Alder: Anbefales fra 4 år eller fra 7 år | Type: IQ-spil med 96 udfordringer | Spillere: For 1 deltager | Mærke: SmartGames
"Vi er meget tilfredse med kvaliteten af spillets elementer, og de super slidstærke udfordrings hæfter. SmartCar spillet er utroligt lærerigt, men samtidig også utrolig børnevenligt. Bilen kan bruges i spillet, men kan også bruges i en leg - det samme gør sig gældende med klodserne…"
En spilanmeldelse af SmartCar spillet fra SmartGames
Vores dreng, Mateo, på 3 år, er rigtig glad for biler. Vi blev derfor positivt overraskede da vi fandt ud af at belgiske SmartGames havde udviklet et spil - med en stor bil i centrum.
Vi var rigtig spændte på at se hvordan Mateo ville reagere, når vi introducerede ham for spillet. Vi var dog ikke i tvivl om at bilen ville blive et kæmpe hit!
Det praktiske om SmartCar spillet fra SmartGames
SmartCar er anbefalet fra + 4 år (vores vurdering er at 3-årige sagtens kan spille spillet), og spillet er for 1 deltager.
SmartCar spillet indeholder 1 stor blå bil, 1 orange rektanglet klods, og 4 L-formede klodser i farverne; grøn, rød, gul, og blå. Der medfølger en spillemanual på flere forskellige sprog, hvor dansk er inkluderet. Elementerne i spillet er produceret i træ og plast.
SmartCar spillet kommer i en æske, som illustrerer hvad spillet går ud på. Det er muligt at opbevare spillets dele nede i æsken, som er delt op til de forskellige elementer. Det er dejligt at spilæsken er delt sådan op - så bilen og klodserne ikke skøjte rundt i kassen - når spillet transporteres fra spil-hylden til spisebordet. Det er en detalje, som vi er helt vilde med!
Sådan spiller man SmartCar spillet
SmartCar spillet kan spilles af to forskellige aldersgrupper, + 4 år og + 7 år.
Der medfølger to forskellige hæfter - én til hver aldersgruppe - med 48 udfordringer i hvert hæfte. SmartCar er derfor et spil der kan følge dit barn i lang tid, og udfordringer er der nok af!
Spillet startes ved at placere bilen, og de medfølgende klodser foran barnet. Barnet skal nu udvælge sig én udfordring, som skal forsøges løst. Der er fire forskellige sværhedsgrader, og måder hvorpå illustrationen viser hvordan bilen skal bygges korrekt. De fire sværhedsgrader er:
● Starter - viser en komplet trin-for-trin bygningsplan. Her kan barnet se hvordan klodserne skal placeres i bilen, og hvor de skal placeres henne.
● Junior - viser den færdige bil fra siden. Her kan barnet se bilen fra siden, farverne, klodserne, og rækkefølgen kan tydes.
● Expert - viser den ufærdige bil fra siden. Her støder barnet på hvide felter i bilen, og her skal barnet finde ud af hvilke farver der “mangler”.
● Master - viser den ufærdige bil fra siden, og for oven. Barnet støder stadig på hvide felter - bilen set foroven og fra siden - kan hurtigt blive forvirrende for de små!
NB: Den orange klods indgår ikke i spillet for + 4 år. Den orange klods indgår kun i spillet fra + 7 år.
SmartGames anbefaler ikke at man løser de forskellige opgaver for sit barn. De anbefaler derimod at stille nysgerrige spørgsmål, hvis nogle af opgaverne bliver for vanskelige for barnet. Spørgsmålene man kunne stille sit barn, kunne for eksempel være:
● Hvor tror du den gule blok skal placeres henne?
● Hvorfor tror du at den blå blok skal ligge der?
Hvis udfordringen stadig er for svær, er det en god ide at barnet “får lov” til at bruge klodserne og bilen som legetøj. Det giver en naturlig pause for barnet, og kan skabe en situation hvor barnet snart er klar på flere udfordringer der skal løses.
Vores oplevelse med SmartCar spillet fra SmartGames
Mateo var hurtig til at gribe fat i den store blå bil, og så kørte han den hurtigt frem og tilbage på spisebordet. Bilen kører super godt, og er utroligt nem at håndtere for ham. Mateo fik hurtigt øje på de meget farverige klodser, og hurtigt begyndte han at pege på dem. Vi er begyndt at øve de forskellige farver herhjemme, og Mateo fortalte nu hvilke farver de forskellige klodser havde.
Mateo var blevet introduceret for alle elementerne i spillet, og vi var nu klar til at gå i gang med at spille SmartCar spillet fra SmartGames.
Vi introducerede Mateo for udfordringshæftet, og begyndte i kategorien; starter. Vi forklarede samtidig Mateo hvad spillet gik ud på, og hurtigt kunne vi se at han forstod de forskellige opgaver. Klodserne kan både stå oprejst eller ligge ned i bilen, det er derfor vigtigt at kigge godt efter på illustrationerne i udfordringshæftet. På bagsiden af hver udfordring, kan barnet selv tjekke om opgaven er løst korrekt.
Mateo begyndte hurtigt at forstå at nogle af klodserne skulle stå op, og andre klodser skulle ligge ned. Enkelte gange mødte Mateo udfordringer hvor vi måtte hjælpe ham. Det nytter ikke noget at løse de forskellige udfordringer for sit barn, eller springe vanskelige opgaver over. Vi satte os roligt ved Mateos side, og begyndte at stille nysgerrige spørgsmål til hans udfordring.
“Mateo, hvor mange klodser er der i bilen på billedet?”
“Hvilken farve klods står forrest i bilen - og som derfor er den klods du skal starte med, for at løse udfordringen?”
“Hvis du vælger at stille den første klods som du har gjort, er der så plads til alle de andre klodser du skal bruge?”
Vi kunne hurtigt mærke på Mateo, at han tog godt imod vores nysgerrige spørgsmål. De fleste af de vanskelige opgaver blev løst, men jo sværer niveauet bliver, desto længere tid tager udfordringerne også at løse.
Hver gang Mateo havde løst en udfordring begyndte vi at køre bilen frem og tilbage henover bordet. Vi implementerede det hurtigt som en lille “konkurrence”. “Konkurrencen” gik ud på at den der først fik en klods til at falde af bilen, havde “tabt”. Det var en sjov lille leg hvor præcisionen, og koncentrationen blev udfordret.
Vores vurdering af SmartCar spillet fra SmartGames
Vi er meget tilfredse med kvaliteten af spillets elementer, og de super slidstærke udfordrings hæfter. SmartCar spillet er utroligt lærerigt, men samtidig også utrolig børnevenligt. Bilen kan bruges i spillet, men kan også bruges i en leg - det samme gør sig gældende med klodserne.
SmartCar spillet er med til at træne Mateos koncentration, logiske sans, og hans rummelige indsigt. Mateos kognitive færdigheder bliver altså styrket hver gang vi finder SmartCar spillet frem. Vi er ekstremt positive over at spillet byder på udfordringer til aldersgrupperne + 4 år, og + 7 år. Det betyder at vi de næste mange år, kan finde SmartCar spillet fra SmartGames frem - igen og igen.
- Camilla Jakobsen
Læs også spilanmeldelsen af Little Red Riding Hood spillet fra SmartGames
Læs også spilanmeldelsen af Bunny Boo spillet fra SmartGames