Educo Samtalespil anmeldelse

Alder: Fra 6 år | Mærke: Educo | Materiale: Træ og plast | Mål: 30 x 40 cm | Antal: 1 kasse med 28 dele

"Det er meget let at have en samtale ud fra samtalekortene, idet der er mange flotte ting at kigge på. At samtalekortene samtidig er lavet med flotte lækre farver, gør dem inspirerende at kigge på. For ældre børn vil samtalekortene kunne danne grundlag for en lille historie enten mundtligt eller hvor de ældre søskende evt. kunne børnestave nogle af tingene på kortet"

En spilanmeldelse af samtalespil fra Educo

En grå og kedelig lørdag morgen fandt vi det tilsendte samtalespil fra Educo frem. Magnus’ nysgerrighed var vakt allerede, da han så trækassen, og han skulle straks finde ud af, hvad der lå i kassen.

Sættet indeholder

• 16 opgavekort i plast
  • 2 samtalekort i plast (dobbelttrykte)
  • 8 magneter i forskellige farver (svarende til 2 sæt)
  • 1 manual
  • Trææske til opbevaring 30x40 cm

Heldigvis var spillet lynhurtigt at samle. To stolper sættes i en bund, hvori samtalekortet holdes fast.
Allerede mens jeg samlede sættet, begyndte Magnus at snakke om tingene på det ene billede og pege med tingene derpå.

Sættet indeholder to slags samtalekort – et med børn der leger på en strand og et andet med legende børn i en træhytte. Strandbilledet blev nok valgt, da det er den, jeg tror, han bedst kan relatere til.

Spillet er et samtalespil, der kræver to spillere, som placerer trærammen imellem sig.  Herefter vælger man et af de to motiver. Spillerne skiftes til at vælge et opgavekort, og fortæller til medspilleren, hvor magneten skal placeres på motivet. Magneterne skal placeres samtidig og på samme sted for at blive hængene.

Jeg nåede ikke at læse instruktionen, før Magnus havde fundet magnetbrikkerne frem. Men da der er 8 stk. – 2 i hver farve var det ligetil at dele dem mellem os. Den havde Magnus regnet ud, og jeg havde hurtigt fået 4 brikker i forskellig farve udleveret af ham. Vi begyndte at snakke om tingene på billedet uden at bruge de medfølgende opgavekort og fandt ud af, at magneterne skal sidde på hver side af samtalekortet for at kunne blive siddende.

Efter en kort snak om billedet, tog vi billedkortene frem. Magnus var rigtig god til at fortælle om, hvad det var for en farve brik, vi skulle placere samt på hvilken slags ting. Det sjove er, at der typisk er flere af den samme ting på samtalekortet f.eks. to flyvende dragter, to røde krabber, to vandmeloner, to blå balloner etc. Så man skal også fortælle, hvilken en versionerne det er, man vælger. Magnus var hurtig til at finde ud af, at fortælle ”vi skal finde en blå søstjerne under et sandslot”. Hver gang det lykkedes, var en kæmpe sejr og var en high five værd!! Magnus var total optaget af spillet i 20 minutter.

Spillet er i en virkelig god og solid kvalitet. Det meste er i træ i super kvalitet med afrundede hjørner og resten er i virkelig tyk og kraftig plastik, der kan aftørres. Den medfølgende trææske til opbevaring er tung og har udover firmaets logo et flot trykt foto af det ene samtalekort på forsiden. Derudover logo samt illustrationer af opgavekort samt magnetbrikkerne samt teksten ”snakke sammen” på 6 oversatte sprog.

Instruktionen er lavet som en lille folder sat sammen med rustikt garn. Folderen er oversat til 6 sprog, herunder desværre ikke dansk. Den viser spillets tanke i tre overskuelige punkter. Herudover indeholder spillet 8 træbrikker fordelt på 4 farver – i alt brikker til to spillere. Der er to dobbelttrykte samtalekort i plast. Umiddelbar ville jeg ønske, at der medfulgte flere samtalekort – eller det var muligt at tilkøbe flere. På hjemmesider med spillet står der, at der medfølger fire kort mens der på instruktionsmanualen står, at der medfølger 2x2 hvilket jeg tolker som de to samtalekort, der er dobbelttrykte.

Derudover medfølger 16 opgavekort i solidt plast (8 til hvert samtalekort). Opgavekortene er mærket med sværhedsgrad. Ligesom kan let kan se, hvilke opgavekort der passer til hvilket af de to samtalekort, idet disse også er markeret.

Selvom opgavekortene medfølger, vil man let kunne spille spillet uden disse ved bare at kigge på samtalekortet og beskrive en ting, som den anden skal finde ud fra beskrivelsen. Man ville også kunne tage en samtale alene med udgangspunkt i samtalekortet. Det er meget let at have en samtale ud fra samtalekortene, idet der er mange flotte ting at kigge på. At samtalekortene samtidig er lavet med flotte lækre farver, gør dem inspirerende at kigge på. For ældre børn vil samtalekortene kunne danne grundlag for en lille historie enten mundtligt eller hvor de ældre søskende evt. kunne børnestave nogle af tingene på kortet.

Dette samtalespil fremmer kommunikation, kreativitet og samarbejde. Man arbejder med brugen af sprog, herunder farver især farverne: blå, grøn, gul rød, men man træner også brugen af navneord og dennes bøjning f.eks. hund/hunden, is/isen samt forholdsord f.eks. foran, ved siden af, under, over. Spillet angiver desuden, at man undervejs arbejder med matematik, sprog og motorik.

Vi spillede spillet første gang i 20 minutter og nåede kun det ene samtalekort. Spillelængden kommer an på barnets motivation og koncentration, idet man kan tilpasse spillets længde alt efter, hvor mange opgavekort man ønsker at bruge. Magnus er 3 år, som svarer til spillets anbefalede alder, hvilket jeg synes, stemmer godt overens.

Hvis børnene kender ”Find Holger” bøgerne, så minder spillet lidt om dette, blot hvor man skal placere magneter på det fundne objekt.

Educo er et hollandsk firma, der siden 1982 har produceret spil og legetøj i den bedste kvalitet og holdbarhed og sætter fokus på indlæring hos børnene igennem sjov leg. Educo er især et kendt mærke i institutioner og børnehaver pga. af den meget robuste konstruktion i trælegetøjet. Educo har fokus på bæredygtig produktion og sikre produkter til børn og benytter derfor naturligvis giftfri maling og lim uden formaldehyd. De overholder European Toy Safety Directive 2009/48/EC, inklusiv EN71 and ASTM. Deres produktion foregår i Holland, Sri Lanka og Kina, og legetøjet distribueres i over 70 lande. Udover at lave holdbare læringsspil, laver firmaet også kvalitetslegetøj til institutionsbrug.

Sættet vil være oplagt til institutionsbrug i børnehaver, men også til hjemme brug. Man skal dog være opmærksom på, at den store trææske fylder en del. Faktisk også mere end sættet indeni fylder, så æsken kunne let have været halveret i tykkelsen. Det er et dyrere spil at købe, men det er af god kvalitet, så det vil kunne holde til at spille med i flere generationer.

Efterfølgende har Magnus selv ønsket, at jeg skulle finde spillet frem igen og med det samme samtalekort, så der er grobund for flere timers spil med spillet herhjemme i fremtiden.

- Lone Deleuran

Anmeldelse af spilEduco