Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 30 min | Spillere: For 2 - 5 deltagere | Mærke: Hasbro | Antal: 1 spil i æske
"Mastermind er et godt, hurtigt og nemt spil, hvor man får brugt sine matematisk-logiske hjerneceller. Jeg var personligt spændt på, om det levede op til det minde, jeg havde fra min barndom. Det gjorde det. Det er et spil, man kan spille igen og igen. For os bliver det et spil, som fast får en plads i kufferten, når vi skal afsted i sommerhus, da det er overskueligt, hurtigt og nemt at hive frem. En klassiker i nye klæder..."
En spilanmeldelsen af Mastermind
Når jeg ser spillet Mastermind, sidder jeg i tankerne i mine bedsteforældres stue for ca. 30 år siden, ved deres spisebord og spiller sammen med min bedstemor. Det er gode minder.
Nu har jeg (og min mand) så atter spillet Mastermind, denne gang i selskab med vores egne børn, og det var mindst lige så hyggeligt, som minderne fra min egen barndom.
Selve spillet
Spilleæsken måler 27*27 cm. Det er ikke et spil, man skal have stående nederst i bunken, da æsken er lidt mere sart end visse andre spilleæsker. Den kan hurtigt blive trykket lidt skæv og gå i stykker i lågets kant.
Der medfølger 96 farvede pins i 8 forskellige farver. Spillepladen er lavet således, at man trækker en slider ud i hver side, for at beskrive (og holde styr på) hvor mange rigtige farver, der er gættet og hvor mange, der er sat det korrekte sted. Ideen er vældig smart, da man slipper for at fedte rundt med ekstra små pins. Til gengæld skal man lige lirke lidt med nogle af dem, for at få dem ud.
I modsætning til flere af de tidligere udgaver, er kodesætteren ikke en del af selve spillepladen i denne udgave. Der er lavet en separat kodesætter-device, som man kan sidde med på hånden eller på bordet foran sig. Ved hjælp af små drejeskiver kan man ændre farverne, til man har fundet den ønskede farvekode.
Igen er det faktisk en vældig god ide, dog skal det nævnes, at nogle af farverne ligner hinanden lidt, hvilket bliver forstærket af, at farvekoden står langt inde i selve kodesætteren, så det er ret mørkt. Det giver fin mening ift. at sikre, at koden er skjult for de andre spillere, da man på ingen måde lige kan komme til at se den ved et uheld.
De gange vi har spillet, har vi dog måtte bruge lommelygten på mobilen for at kunne se farverne ordentlig kodesætteren, og jeg valgte bl.a. at tage et billede af den med min mobil og sidde med den i stedet, da det var nemmere at se. Drejeskiverne er meget nemme at dreje. Det betyder, at man skal passe lidt på, når man sidder med kodesætteren, at man ikke lige får sat fingrene på drejeskiverne og derved får ændret koden, der skal gættes.
En smart ting ved denne udgave af Mastermind er, at spillepladen kan drejes rundt mellem alle spillere ved hjælp af et lille hjul under bunden.
Spillevejledningen er nærmest en lille bog med vejledning på flere forskellige sprog. I vejledningen har de lavet en side med et skema, der bruges til at føre point. Det skulle nok have været en blok for sig selv eller en plade, hvor man kunne skrive og viske ud efter hvert spil. Som det er nu, kan den kun bruges 1 gang. Det er dog nemt nok bare at snuppe et almindeligt stykke papir og selv skrive point derpå, ligesom man gør, når man spiller 500, Whist, Casino osv. Det kræver nemlig ikke et særligt skema at notere.
Hvad går Mastermind ud på?
Spillet går i sin enkelthed ud på, at kodesætteren laver en farvekombination som de(n) andre spillere skal gætte. Spilleren, der skal gætte koden, sætter 4 pins i en række på spillepladen. Spilleren, som har lavet koden, viser herefter vha. sliderne på siden af spillepladen, hvor tæt på koden, det er.
Med den hvide slider viser man, hvor mange korrekte farver der er, men ikke om de sidder korrekt. Med den røde slider viser man, hvor mange pins der både har den rette farve, og sidder det rigtige sted ift. koden, der skal gættes.
Man kan i denne udgave spille mellem 2 og 5 spillere, altså mindst 1 spiller til at gætte og altid 1 spiller til at sætte en valgfri kode. Er man flere spillere, skiftes man til at lave et forslag/gæt på spillepladen. Alle får gavn af de andre spilleres gæt, da de forbliver på spillepladen.
Den første gang, vi spillede, var vi 3 spillere. I det spil talte vi point og fandt en vinder. Men i de efterfølgende spil, skete der helt automatisk det, at alle spillerne (der var 4 spillere) gik sammen om at finde den rigtige kode. Der blev snakket meget sammen blandt de 3, der skulle gætte koden, hvilket endte med, at det blev til et samarbejdsspil i stedet for ”alle mod alle”. For os gjorde det faktisk spillet bedre.
Vores vurdering
Mastermind er et godt, hurtigt og nemt spil, hvor man får brugt sine matematisk-logiske hjerneceller.
Jeg var personligt spændt på, om det levede op til det minde, jeg havde fra min barndom. Det gjorde det. Det er et spil, man kan spille igen og igen.
For os bliver det et spil, som fast får en plads i kufferten, når vi skal afsted i sommerhus, da det er overskueligt, hurtigt og nemt at hive frem. En klassiker i nye klæder.
- Joan Frederiksen
Læs også spilanmeldelsen af Pensum
Læs også spilanmeldelsen af Mr. Matrix & Dr. Moon
Læs også spilanmeldelsen af Ticket To Ride – New York