Alder: Fra 8 år | Spilletid: 10 - 15 minutter | Spillere: For præcis 2 deltagere
"Pylos er, med sine grundregler, lidt for klaustrofobisk og føles som endnu et fire-på-stribe-agtigt spil, hvor du har unfair fordele, hvis du kan taktikken eller spiller som 2. spiller. Men måske er Pylos slet ikke ment som et hjernevrider-spil, der skal få dig til at ligge søvnløs i sengen hele natten. Det tror jeg slet ikke..."
Pylos indpakning og kasse
Pylos kommer i en standard størrelse kasse med et simpelt, hvidt design. I kassen finder man spilpladen og en stofpose som indeholder 30 kugler – 15 lyse og 15 mørke – samt et regelhæfte.
Spilpladen er lavet af et solidt, træagtigt materiale som føles mere lækkert end plast. Kuglerne, som fungerer som spillebrikker, er lavet af massivt træ, hvilket helt klart hæver kvalitetsfornemmelsen af spillet. I det hele taget føles spillet som god kvalitet, og jeg synes personligt altid det er rart at have spilkomponenter af træ.
Uden på kassen er der en QR-kode, som vi troede ville guide os til et website eller en video med reglerne, men det man får, er en video med to personer som spiller spillet med baggrundsmusik. Ingen forklaring af spillets regler, eller noget som helst andet. Det var ikke hvad vi havde forventet.
Heldigvis følger regelhæftet med, og det indeholder spillets simple regler på et utal af sprog.
Selve Pylos spillet
Spillet foregår ved at to personer på skift placerer en af sine 15 kugler på brættet, som lige så stille begynder at forme en pyramideform. Den person der ender med at placere sin sidste kugle på toppen af pyramiden har vundet. Simpelt, ikke?
Det er ikke helt så simpelt som det lyder, for Pylos er det man ville kalde et hjernevrider-spil.
Egentlig er reglerne simple:
1: Man skal placere én af sine kugler på brættet af gangen.
2: Hvis der er fire kugler på brættet, som former en firkant (en 2 x 2 form), må man placere en kugle på firkanten (som gør at man bygger opad).
3: Danner man en firkant på brættet, som kun består af fire af ens egne kugler, så må man tage to kugler fra brættet tilbage i ”graven” (som er der hvor du har dine ubrugte kugler under spillet). Man må kun tage kugler som ligger frie, så hvis der er bygget ovenpå dem, kan de ikke tages tilbage. Men man må også gerne tage den kugle man lige har placeret, for at danne firkanten, samt en anden fri kugle.
4: Hvis ens modstander danner en firkant (uanset farve), så må man tage en af sine kugler på brættet og flytte denne på toppen af den nydannede firkant. Det gør at man kan ”spare” en kugle, ved at spille en kugle som allerede er på spilbrættet, i stedet for at bruge en fra graven.
Man må desuden kun flytte sine kugler opad, og altså ikke rykke dem ned igen. Man må heller ikke flytte en kugle, uden at flytte den opad. Fx må man ikke tage en kugle som ligger på toppen af nogle andre kugler og flytte den ned på brættet igen. Man skal altid bygge opad.
Vinderen er som sagt den person der slutter med at placere sin kugle på toppen af pyramiden, men du kan også tabe spillet med det samme, hvis du pludseligt ikke har flere kugler tilbage i graven.
For at vinde Pylos er du derfor nødt til at holde styr på hvor mange kugler du har, samt holde rigtig godt øje med muligheder i spillet, som gør at du enten kan ”genbruge” en kugle på brættet ved at flytte den opad på en firkant, eller se om du kan danne en firkant kun med dine egne kugler, som tillader at du kan trække to af dine kugler tilbage i graven.
Kuglerne er dine ressourcer, og det handler derfor om at være kløgtig for at kunne spare på dine ressourcer. Eller, det troede vi i hvert fald…
Ujævne fordele
Vi opdagede at Pylos, selvom det er et abstrakt og faktisk ganske underholdende spil, meget hurtigt bliver en smule ensformigt. Spillepladen er ikke stor nok til at tillade særligt mange taktikker, og derfor danner der sig meget hurtigt et bestemt spilmønster, hvis man spiller mere end et enkelt eller to spil. Det føles på en måde lidt klaustrofobisk.
Vi fandt hurtigt begge to taktikken der skal til for at vinde, og lige pludseligt løber den ene spiller bare tør for muligheder, og det føles desværre undervældende at vinde spillet.
Jo, det kræver lidt kløgt i starten af spillet hvor spilbrættet tillader flest mulige placeringer af kuglerne, og man kan kan måske godt ”vende” spillet til ens fordel, men så er det højst sandsynligt fordi ens modstander ikke har tænkt sig om, mere end egentlig kløgt fra ens egen side.
I øvrigt opdagede vi også, at det næsten altid er den person der starter spillet, der taber. Men det kan have været et tilfælde.
MEN! I regelhæftet er der faktisk, udover reglerne, to variationer af spillet: en variant til børn, samt en variant til ”avancerede spillere” som de kalder det.
Vi havde ikke brug for en forsimpling af reglerne, så vi gik med det samme i gang med de avancerede regler, som egentlig bare indfører at du kan have 4 eller 3 kugler af din egen farve på stribe (på pyramidens første eller andet niveau, og aldrig diagonalt).
Har du det, så må du, ligesom hvis du danner en firkant i din farve, tage to kugler fra brættet tilbage i graven. Denne ekstraregel gør, at spillet får en ekstra dimension, og som gør at underholdningsværdien af spillet forhøjes.
Opsummering om Pylos
Pylos er, med sine grundregler, lidt for klaustrofobisk og føles som endnu et fire-på-stribe-agtigt spil, hvor du har unfair fordele, hvis du kan taktikken, eller spiller som 2. spiller.
Men måske er Pylos slet ikke ment som et hjernevrider-spil, der skal få dig til at ligge søvnløs i sengen hele natten. Det tror jeg slet ikke... Jeg nød faktisk spillet for dets simple regler og ret hurtige tempo.
Spil et spil eller to over en kop kaffe, eller med dit barn eller mindre søster – det fungerer det fint til. Jeg vil anbefale at bruge de ”avancerede” regler, som giver spillet en ekstra dimension af taktik, og længere levetid.
Har du alligevel svært ved at nyde spillets regler og mekanik, så kan man til gengæld nemt nyde spillets æstetik. Jeg synes der er noget tilfredsstillende ved at bygge den lille pyramide, og med et spilbræt og spilelementer af træ, så er der ingen tvivl om selve spillets byggekvalitet også hjælper mig med at nyde dette spil i ny og næ.
- Anders Bertelsen
Læs også spilanmeldelsen af Mensa Select Vinder 1993 Quarto
Læs også spilanmeldelsen af Mensa Select Vinder 1995 Quixo
Læs også spilanmeldelsen af Mensa Select Vinder 1997 Quoridor
Læs også spilanmeldelsen af Gigamics Katamino