Alder: Anbefales fra 12 år og opefter | Spillere: For 1 - 5 deltagere | Sprog: DANSK | Mærke: FryxGames | Antal: 1 udvidelse i æske (...skal bruges med grundspillet!! )
"Vi kan godt lide den ekstra mulighed for handling det giver, og det giver lidt en ”hvor længe tør du vente”-følelse, fordi man jo gerne vil have lageret så fyldt som muligt, men man vil heller ikke risikere at en modstander tømmer det først. Fordi man kun har én handelsflåde (medmindre man har fået flere fra kort), bliver man også nogle gange nødt til at vælge, hvad man vil have, hvis flere koloniers lagre bugner, for så er der nok sandsynlighed for, at andre spillere tager dem, man ikke selv tager..."
Terraforming Mars – et af verdens bedste spil – nu med danske udvidelser
Jeg har tidligere skrevet om de første to danske oversættelser af Terraforming Mars udvidelser, nemlig Prelude og Hellas & Elysium, og nu er de sidste 3 også kommet på dansk, og dem har jeg også fået lov at skrive lidt om.
Som jeg også skrev sidst, er det selvfølgelig smag og behag om et spil er godt, så at kalde det et af verdens bedste spil er måske at strække den, men på brætspilsiden boardgamegeek.com, som er verdens største spilsite, hvor brugerne kan give karakterer til alverdens spil samt bedømme sværhedsgrad osv., ligger Terraforming Mars i skrivende stund nr. 4 af alle spil (over 130.000 spil) med en gennemsnitsvurdering på 8,42 ud af 10 mulige på over 70.000 vurderinger - det er 8. flest antal vurderinger af alle spil på siden, så det er ikke kun for nørder!
Hvis du læser dette, er der en vis sandsynlighed for, at du allerede kender Terraforming Mars, da artiklen handler om udvidelser til det, men hvis du har forvildet dig herind uden at kende grundspillet, kommer her lige en kort opsummering (du kan også læse en fuld anmeldelse her):
I Terraforming Mars skal spillerne tilsammen hæve de ”globale parametre” iltniveau, vandmængde og temperatur på Mars, for at gøre planeten beboelig. Det er dog ikke et samarbejdsspil! Hver spiller er et firma, der deltager i ”terraformingen”, men selvom alle er med til at hæve niveauerne for de tre parametre, handler det om at være det firma der er bedst.
Alle kan gøre ting, der hæver niveauerne for de tre globale parametre, og når alle tre når nogle fastsatte niveauer, slutter spillet, og den spiller med flest sejrspoint vinder. Man skal altså både gøre ting, der hjælper med at få niveauerne for de tre parametre op, men også andre ting, der giver point.
Terraforming Mars er et strategispil i den middeltunge ende – det er egentlig ikke voldsomt kompliceret, men der er masser af valg at foretage, og masser af ting at holde styr på (især for nye spillere). Det tager ca. 2-3 timer at spille - det kan dog også godt tage længere, hvis spillerne ikke gør så meget ud af at lave de ting, der hæver de globale parametre og dermed afslutter spillet.
En af de ting, der har været med til at gøre det så populært, er de 5 udvidelser, der tilfører forskellige ting til spillet, så det aldrig bliver ensformigt. Man kan veksle lidt mellem udvidelserne, eller man kan kombinere dem. 2 af disse udvidelser er, som nævnt ovenfor, tidligere kommet på dansk, og nu er de resterende 3 også kommet og det er disse 3 dette indlæg handler om.
I beskrivelserne af udvidelserne går jeg ud fra, at man kender grundspillet.
Dual Layer Player Boards
Udover de tre nyoversatte udvidelser, har jeg fået lov at afprøve et sæt dobbelt-lags player boards, altså en erstatning for dem, der følger med grundspillet, hvor man placerer sine kuber med produktion og ressourcer. Dual Layer, eller dobbelt-lag, betyder at der er et ”bundlag” og så et øvre lag, hvor der er skåret huller til at lægge kuberne i, så de ikke skrider rundt, så snart nogen bevæger sig ved bordet.
Der er egentlig ikke det store at sige om dem, andet end at de bare fungerer, og de burde følge med grundspillet, for dem der er i grundspillet, er noget skrammel! Kuberne skrider rundt ved den mindste berøring, og der er flere firmaer, der har lavet løsninger i akryl eller træ, som man kan lægge over de originale (kaldet “overlays”), for at holde kuberne på plads, og det er vel også derfor at FryxGames har lavet nogle opgraderinger til originalen.
Disse er i pap, og derfor noget billigere end de uoriginale løsninger i træ eller akryl, og de fungerer helt fint. De har også tilføjet 20’er felter, hvor man på de originale plader skulle balancere kuber ovenpå hinanden, hvis man fik sin produktion over 19, så på det punkt er de egentlig bedre end overlays, der jo bruger de originale som bundlag. De kommer i en pakke med 5, så der er til alle spillere, hvorimod de fleste af de uoriginale overlays købes enkeltvis.
Venus Next
Venus Next er 2. udvidelse til Terraforming Mars (den første var Hellas & Elysium, som bare er to nye spilleplader til at give afveksling). Som titlen antyder skal vi til at terraforme Venus også.
Venus Next indeholder:
- 49 nye projektkort
- 5 nye koncerner
- Brikker med 1 ny milepæl og 1 ny pris
- Et Venusbræt og en firkantet markør til det
- Spilleregler
Udvidelsen fylder ikke meget, det er jo mest ekstra kort og så en lille spilleplade til at have ved siden af den store, så man kan lige så godt opbevare det i grundspilsæsken og spare lidt plads i spilreolen.
Hvad tilføjer Venus Next?
I Venus Next kommer der et fjerde globalt parameter: Venus-skalaen. Venus kommer på det lille ekstra bræt, og det giver en ekstra mulighed for at tjene terraforming rating (TR), og ligesom på ilt- og temperaturskalaerne, er der nogle bonustrin undervejs. Venus er dog et mere længerevarende projekt end Mars, så skalaen slutter, når Venus er terraformet 30%. Venus kan terraformes enten gennem en del af de nye kort, eller via et nyt standardprojekt, som koster 15 MegaCredits.
Terraformingen af Venus er ikke et krav for at afslutte spillet, så man behøver ikke at gøre noget ved Venus, hvis man hellere vil fokusere på at terraforme Mars, så spillet kan slutte, men en del af kortene i udvidelsen, kræver et vist Venus-niveau for at kunne spilles, på samme måde som mange af kortene i grundspillet har krav til ilt, temperatur eller vand.
Venus Next introducerer også en ny ressource: Svævere. Svævere er en ressource, der samles på blå kort, fuldstændig ligesom mikrober og dyr, men man kan selvfølgelig kun få dem via kort fra udvidelsen.
Der følger også en ekstra milepæl og en ekstra pris med. Disse kommer på små papbrikker, som lægges på brættet ved siden af de eksisterende, så der nu er 6 forskellige af hver – men der kan stadig kun opnås 3 i et spil. De har selvfølgelig noget med de nye ting at gøre – milepælen gælder om at nå 7 svæver-ressourcer, og prisen går til den, der har spillet flest kort med Venus-ikoner (hvilket de fleste af de nye kort har).
Den sidste nye ting, der tilføjes, er en ny fase, som kommer efter produktionsfasen i hver generation – Solfasen. Solfasen er der for at kompensere lidt for, at spillet kommer til at tage længere tid, når spillerne bruger nogle af deres ressourcer på Venus, som ikke er med til at afslutte spillet. I Solfasen må førstespilleren vælge et af de globale parametre, og forøge det med 1 – dog uden at få TR bonus for det.
Vores mening om Venus Next
Det at man nu også kan terraforme Venus, gør egentlig ikke spillet mere komplekst, det giver bare nogle flere muligheder. Da disse muligheder ikke er med til at afslutte spillet, kommer det til at forlænge spillet lidt – den nye solfase er ikke helt nok til at bringe det ned på samme spilletid.
Terraforming Mars er i forvejen et halvlangt spil, så jeg synes, det er lidt synd, at det bliver længere, men når det er sagt, så kan jeg godt lide Venus Next. Jeg kan godt lide mange af de nye projektkort, men udover dem, gør vi normalt ikke meget ud af at terraforme Venus. 15 MegaCredits, som standardprojektet koster, virker lidt dyrt for 1 TR, som ikke bidrager til at slutte spillet, men hvis det er et tæt spil, kan det selvfølgelig blive afgørende til sidst.
Fordi der ikke rigtigt er nogle mekanikker, man ikke har set før (svævere er jo bare ligesom mikrober og dyr), kan man sagtens lære nye spillere Terraforming Mars inklusiv Venus Next. Det føles faktisk lidt som om FryxGames gerne har villet tilføje flere projektkort, men også gerne har villet give dem et nyt tema, og derfor ”klistret” et Venus-tema på.
Jeg synes at man sagtens bare kunne have lavet en udvidelse, der hed 5 nye koncerner og 49 nye projektkort, der gjorde mere eller mindre de samme ting, som kortene i Venus Next gør, men som bidrog til terraformingen af Mars i stedet for, så spillet blev kortere i stedet for længere, men det er nok bare fordi vi har svært ved at finde tid til så lange spil, selvom vi gerne ville spille Terraforming Mars noget mere.
Alt i alt en fin udvidelse, som jeg forventer at vi for det meste vil tage med, når vi spiller, da de nye ting giver lidt afveksling, og trods alt ikke bliver forlænget ret meget pga. solfasen.
Colonies
Colonies er den 4. udvidelse til Terraforming Mars (Prelude kom imellem Venus Next og Colonies), og nu skal vi til at sende handelsflåder ud og handle med forskellige rumkolonier.
Colonies indeholder:
- 49 nye projektkort
- 5 nye koncerner
- 11 Kolonibrikker og en handelsflådebrik
- 8 markører og 8 handelsflåder i plastic
- Spilleregler
Som med alle de andre udvidelser til Terraforming Mars, er der masser af ekstra plads i æsken, så man kan sagtens opbevare alle udvidelserne i én æske for at spare plads på hylden, hvis ikke man bare putter dem i grundspilsæsken.
Nogle af projektkortene kan godt bruges sammen med grundspillet uden udvidelser, men en del har med udvidelsen at gøre.
Hvad tilføjer Colonies?
Colonies tilføjer handel med planeter. Ja, så kort kan det siges. Under opsætningen af spillet trækker man et antal planeter, og lægger dem ved siden af spillepladen sammen med handelsflådebrikken. Hver spiller får så en handelsflåde, som de kan sende ud og handle med planeterne.
Planeterne har et ”lager” af hver deres ressource, der bliver større for hver generation, men når nogen vælger at handle på en planet, bliver lageret tømt. Man kan kun sende en handelsflåde ud én gang pr. generation, men nogle af de nye kort, lader en få flere handelsflåder.
Man kan også bygge kolonier på planeterne, og gør man det, får man en bonus hver gang, en spiller handler med den planet. Det koster 17 megacredits at bygge en koloni, men der er også kort, der giver lov at sætte kolonier.
Vores mening om Colonies
Fordi Colonies egentlig bare tilføjer en handling mere, og nogle nye kort, der understøtter det, gør det ikke spillet ret meget længere, og det er virkelig en fordel for os. Det er ikke hver generation vi handler med kolonier, for når man har handlet med en koloni, og lageret bliver tømt, er den koloni oftest ikke værd at handle med før nogle generationer senere.
Vi kan godt lide den ekstra mulighed for handling det giver, og det giver lidt en ”hvor længe tør du vente”-følelse, fordi man jo gerne vil have lageret så fyldt som muligt, men man vil heller ikke risikere at en modstander tømmer det først. Fordi man kun har én handelsflåde (medmindre man har fået flere fra kort), bliver man også nogle gange nødt til at vælge, hvad man vil have, hvis flere koloniers lagre bugner, for så er der nok sandsynlighed for, at andre spillere tager dem, man ikke selv tager.
Nogle af de nye kort bruger svæver-ressourcen, som blev introduceret i Venus Next, så derfor er de ikke meget bevendt, hvis man ikke spiller med begge udvidelser. Vi har gjort det, at hvis vi ikke har Venus Next med, må man trække et nyt kort, hvis man får et kort, der ikke kan bruges uden svævere.
Vi synes at Colonies også er en god udvidelse, og fordi den ligesom Venus Next ikke rigtig komplicerer spillet yderligere, eller forlænger det væsentligt, forestiller jeg mig også at den oftest kommer med, når vi spiller. Så slipper man også for at sortere kortene fra. En af de gode ting ved udvidelserne er jo, at man kan tage en eller flere af dem med, som man lyster, så jeg kan sagtens se os spille med Prelude (altid!), Venus Next og Colonies som standard.
Turmoil
Turmoil er den 5. og sidste udvidelse til Terraforming Mars (det tyder ikke på, at der er planer om flere), og nok den mest komplicerede – FryxGames kalder den også selv en ”avanceret udvidelse” som den eneste af de 5, så det er måske ikke den første man skal kaste sig over. Men frygt ikke – den er ikke så slem endda.
Turmoil indeholder:
- 2 mindre ekstra spilleplader
- 16 nye projektkort
- 5 nye koncerner
- 6 politik-brikker
- En masse små politikere
- 31 kort med globale begivenheder
- 1 ny milepæl
- Spilleregler
Som med de andre udvidelser, bruges de nye projektkort kun, hvis man spiller med denne udvidelse, da de drejer sig om de nye ting, der bliver tilføjet i udvidelsen. 4 ud af de 5 nye koncerner kan dog godt bruges uden udvidelsen, hvis man vil have flere at vælge imellem.
Hvad tilføjer Turmoil?
”Turmoil” kan bedst oversættes til ”tummel”, ”oprør” eller ”uro”, og i Terraforming Mars: Turmoil er der i den grad uro – vi skal nemlig til at have politik med i spillet!
Turmoil tilføjer en slags parlament (”Terraforming-Komitéen”) med 6 forskellige politiske partier, som hver giver nogle bonusser, når de leder parlamentet. Der er også tilføjet globale begivenheder, som udover at give spillerne nogle bonusser (eller straffe!), også påvirker sammensætningen af parlamentet.
Parlamentet i Turmoil er nærmest et ekstra lille spil i spillet, og det tilføjer nogle ekstra handlinger. Det gør at Turmoil forlænger spilletiden en del – hvor meget er svært at sige, da vores spil i forvejen svinger meget i tid, men jeg vil skyde på i hvert fald en halv times tid ekstra.
Parlamentet består af 6 partier: Mars i Front, Forskerne, Fællesskabet, Kelvinisterne, De Røde og De Grønne. Undervejs bliver der tilføjet og fjernet politikere fra partierne, og det parti, der har flest politikere, er det ”dominerende parti”, hvilket bliver markeret med en ”dominansmarkør” – den hvide kube.
Den farve politikere, der er flest af i et parti (inklusive de grå neutrale), er partileder. Vil man gerne have partilederposten i et parti, skal man altså have puttet nok af sine farvede politikere ind i partiet, til at have flertal. Det giver nogle fordele i forhold til globale begivenheder at have partilederen eller menige politikere i det dominerende parti, samt at være formand.
I solfasen, som blev introduceret i Venus Next, tilføjes et trin, nemlig Turmoil, hvor alle spillere mister 1 Terraforming rating, globale begivenheder bliver udført, og man finder ud af hvilket parti, der skal regere i den kommende generation.
I den næste generation, er det så regeringspartiets politik, der er gældende. F.eks. hvis De Grønne er regerende, får man 4 megacredits hver gang man placerer skov, så hvis man satser meget på planteproduktion, kan det være værd at gå efter at få De Grønne ind så ofte som muligt. Disse politikker er også beskrevet i reglerne og på huskekortene.
Og sådan fortsætter spillet egentlig bare – alt det velkendte plus parlamentet og globale begivenheder.
Vores mening om Turmoil
Turmoil kan godt virke som lidt af en mundfuld, men når man først kommer i gang og kommer ind i en rytme, er det ikke fordi det er svært at finde ud af – allerede i 2. eller 3. generation i første spil med Turmoil, havde vi egentlig styr på både parlamentet og de globale begivenheder.
Stort set alt hvad man skal bruge, står også på de små huskekort og på brættet med globale begivenheder. Jeg forstår dog ikke hvorfor der kun er 2 huskekort – det kan da ikke koste mange ører at lave 5, så hver spiller kan få et!
Jeg er lidt splittet omkring Turmoil – på den ene side, er det okay med noget nyt at lave, men på den anden side behøvede Terraforming Mars måske egentlig ikke så meget nyt – og i hvert fald behøver det ikke at være over en halv time længere!
Jeg kan egentlig godt lide det ”ekstra spil” omkring at putte politikere ind i partierne, og prøve at få bestemte partier til at blive dominerende og regerende, alt efter hvilke bonusser man gerne vil have, men jeg synes måske det tager lidt for meget af opmærksomheden fra resten af spillet. Jeg kan også godt lide ideen om globale begivenheder – jeg er bare ikke helt hooked på at så mange af dem er negative… Det er lidt irriterende at man hele tiden føler at man skal kæmpe for at få sin maskine til at køre nogenlunde, fordi spillet nærmest arbejder imod en.
Til gengæld er de nye koncerner gode (jeg er lidt vild med den, hvor man kan købe projektkort for 1 Megacredit), og jeg kan godt lide ideen med at de nye projektkort, har krav til hvilket parti der regerer (eller at man har et vist antal politikere i det), så der er en sammenhæng mellem projektkortene fra udvidelsen, og de ting man laver i parlamentet.
Lad os hurtigt se på plusser og minusser:
Plusser:
+ Nye koncerner og projektkort.
+ Man kan gå efter at få partier, der passer til ens strategi, til at regere.
+ Et helt lille ”spil i spillet” – der er nye ting at lave.
Minusser:
- Det tilføjer en del mere tid, hvilket er det største minus for os, når tidsforbruget i forvejen er den primære grund til, at det ikke kommer mere på bordet.
- Et helt lille ”spil i spillet” (ja, det står både som plus og minus) - det kan distrahere en fra det primære spil (i hvert fald mig, men det er sikkert ikke alle, der har det sådan).
- Det fylder meget på bordet.
- Negative begivenheder og hele tiden at miste terraforming rating er irriterende…
Jeg ved ikke hvad vi skulle gøre, hvis vi var mere end 2 spillere.
What to choose
Til sidst vil jeg give mit bud på den rækkefølge, jeg vil foreslå at anskaffe sig udvidelserne i – som selvfølgelig er farvet af, hvilke udvidelser jeg personligt bedst kan lide, så tag det med et gran salt.
- Dual layer boards! Det er godt nok ikke en udvidelse, men det er alligevel en essentiel tilføjelse, som jeg vil anbefale bare at købe sammen med grundspillet. Dem, der følger med grundspillet, er møgirriterende efter min mening, og det gav ret meget ekstra spilleglæde at få kuberne til at ligge ordentligt.
- Prelude! Den hjælper lidt med et af de irritationsmomenter, jeg har med grundspillet, nemlig at det går lidt trægt i starten. Prelude forkorter spilletiden, hvilket absolut er et plus, og der er ikke noget ekstra at finde ud af, så man kan tilføje Prelude, uanset hvor erfaren eller uerfaren man er i Terraforming Mars. Et virkeligt must buy efter min mening!
- Venus Next. Colonies og Venus ligger meget tæt for mig – egentlig kan jeg nok lide Colonies en smule bedre, men Venus kommer først her, fordi nogle af de nye kort i Colonies bruger svæverne, så at anskaffe Venus Next først, giver størst udbytte af Colonies.
- Colonies, af de grunde jeg nævner ovenfor 😊
- Turmoil. Som den mest avancerede (og tidskrævende) udvidelse, er den nok mest målrettet til folk, der spiller Terraforming Mars meget. For en som mig, der vel spiller det 5-8 gange om året, hvis jeg kan lokke fruen til det, når det ikke at blive ensformigt, og jeg har derfor ikke behov for en udvidelse, der tilføjer relativt meget tid til spillet.
- Hellas & Elysium. Denne udvidelse, der bare er to nye spilleplader, er også målrettet til dem, der spiller det meget, så man kan skabe lidt variation ved at spille på forskellige plader fra gang til gang. Vi spiller det ikke nok til at have det behov, så det var nok den sidste udvidelse, jeg ville anskaffe mig. Spiller man spillet meget, kommer den nok noget højere op.
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Terraforming Mars – Turmoil Expansion (ENGELSK) udvidelse
Læs også spilanmeldelsen af Terraforming Mars Udvidelserne (ENG) anmeldelse
Læs også spilanmeldelsen af Terraforming Mars DK udvidelser