Alder: Anbefales fra 8 år | Spillere: For 2 - 5 deltagere | Spilletid: Ca. 15 - 20 min. | Regelsprog: DK / SE / NO / FI | Distributør: Spilbræt.dk
"Den lille æske gør det nemme til at tage spillet med i sommerhusset, på ferie eller når man skal besøger vennerne. Og så findes der en hurtig spilleresumé på bagsiden af reglerne. Sushi Go! er et simpelt, sjovt og appetitvækkende spil med et underholdende design. Man kan næsten ikke stoppe med at spille kun et spil…"
En spilanmeldelse af Sushi Go!
Jeg elsker fisk, skaldyr og ris og når de ting kan blive til en ret bliver jeg ekstra glad! Og, ja, I gætter rigtigt, det handler om sushi. Genial japansk mad, som i sin tid tog verden med storm. Jeg fortryder stadig, at jeg introducerede min ældste søn til sushi. Nu kan jeg ikke have det for mig selv.
”Sushi Go!” er ikke et nyt spil på markedet. Det blev udgivet i 2013, så næste år fylder det 10 år. Phil Walker-Harding designede ”Sushi Go!”, han er en australsk brætspil designer og er kendt for f.eks. Imhotep, Bärenpark, serien ”Adventure games”.
De rigtig nuttede illustrationer, som er tegnede i kawaii stil (”kawaii” er direkte oversættelse af ”nuttet, kærlig”) er lavet af Nan Rangsima. Gamewright har først udgivet ”Sushi Go!” og Lautapelit.fi (spilbræt.dk) har udgiver det her i Norden.
Jeg så nogle videoer på Youtube om ”Sushi Go!” før jeg selv fik lov at prøve det. Da jeg pakkede spillet ud af papkassen, blev jeg meget overrasket hvor lille selve æsken var. Jeg ved ikke om det var intentionen fra spillets udvikler, at lave æsken af metal, så den ligner en japansk madkasse også kendt som bento. I hvert fald måler æsken 14x10x4 cm og der er 2 rum til kort indeni. Der er 108 farverige kort, som er printet på ret tykt papir med struktur i og rigtig dejligt at holde i hånden.
”Sushi Go!” er for 2-5 spillere fra 8 år og tager ca. 15 min at spille. Der findes regler på dansk, norsk, svensk og finsk i æsken. Reglerne ligner en pixi bog (lige så lille og sød) og fylder 9 sider med gode eksempler på forskellige spille situationer. Den der samler de bedste sushi sæt og får flest point vinder spillet.
Man starter spillet ved at blande alle kortene sammen og fordeler dem til alle spiller. Antallet af kort afhænger af hvor mange der er med i spillet (f.eks. man får 9 kort hver, når man er 3 spillere). Spillet foregår over 3 runder. Den spillemekanik, som bruges i ”Sushi Go!” kalder man for ”drafting” (kortvalg), det vil sige at en spiller vælger et kort fra sin hånd og ligger det med bagsiden op og afleverer resten af kortene til sin medspiller til venstre (og selvfølgelig selv får kortene fra medspiller fra højre). Alle valgte kort åbnes og spillerne kigger i de nye kort som de får. Runden slutter, når alle kortene ligger foran spillerne, dvs. i spillet med 3 spiller laver man 9 træk.
Der er 8 forskellige slags sushi i spillet, en dessert og spisepinde. De forskellige typer sushi bringer forskellige points. Nogle af sushi skal samles i sæt, for at give point, f.eks. 3 sashimi-kort giver 10 point, men hvis man har kun 1 eller 2, så er de intet værd. Tempura skal samles i sæt af 2 kort, og jo flere damplings man samler jo flere point man få (5 eller flere damplings giver 15!!! point). Hvis I ikke kan lide at spise wasabi med jeres sushi, skal I overveje at gøre det i ”Sushi Go!”, fordi den ganger værdi af nigiri 3 gange, især en blæksprutte-nigiri giver 9 point, når den serveres med wasabi. Spisepinde bruges til at få 2 kort af gangen i et træk, når man har brugt dem lægges de tilbage i ens bunke og sendes videre. Pudding skal man spise til dessert, så man samler pudding kort i alle 3 runder og ligger dem til siden.
I rundens slutning tæller man point og skriver dem ned på et stykke papir. Det anbefaler både reglerne og jeg, da man kan ikke huske hvor mange point man fik i hver runde.
Det var nemt at forklare reglerne til mine drenge og de vil hellere prøver at spille en prøverunde, end bare at høre regler. De skulle dog lige spille et par gange, før de fangede spillets strategi, f.eks. at tage wasabi kort med det samme, da den tredobler point; samler sushi-sæt kun efter man kiggede i 2 sæt kort, for at finde ud om der er nogle kort der er værd at samle. Det, der var svært, var når drengene fangede, at hvis de tog et kort fra et sæt, som den anden begyndte at samle og faktisk forhindrede sin modstander i at få point. Det gav så et par (eller flere) sure miner. Og så skulle de tænke strategisk, om de skulle samle point eller hurtigt tage alle pudding kort, for at få 6 point i den sidste runde.
Vi prøvede også at spille ved at sende kort til venstre i første og tredje runde og til højre i anden. Det skulle vi så væne os til, men det var lige så godt. Bjørn og jeg spillede et par gange en variant for 2 personer, hvor man deler kort til 3 og skiftevis styrer både sine kort og 3. spillers kort. Sjovt nok kom den 3. spiller et par gange på anden pladsen.
For at opsummere, er ”Sushi go!”:
Hurtigt. Når det kun tager 15 min for 3 mennesker, kan ”Sushi Go!” bruges som en ”filler” hvis man venter på sin spillegruppe, eller nytårsaften, når man venter på dessert, eller hvis man bare vil spille og ikke orker at kaste sig i noget der tager lang tid.
Nemt. Min yngste søn på 7 år, fangede hurtig spillets formål. Så jeg vil sige, at det godt kan spilles af børn der er yngre end de 8 år som er anbefalet. Og spillerne på BGG (Board Game Geek - verdens største database over bræt og kortspil) mener at man kan spille med børn allerede fra 6 år.
Lærerigt. Ud over at øve spillemekanikken drafting, træner man sin hukommelse og koncentration.
Kompakt. Den lille æske gør det nemme til at tage spillet med i sommerhusset, på ferie eller når man skal besøger vennerne. Og så findes der en hurtig spilleresumé på bagsiden af reglerne.
I 2016 kom ”Sushi go party!” (af samme spildesigner) som lader op til 8 personer at spille sammen og tilføjer flere slags sushi. I 2021 blev den nordiske version af spillet nomineret til Guldbrikken for Årets Familiespil 2021, men vandt dog ikke kategorien.
”Sushi Go!” er et simpelt, sjovt og appetitvækkende spil med underholdende design. Man kan næsten ikke stoppe med at spille, efter kun et spil.
- Anastasia Redkina
Læs også spilanmeldelsen af Artic Race
Læs også spilanmeldelsen af Dragon Market
Læs også spilanmeldelsen af The Mind