Alder: Anbefales fra 4 år | Materiale: Fremstillet af træ og plast | Type: Læringsspil | Tema: Talrækken fra 1 - 10 | Mærke: Educo
"Counting Street læringsspillet handler om tal, mængder, farver og små simple matematikopgaver. Det er matematikforståelse gennem leg, fordi man skal forestille sig at man er et postbud, som skal fordele kuverter til en lang række huse på vejen..."
En anmeldelse af Counting Street tællespillet fra Educo
Jeg har fået Counting Street tællespillet fra Educo hjem til test, og det har jeg testet af på mine drenge på henholdsvis 4 år og 7 år, og jeg vil give lidt erfaringer med materialet videre. Min erfaring som matematiklærer i folkeskolen er, at især de yngste børn elsker læring gennem leg, og her er materialerne fra Educo virkelig et bekendtskab værd.
Generelt laver Educo holdbare og lækre materialer som er nemme at holde, hvilket også gør dem egnet til institutionsbrug. Materialerne ligger i din dyre ende for en almindelig børnefamilie, hvis man kigger på prisen i forhold til almindelig små børnespil, men jeg synes klart at Educo har fat i noget rent kvalitets og læringsmæssigt, så de fortjener uden tvivl at man kigger lidt nærmere på deres materialer. Man kan jo måske slå sig sammen med en anden familie med børn i samme aldersgruppe og købe et materiale hver, og så har man mulighed for at bytte med hinanden, og dermed får man to materialer for én pris.
Counting Street læringsspillet handler om tal, mængder, farver og små simple matematikopgaver. Det er matematikforståelse gennem leg, fordi man skal forestille sig at man er et postbud, som skal fordele kuverter til en lang række huse på vejen.
Materialet kommer i en praktisk opbevaringskasse i træ. Kassen indeholder to aflange træplader, 2 rækker med farvede husdøre med en brevsprække i, 100 plastickuverter i 10 forskellige farver, 10 brikker med tal og tallets mængde samt 16 plasticopgavekort.
De to aflange trækasser er inddelt i fem rum og en aflang fordybning, hvori man kan opstille en af pladerne med de 5 huse, så man kan få en gade med 10 huse på. Alle 10 døre er i hver sin farve, og nogle af farverne er i to nuancer, så det giver mulighed for at lære fx forskellen på mørkegrøn og lysegrøn.
De 16 forskellige plasticplader med opgaver på er inddelt i 3 niveauer, hvor man på den ene side har en opgave og på den anden side løsningen. Det første niveau handler om farver, tal og mængdegenkendelse. Niveau 2 handler også om tal og mængder men hvor man blander de forskellige farver for at give en samlet mængde. Det sidste niveau er små simple plus og minus opgaver og opgaver hvor man skal genkende et mønster for at løse opgaven. Opgavernes niveau er angivet med en lille cirkel i venstre hjørne af kortet, og det er mængden af farve på cirklen som angiver niveauet. Hvis der er farvet en lille del af cirklen, er opgaven let, og hvis hele cirklen er farvet, så er man på niveau 3. Vær opmærksom på at man på enkelte kort har niveauangivelsen på løsningssiden.
På et af opgavekortene får man fx at vide at der skal 6 orange kuverter i den orange brevsprække, men skal så selv gætte farve og antal på den næste, når man samtidig kan se at der lige efter kommer 8 kuverter. Mon barnet så kan udlede af de oplysninger at det nok er 7 kuverter i det grønne hus? Når man har løst opgaven, kan man vende opgavekortet og se svaret på bagsiden, og så kan man jo faktisk selv tjekke om man fik det rigtige antal og farve kuverter i de rigtige brevsprækker.
De 10 små kort med tal og mængde på kan både stå oprejst eller sætte oven på dørene. På den ene side er tallene angivet med navn og på den anden side er tallets mængde angivet. Det kan bruges til at træne talrækkefølger. Kortene kan sættes øverst på de farvede døre, så man kan angive dørens nummer enten med talnavn eller mængde.
Man kan nemt lave mange små lege ud af de små kort. Man kan fx bede barnet sætte dem i talrækkefølge på dørene med skiftevis talnavn og mængde eller man kan sætte hver anden på som voksen og bede barnet fylde de tomme huller ud. Du kan også sætte de lige tal på den ene husrække og de ulige tal på den anden. Det kan give en snak om at lige tal altid kan dele i to lige store bunker, mens ulige tal altid vil give en bunke der indeholder en mere end den anden bunke. Her giver det god mening at bruge de små plastickuverter så man rent visuelt kan se forskellen på bunkernes mængde.
Det er faktisk lige præcis det som er styrken ved dette materiale, at barnet får mulighed for både at se med øjnene og bruge hænderne til at lære med. Man kan rent fysisk fordele talmængder i brevsprækken og mærke at 10 er mange flere kuverter end 2, samtidig med at man kan se at 10 kuverter fylder mere end 2, og man kan se at hvis man har 3 orange og 7 brune kuverter så har man faktisk 10 i alt.
Vores 4-årige kan sagtens selv lege med opgaverne på niveau 1, hvor det handler om at putte den rigtige mængde kuverter i den rigtige farvede dør. Det er selvfølgelig nemmeste med tallene 1-5 fordi mængderne er små, men han kan uden problemer være med helt op til 10. Her kan man snakke om hvilket tal som kommer efter 7 eller før 3 eller hvilke tal som er størst og mindst. Han kan også med hjælp lege med på niveau 2, hvor farverne bliver blandet.
Et eksempel på en opgave på niveau 2 er et opgavekort hvor man skal finde tallene 1, 4,3,5 og 2 fordelt med forskellige farver. Tallet 1 består af en rød kuvert, tallet 4 består af to grønne og to lilla kuverter, tallet 3 består af to gule og en mørkeblå kuvert, tallet 5 består af tre lyseblå og to orange mens tallet 2 består af en brun og en lyserød kuvert. Man kan enten vælge at barnet skal putte alle kuverterne i en husrække, således at den røde dør får en kuvert, den grønne dør får fire kuverter, den gule dør får tre kuverter, den lyseblå dør får fem kuverter og den brune dør får to kuverter eller man kan vælge at fordele alle de fundne kuverter alle 10 døre så de rigtige farver kommer i de rigtige brevsprækker.
Hvis barnet har mod på det kan man tælle alle kuverterne og se hvor mange kuverter man har fordelt i alt. Man kan også hvis man bruger begge rækker huse tælle hvor mange kuverter som er i den ene række og i den anden række og så tale om hvilken række der har flest kuverter. Man kan også spørge barnet hvilken farve kuvert der er flest af. Det er faktisk kun fantasien som sætter grænser for hvor meget læring man kan putte ind. Det vigtigste er at man burger barnets interesseret som pejlemærke, så barnet synes det er sjovt.
Et eksempel på niveau 3 er en opgave, hvor man får angivet en rød kuvert med en prik under, så kommer to spørgsmålstegn til både farve og tal, så kommer en gul kuvert med tre prikker under, så en lyseblå kuvert med et spørgsmålstegn under og til sidst et spørgsmålstegn med fem prikker under. Her skal barnet både kunne gennemskue mængder, farver og rækkefølger. Efter den røde brevsprække kommer den grønne brevsprække og efter 1 kommer 2, så det er nok 2 grønne kuverter i den grønne brevsprække, så 3 gule kuverter i den gule brevsprække og så skal barnet tænke sig frem til at det er 4 lyseblå kuverter i den lyseblå brevsprække og at det er 5 brune kuverter som til sidst skal i den bruge brevsprække.
Dette niveau stiller større krav til barnet evne til at tænke abstrakt og kunne se sammenhænge ud fra forskellige oplysninger. Det kræver ofte lidt større børn, og det er klart vores 7-årige som synes det er sjovest, fordi det er lige abstrakt og udfordrende for den yngste medmindre vi guider ham. Men igen gør det en verden til forskel at det er hand-on læring, hvor man jo rent fysisk kan lave sine løsningsforslag og prøve forskellige muligheder af, og man kan jo altid vende brikken rundt til løsningsforslaget, for så har man faktisk en opgave på niveau 1 foræret. Så selvom der måske kun er 16 opgavekort, så rummer de enkelte kort flere muligheder, så det giver mange flere opgaver.
Vil du have flere tips og tricks til læringsspillet, så klik her!
Man kan også vælge at lege sammen hvor man stiller husene mellem sig, og så har den ene opgavekortet mens den anden skal udføre opgaven. Det stiller krav til at den som har kortet kan bruge sine ord til at beskrive opgaven, og at den som skal løse opgaven kan omsætte det man høre til hvad der rent faktisk skal udføres. Prøv det sammen med jeres barn for det er faktisk slet ikke så nemt som det lyder så snart man bevæger sig op på niveau 2 af opgaverne.
Man kan også bruge Counting Street læringsspillet til simple lege med udbringning af post, tællelege eller postkontor og så er det god træning for finmotorikken, at få det lille brev ind i gennem den lille brevsprække.
- Nina Bay Jensen
Læs også anmeldelsen af Educo Hammermosaik
Læs også anmeldelsen af Edoco Panorama spillet
Læs også anmeldelsen af BRIO's Labyrintspil