SNAK samtalespil anmeldelse

Alder: Spillene har forskellige aldersmæssige målgrupper | Spillere: For 2 - 5 deltagere | Spilletid: Cirka 1 time pr. spil | Spiltype: Kortspil | Designer: Frederik Svinth | Producent: SNAK

"Jeg har spillet SNAK-spillene i forskellige selskaber nu, både med mine teenage-søskende, min mand, elever på efterskolen, kollegaer og venner. Fælles har været, at man hurtigt fortabte sig i de enkeltes fortællinger ud fra emnerne på kortene, kortspillet i sig selv mistede hurtigt fokus..."

En anmeldelse af spillene Snak: Debat, Lyt, Tanker, Hverdagen, Nærvær, Venner, Spørg, Date og Elsk

Så er det tid til endnu en anmeldelse af nogle af Frederik Svinths SNAK-spil. Jeg fik fornøjelsen af at afprøve 9 nye spil, der blev udgivet i november måned 2020. Nogle af dem er som at få genopfrisket det gamle venskab med SNAK og Ung SNAK, da det er er en gammel ulv i nye klæder med nye spørgsmål og temaer, imens andre af dem skiller sig helt ud.

Spillene har lagt i min håndtaske på skift, så de har kunnet komme med omkring og gøre samtalerne dybere og temaerne mere vidtrækkende. To af dem har dog haft en fast plads på stuebordet og er blevet åbnet op, når min mand og jeg har haft lyst til nogle dybere snakke og date hinanden lidt på ny.

Jeg har glædet mig til at tage jer med ind i SNAK-spillenes univers endnu engang 😊

Praktiske oplysninger om SNAK spillene

Nærvær, Hverdagen og Tanker:

• 2-5 deltagere
  • 10+ år
  • 1-5 timers spil

Debat og Spørg:

• 2 eller flere deltagere
  • 13+ år
  • 1-2 timers spil

Lyt:

• 2-4 deltagere
  • 10+ år
  • 1-3 timers spil

Venner:

• 2 eller flere deltagere
  • 13+ år
  • 1-2 timers spil

Elsk:

• 2 deltagere
  • 20+ år
  • 1-5 timers spil

Date:

• 2 deltagere
  • 16+ år
  • 1-3 timers spil

Generelt om SNAK spillene

Nærvær, Hverdagen og Tanker samtalespillene minder meget om de klassiske SNAK-spil vi kender fra Ung SNAK og SNAK for familie og venner. Her ændrer temaerne og spørgsmålene bare karakter alt efter, hvilken udgave, der spilles.

Det fede ved disse er også, at du kan kombinere spørgsmålene i spillene, så man får lidt fra hver kategori. Man spiller egentlig bare et helt almindeligt kortspil, hvor man så får tilført en god mængde samtale og kvalitetstid med medspillerne.

Spørgsmålene kan eksempelvis være; Hvordan er din kærlighed til dine venner? Hvordan vil du beskrive din smag indenfor indretning? Hvilke karaktertræk synes du, man skal være tilgivende overfor? Hvad er dit vigtigste ansvar overfor dine medmennesker?

Spørgsmålenes intensitet og emnefelt afhænger af, hvilket et af de tre, du vælger.Det betyder også, at selvom du stadig kan spille alskens kortspil som med de klassiske SNAK-spil, så vil fokusset på samtalen nok være mere fremtrædende i Tanker og Nærvær end i Hverdagen, hvor der kan være et lidt større fokus på selve kortspilselementet. Det kan man jo så vælge at tage højde for, når man udvælger det spil, man gerne vil have kørende.

Date samtalespillet er til dig, som gerne vil i gang med de lidt dybere samtaler i dating-fasen med et nyt bekendtskab. Det er til dig, som ønsker en samtale, der rykker, der hvor man virkelig kommer til at lære hinanden at kende.

Det er en lang række af spørgsmål (og enkelte opgaver) på 3 forskellige niveauer – så man har muligheden for at sætte farten lidt ned ift. HVOR godt, man lærer hinanden at kende, eller det modsatte – stikke endnu dybere.

Der er de hyggelige – som eksempelvis kan lyde: hvad kan røre dig til tåre eller hvad kan irritere dig mest ved dine kollegaer/studiekammerater? Så er der dem midt i mellem hvor regelret vil du gerne være som forældre? Eller Hvad ville være det mest romantiske, som nogen kunne gøre for dig? Og de helt dybes, som kan eksempelvis kan lyde hvad er dit syn på at stifte familie? eller Giv hinanden to komplimenter; en på sind og en på udseende.

Der er altså lidt til enhver smag og til enhver stemning. 😊 Man kan måske vælge at blande dem, men man kan også opdele dem i de tre kategorier – så er man på lidt mere sikker grund.

Der er flere spørgsmål, som primært henvender sig til nye bekendtskaber, men personligt synes jeg også at mange af både spørgsmålene og opgaverne er rigtig gode til at puste nyt liv i en ’gammel’ flamme. Min mand og jeg har i hvert fald haft rigtig meget glæde af Date på hverdagsdates derhjemme og på et kroophold i juletiden 😊.

Elsk samtalespillet indeholder 110 spørgsmål/opgaver til det elskende par – eller i hvert fald to, som holder meget af hinanden 😊 Det skal ses lidt som en hjælpende hånd til at holde liv i de samtaler, som er så vigtige for at få et forhold til at fungere – og fortsætte med at fungere.

På hvert kort er der 2 spørgsmål, hvor man vælger at stille ét af dem til sin partner, hvis ikke nogen af dem siger en noget, så trækker man bare et nyt kort.

To spørgsmål/opgaver kan eksempelvis lyde sådan her Beskriv dine følelser for mig med tre ord. og Hvis du kunne bytte dit liv med en andens, hvem skulle det så være? Lige disse to spørgsmål/opgaver kunne også være stillet til en rigtig god ven, men andre af dem er lidt mere intime, så personligt har jeg kun brugt spillet sammen med min mand – men her fungerer de også bare rigtig godt.

Vi har haft Elsk fremme både før og efter vi blev gift og bare haft rigtig meget glæde af det. Nogle gange kan man godt føle, at man bare ved alt om den anden, og her kommer Elsk rigtig til sin ret – jeg vidste eksempelvis ikke, hvem min mand gerne ville bytte liv med – hvis han kunne 😉. Man behøver ikke at gå igennem alle spørgsmål på én gang, vi trak i en periode 3 om dagen eller 5 på en weekend og fik nogle gode lange snakke ud af det.

Spørg samtalespillet havde jeg med hjem til et vennepar sammen med min mand, ligesom jeg også har haft det med til gangmøde på efterskolen. På efterskolen fungerede det rigtig godt til at træne lytteevnen og modet til at spørge, ligesom det også var en god samtaletræner.

En spiller trækker et kort, hvor der på hvert kort er to spørgsmål (finurlige og dybe). Man bestemmer derefter, hvem der skal svare og på hvilket et af spørgsmålene (så udelades det andet).

Imens spilleren så fortæller, må man gerne stille opklarende spørgsmål, men fokus skal være på den, der fortæller – og man må ikke tage over. Det kan godt være sværere, end man lige tror, da spørgsmålene også sætter gang i ens egne tanker – det var i hvert fald svært for både eleverne og hjemme hos vores vennepar 😉.

Når spilleren så er færdig med at svare, trækker denne et nyt kort og stiller spørgsmålet til en ny spiller. Det er altså et spil, der sagtens kan fungere med mange deltagere – modsat eks. Elsk og Date, som fungerer bedst bare med 2.

Spørgsmålene kan lyde således Hvilke tre ord beskriver dig bedst? Og Hvilke mærkelige ting spiser du, som ingen andre ved? Eller: Hvad er en hemmelig mad-craving, du har?

De fortsætter med at være lige skøre, sjove, opklarende og hyggelige hele vejen igennem.

Lyt samtalespillet er et spil, der skaber en lidt speciel stemning, hvor man får en mulighed for både at lytte intenst, blive set, kendt og hørt. Du giver virkelig din fulde opmærksomhed til et andet menneske – og får tilsvarende igen.

Jeg har haft det med til støttekontakt-timer med søde unge teenagere, hvor vi virkelig fik trænet lytte-evnen, ligesom jeg også har spillet det med min man, grupper af elever og venner. Jeg synes dog, at det fungerer aller bedst i små grupper og faktisk primært med 1-2 andre end en selv. Det skaber de optimale rammer for både at lytte og fortælle.

Lyt fungerer således, at én spiller trækker et fortæl-kort, hvor man skal fortælle om en specifik oplevelse eller erfaring. De andre spillere trækker et lyt-kort, hvor der også er en opgave – en bestemt måde at lytte på. Eks. at stille opklarende spørgsmål, opsummere fortællerens historie eller lægge mærke til fortællerens kropssprog og derefter fortælle, hvad du lagde mærke til.

Det var faktisk lidt sødt, da jeg spillede det med en støtte-kontakt elev, hun sagde bagefter: wow, jeg tror aldrig jeg har lagt mærke til så mange ting i en samtale før. Det var ret fint og et godt eksempel på, hvad det lige præcis er Lyt kan – skabe grobund for nærværende samtale og træne lyttelapperne 😉.

Venner samtalespillet spillede jeg første gang sammen med 2 piger på efterskolen – 2 roomates. De lærte lidt nye skøre ting om hinanden i løbet af det spil, ligesom jeg også lært dem lidt ekstra godt at kende.

Det er et spil, der ved hjælp af en bunke kort med skøre budskaber og finurlige illustrationer skaber nye retninger for en samtale og bekendtskaber. Det kræver nemlig både selvindsigt, mod og villighed, at fortælle hinanden om de ting, der går op for en undervejs, at man har på hjertet.

Der er tre forskellige regelsæt at vælge imellem, så spillet kan tage mange retninger og kan bruges på mange måder. Fælles for alle tre udgaver af spillet er, at de kræver fantasi på et lidt abstrakt plan, da man ud fra de billeder, man finder i spillet, skal bruge associationerne til forskellige ting, hvilket godt kan være lidt svært – det er ikke alle, der taler lige meget til en, så man skal tænke lidt ud af boksen.

Det er også en ret god øvelse, som træner fantasien og sætter kreativiteten på spil. Jeg prøvede 2 af versionerne med mine to skønne elever – Kærlighedsbad og Hvad siger det om mig. Den første handler om, at én forlader rummet, de andre skal imens i 5 min samtale om, hvad de sætter pris på, ved den person, der forlader rummet. De taler sammen ud fra 20 kort, som skal være inspiration og huskekort til at kunne genfortælle personen, der er ude af rummet om de ting, man talte om, imens vedkommende var væk. Derefter er det en anden spillers tur. Det var en ret fantastisk oplevelse at se de her to skønne piger bare tage imod den anerkendelse de fik. De gav begge bare udtryk for at føle sig set bagefter – og det udløste en del kram 😊

Hvad siger det om mig, handler om at alle får fire kort, hver spiller skiftes til at lægge et kort på bordet og fortælle, hvad det siger om en selv, de andre må gerne kommentere bagefter. Derefter går det på tur. Her kan det godt være lidt svært, hvis et af ens kort eksempelvis er en pige på månen, og det ikke lige taler til en. Men man skifter løbende kortene ud og har altid fire at vælge imellem, så vores samtale gik ikke i stå. Tværtimod fik vi talt om ting, som vi ikke selv lige var kommet på som det første – det var ret skægt.

Debat samtalespillet vender ens opfattelse af verden lidt på hovedet og skaber både skøre og meningsfulde debatter – det kan være ret så underholdende. Det er et af de få spil – som ikke er alm. kortspil med spørgsmål – som faktisk har en vinder. Det er den spiller, der kan lave de bedste spørgsmål eller mest politisk ukorrekte spørgsmål (det skøre her er, at hvert spørgsmål skal debatteres sammen som gruppe, inden man må gå videre – uanset hvor skørt det er). Det giver virkelig grobund for latter og pudsige snakke😉.

Det her spil kan spilles på tre forskellige måder (Så der er 3 sæt regler), og så er der to kort, der forklarer standpunktskort og spørgsmålskort. Det er ikke det lettest tilgængelige spil af SNAK-spillene, men det er blandt de sjoveste, så det er værd at bruge lidt ekstra tid på. Det er nok bare ikke det spil, hvor man kommer til at kende hinanden på de dybe niveauer, der egner de andre sig lidt bedre. Det er mere et spil, man kan tage frem som en ekstra underholdning, som tidsfordriv eller noget tredje.

Jeg har brugt det sammen med gode venner på sommerhus-tur og sammen med kollegaer i pauser. Det har været ret underholdende begge steder. Jeg prøvede den Politisk ukorrekte version på lærerværelset for nyligt, her trak vi hver fem kort og dernæst skulle vi se, hvem der kunne lave det mest forkerte eller mest politisk ukorrekte spørgsmål eller standpunkt. Derefter stemte vi om, hvad vi synes var mest upassende – jeg siger ikke, at jeg vandt flest gange, men det gjorde jeg 😉.

Et standpunkt kunne eksempelvis være Folk har alt for strenge holdninger til ____ /samtykke/coronakrisen/lykke. Det kan i hvert fald sætte gang i en debat eller to😉.

Jeg afprøvede Den bedste debat sammen med mine venner på sommerhus-tur – her trak vi hver tre kort og derefter skulle vi sammensætte et godt debatspørgsmål eller standpunkt. Derefter stemte vi om, hvilket der var bedst (uden at stemme på os selv), og så havde vi en samtale om spørgsmålet/standpunktet. Det var ret fedt og spillet fortsatte indtil en spiller havde lavet tre ’bedste’ og derfor også blev erklæret vinder. Et debatspørgsmål kunne eksempelvis lyde Hvad ville der ske hvis ____ /rige mennesker/ ændrede deres attitude til ______ /religion/.

Bag om SNAK

Manden bag SNAK-spillene er en yngre mand i 30-erne med halvlangt hår og fuldskæg. Hans navn er Frederik Svinth, og han kalder sig selv amatørtænker. I en artikel til Aarhus Stiftstidende fortæller han om spillets ophav, der fandt sted som et iværksætterprojekt på kaospilot-uddannelsen. Selve opfindelsen af det fandt sted flere år tidligere, men produktionen foregik i løbet af projektet i 2012. Han beskriver selv meningen som værende en anledning til at tale om de ting, man måske ellers sjældent berører såsom sorg og tro.

Fordelen ved SNAK-spillene er, at det rammesætter samtalerne på en mere uformel og uforpligtende facon end det ellers kunne have været. SNAK bliver brugt af mange fagpersoner, bl.a. psykologer der anbefaler det til deres klienter og virksomheder der bruger det til teamwork. Det kan bruges som et redskab til at strukturerer den gode samtale, hvor der bliver gjort plads til det, der kan fylde inden i spillerne.

Jeg har spillet SNAK-spillene i forskellige selskaber nu, både med mine teenage-søskende, min mand, elever på efterskolen, kollegaer og venner. Fælles har været, at man hurtigt fortabte sig i de enkeltes fortællinger ud fra emnerne på kortene, kortspillet i sig selv mistede hurtigt fokus.

Jeg har haft SNAK med på flere aftenvagter, her bragte det stor lykke blandt eleverne, som også fik grint så højt, at det tiltrak andre til vores spillebord, som også ville være med bagefter. Efter spillet gik snakken også lystigt, da der nu var åbnet op for de dybere emner, hvilket inspirerede til flere dybe snakke i løbet af året. Jeg har haft flere af spillene med til gangmøde med eleverne også, hvor de lærte hinanden at kendere på et lidt andet niveau end tidligere.

Efter at jeg modtog spillene, har vi haft besøg af Frederik Svinth på efterskolen, hvor han har holdt et foredrag for dem om ensomhed og betydningen af venskaber. Det har bare sat sådant et stort præg på eleverne, der nu mere end tidligere, spiller SNAK på livet løs. Det bliver taget med til mange vejledningstimer, hvor samtalerne med eleverne har fået nye dimensioner, men eleverne tager det også frem på egen hånd i deres fritid. Det er tydeligt, at det har bidt sig fat hos dem, at de skal huske at SNAKKE med hinanden og ikke bare svare i enstavelsesord.

SNAK spillene komponenter

SNAK-spillene består ikke af mange dele. Æskerne er på størrelse med et standardkortspil, når de åbnes, kommer der et sæt kort frem og kort med regler. Spillet indbyder til, at man kan have det i tasken og tage det frem ved lejlighed. Kortene i sig selv kan dog godt overleve en tur ude af æsken i tasken uden at blive bøjet. Det er et udtryk for at kortene er af god kvalitet. Overfladebehandlingen af kortene er også ganske god, de glider let, når man blander dem og viser ikke tegn på fedtede fingre.

Regelbogens tilgængelighed

Reglerne til SNAK-spillene er meget enkle, se står enten beskrevet bag på æskerne eller på et-flere kort indeni (der er flere forskellige varianter af nogle spil, hvorfor der også kan være flere kort med regler).

Lyt og Debat er lidt anderledes, da der her også er forklaringer på hvad hhv. de forskellige typer af kort, hver især handler om, her kan jeg anbefale lige at læse dem, inden man begynder på selve spillet.

Ift. Nærvær, Hverdagen og Tanker er regler som til de klassiske SNAK-spil Ung-snak og SNAK, idet man spiller det som et normalt kortspil, dog har man fokus på samtalen og ikke konkurrencen i spillet. Derudover er reglerne de som gælder, for de enkelte kortspil, man vælger at spille.

Hvis man gerne vil vide lidt mere om både SNAK-spillene, manden bag og hele konceptet, kan jeg anbefale at google SNAK-spil og finde frem til de artikler og videoer på youtube, der handler om lige præcis det 😊. Ellers er der vist kun tilbage at sige – GO’ snakkelyst :D

- Camilla Liv Pedersen

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilSnak