Deltagere: 2-4 spillere | Spilletid: Cirka 45 min. | Alder: Anbefales fra 8 år | Antal: 1 spil i æske
"Alt i alt et rigtigt fint spil, som vi godt kan anbefale – især til spillere, som er nye eller uerfarne i genren, men også til folk der har spillet andre spil, og gerne vil prøve noget nyt. Det er fint underholdende, og ikke mere indviklet end at man kan være med i kampen allerede fra sit første spil, men alligevel er der valg at tage, så det ikke bliver for trivielt. Absolut godkendt herfra..."
En spilanmeldelse af Cacao
Da jeg først så Cacao tænkte jeg, at det måtte jeg da have, for det ligner lidt Carcassonne, og det er et spil vi er rigtigt glade for herhjemme. Halvstor var min overraskelse da jeg fandt ud af, at det faktisk ikke er ret meget som Carcassonne – det er mest de firkantede brikker der ligner, men gameplayet minder egentlig ikke voldsomt meget om det.
Jo, man lægger brikker for at udbygge spillefeltet, men de fleste mekanikker er ret anderledes. Er jeg så skuffet? Lad os se på spillet, og så svarer jeg på det til sidst 🙂
Cacao har været nomineret til en del forskellige priser, bl.a. har det fået en ”anbefalet” fra den meget prestigefyldte spilpris Spiel des Jahres i 2015, og var samme år nomineret til en Golden Geek Award i familiespils-genren, hvor den dog blev slået af Codenames (som også er et fantastisk spil!)
Indhold af æsken
I æsken finder man:
- En hulens masse (72 for at være præcis) firkantede papbrikker (44 ”arbejderbrikker” og 28 ”junglebrikker”), som lige skal prikkes ud af deres rammer.
- En masse (okay, 48) små runde papmønter med værdierne 1, 5 og 10, som man også selv får lov at prikke ud.
- 12 lidt større runde papbrikker (”sol brikker”)
- 20 kakaofrugter i træ
- 4 meeples (”vandbærere”)
- 4 spillerplader (”landsbyer”)
Komponenterne er i dejligt kraftigt pap, så de skal nok holde til mange gennemspilninger. Æsken er rigtigt fint indrettet med pladser til komponenterne, hvilket gør at det er nemt at sætte spillet op, og man kan bruge æsken som bank under spillet, da mønterne står i pæne rækker –der er dog et lille men!
Af en eller grund har man ikke tænkt over, at når man fjerner de mange plader med brikker, og sætter brikkerne ned i deres respektive pladser, bliver der en masse luft op til låget, så hvis man opbevarer sit spil lodret, er der alligevel ikke så meget orden når man skal til at spille… Jeg ved ikke helt hvad de har tænkt på fra producentens side, men det virker som en hjerneprut…
Heldigvis er det da noget, der kan løses relativt nemt – man lægger bare noget ovenpå spillerpladerne når man pakker æsken ned, så de bliver holdt på plads. Jeg havde lidt æggebakkeskum liggende, som blev skåret ud så det passede (hvad som helst, der passer i højden, kan bruges tænker jeg), og så har der ikke været problemer med det siden. Det er lidt irriterende at det skal være nødvendigt, men det er noget jeg fint lever med – og det er i hvert fald bedre end at skulle sortere mønterne hver gang jeg åbner æsken!
Opsætning af spillet
Først skal spillet sættes op, og det er ret hurtigt gjort. Hver spiller vælger en farve, og tager en landsby (spillerplade), en vandbærer (lille træfigur) og de firkantede arbejderbrikker i den farve. Vandbæreren sættes på ”-10” på landsbypladen og arbejderbrikkerne blandes og lægges i en trækbunke foran spilleren. Spilleren tager de tre øverste brikker op på hånden. Ved 3 eller 4 spillere tages nogle af arbejderbrikkerne fra først.
Herefter tager man de 28 junglebrikker, som er firkantede brikker på samme størrelse som arbejderbrikkerne, men med andre motiver. Der er forskellige junglebrikker, som jeg kort vil forklare senere. Ved 2 spillere skal nogle af dem sorteres fra, og så finder man en ”enkelt plantage” og et ”marked, salgspris 2” og lægger som startbrikker midt på bordet. Resten af junglebrikkerne blandes og lægges i en trækbunke så alle kan nå dem, og de to øverste brikker vendes og lægges ved siden af bunken. Dette kaldes ”jungleudvalget”.
Hvis man ikke gider at have æsken stående som bank, tager man mønterne, solbrikkerne og kakaofrugterne og lægger på bordet (vi plejer at lade dem være i deres rum i æsken, så er det hurtigere både at stille op og pakke ned igen).
Sådan spiller man
Cacao er det man kalder et ”tile-laying” spil – altså et spil, hvor man placerer nogle brikker, som så kommer til at udgøre spillefeltet.
Spillerne skal skiftevis lægge en af de tre arbejderbrikker de har på hånden, så de ligger ved siden af en eller flere af de junglebrikker, der udgør spillefeltet. Til at starte med er der kun de to startbrikker, men senere bliver feltet naturligvis større efterhånden, som der bliver lagt brikker.
De arbejdere, der er på arbejderbrikken, udfører så handlinger efter hvilke junglefelter, de grænser op til. På hver arbejderbrik er der 4 arbejdere langs siderne af brikken, men de er fordelt forskelligt fra brik til brik, så man kan spille den, man mener man vil få mest ud af.
Når en spiller har lagt en arbejderbrik, ser man så om der skal fyldes op med junglebrikker. Hvis arbejderbrikken skaber en tom plads, der grænser op til 2 arbejderbrikker, skal der lægges en junglebrik. På den måde kommer arbejder og junglebrikker til at ligge skiftevis. Junglebrikken vælges af spilleren, der har tur, fra de to synlige junglebrikker, der udgør ”jungleudvalget”.
Fra spillets start ligger der kun 2 junglebrikker – en enkelt plantage og et marked med en salgspris på 2 mønter. Spilleren kan placere sin arbejderbrik på en hvilken som helst af de pladser, der er markeret med røde firkanter. Hvis der bliver en tom plads, der grænser op til 2 arbejderbrikker, skal der lægges en junglebrik.
Når arbejderbrik og eventuelle junglebrikker er lagt, skal arbejdernes handlinger udføres. Hvis jeg f.eks. lægger en brik så den har 3 arbejdere, der grænser op til en kakaoplantage, får jeg 3 kakaofrugter. De forskellige junglebrikker, som giver noget forskelligt til de arbejdere, man lægger op imod dem, er:
- Enkelt kakaoplantage: Giver 1 kakaofrugt pr. arbejder
- Dobbelt kakaoplantage: Giver 2 kakaofrugter pr. arbejder
- Markeder med salgspris 2, 3 eller 4: Man kan sælge 1 kakaofrugt pr. arbejder for den angivne pris pr. stk.
- Guldminer: Giver 1 eller 2 guld pr. arbejder
- Vand: Flytter vandbæreren 1 felt pr. arbejder frem på spillerbrættet (hvilket giver point)
- Soltilbedelsespladser: Giver 1 solbrik pr. arbejder (man kan max have 3)
- Templer: Den spiller, der har flest arbejdere ind imod et tempel får 6 point ved spillets slutning, den med næstflest får 3 point
Formålet er så at samle flest mønter/point ved at samle og sælge kakao, samt at have flest arbejdere ved templer og få sin vandbærer frem på pointbrættet i landsbyen. Man kan maksimalt have 5 kakaofrugter ad gangen, så man kan ikke bare hamstre og vente på at der kommer et marked med en høj salgspris.
Hvis der er lagt en eller flere nye junglebrikker i turen, bliver de sider, der vender ind mod arbejdere, der lå på bordet i forvejen, også aktiveret – uanset hvilken spiller de tilhører. Man skal altså tænke sig om, når man lægger junglebrikker, da de også kan give ting til modstanderne.
Hver spiller udfører deres handlinger samtidigt og uafhængigt af hinanden, men man skal færdiggøre hver side af arbejderbrikken, før man tager fra en anden side. Hvis man har 3 arbejdere på en dobbeltplantage, kan man altså ikke få alle kakaofrugterne pga. de maksimale 5, da man ikke kan tage de to og sælge dem, og så tage den tredje.
Eksempel: Gul spiller lægger en arbejderbrik med 1 arbejder på hver side, og udfylder et junglefelt med et marked, salgspris 3. Da han så har en arbejder ind mod en plantage og en arbejder ind imod markedet, kan han få en kakaofrugt og sælge den til 3 mønter (hvis han vil). Han kan også gøre det i omvendt rækkefølge, hvis han har kakaofrugter i forvejen (og især hvis hans lager er fyldt). Selvom det er gul, der har tur og har lagt brikkerne, får rød også aktiveret den arbejder, der vender ind mod den nye junglebrik, så hvis han har en kakaofrugt i forvejen, kan han sælge den for 3 mønter hvis han vil
Man må gerne lade være med at udføre arbejdernes handlinger (hvis man f.eks. ikke har lyst til at sælge, men hellere vil vente på et marked med højere salgspris), men man kan ikke gemme ubrugte handlinger til senere. Det ville også være umuligt at holde styr på.
Det sidste man gør i en tur, er at trække en brik fra sin trækbunke, så man altid har 3 på hånden, og hvis der er lagt junglebrikker, skal man også vende den/de øverste i junglebunken, og fylde jungleudvalget op, så der altid er 2 at vælge imellem.
Spillet fortsætter så (med et twist til sidst, når der ikke er så mange brikker tilbage) indtil alle har brugt deres arbejderbrikker, og så tælles der point sammen.
Solbrikker kan give slutspurt
Når der ikke er flere junglebrikker at lægge, kommer der en ny mulighed i spil – man kan bruge sine solbrikker til at lægge sin arbejderbrik ovenpå en af sine tidligere arbejderbrikker. Man kan kun bygge ovenpå sine egne arbejderbrikker.
Denne lille mekanik tilføjer faktisk mere end man skulle tro, da det åbner for at tænke fremad (hvilket ellers er svært, når man ikke ved, hvad der bliver lagt hvor) og planlægge et supersted, hvor man kan bygge ovenpå til sidst – f.eks. ved at spare lidt kakaofrugter op, og så placere en brik med 3 arbejdere ind imod et marked med salgspris 4 og en arbejder til noget vand eller et marked med salgspris 3.
På den måde kan man virkelig lave en slutspurt! Man kan også ”overtage” et eller flere templer, hvis man f.eks. havde en brik med nul arbejdere ind imod et tempel, men bygger ovenpå med en brik med 2 arbejdere ind imod templet – når man bygger ovenpå ved siden af et tempel, er det nemlig den øverste brik, der tæller.
En god intro til genren
Cacao er et ”tile-laying” spil i den lidt lettere ende, og er derfor perfekt til nye spillere i genren, men kan også fint underholde mere erfarne spillere. Der er ikke helt så mange ting at tænke over, når man skal placere sin brik, som i f.eks. Carcassonne (der nok er et af de mere kendte tile-laying games), hvilket gør det hurtigere både at lære og spille.
Vi havde et spil med 3 spillere, hvor vi havde en ny spiller med, hvor vi spillede på 49 minutter inkl. forklaring af spillet, og æsken siger 45 minutter. Selvom Carcassonne egentlig siger 35 minutter på æsken, er vores erfaring at det plejer at tage væsentlig længere tid med nye spillere.
Jeg kan godt lide det med at man har 3 arbejderbrikker på hånden, så man ikke bare skal trække en brik og placere den, hvor man mener den vil gavne mest, men i stedet har et valg mellem hvordan man vil fordele sine arbejdere (medmindre man har 3 ens brikker på hånden selvfølgelig). Det gør det mindre held-betonet, hvilket altid er en positiv ting for mig.
Vores vurdering
Cacao fungerer godt både til 2 og flere spillere – hvilket langt fra alle spil gør – og det er klart et plus herhjemme, hvor vi spiller en del bare os to, pga. manglende tid til at mødes og spille med andre. Det med at tage nogle junglebrikker fra ved 2 spillere eller nogle arbejderbrikker fra ved 3 og 4 spillere, balancerer spillet godt både mht. tid men især ift. mængden af junglebrikker kontra antallet af runder (som jo er bestemt af antallet af arbejderbrikker).
Det plejer at passe med at junglebrikkerne løber tør omkring næstsidste runde, selvfølgelig lidt afhængigt af hvordan man placerer sine arbejderbrikker til sidst, hvilket gør at man som regel kan bruge solbrikker og bygge ovenpå i sidste og måske i næstsidste runde.
Der er dog en væsentlig forskel fra 2 til flere spillere, og det er templerne. Ved 2 spillere fordeler man dem stort set altid, så det bliver 6 point til den ene og 3 til den anden (medmindre den ene vælger slet ikke at sætte nogle arbejdere på), hvor ved flere spillere bliver der nogen, der får 0 point for templer, og det gør selvfølgelig en større forskel, når der skal tælles point til sidst.
Et andet plus er at spillet er pænt at se på. Det kan virke som en lille ting, men man bruger jo hele spilletiden på at kigge på de brikker, så er det nu rart at de ikke er tudegrimme. Både landsbypladerne, brikkerne, mønter og kakaofrugter er lækkert designet, og det giver bare en lille smule ekstra spilleglæde, når man finder det frem.
Et andet lille plus er overraskende nok organiseringen i æsken. Selvom jeg skød den lidt ned tidligere pga. den fejl (vil jeg i hvert fald mene det er) de har lavet med luft i toppen af æsken, så holder det rigtigt fint styr på alle komponenterne – når bare man lige får lagt noget oven på pladerne, når man pakker det ned, så det ikke rasler rundt!
Tit og ofte bliver æsker alt for store, når producenten prøver at lave små rum til alting, men her er det egentlig fint udført, og æsken er stadig i den mindre afdeling, hvilket er et plus, når der skal findes plads i spil-reolen.
Det er som tidligere nævnt i den lidt lettere ende af genren, og det kan jo være et plus eller et minus alt efter hvem man er – vi har spillet en del Carcassonne, og vi er fint underholdt af Cacao, og vi vil bestemt vælge Cacao hvis vi skal spille med nogen, som ikke har prøvet nogle af de to spil, og så kan man altid ”rykke op” til Carcassonne senere hvis man synes.
Alt i alt et rigtigt fint spil, som vi godt kan anbefale – især til spillere, som er nye eller uerfarne i genren, men også til folk der har spillet andre spil, og gerne vil prøve noget nyt. Det er fint underholdende, og ikke mere indviklet end at man kan være med i kampen allerede fra sit første spil, men alligevel er der valg at tage, så det ikke bliver for trivielt.
Absolut godkendt herfra.
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Pandemic
Læs også spilanmeldelsen af Lost Cities
Læs også spilanmeldelsen af Catan