Vi har dog mange andre spændende spil på Legebyen.dk!
Alder: Anbefales fra 10 år | Spilletid: Ca. 30 min | Spillere: For præcis 2 deltagere | Mærke: Spilbræt / Hurrican | Antal: 1 spil i æske
"Mr. Jack er et fremragende spil, når man som os ofte spiller 2 personer. Der er masser af taktik, men alligevel bliver det ikke for meget, så et spil tager kun en god halv times tid – æsken siger 30 minutter, mens samtlige af vores spil har ligget mellem 30 og 40 minutter. Noget af det første vi fandt ud af, var at man skal tænke markant anderledes alt efter om man er Jack eller detektiven, så det kan være en fordel i den første håndfuld spil at spille med den samme rolle, så man får forfinet taktikken lidt..."
En spilanmeldelse af Mr. Jack krimispillet
Mr. Jack er et spil for 2 spillere, hvor den ene er den mystiske Jack the Ripper, som ingen ved hvem er, og den anden skal prøve at afsløre ham. Denne version af spillet er 2. udgave, som blev lavet som 10 års jubilæumsudgave i 2016, hvor der er ændret lidt på de grafiske detaljer, og justeret en lille smule på reglerne, da man jo altid finder lidt, der kan rettes på, når et spil er blevet spillet i 10 år.
Mr. Jack har været nomineret til spilpriser i forskellige lande, og vandt International Gamers Award 2007 i kategorien Two Player Strategy, samt spilprisen JoTa i kategorien Best 2 Player Board Game i 2008. JoTa er måske ikke verdens største spilpris, men det interessante er, at den første gang blev uddelt i 2008, så der kæmpede Mr. Jack altså mod alle andre spil udgivet til og med 2008.
Indholdet af æsken
I æsken finder man
- 8 runde brikker af træ
- 1 rundemarkør
- Klistermærker til at sætte på brikkerne
- 8 karakterkort i kraftigt pap
- 8 alibikort også i kraftigt pap
- 1 vidnekort med sider, der markerer hhv. ”synlig” og ”usynlig”
- 6 brikker med tændte gadelamper
- 2 politiafspærringer
- 2 dækninger til mandehuller
- Spilleplade
- Spilleregler på dansk, svensk, norsk og finsk
Komponenterne er af lækker kvalitet – jeg er altid glad, når et spil har træbrikker, for så vidner det om at de går op i kvaliteten, og især karakter- og alibikort er rigtigt lækre i kraftigt pap i stedet for almindelige tynde kort (som det sagtens kunne have været).
Æsken kunne dog godt have været tyndere, da alle komponenterne ligger i et lille rum i midten – havde de været spredt lidt mere ud over hele æsken, kunne den have nøjedes med at være halvt så høj. Dette er dog kun et issue, når man mangler plads på spilhylden (hvilket vi altid gør…).
Der skal lige sættes klistermærker på brikkerne – en i farver og en i gråtoner på hver brik. Det er hurtigt overstået, og så er man klar til at spille.
Regelbogen
Regelbogen er fint skrevet, og det er nemt at forstå reglerne. En fin detalje er, at der sluttes med en FAQ (ofte stillede spørgsmål), som jeg gætter på er spørgsmål, der er blevet stillet i løbet af spillets første 10 år, og man så har valgt at lade indgå i regelbogen i jubilæums-genudgivelsen. Det opklarer faktisk en del småting, der kunne være opstået i løbet af spillet, så vi oplevede ikke at der var noget vi var i tvivl om, da vi kom i gang med at spille.
Opsætning af spillet
Inden man kan gå i gang, skal brikkerne placeres på spillepladen efter et billede i reglerne, da personerne altid starter bestemte steder. Det er ikke markeret på pladen, så man må lige hive reglerne frem hver gang.
Alibikort og karakterkort blandes (i hver sin bunke) og den, der spiller som Jack, trækker et alibikort, som han holder hemmeligt for den anden. Personen på kortet er Jacks identitet, og det er det, som detektiv-spilleren skal finde ud af.
Sådan spiller man
Spillereglerne i Mr. Jack er egentlig rimeligt simple, selvom der er masser af taktik i de valg man skal foretage.
4 af de 8 karakterkort vendes, og spillerne skal nu flytte rundt med de 4 karakterer. Først vælger detektiven en karakter, og flytter med den, derefter vælger Jack to karakterer, som han flytter med, og til sidst får detektiven den tilbageværende.
I næste runde bliver de resterende 4 karakterkort lagt ud, og denne gang er det Jack der vælger først, og detektiven der tager 2 i træk. De 8 kort blandes igen, og så fortsætter det, så detektiven vælger først i alle ulige runder, og Jack vælger først i alle lige runder. Dette er også indikeret på spillebrættet, så man altid kan huske det.
Rundt omkring på brættet er der en række mandehuller, og dem kan man bruge til at komme hurtigt rundt på brættet med. Man kan nemlig bruge et ryk på flytte fra ét mandehul til et andet, hvilket gør at man kan flytte en karakter fra den ene til den anden ende af brættet på én tur, hvis man er i nærheden af et mandehul.
Når de 4 karakterer i en runde har flyttet, kommer det vigtigste i en runde: Jack skal fortælle om han er ”synlig” eller ”usynlig”. Kun spilleren, der spiller Jack, ved jo hvilken af de 8 karakterer, der er Jack, så han skal fortælle om han kan ses sådan som brikkerne står. Jack er synlig, hvis han står ved siden af en tændt gadelygte eller ved siden af en anden karakter.
Her kan man jo godt tro, at det gælder om for Jack at være usynlig, så han ikke bliver opdaget, men nogle gange er det nemmest at gemme sig i ”plain sight” – det der sker, er nemlig at detektiven kan udelukke de karakterer, der er det modsatte af Jack.
Det er derfor vigtigere for Jack, at der er så mange som muligt, der har samme status som ham selv, end at hans status er ”usynlig”, ellers regner detektiven for hurtigt ud, hvem Jack er. For at detektiven kan holde styr på hvem, der er udelukket, vender han de uskyldige karakterbrikker med den sort/hvide side opad.
Efter hver af de første 4 runder slukker man en gadelygte, så det bliver nemmere for Jack at holde sig usynlig.
Detektiven vinder ved at regne ud (eller gætte) hvem Jack er, og rykke hen til den karakterbrik med en anden karakter (lige meget hvilken) og fremsætte sin anklage.
Jack kan vinde på 2 måder: Han kan slippe ud af byen via en af de 4 udgange (hvilket han dog kun kan gøre, hvis hans status er ”usynlig”) eller han kan overleve i 8 runder uden at blive afsløret og anklaget. Han vinder altså hvis detektiven anklager en forkert.
Karakterernes specialevner er vigtige
Hver af de 8 karakterer har en specialevne, som skal bruges, når man vælger at flytte med dem (i nogle få tilfælde er det dog valgfrit at bruge den). F.eks. kan Inspector Lestrade flytte en politiafspærring fra en udgang til en anden, Miss Stealthy kan gå igennem forhindringer, Sergeant Goodley kan tilkalde andre karakterer med sin fløjte, og Sherlock Holmes kan trække et alibikort fra bunken, og dermed eliminere en mistænkt, hvis han bliver valgt af detektiven, eller holde et alibikort fra detektiven, hvis han bliver valgt af Jack.
Sherlock er derfor meget populær som førstevalg, når han er tilgængelig. Karakterernes specialevner er vist med ikoner på karakterkortene, så allerede efter et par runder har man styr på dem, uden at skulle se efter i regelbogen hvad de gør. Karaktererne er en dejlig blanding af fiktive karakterer og virkelige personer. F.eks. optræder Sherlock Holmes, dr. Watson og inspector Lestrade, mens sergeant Goodley må være baseret på den virkelige politimand George Godley, der var involveret i jagten på Jack the Ripper, og sir William Gull var virkelig dronningens livlæge.
Mange år efter begivenhederne, er der endda blevet spekuleret i om han skulle være selveste Jack pga. den kirurgiske præcision, der blev brugt ved mordene – selvom Gull var 71 år gammel og ved dårligt helbred da mordene skete. Alt dette har dog ingen betydning i spillet, men er lidt sjovt ”ekstra guf” for nørder.
Lidt fordel til detektiven
En af de ting, der er blevet justeret på i denne jubilæumsudgave, er balancen mellem Jack og detektiven. I den gamle version havde detektiven en ret klar fordel, og i denne nye version er der justeret lidt på nogle ting, for at gøre det mere lige. Detektiven har dog stadig lidt lettere ved at vinde – om ikke andet så fordi at han i sidste runde kan gætte på en af de tilbageværende mistænkte, og fremsige en anklage mod en af dem.
Rammer han rigtigt har han vundet, rammer han forkert vinder Jack, men det ville han alligevel hvis han ikke blev anklaget i 8. runde, så detektiven har intet at miste ved at gætte i sidste runde. Da en anklage kan fremsættes med en hvilken som helst anden karakter end den, der anklages, er det svært for Jack at få sig placeret et sted, hvor ingen af de andre 7 karakterer kan nå hen til ham – hvilket i praksis er den eneste måde, han kan være sikker på at vinde, hvis han ikke får flygtet ud af byen (hvilket er ret svært synes vi).
Vores mening
Mr. Jack er et fremragende spil, når man som os ofte spiller 2 personer. Der er masser af taktik, men alligevel bliver det ikke for meget, så et spil tager kun en god halv times tid – æsken siger 30 minutter, mens samtlige af vores spil har ligget mellem 30 og 40 minutter.
Noget af det første vi fandt ud af, var at man skal tænke markant anderledes alt efter om man er Jack eller detektiven, så det kan være en fordel i den første håndfuld spil at spille med den samme rolle, så man får forfinet taktikken lidt.
For detektiven handler det meget om at holde de tilbageværende mistænkte på forskellige statusser (synlig/usynlig) ved hver rundes afslutning, så der kan udelukkes nogle, mens det selvfølgelig for Jack handler om at alle helst skal have samme status – men hvis han vil vinde ved at flygte, skal han også forsøge at holde sig usynlig.
Spillets største ulempe er efter vores mening, at detektiven kan vinde ved at gætte til sidst. Oftest er man nede på 2 eller måske 3 mistænkte i sidste runde, og så kan det blive et 50/50 gæt, der afgør hvem, der vinder.
Følelsen af en sejr eller et nederlag er markant anderledes når spillet er sluttet med et gæt, så det mere bare føles som en uafgjort.
Den detalje skal dog ikke ødelægge helhedsindtrykket af et rigtigt godt spil, så Mr. Jack får en klar anbefaling herfra til alle, der kan lide et spil, hvor man skal gruble lidt!
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Power Grid Recharged
Læs også spilanmeldelsen af Pandemic Hot zone North America
Læs også spilanmeldelsen af Bezzerwizzer ORD