Anmeldelse af legemad fra Learning Resources

Alder: Anbefales fra 2 år | Materiale: Polyetenplast | Mærke: Learning Resources | Tema: Legemad | Produkter: Diverse

"Her må jeg bare sige, at legemad fra Learning Resources er blandt det bedste legemad vi har haft. Det er meget forskelligt, hvilke materiale man ønsker legemad i, jeg har et klart favoritmærke når vi køber legemad i træ og nu har jeg også et favoritmærke når vi vælger legemad i plast. Når man nævner legemad i plast, så vil mange nok sammenligne med det hårde plast, som udendørs legemad er lavet i, men når vi snakker om Learning Resources, så er deres produkter ikke produceret i hård plast, men “blød” og behageligt polyetenplast som gør, at produkterne ikke blot er holdbare men også rigtig behagelige, at holde i hænderne"

En anmeldelse af legemad fra Learning Resources 

Er du på udkig efter en gave til et barn i alderen 18mdr - 5 år, så er legemad altid et sikkert hit. 

Legemad er utrolig populært blandt både drenge og piger og det har det været i mange mange år. Legemad er ikke blot noget børn viser interesse for i hjemmet, men er også populært underholdning i daginstitutionerne. 

Oversigt over legemads-produkter fra Learning Resources

Jeg kan tydeligt huske, da jeg selv var barn og have et legekøkken fyldt med forskelligt legemad. 

Det legemad som jeg havde, da jeg var lille var dog slet ikke i samme standard, som det forskellige legemad fra Learning Resources.

Jeg kan også huske, hvordan jeg nød, at lave mad og anrette det til mine bamser og dukker, på den måde kan man også nemt inddrage andet legetøj i rollelegen. 

Herhjemme er det stadig mest Villads på 3 år, som leger med legemad, men lillebror Valdemar på lidt over 1 år, er så småt begyndt, at vise interesse for at være med i legen.

Det at lege med legemad, handler ikke kun om underholdning, der er nemlig utrolig meget forskellig læring i, at lege med det detaljeret legemad fra Learning Resources.

Det er af den grund et rigtig godt S.T.E.A.M legetøj. 

Kender du mon betydningen af STEAM? 

Helt kort, så betyder STEAM, at der er muligheder for rigtig mange forskellige former for læring igennem legen med produktet.  

Hvad står S.T.E.A.M for?

S står for Science (videnskab).
T står for Technology (teknologi).
E står for Engineering (konstruktion).
A står for Arts (kunst).
M står for Math (matematik). 

De fleste af os forældre ved, at børn lærer bedst igennem leg og imitation. 

Det ser jeg tydeligt på mine børn. Når mine to yngste drenge leger med legemaden, så åbner der sig et hav af sjove muligheder for rollelege og socialt samspil.  

Jeg synes, at det er sjovt at opleve, hvordan især 3 årig Villads efterligner mine rutiner i køkkenet og senere bruger det i sin rolleleg, hvor han glædeligt inviterer bamser og familie til middag med en stor legemadsbuffet.  

Det er en gave, at se hvordan børnene lever sig ind i rollelegene og det er godt, at lade dem bruge fantasien og kreativiteten i legen.

Jeg læner mig glædeligt tilbage og nyder, at blive inviteret på mad på slottet, på restauranten, på picnic eller hvor Villads’ fantasi fører os hen.  

Er du i tvivl om, hvad rollelege er, så vil jeg selvfølgelig gerne uddybe.

Rolleleg er faktisk fuldstændig som ordet siger, en leg hvor børnene indtager roller. Det kan være, hvor børn efterligner voksne eller figurer i forskellige sammenhænge og universer. De lever sig meget ind i de roller, som de har påtaget sig og udfører rollernes opgaver. 

Voksne kan selvfølgelig også blive inviteret med i legen, men vil i mange tilfælde få at vide, at de ikke leger “rigtigt”. 

Det oplever jeg ofte, selvom jeg synes, at jeg er god til at lege rollelege. 

Hvad ligger til grund for, at børn vælger, at “lade som om” i deres leg, både alene og med andre børn?

Vi forældre kan sidde og tænke, hvorfor lege dyrelæge eller pilot, når de slet ikke er det?

Hvorfor lege at de er Batman eller andre superhelte, som slet ikke har eksisteret i den virkelige verden?

Men børn lærer meget tidligt at lege, at noget er noget andet end i virkeligheden, det starter faktisk allerede i etårsalderen. 

Når børnene er mellem tre og fem år, kulminerer deres rollelege for alvor. Det er i den alder, hvor børnene virkelig kan leve sig ind i rollerne, det gælder både i andre identiteter, men bestemt også i helt andre verdner. - Det er en oplevelse, at sidde og observere. 

Det er også i denne aldersgruppe, hvor børnene begynder at lege “far, mor og børn” men det er også her de begynder, at træde ind i karakterer som superhelte, drager eller andet fantasifuldt. 

Det er i disse rollelege, hvor legemad fra Learning Resources kan gøre en forskel. 

Stort udvalg af legemad 

Legemad fra Learning Resources er ikke som meget andet legemad. Learning Resources har et stort udvalg af legemad, alt efter om man ønsker et stort sæt, et lille sæt, morgenmadssæt, frokostsæt, aftensmadssæt, sæt med udlandske retter eller hvad man ønsker. Deres sortiment rammer en bred målgruppe.

Deres populære legemad er produceret i en utrolig god og holdbar kvalitet, som gør at de mange dele kan holde til masser af leg i mange år.  

Når børn leger rollelege, om det så er udklædningslege eller at de leger med deres legemad, så har legen en stor betydning for deres udvikling, da de lærer noget om andre, men de lærer bestemt også noget om sig selv. 

Rollelege kræver ikke nødvendigvis at flere børn leger sammen, et barn kan også lege rollelege alene, det kan eksempelvis være hvis barnet leger med sit legemad, og leger at han/hun har åbnet en lille café, en grillbar eller noget helt tredje og lever sig ind i legen. Mange børn kan endda leve sig ind i flere roller og karakterer på én gang. 

Børn har en fantastisk fantasi og den, i sammenhold med deres kreativitet spiller derfor også en kæmpe rolle, i forhold til hvordan rollelegen foregår.  

Måske har du, ligesom jeg, siddet på afstand og betragtet børnenes interessante rollelege. 

I disse situationer oplever jeg ofte, at mine børn imiterer mange ting fra vores hverdag, hvilket til tider får mig til, at tænke over min måde, at gøre tingene på og muligvis også måden jeg kommunikerer på. Børn bemærker nemlig mange flere ting end vi lige tror.  

Når børns fantasi får frit spil og rollen i legen indtages, så styrker og udvikler børnene eksempelvis deres empati, kommunikation, sociale kompetencer, fordybelse, indlevelse og derudover vil de også kunne styrke deres følelsesmæssige udvikling, for på den måde at blive bedre til, at sætte ord på egne og forstå andres følelser. 

Det er derfor altid godt, at opmuntre til rollelege, da det giver børn så meget positivt, som de vil få brug for senere i livet.  

Når Villads leger rollelege med sine venner er det også med til, at gøre ham klogere på de sociale spilleregler.

I legen med flere børn er der pludselig flere, som skal blive enige om, hvordan legen skal være og hvordan de forskellige roller skal spilles. 

Det er en rigtig god måde, at lære børn, hvordan de skal give plads til andre børns holdninger og meninger – og det at et nyt og måske anderledes synspunkt faktisk kan være rigtig spændende, at have med i legen.  

For lige at komme tilbage til S.T.E.A.M, så kommer her lidt eksempler til legen. (Det afhænger selvfølgelig af barnets alder og udviklingsniveau.) 

S for Science: Villads erfarer, observerer, sanser og oplever forskellige materialer, strukturer og “temperaturer”, især når legen med legemad kombineres med et legekøkken. 

Vi snakker om de forskellige madvarer og om, hvordan temperaturen skal være i ovnen for at tilberede det. Vi snakker og lærer om sikkerheden i et køkken. Villads skal lære, at han skal passe på ikke at skære sig i fingeren, når man skærer frugter og han skal huske, at bruge grydelapper når han tager noget ud af ovnen.  

T for Technology: Her taler vi om, hvordan et køkken fungerer, i modsætning til hvis man er på skovtur og skal lave sin mad over et bål. 

Hvordan virker kogepladerne i forhold til, hvis vi laver maden direkte over et bål eller en grill. 

E for Engineering: Jeg lader gerne Villads undre sig, selvom han er nysgerrig og gerne vil have svar. Man behøver nemlig ikke altid, at konstatere noget eller søge efter det korrekte svar. 

Det er sundt, at undre sig og tænke lidt over tingene.

Hvorfor er en tomat rund?
Hvorfor er den rød?
Hvorfor er en gulerod orange?
Hvorfor græder mange, når de skærer løg?
Hvorfor er mælk hvidt? 

Man kan også prøve, at konstruere sit helt eget legemad ud af bl.a. pap, filt eller andre kreative materialer.  

A for Arts: Det er oplagt, at lære om farverne på madvarerne, det kan være ved at tale om, hvad farverne hedder og/eller dele madvarerne op i farver. 

Det kan også være, at Villads skal lave en lækker ret, hvor han kun må bruge madvarer i samme farve. Det kan eksempelvis være en grøn salat med agurk, æble, ærter, asparges og grøn peber.

I vores lege kan vi også godt finde på, at lave vores helt eget menukort, med flotte tegninger af retterne.

M for Math: En sjov og lærerig aktivitet kan eksempelvis være, at lave prisskilte. Det er en god mulighed for at lære Villads om penges værdi og han kan så småt begynde at lære, at regne ud hvad folk skal betale for maden i restauranten og hvor mange penge kunderne skal have tilbage. Villads kan selvfølgelig ikke selv regne endnu, men han nyder legen og da han kun er 3 år gammel er det ligegyldigt, at han ikke kan regne. I rollelegen kan han godt. 

Når Villads leger med de mange forskellige dele af legemad, lever han sig virkelig ind i legen og rollen som bl.a. mesterkok. 

Der er blevet lavet forretter med stegte grøntsager, hovedretter med brød, kød og endnu flere grøntsager og desserter med et hav af forskellige kager. 

I legen snakker vi ofte om, hvad de forskellige madvarer hedder, hvilken farve de har og hvordan de vokser/gror eller hvilket dyr kødet kommer fra.

Vi taler også om, hvad der er vores livretter og om hvad vi ikke så godt kan lide. 

Det holdbare og realistiske legemad fra Learning Resources kan sagtens holde til, at blive leget med i timevis, ugevis, månedsvis og endda årevis. 

Det kan både holde til, at blive tabt på gulvet eller at børnene på andre måder er  hårde ved det. 

Den utrolige kvalitet og det detaljeret og realistiske udseende, gør dette legemad yderst velegnet til både private hjem og diverse daginstitutioner. 

Hvorfor vælge legemad fra Learning Resources?

Jeg kan personligt rigtig godt lide produkter, hvor der er mange forskellige anvendelsesmuligheder og muligheder for, at kombinere leg med skjult læring. - Hvilket der er masser af muligheder for med dette legemad. 

Jeg er selv mor til tre skønne drenge i alderen 1 år til 18 år. Jeg har i disse år set på rigtig meget forskelligt legemad, da mine drenge har haft det i mange forskellige materialer, prisklasser og kvalitet. 

Her må jeg bare sige, at legemad fra Learning Resources er blandt det bedste legemad vi har haft. Det er meget forskelligt, hvilke materiale man ønsker legemad i, jeg har et klart favoritmærke når vi køber legemad i træ og nu har jeg også et favoritmærke når vi vælger legemad i plast.

Når man nævner legemad i plast, så vil mange nok sammenligne med det hårde plast, som udendørs legemad er lavet i, men når vi snakker om Learning Resources, så er deres produkter ikke produceret i hård plast, men “blød” og behageligt polyetenplast som gør, at produkterne ikke blot er holdbare men også rigtig behagelige, at holde i hænderne. 

Jeg kan derfor kun anbefale dette fantastiske legemad.

- Carina Lund 

Læs også anmeldelsen af Thorbjørn Is & Cupcake 

Læs også anmeldelsen af Dantoys Grill legemad

Læs også anmeldelsen af indkøbsvogn 

 

Anmeldelse af legetøjLearning resources

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen