit eget lille præg på det, og både spillernavne og zombienavne bliver brugt ret konsekvent når vi spiller.

Ikke slut med den sidste kuvert

Nu hvor der ikke er flere kuverter at åbne, er Maries interesse dalet lidt, men hun spiller det stadig gerne, for det er bare et godt spil – og så er det ikke slut, selv når man har åbnet den sidste kuvert. For det første kan man spille videre med de fulde regler som ethvert andet spil, men på udgiverens hjemmeside kan man også hente nogle udfordringer, som man først kan spille, når man har åbnet den sidste kuvert. På den måde er der stadig noget at gå efter, og det giver lidt afveksling da hver udfordring gør spillet lidt anderledes.

Aldersangivelsen på 7 år synes jeg passer helt perfekt. En 6-årig ville helt sikkert også kunne lære det, men jeg tror ikke at Marie ville kunne være så taktisk, da hun var 6, som hun er nu – der gør et enkelt år alligevel en forskel.

Alt i alt kan jeg dårligt få armene ned over Zombie Kidz Evolution. Det er det bedste børnespil, jeg har prøvet, og det ligger i skrivende stund da også nr. 1 i kategorien børnespil på Boardgamegeek.com, som er verdens største spildatabase, og hvor brugerne kan bedømme spillene. Vi er så glade for det, at jeg har skrevet til udgiveren af den danske version, og tigget dem om også at oversætte fortsættelsen Zombie Teenz Evolution, der er et skridt op i kompleksitet.

Hvis de ikke oversætter det, ender jeg nok med at købe det på engelsk og selv oversætte det, ved at sætte labels med dansk tekst over den engelske tekst på de komponenter, der har tekst, sådan så Marie selv kan læse det, for den oplevelse vi havde med at spille igennem Zombie Kidz Evolution var helt fantastisk – ikke bare er det et rigtigt godt spil, men den måde Marie var vild efter at ville spille og det fællesskab vi har om hvert spil, fordi det er samarbejde, gør bare at Zombie Kidz Evolution er en af de bedste spiloplevelser, jeg har haft længe, selvom det er et børnespil.

- Kim Larsen 


Læs også spilanmeldelsen af 8 sjove samarbejdsspil

Læs også spilanmeldelsen af Den forbudte ø

Læs også spilanmeldelsen af 8 gode børnespil

 

Anmeldelse af spilAsmodee

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen