Alder: Anbefales fra 8 år | Spillere: For 1 - 4 deltage (bedst med 2 deltagere - kan spilles af 1 spiller | Spilletid: Cirka 30 - 45 min | Mærke: Floodgate Games | Antal: 1 spil i æske
"Vi er hurtigt blevet glade for Sagrada, og det er der flere grunde til. For det første er det flot! Dette er selvfølgelig ikke det afgørende for om man kan lide et spil eller ej, men hvis et spil er godt, giver det (i hvert fald for mig) lidt ekstra spilleglæde, hvis det har gode og/eller flotte komponenter, og Sagrada har begge. Vinduesrammerne er super lækre, og de transparente terninger ser godt ud, når de bliver lagt i et mønster"
En spilanmeldelse af Sagrada
Hvis du nogensinde har været i Barcelona, har du sikkert hørt om, og muligvis set, Sagrada Familia, som er en basilika (type af kirke, der minder om en katedral), der bl.a. er kendt for sine meget smukke mosaikvinduer.
Netop disse mosaikvinduer er inspirationen til spillet Sagrada. I Sagrada skal spillerne konkurrere om at lave det smukkeste vindue ud fra bygherrens ønsker lige den dag. Med terninger skal man lave hver en mosaik, og så gælder det om at placere terningerne, så de giver flest mulige point.
Sagrada blev nomineret til Guldbrikken 2022 i kategorien familiespil, hvor den dog måtte se sig slået af 7 Wonders Architects. Guldbrikken er den største danske brætspilspris, og en nominering her er et kvalitetsstempel i sig selv, da det er en jury af fagfolk, der bedømmer spillene. Men bare fordi Guldbrikken synes, at det er et godt spil, er det jo ikke sikkert at det falder i alles smag, så læs videre og se hvad det er for noget, og hvad vi synes om det herhjemme, og så kan du måske selv vurdere om det er noget for dig.
Indhold af æsken
I æsken finder man
- 4 dobbeltlags spilleplader (”vinduesrammer”)
- 90 terninger og en stofpose til at have dem i
- 24 glasperler (”gunstbrikker”)
- En plade til at holde styr på runderne med pointspor på bagsiden
- En pakke kort på hvert af de nordiske sprog
- Spilleregler på de nordiske sprog
Førstehåndsindtrykket er virkeligt positivt! Pladerne til hver spiller er i lækkert, kraftigt pap og udført som dobbelt-lags plader med udskæringer til terningerne, så de bliver liggende, hvor man har lagt dem. Rigtigt lækkert! Terningerne er lidt mindre end almindelige terninger, for der skal være 90 af dem i den stofpose, der følger med.
De kommer i 5 forskellige farver og er transparente, så ideen om at de er glasstykker ikke går helt fløjten. ”Gunstbrikkerne” er små glasperler, og det føles bare lækkert – de kunne sagtens have været af plastic, men producenten er vist gået all in på kvalitet her. Det er også et godt valg at lave et sæt kort med hvert sprog, når det nu er en nordisk udgave, så man undgår at skulle have 4 sprog på hvert kort, hvilket ville give en meget lille skrift. Nu er det spændende om spillet så kan leve op til det gode førstehåndsindtryk.
Sådan spiller man Sagrada
Hver spiller får en vinduesramme til at placere terninger i, 2 vinduesmønsterkort og et hemmeligt målkort. Vinduesmønsterkortene er dobbeltsidede, og det første man skal gøre, er at vælge hvilket mønster man vil følge. Mønstrene giver nogle restriktioner på, hvordan man må placere sine terninger, og der er kort med forskellige sværhedsgrader.
Jo sværere man vælger, jo flere gunstbrikker får man, som man senere kan bruge til at få hjælp. Hver spiller vælger hvilket af de 4 mønstre man vil lave, sætter det i sin vinduesramme og tager det antal gunstbrikker, der svarer til sværhedsgraden af det valgte mønster.
Der trækkes så 3 fælles målkort og 3 værktøjskort, rundesporet lægges frem, terningerne puttes i posen (hvis det er første gang, ellers er de der allerede), og så er man klar til at spille, når man lige har bestemt sig for, hvem der skal starte.
Sagrada spilles over 10 runder, som alle forløber ens. Startspilleren tager et antal terninger op af posen svarende til antallet af spillere plus én, og kaster dem alle. En efter en vælger spillerne så en terning, som de placerer i deres vindue. Når den sidste spiller har valgt sin terning, går man baglæns og vælger en mere – sidste spiller tager altså to i træk, og startspilleren vælger først og sidst, en såkaldt ”snake draft”.
Når man placerer terningerne i sit vindue, gælder det om at placere dem, så de giver point jf. de fælles målkort, der er trukket – det er altså forskelligt fra spil til spil, hvad der giver point. I et spil kan det f.eks. give point at have rækker hvor alle terningerne er forskellige farver, mens det næste gang handler om at man skal lave kolonner med forskellige værdier. Der er 12 forskellige målkort, og der trækkes 3 af dem i hvert spil.
Reglerne for at placere terninger i sit vindue er ret enkle: Man skal altid placere en terning så den støder op til en anden terning (den første terning skal bare placeres langs en af kanterne), man må ikke have to terninger af samme farve eller værdi ved siden af hinanden, og man skal overholde sit mønster. Mønsteret er det kort man valgte til at starte med, og det bestemmer farve eller værdi på nogle af felterne.
Mønsterkortet bestemmer at nogle af felterne skal have bestemte farver terninger, mens andre skal have bestemte værdier. Hvid betyder at der ikke er nogen restriktion på feltet.
Når alle har valgt terninger i en runde, sætter man den tiloversblevne terning op på rundesporet, så man kan holde styr på hvor mange runder, man har spillet. Herefter går posen videre til den næste spiller, som bliver første spiller i den næste runde. Han/hun trækker og kaster terningerne til den runde, og sådan fortsætter man i 10 runder.
Hvis man har brug for lidt hjælp, er der de 3 værktøjskort. Det er hjælp, man kan købe sig til med sine gunstbrikker, og det kan f.eks. være at man må kaste terningerne om eller at man må smide sin valgte terning i posen og trække en ny. Det kan også være at man må placere en terning uden at overholde nogle af placeringsreglerne. Også her er der 12 forskellige, og der trækkes 3 i hvert spil, så det er ikke de samme ting man kan få hjælp til fra spil til spil.
Efter 10 runder skal der tælles point. Rundesporet vendes om, så det bliver til et pointspor, og så gennemgår man hvert af de fælles målkort og ser hvad hver spiller scorer for dem. Hvert tomt felt giver et minuspoint mens hver gunstbrik, man ikke har brugt, giver et point. Til sidst afsløres ens hemmelige målkort, som er en af terningfarverne, og her får man point for summen af øjne på alle terningerne i den farve. Spilleren med flest point har (meget lidt overraskende) vundet.
Terninger ja, men alligevel ikke for meget held
Selvom der er masser af terninger i Sagrada, er det ikke et terningspil i gængs forstand. Det handler mere om at planlægge godt end om held med terningerne. F.eks. hvis man har et felt, der skal være en bestemt farve, gør man det sværere for sig selv, hvis man omringer det med forskellige værdier, fordi man lige pludselig skal bruge en helt bestemt farve OG værdi.
Her kan man forsøge at lave så få restriktioner for sig selv som muligt – jo længere hen i spillet man kommer, jo sværere bliver det dog, da der bliver færre felter, man kan placere de tilgængelige terninger i. Nogle af målkortene gør også dette sværere, især dem med forskellige farver eller forskellige værdier i rækker og kolonner.
Værktøjskortene er en rigtig vigtig del af spillet. Mange af værktøjerne kan hjælpe rigtigt meget, mens andre er lidt mere specifikke på bestemte situationer. Det hører også med at den første, der bruger hvert værktøj, får hjælpen for én gunstbrik, mens det værktøj derefter koster 2 gunstbrikker for alle andre (og hvis man selv vil bruge det igen). Det er altså om at bruge dem først, men ofte giver det mest mening at bruge dem relativt sent i spillet, hvor det er sværere at placere sine terninger.
Det private målkort er næsten der, hvor heldet spillet mest ind. Man kan være uheldig at alle terningerne i ens farve slår små værdier, eller heldig at de alle er store. Ved mindre end 4 spillere kan man også være uheldig at der slet ikke kommer ret mange i ens farve, hvorimod alle terningerne bliver brugt i spil med 4 spillere, så der kommer altid lige mange af hver farve.
Vores mening om Sagrada
Vi er hurtigt blevet glade for Sagrada, og det er der flere grunde til. For det første er det flot! Dette er selvfølgelig ikke det afgørende for om man kan lide et spil eller ej, men hvis et spil er godt, giver det (i hvert fald for mig) lidt ekstra spilleglæde, hvis det har gode og/eller flotte komponenter, og Sagrada har begge. Vinduesrammerne er super lækre, og de transparente terninger ser godt ud, når de bliver lagt i et mønster.
For det andet synes vi det er godt spil! Vi kan godt lide drafting (at vælge efter tur fra en pulje) som mekanik, og det her med at drafte terninger virker bare rigtigt godt. Der er taktik i hvilke terninger man tager, hvis man kan bruge flere, og især i sin første tur i en runde, er det om lige at skæve til de andres mønstre for at se, hvilke terninger de kan bruge, og hvilke der kunne være chance for kom retur, når man skal vælge igen.
For det tredje er det rimeligt hurtigt. Vi spiller på en halv times tid med 2 spillere, og det lægger sig ind i et sweet spot, hvor det er perfekt til hverdage, hvor vi ikke har så meget tid til at spille. Det er mest roll & writes, der har den tidsramme, og der kan Sagrada give noget variation – selvom det stadig er noget med terninger. Det føles dog mere som et brætspil, især fordi man ikke skriver noget ned, men bruger terningerne som en komponent.
For det fjerde er det nemt at lære. Selvom det er angivet til at være fra 10 år, kan Marie på 7 (snart 8) sagtens forstå reglerne for drafting og placering. Der hvor det giver mening at angivelsen er 10 år, er nok at hun ikke helt forstår strategidelen i det endnu. Men jeg er temmelig sikker på at hun spiller det flydende inden hun bliver 9 (hun spiller dog nok også lidt flere spil end en gennemsnitlig 7-årig pga. sine spil-tossede forældre…)
Terninger og camping hører bare sammen. En terningbakke af en slags kan anbefales, når der skal kastes mange terninger – evt. kan man bare bruge spillets låg.
For det femte er det familievenligt. Vi har spillet det både med min mor og med mine svigerforældre, og begge steder er det blevet taget godt imod. Det tager lidt længere tid jo flere spillere der er med, og vi har ikke kunne få det ned på de 45 minutter, der er angivet på æsken, ved 4 spillere – det tager os omkring en times tid, når alle spillere har prøvet det før (første spil med 4 spillere tog en time og 20 minutter, hvor to af spillerne ikke kendte det).
For det sjette skalerer det rigtigt godt til de angivne spillerantal. Det er både godt med 2, 3 og 4 spillere! Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvilket spillerantal jeg synes er bedst, så det må jo betyde at det er nogenlunde lige godt med alle. Faktisk er der også en solo-version i reglerne, hvor man kan spille det selv som et alternativ til f.eks. at lægge kabale. Jeg har prøvet den, og den er ganske okay, men nok ikke noget jeg kommer til at spille voldsomt meget.
Måske hvis vi har spillet det en aften og Lisbeth går i seng, mens jeg bliver oppe, så kan jeg lige nuppe et solospil, inden det bliver pakket sammen. Der findes også en udvidelse, så man kan komme til at spille 5 eller 6 spillere, men den er ikke oversat til dansk (endnu?). Det eneste tekst, der er i selve spillet, er dog værktøjskortene og målkortene, så hvis man gerne vil spille mere end 4, tænker jeg at man sagtens kan bruge den engelske udvidelse til det danske grundspil – vi har dog ikke prøvet udvidelsen, så jeg ved ikke om det er lige så godt med 5 og 6 spillere.
Alt i alt bliver det til en stor anbefaling herfra til Sagrada. Det er flot, det er hyggeligt, og det er godt!
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Zombie Kidz Evolution
Læs også spilanmeldelsen af Celtic
Læs også spilanmeldelsen af Quixo