Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 25 - 35 min. | Spillere: For 2 - 4 deltagere
"Temple Rush er simpelt, men samtidig med et lille aspekt af strategi, som gør det sjovt og giver god spilværdi. Det er et spil, som overraskede mig – positivt. Vi er ellers kritiske med hvilke spil, der får lov at blive en del af samlingen og hvilke, der gives videre til venner/familie, men Temple Rush fik lov til at blive en del af det fine selskab i spilskabet..."
En anmeldelse af Temple Rush familiespillet
Tempel Rush er et simpelt spil, som virker gennemtænkt. Jeg må indrømme, at jeg/vi nok bærer præg af, at vores spilsamling er på den anden side af 100 stk.
Vi er kritiske med hvilke spil, der får lov at blive en del af samlingen og hvilke, der gives videre til venner/familie.
Temple Rush er simpelt, men samtidig med et lille aspekt af strategi, som gør det sjovt og giver god spilværdi. Det er et spil, som overraskede mig – positivt.
Indhold i spilæsken
Spillet er i en solid æske med et flot tiltalende layout.
I æsken findes der:
- Spillevejledninger på de nordiske sprog
- 4 spilleplader (spillet er for 2-4 personer)
- 52 byggesten (ligner legoklodser)
- 8 spiller tokens
- 6 power tokens
- point tokens
- 4 terninger i hver sin farve
- 31 tempelkort
- 2 kort med oversigt over power tokens
- 3 kortholdere
- en lyserød plastikdiamant.
Udover dette var der små plastikposer med, som kan bruges til at holde styr på tokens, terninger osv. uden de vælter for meget rundt i æsken.
Det er aldrig fedt at starte spilleaften med at bruge lang tid på at sortere brikker, der ligger hulter til bulter i æsken...
Spillevejledningen er flot og indbydende samt nem at læse og forstå. Det tog ganske få minutter fra vi pakkede det op, til vi var godt i gang med spillet.
Om Temple Rush spillet
Hver spiller får en spilleplade. På pladen er der 4 felter til klodser i hver sin størrelse. Der er 3 runde pladser til spiller-tokens og power-tokens.
Imellem de to er der 3 små pladser til point-tokens. Sidst men ikke mindst er der 3 firkantede felter, som er byggefelter.
Pladerne har hver sin farve og matchende terninger og spiller tokens.
Inden spillet starter, skal alle lægge sine spiller-tokens i de to rum til dette.
Den ene token er ”solorunde” og den anden ”Super cement”. Disse to har alle spillere. Dernæst skal der trækkes 1 power-token, som lægges i det 3. rum.
Denne holdes hemmelig for modstanderne, indtil den skal bruges.
Hvis man er 2 spillere, skal der i stedet trækkes 2 power tokens og ”Super cement” udgår.
De 6 sorte power-tokens er: Skjoldet, Lynbyg, bomben (2 stk.) og sækken (2 stk.) De 2 slags spiller-tokens og power-tokens har følgende egenskaber:
Solorunde: Udelukker de andre spillere fra en runde. Der kastes 2 terninger og den aktive spiller må bruge begge terningslag.
Super cement: Giver mulighed for at placere en løs byggesten på et byggefelt, som først skal bruges senere.
Skjoldet: Udelukker de andre spillere fra at bygge (videre) på et specifik tempelkort i 3 runder
Sækken: Mulighed for at låne byggeklodser fra en andens spillers byggefelt til at færdiggøre en bygning i samme runde
Bomben: Ødelæg en anden spillers figur
Lynbyg: Byg et af tempelkortene så hurtigt som muligt (i stedet for terningslag) i konkurrence mod de andre spillere. Vinderen får tempelkortet.
Midt på bordet opstilles tempelkort. 2 tempelkort hvis man er 2-3 spillere og 3 tempelkort, hvis man er 4 spillere. Alle spiller på samme tid, men skiftes til at slå med terningen.
Den aktive spiller kan bruge en af sine tokens inden eller i stedet for at slå med terningen – afhængig af hvilken token, det drejer sig om.
Terningens sider viser hver en tegning af byggeklodser i forskellige str. og på 2 sider er der en stjerne.
Stjernen betyder, at man selv må vælge, hvilken klods man vil bruge. De andre sider viser, hvilken type klods, man skal bygge med (hvis man kan).
Kan man ikke bruge den pågældende klods, laver man ingen træk i den runde.
Man tager x antal kort og lægger dem i en bunke (afhængig af hvor mange spillere, der er med) og når bunken er tom, er spillet færdigt og der tælles point. Alle tempelkort har et tal stående øverst i højre hjørne, som viser, hvor mange point, det giver. Første spiller kaster terningerne og alle spillere må tage en klods tilsvarende det, som terningen viser.
Man vælger selv, hvilket byggefelt man vil bruge og dermed hvilken tempelfigur, man vil bruge klodsen til. Man kan sagtens bygge på flere tempelfigurer samtidigt.
Det er ofte en fordel at koncentrere sig om én tempelfigur, så en anden ikke når, at få den snuppet inden man selv, har fået den bygget.
Men da man ikke altid kan bruge klodsen til samme figur, kan det være den i stedet kan bruges til en af de andre.
Når man har en brik i sit byggefelt, skal den næste klods kunne sættes sammen med den på byggefeltet. Man må altså ikke tage en klods, som man først skal bruge senere i figuren og lægge løst på byggefeltet.
For at færdiggøre tempelfiguren skal klodserne blot vise omridset af figuren. Det vil sige, at man godt må sætte en klods, der egentlig peger bagud, da omridset stadig er som på billedet.
Så snart man har sat den sidste klods, siger man ”temple rush” og sætter figuren ved siden af kortet.
Er den korrekt lavet, får man kortet.
Er den forkert, skal man som straf fjerne en valgfri klods fra den pågældende figur, som derefter må bruges igen senere.
Er der flere spillere, som har lavet figuren i samme runde, får den ene kortet og de andre en lille pointbrik, der har samme værdi som tempelkortet.
I spillepladen er der 3 ”huller”, som passer med disse pointbrikker. På den måde, er det nemt at holde styr på point, selvom man ikke får tempelkortet. Når man har fået kortet (eller en pointbrik) skiller man figuren ad og vælger en af klodserne, som skal sættes i spillepladen.
Disse giver også point til sidst. Man kan kun have 1 af hver klods i spillepladen, har man alle 4, lader man være blot være med at tage en klods fra. Efter kortet er bygget og givet til en spiller, sættes der et nyt kort i kortholderen med en ny tempelfigur.
Når der kun er 1 tempelkort tilbage, skal alle rydde deres byggefelt og starte forfra på samme tid. Så snart denne figur er bygget, er spillet færdig og der skal tælles point. Spilleren med flest point vinder den lyserøde diament. (Altså har den ingen effekt i spillet og kommer først ”i spil”, når spillet er slut)
Vores vurdering af Temple Rush
Jeg var lidt spændt på dette spil. Jeg bliver ofte fristet af en flot æske, men det er bestemt ikke altid at en indbydende æske svarer til indhold og spilværdi. Ligeledes var jeg spændt på, om det var noget værd for voksne, eller om det var primært til børn.
Som jeg startede med at skrive, er vi ret kritiske, når det kommer til spil. Der skal være noget, som gør det underholdende og det skal være noget, som ikke minder alt for meget om noget, vi har i forvejen. Temple Rush er et af de spil, som klarede sig igennem nåleøjet og får lov at blive en del af vores spilsamling.
En klar fordel er, at det ikke minder om andre spil, vi har.
Det anbefales fra 9 år og opefter, vurderes til at vare 25 min og er for 2-4 spillere.
I forhold til aldersgrænsen tror jeg sagtens yngre børn også kan spille det. Jeg vil tro, at børn i 7-årsalderen, kan spille med lidt hjælp fra de andre spillere ift. at skabe overblikket over, hvordan man kan bruge klodserne.
Der er ikke noget hemmeligt i spillet, så faktisk kan alle hjælpe alle, uden det ødelægger andet end ens egne vinderchancer.
Vi har spillet det med en 8-årig, som fint kunne finde ud af det, uden hjælp.
Da vores egne børn var noget yngre, og vi skulle spille sammen, var der en del spil, som vi voksne synes var alt for simple og kedelige, men som børnene elskede. Temple Rush er også et simpelt spil, som børnene nemt kan lære, uden at være kedeligt for de voksne.
Det vil nok ikke blive det spil, min mand og jeg finder frem som et 2-player game - eller sammen med vennerne. Men som familiespil er Temple Rush et godt bud på et hyggeligt spil.
- Joan Frederiksen
Læs også spilanmeldelsen af City Blox