Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 30 - 45 min | Spillere: For 2 - 4 deltagere
"Der er ingen tvivl om, at Sonar family har mere spilleværdi end Sænke Slagskibe, som det ofte sammenlignes med. Man skal tænke en del mere, og der er flere elementer i det. Det er gennemtænkt og fungerer godt..."
En anmeldelse af Captain Sonar i familieudgave
Dette spil sammenlignes ofte med ”sænke slagskibe”. Det er ikke helt ved siden af, men har alligevel lidt ekstra elementer, som gør det lidt mere interessant.
Spillet kommer i en fin og solid æske med fine illustrationer. Det indeholder en stor skærm, der skal sikre, at de to hold ikke ser hinandens plader.
Spilleplader med 4 forskellige farvande. En gennemsigtig plade i samme str. som spillepladerne. 4 tuscher til at tegne på spillepladerne samt en spillevejledning, med regler på dansk, norsk, svensk, finsk og engelsk.
Spillevejledningen er nem at forstå og man kan hurtigt komme i gang med spillet.
Spillepladerne er lavet således, at man kan tegne på dem med de medfølgende tuscher (som i øvrigt er i god kvalitet) og viske ud bagefter.
Den gennemsigtige plade bruges af radiooperatøren, som lægger den ovenpå spillepladen og tegner herpå i stedet for direkte på spillepladen.
Der er lidt forskel på pladerne.
På kaptajnens plade er der felter i højre side til at holde styr på:
-hvor meget energi man har
-hvor mange gange man er blevet ramt
-hvad de forskellige handlinger koster i energi
På radiooperatørens spilleplade er der et stort felt til notater.
Sonar family kan spilles af 2-4 spillere og anbefales fra 8 år.
Selve spillet
Sonar family handler om at finde modstanderens ubåd og få den skudt ned.
Er man den første, som rammer modstanderens ubåd 2 gange, har man vundet.
Et hold består af en radiooperatør (som prøver at gætte, hvor modspillerens ubåd er) og en kaptajn (som gør sit bedste for at skjule egen ubåd for modstanderen).
Kaptajnen finder et sted ubåden skal starte.
Sonar family er et turbaseret spil, men begge hold er aktive hele tiden.
Når startstedet er fundet, starter første spiller med at fortælle højt i hvilken retning ubåden flytter sig.
Kaptajnen siger højt hvilken retning, deres ubåd bevæger sig i (op, ned, højre,venstre).
Radiooperatørens opgave er at tegne kommandoerne ind på den gennemsigtige plade.
Hver gang kaptajnen siger en retning højt, skal han/hun tegne en streg på energifeltet. Der er plads til max 4 streger, så er der fyldt, går man glip af en energi. Energien kan kaptajnen bl.a. bruge på at skjule sin rute.
Fx kan man for 3 energi lave et lydløst træk. Det gør opgaven en del sværere for radiooperatøren. Et lydløst træk betyder, at man ikke skal sige sin retning højt, så trækket holdes hemmeligt for modstanderen.
Energien kan også bruges på at spore sig ind på, hvor ubåden befinder sig.
For 2 energi kan man bruge sonar, hvilket betyder, at kaptajnen højt skal fortælle enten et bogstav eller et tal, som skibet befinder sig på.
Denne kan være god at bruge efter der er foretaget et lydløst træk, for at spore sig ind på, hvor ubåden bevægede sig hen.
Den sidste handling, man kan bruge energi på, er missilet. For 4 energi kan man affyre sit missil på en specifik plads på kortet, som man tror og håber modstanderens ubåd befinder sig på.
Der er dog det krav, at man selv skal stå indenfor samme område på kortet, for at affyre missilet. Kortet er delt ind i 4 områder, og missilet kan kun skyde indenfor området, man selv står i.
Man har også mulighed for at stige op af vandet. Gør man dette skal man afsløre sin position.
Dette kan blive nødvendigt, hvis man har fået spærret sig selv inde. Man må nemlig aldrig gå tilbage ad samme vej og der er felter på kortet, man ikke kan sejle igennem.
Har man lavet en opstigning, er det godt at have sparet noget energi sammen, så man kan lave et lydløst (altså hemmeligt træk) med det samme.
Det kan lyde nemt at finde en ubåd, man kender startstedet på. Men det er ikke helt så nemt, som det lyder.
Står man fx i et andet område, kan man ikke fyre af, før man selv er i samme område som modstanderen. Inden man når dertil, kan det være, at modstanderen allerede har luret, hvor man selv er.
Han/hun kan også have brugt flere lydløse træk, inden man selv er kommet ned i området og er måske slet ikke i det pågældende område mere.
Radiooperatørens opgave er at finde modstanderen. Når man ikke kender startstedet, er man tvunget til bare at lægge den gennemsigtig plade ovenpå kortet og tegne streger fra et tilfældigt sted. På et tidspunkt kan man begynde at flytte lidt rundt med den gennemsigtige plade for at finde ud af, hvor de streger, man har, kan passe ind.
Da der er felter, man ikke kan sejle igennem, begynder der at tegne sig et billede af, hvor ruten i hvert fald ikke kan være.
Når radiooperatøren mener at have et bud på modstanderens lokation, vælger kaptajnen at bruge 4 energi på at affyre et missil.
Ramte man rigtigt, viser begge hold sit kort og en ny omgang starter på samme måde som den første.
Vores vurdering af Sonar Family
Der er ingen tvivl om, at Sonar family har mere spilleværdi end Sænke Slagskibe, som det ofte sammenlignes med. Man skal tænke en del mere, og der er flere elementer i det.
I sonar family er det kun 1 ubåd, man skal ramme (dog 2 gange), til gengæld så flytter ubåden sig hele tiden.
Det er gennemtænkt og fungerer godt.
Til gengæld var det alligevel lidt for simpelt til vores smag.
Spillet er fra 8 år og opefter. Det vil nok være svært, hvis alle 4 spillere er i den alder. Men hvis man fx er en familie på fire, hvor der kan være en voksen og et barn på hvert hold, så passer 8 år nok meget godt.
Hvis det er 4 børn, som spiller sammen, kan man vælge at forenkle det ved at droppe muligheden for lydløse træk.
Den originale udgave af Captain Sonar er noget mere avanceret og kræver, at man er 6-8 spillere. Ideen med at lave en meget forsimplet version er ikke dårlig. Det er da også netop lykkes at lave et spil, som er godt til børnefamilier.
Selvom det ikke faldt i vores smag, så ville det alligevel være et af de spil, som vi ville synes var okay at spille med børnene, da de var noget yngre. Der er mange børne-/familiespil, som er kedelige for voksne, når det er fra 7-8 år.
Sonar Family føles bestemt ikke kedeligt.
- Joan Frederiksen