Alder: Anbefales fra 7 - 12 år | Spilletid: Ca. 20 - 30 min.| Spillere: For 2 - 4 deltagere
"Nummer Ninja er et såkaldt; Roll-and-move spil, der udfordrer spillerne med matematiske problemer og opgaver, i et sjovt og underholdende spil..."
Udfordrer matematisk, strategisk og logisk tænkning
Spillets komponenter
Spillet består af en pap spilleplade, med et flot blankt farverigt tryk, 6 terninger, 80 kort med matematik-opgaver, fire spillebrikker, 16 ninjaudstyrs-brikker, 3 fodlænke-brikker og en gylden drage.
Komponenterne er velproducerede og kan holde til at blive brugt. Spillepladen er opdelt i områder med kvadratiske felter, og det er let og overskueligt at se de felter, der er specielle regler for (Ninja-challenge felter mv.).
Ikonerne der er brugt på spillepladen er også brugt på de ninjaudstyrs-brikker der hører til felterne på spillepladen - det er derfor let at orientere sig og vælge en rute, når man spiller.
Der er 2 sæt af tre terninger. Det ene sæt består af 3 røde ”ninja-rekrut” terninger. Den ene indeholder tallene 1-6, en anden tallene 3-8 og den sidste har 3 plus-tegn og 3 minus-tegn. Det andet sæt består af 3 blå ”ninja-mester” terninger. Den ene indeholder tallene 1,1,2,2,3,3 (gengivet 2 gange), en anden 1,2,2,3,5,7 og den sidste 2 plus-tegn, 2 minus-tegn og 2 gange-tegn.
De 80 ninja spørgsmålskort har alle 2 matematik spørgsmål, et til hver sværhedsgrad ”ninja-rekrut” og ”ninja-mester”. Kortene er i en fin kvalitet, de er tynde, men bliver ikke håndteret meget når man spiller, så de skal nok kunne holde længe.
Nummer Ninja reglerne
Reglerne er rimelig simple. Målet for hver spiller er at indsamle de 4 forskellige ninjaudstyrsbrikker for derefter at befri den gyldne drage fra midten af spillepladen.
For at indsamle udstyrs-brikkerne skal spillerne løse en mængde regnestykker, for hver gang man vil rykke skal man slå med terningerne, som så udgør et regnestykke.
Hvis en ”ninja-rekrut-spiller" for eksempel slår 3 + 2 med de røde terninger kan denne spiller flytte sin spillebrik 5 felter. Herefter er det næste spillers tur. En spillers brik må kun passere samme felt på spillepladen én gang pr. tur. Der må godt stå flere spillers brikker på samme felt på samme tid.
Hvis en spiller ender sin tur på et Ninja-Challenge felt, skal denne spiller besvare et matematik-spørgsmål, fra det kort der ligger øverst i bunken af Ninja spørgsmålskort.
Spørgsmålene er som tidligere beskrevet i 2 sværhedsgrader. Svarer spilleren korrekt, får spilleren den ninjaudstyrs-brik, der hører til det specifikke Ninja Challenge felt. En spiller må kun få en ninjaudstyrs-brik én gang.
På spillepladen er der afbildet nogle felter med fodlænker. Ender en spiller sin tur på et sådan felt, må denne spiller placere en fodlænke brik et valgfrit sted på spillepladen.
Når en spiller flytter sin spille brik kan denne ikke passere over et felt med en fodlænke brik. Det kan betyde at spilleren må finde en anden rute.
Der er også felter hvor en spiller kan fjerne en fodlænke, der allerede er på spillepladen, og på den måde kan man undgå at blive spærret inde i et område.
Når en spiller har alle fire ninjaudstyrs-brikker, skal denne spiller flytte mod midten af spillepladen, hvis spilleren ender sin tur på et af de 4 felter med den gyldne drage, afleverer spilleren de 4 ninjaudstyrs-brikker og spilleren har vundet.
Hvem kan spille?
Alle kan inden for aldersgruppen 7-12 og over kan i princippet spille Nummer Ninja.
Den matematiske udfordring i spillet forsvinder selvfølgelig lidt når en spillers matematiske kompetencer er over indskolings-niveau - men spillet er stadig underholdende og udfordringen med at få planlagt ruterne mv. bliver til et kapløb mod de andre spillere.
Nummer Ninja og matematik
Nummer Ninja er fyldt med fin matematik, men det er egentlig planlægningskompetencen, der næsten er den vigtigste.
Det er vigtigt at kunne svare på udfordringerne på kortet, for ellers får man ikke de udstyrs-brikker, der er nødvendige for at vinde, men det er lige så vigtigt at udnytte mulighederne for at flytte sin brik et godt sted hen på spillepladen, så man er i en god position til næste tur og måske ikke er i fare for at blive lukket inde af en anden spiller.
Jeg har brugt Nummer Ninja, som en aktivitet i den matematik undervisning, jeg udøver i en almindelig special-klasserække - her er eleverne glade for udfordringerne, der er kombineret med spænding om hvem der når at samle ninjaudstyrs-brikkerne først og får befriet dragen.
Spil igen faktor
Nummer Ninja er et hurtigt ”roll and move” spil - det er meget tæt på at være et kapløb/race-spil, og kan man lide den type spil, vil jeg klart anbefale Nummer Ninja.
Spillerne får brugt en masse matematik i løbet af et spil, og der er spænding på det meste af vejen.
- Morten Mejnholt