Alder: Anbefales fra 8 år | Spillere: For 1 - 6 deltagere | Spilletid: Ca. 20 - 30 min | Mærke: Horrible Games | Antal: 1 spil i æske.
"En af de store fordele ved Railroad Ink er, at alle spiller samtidig. Det gør at spillet ikke tager ret meget længere tid ved flere spillere, og vores længste spil endnu er lige under tre kvarter og det var med 4 spillere hvoraf de to prøvede det for første gang. Det gør også at man ikke sidder og venter, mens andre har tur, man venter kun lidt, hvis man er hurtigere færdig med en runde end de andre spillere"
En spilanmeldelse af Railroad Ink
Roll & Write genren (groft sagt at slå med terninger og notere på en blok eller en plade) er blevet meget populær, og efterhånden skal ethvert spil med respekt for sig selv have en roll & write version, som f.eks. Copenhagen Roll & Write og Kingdomino Duel – der er endda lige udkommet en roll & write version af 8 timers mastodonten Twilight Imperium! Der er dog selvfølgelig også masser af roll & writes, der ikke har noget at gøre med andre spil, og sådan et er Railroad Ink.
I Railroad Ink handler det om at lave vej- og jernbaneruter for at forbinde så mange udgange på tegnepladen, som man kan, og det gør man ved at slå med terninger, for at se hvad man har at lave ruter med. Lad os se nærmere på hvad det er for noget, og så slutter jeg af med lidt om, hvad vi synes om det herhjemme.
Indholdet i æsken
Railroad Ink kommer i en lækker lille æske med magnetlukning, og i den finder man 4 hvide og 4 blå terninger, tegneplader og tuscher til 6 spillere samt spilleregler på de nordiske sprog.
Det hele ligger rigtigt fint i en plasticindsats, så det ikke rutsjer rundt – hvilket nu ikke havde gjort det store, når det kun er terninger og tuscher, men det ser nu lækkert ud, når det hele ligger pænt og ordentligt, når man åbner æsken.
Tuscherne har fine små tog på dem – i hvert fald når spillet er nyt. Man skal dog ikke spille det ret mange gange, før det er slidt af, men det er jo også bare pynt. Heldigvis har terningerne ikke samme issue, de virker til at være fin kvalitet, og vi har efter 15-20 spil ikke set nogle tegn på at tegningerne på dem bliver slidt af.
Sådan spiller man Railroad Ink
Reglerne til Railroad Ink er rimeligt nemme at gå til, og der er nærmest ikke noget opsætning, så man er hurtigt i gang med at spille.
Hver spiller får en plade og en tusch og de hvide terninger lægges frem, og så er man klar. De blå terninger bruger man ikke til de første par spil, de er til at variere spillet med, så vi nøjes med ”grundspillet” i første omgang, hvor man kun bruger de hvide terninger.
Railroad Ink består af 7 runder, der alle foregår på samme måde. Først kastes terningerne – det er lige meget hvem, der kaster dem, da alle skal bruge de samme terninger. Terningerne viser forskellige slags ruter – landevej eller jernbane, der enten kan være lige, sving eller t-kryds. Derudover er der stationer, som lader landevej og jernbane mødes, samt overskæringer som lader de to rutetyper krydse hinanden, men uden at være forbundne. Nu skal alle spillere tegne de ruter ind, som terningerne viser. Man skal bruge alle 4 terninger, så hvis der er noget, der ikke passer særligt godt ind, må man finde en måde at bruge dem på. Hvis der er en terning, som ikke kan placeres lovligt, kan man dog ikke bruge den.
Terningerne skal tegnes ind på hver spillers plade for at forbinde udgangene, som er markeret med røde pile.
Måden man scorer point på, er at forbinde så mange udgange som muligt på ens plade, samt at have så få løse ender som muligt (da de giver minuspoint), når spillet slutter efter 7. runde. Man får også point for ens længste landevej samt længste jernbane, og for at have udfyldt felter i den røde firkant på midten af pladen.
Man skal altid starte ved en udgang med en rød pil, og alle terninger der tegnes ind herefter, skal enten være forbundet til en eksisterende rute eller starte ved en ny udgang.
For at hjælpe med at samle nogle af de løse ender, kan man undervejs i spillet bruge nogle ”specialruter”. Det er kryds som har forskellige kombinationer af landevej og jernbane, eller bare er vejkryds eller jernbanekryds. Man kan kun bruge én af disse pr. runde og kun 3 i alt i spillet, så det er om at kunne overskue, hvor de gør mest gavn.
Efter 7. runde tæller man point sammen, og spilleren med flest point er søreme vinderen.
Ifølge reglerne skal man i hjørnet af hvert felt skrive rundenummeret når man indtegner en rute – vi har ikke helt fundet ud af hvorfor, for man bruger det vist ikke til noget.
Mulighed for variation
Railroad Ink findes i to varianter, en blå og en rød. Grundspillet, altså de hvide terninger, er nøjagtig det samme, men hver farve spil har nogle farvede terninger, som man kan bruge til at variere spillet med, og de er forskellige i de to farveversioner. Denne udgave er den blå, og her er udvidelserne floder og søer. Man spiller kun med en af udvidelserne ad gangen, så man bruger de lyseblå terninger, hvis man vil spille med søer, eller de mørkeblå hvis man vil spille med floder.
Floderne gør det lidt mere tricky. De tæller som en tredje rutetype, så man får point til sidst for den længste flod man har, men de kan ikke forbindes med udgange – de kan dog gå ud til kanten af pladen mellem udgangene. De er tricky fordi de aldrig kan forbindes med andre rutetyper, så de kommer nemt i vejen for ens netværk, der skal forbinde udgange, og fordi løse ender på floder også tæller som fejl, og dermed giver de minuspoint, når der skal tælles point.
Det kan være noget forskelligt, hvor meget man gør ud af at tegne ruterne – så længe man kan se forskel på de forskellige rutetyper, er det fint.
Søerne har lidt flere fordele. Her kan man forbinde sine netværk via moler, og åbne sider på søen tæller ikke som fejl, når der skal tælles point til sidst.
En sidste måde at variere spillet på, er at spille den såkaldte ”draft” variant. Draft er det engelske ord for at vælge efter tur (ligesom fodbold i skolegården i folkeskolen), og i draftvarianten skiftes man netop til at vælge terninger, så alle ikke tegner de samme terninger. Det gør dog at denne variant kræver at man har et spil per spiller, da man jo så skal bruge 4 terninger til hver spiller, og derfor har vi ikke prøvet den, selvom den lyder interessant. Spillene behøver ikke at have samme farve, så længe man kun bruger de hvide terninger, da de som nævnt er ens i de to farveversioner.
Vores mening om Railroad Ink
De fleste roll & writes er ganske fine uden at være prangende, da det jo er mindre spil, men ind imellem er der nogle reelle perler som f.eks. Ganz Schön Clever, og sådan en er Railroad Ink. Faktisk er Ganz Schön Clever og dens toer Doppelt So Clever de eneste to roll & write spil, der er rangeret højere end Railroad Ink i brugerbedømmelserne på verdens største brætspilssite Boardgamegeek.com
Den største grund til at det er så populært, er selvfølgelig at det er et godt spil. Det kan jo nok ikke konkurrere med større brætspil, men det skal det heller ikke, for hver ting til sin tid. Med en spilletid på 20-30 minutter for 2 spillere og en smule (men ikke meget) mere ved flere spillere, er det perfekt til lige at hive frem på en hverdagsaften, når ungerne er puttet, og man måske ikke har tid til at finde et større brætspil frem, og selvom Railroad Ink er hurtigt at spille, er der masser af spil i det.
Selvfølgelig er der noget held i det, det er jo et terningspil, men i sidste ende er det den spiller, der har udnyttet terningerne bedst, der vinder, da alle jo har indtegnet de samme terninger. Heldet kommer mest til udtryk i de sidste runder, hvor man gerne vil have terninger, der passer til de netværk man har valgt at lave.
Lidt mange åbne ender med 2 runder tilbage... Det lykkedes at få 11 af de 12 udgange koblet sammen ved hjælp af søen. Det var desværre ikke nok til at vinde.
En af de store fordele ved Railroad Ink er, at alle spiller samtidig. Det gør at spillet ikke tager ret meget længere tid ved flere spillere, og vores længste spil endnu er lige under tre kvarter og det var med 4 spillere hvoraf de to prøvede det for første gang. Det gør også at man ikke sidder og venter, mens andre har tur, man venter kun lidt, hvis man er hurtigere færdig med en runde end de andre spillere.
En anden fordel er tegnepladen, som er en dry-erase plade, altså en man tegner på med tusch, som kan tørres af med køkkenrulle bagefter. Det gør at man ikke skal bekymre sig om at løbe tør for blade på en blok, hvor vi i andre spil har måtte laminere nogle blade fra blokken, for ikke at løbe tør. Til gengæld skal man lige passe på ikke at få slettet sine tegninger med hånden ved et uheld!
Størrelsen gør det perfekt til sommerhuset eller campingvognen – det består jo kun af 4 terninger (evt. 6 hvis man spiller med en af udvidelserne) og en tegneplade til hver spiller, så man kan spille det nærmest hvor som helst. Det er forsøgt med held både på en færge og på et fly, selvom der ikke var så meget plads til tegnepladen på flyet, men det gik. Især på fly kan det anbefales med en lille bakke til at slå terningerne i, det er så træls når de ryger på gulvet sådan et sted.
Spillet er angivet til at være op til 6 spillere, men så vidt jeg kan se, er det eneste, der egentlig forhindrer i at være flere, antallet af tegneplader. Hvis man gerne vil være flere end 6, kan man jo så købe et spil mere (det kunne jo så være den anden farve, da tegnepladerne så vidt jeg ved også er ens), eller være fræk og tage en papirkopi af pladen. Man kan også kopiere pladen, hvis man gerne vil gemme sine kreationer. Endnu har vi ikke prøvet at være mere end 4, men der er ingen grund til, at man ikke skulle kunne være flere, da der ikke er nogen spillerinteraktion, som i f.eks. Trails of Tucana eller Welcome To…, hvor der er nogle bonusser for at være først til at nå bestemte mål. I Railroad Ink tegner man helt og aldeles hver sit rutenetværk, og så tæller man point til sidst, og derfor kan man også sagtens hive det frem alene, som et alternativ til f.eks. at lægge kabale.
Railroad Ink er helt sikkert kommet for at blive i vores samling, for det er et af de bedre roll & write spil vi har prøvet, og den genre passer generelt godt til os på hverdage med deres relativt korte spilletid. Det skal nok også blive fast makker på ferier, og især i campingvognen med begrænset bordplads kommer det til at give lidt afveksling til Ganz Schön Clever, Kingdomino Duel og Copenhagen Roll & Write, som ellers er nogle af go-to spillene, når der skal spilles på ikke ret meget plads – for terninger og camping hører bare sammen i min verden!
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Quixo
Læs også spilanmeldelsen af Celtic
Læs også spilanmeldelsen af Gold Mine IQ