Safariskolen spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 4 år | Spillere: For 2-4 deltagere | Spilletid: Ca. 15-30 min | Mærke: Danspil | Antal: 1 spil i æske

"Mateo har været rigtig glad for spillet der både har skabt høj latter, og intense runder hvor ens brikker hurtigt skulle placeres på kendetegnskortene. Det er utroligt spændende i slutningen af hver runde, at finde ud af hvilke kendetegn der egentlig passer til dyret på kortet. Vi har haft en masse familiehygge hvor underholdningen har været helt i top..."

En spilanmeldelse af Safariskolen

Kan elefanter flyve? Sover muldvarpen vintersøvn? Hvor mange ben har en flue? Har pindsvinet en hale? Disse spørgsmål er blandt nogle af spørgsmålene, vi bliver udfordret i, når vi spiller Safariskolen. Vi glædede os utroligt meget til at få en masse ny viden om dyr, og opleve et spil der (forhåbentligt) kunne underholde os som forældre, og vores 3-årige søn, Mateo.

Mateo er rigtig glad for dyr, og har generelt (synes vi selv!) en stor viden om dyr. Den viden var vi klar til at få testet, i Professor Krokodilles Safariskole. På Safariskolen skal vi lære om hele 42 forskellige dyr og deres kendetegn. Lad os komme i gang.

Det praktiske om Safariskole spillet

Safariskolen er anbefalet fra + 4 år, og er for 2 - 4 spillere. Spilletiden er omkring 15 minutter til én halv time per. runde.
Dette får du i spillet:

  • 4 professorfigurer
  • 4 figurholdere
  • 16 brikker (4 af hver, i farverne: grøn, gul, blå og rød)
  • 22 kendetegnskort
  • 42 dyrekort (inklusiv én kortholder)
  • Spillebræt
  • Spillevejledning

Kendetegnskortene skal “prikkes ud” fra de to medfølgende ark, og det fik Mateo meget sjov ud af at hjælpe med. Allerede nu begyndte snakken om dyrene, og stemningen var fantastisk. Spilæsken er super sjov. I midten af spilæsken står professoren omringet af; en haj med hønsefødder, et næsehorn i et æg, en krokodille med hanekam, og en elefant der flyver.

Der medfølger en god og udførlig spillevejledning med til spillet, som forklarer reglerne i spillet rigtig godt. Vi var derfor ikke i tvivl om reglerne eller måden spillet skulle spilles på. Det betød at vi nu var klar til at dykke ned i dyrenes verden!

Sådan spiller du Safariskolen

Hver deltager starter med at vælge en professorfigur, og tager herefter 4 brikker. Spillepladen lægges på bordet, og de forskellige kendetegnskort placeres rundt om spillepladen - så alle har mulighed for at nå dem.

Hvad er kendetegnskort? Der er hele 22 kendetegnskort, og de alle sammen står for noget forskelligt. Nogle af kendetegnskortene lyder således;

  • Har 6 ben
  • Kan flyve
  • Har tænder
  • Planteæder
  • Lægger æg
  • Har en hale
  • Går i vinterhi
  • Er nataktiv

Der er en udførlig beskrivelse af de forskellige kendetegnskorts betydning i spillevejledningen, som man kan have liggende fremme på bordet. Vi kunne dog nemt huske alle kendetegnskortenes betydninger efter blot én runde.

Deltagerne er nu klar til at starte spillet, og skal trække det første dyrekort. Kortet skal vendes med dyrebilledet opad, og det er nu deltagernes tur, til at overveje hvilke kendetegnskort der kunne passe til dyret på spillepladen.

I spillet møder vi hele 42 forskellige dyr! Iblandt dem møder vi; En hyæne, en kanin, en mariehøne, en hveps, en muldvarp, en struds, en sæl, en tudse, en skorpion, en kobraslange, et firben, og en dromedar. Vi bliver altså introduceret for vidt forskellige dyr i forskellige størrelser, og fra forskellige steder i verdenen.

Den første deltager trækker det første dyrekort, som for eksempel kunne være en odder. Det er nu spillernes tur til at placere de fire brikker, på de kendetegn der passer til odderen. Der må kun stå én brik på hvert kendetegnskort - så det gælder om at være hurtig, og holde tungen lige i munden. Når alle deltagere har placeret deres brikker vendes dyrekortet om.

Her afsløres hvilke kendetegn odderen har, og der uddeles nu point. Hver deltager får 1 point for ét rigtigt svar, og må rykke ét felt frem på spillepladen. Gætter man derimod forkert får man 1 minuspoint, og skal rykke ét felt tilbage på spillepladen. Sådan fortsættes spillet til den første deltager når målet, og har anskaffet sig 15 point.

Psst.. Nogle dyr har meget få kendetegn, hvor andre har rigtig mange. Det gælder altså derfor om at være super hurtig på aftrækkeren, og nogle gange bliver man nødt til at gætte!

Vores oplevelse med Safariskolen

Vi placerede den store spilleplade på midten af spisebordet, og nu var vi endelig klar til at spille Safariskolen. Mateo valgte hurtigt sin professor, og tog sine fire brikker - det samme gjorde mor. Mateo skulle nu trække det første dyrekort, som blev en mariehøne. Hvilke kendetegn passede til mariehønen? Mateo var hurtig til at sætte sin brik på “kan flyve” kendetegnskortet. Vi har set rigtig mange mariehøns flyve rundt om sommeren, så det var et kendetegn han var helt sikker på. Da vi havde lagt alle brikkerne på de forskellige kendetegnskort vi mente passede til mariehønen - var det nu sandhedenstime. Mateo vendte kortet om, og kortet fortalte nu, hvilke kendetegn mariehønen har. Det resulterede i 2 point til mor, og 2 point til Mateo.

Vi fortsatte vores “rejse” gennem dyreriget, og hurtigt blev det spændende! Vi kan vælge at bruge alle vores brikker (med fare for) at få minuspoint - men tænk nu, hvis alle kendetegnene er rigtige.. Vi kunne hurtigt mærke på Mateo at han ville bruge alle sine brikker i hver runde. Det gælder dog om at være hurtig til at stille sine brikker på kendetegnskortene, ellers bliver de måske taget foran næsen på en - og det er ærgerligt!

Da spillet begyndte at være ved vejs ende, stod stillingen fortsat lige imellem Mateo og mor. Det sidste dyrekort der blev fundet frem fra bunken, var altså dét kort der skulle afgøre hele spillet. I sidste ende vandt Mateo den første runde, og hurtigt satte Mateo de to professorer tilbage til start - og så skulle vi spillet et spil mere!

Vores vurdering af Safariskolen fra Danspil

Mateo har været rigtig glad for spillet der både har skabt høj latter, og intense runder hvor ens brikker hurtigt skulle placeres på kendetegnskortene. Det er utroligt spændende i slutningen af hver runde, at finde ud af hvilke kendetegn der egentlig passer til dyret på kortet.

Vi har haft en masse familiehygge hvor underholdningen har været helt i top, samtidig med vores viden om dyr er blevet større. Til sidst kan vi slutte hvor vi startede, og afslører at; elefanter ikke kan flyve, at muldvarpen ikke sover vintersøvn, at fluen har seks ben, og ja, pindsvinet har en hale. Svarene er bare et lille udpluk af de sjove, og skøre spørgsmål som man kan opleve i Safariskolen fra Danspil.

- Camilla Jacobsen

Læs også spilanmeldelsen af Nathan Farver & Sortering læringsspil

Læs også spilanmeldelsen af Little Red Riding Hood

Læs også spilanmeldelsen af Ruff´s hundehus

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilDanspil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen