Hvem Er Hvem anmeldelse

Alder: Anbefales fra 6 år | Spilletid: Ca. 15 min. | Spillere: 2 deltagere.

"Spillet er meget hyggeligt og man kan hurtigt få kørt et par omgange afsted. Det pudsige ved spillet er, at selvom det ikke ligefrem er et spil man hiver frem når man som voksen har gæster på besøg, så er spillet egentlig meget underholdende, også selvom man måske ikke lige er i målgruppen for spillet. Derfor bliver det også en klar anbefaling herfra og et must-have i enhver families samling af spil..."

En spilanmeldelse af Hvem Er Hvem

“Hvem er hvem” er ét af de spil, som langt de fleste voksne mennesker kender, fordi de har spillet det som børn. Udgiveren er Hasbro og det er ét af de spil der har været med til at give den verdenskendte spilproducent et solidt bagkatalog af spil der altid sælger.

Udpakning af spillet

Første gang man skal spille “Hvem er Hvem”, skal man afsætte ca. 5-10 minutter til udpakning af spillet og dette bør gøres af en voksen. Der medfølger to spilleplader til spillet, to ark med portrætter, et sæt kort med portrætter på og et regelsæt som er på dansk.

Inden man kan starte spillet første gang, skal man have sat alle portrætterne i de 24 små “vippere”, som sidder på spillepladen - og så kan det ellers gå løs. De 24 portrætter er forskellige tegnede personer, som hver har et unikt udseende. Nogle har kort lyst hår og blå øjne, mens andre har både kasket og briller på. Alle portrætterne har også hvert deres navn, så man nemt kan gætte på enten Selma, Alexander eller Peter.

Gennemgang af spillets regler

Spillet er primært beregnet til to spillere - man kan godt være flere personer på ét hold, men udgangspunktet er, at man spiller én mod én. Hver spiller får en spilleplade og det hele begynder med, at hver spiller trækker ét kort fra bunken. Dette kort viser dig, hvilken person din modstander skal gætte.

Kortet må naturligvis ikke vises til modspilleren og sættes derfor i den lille holder, der er i spillepladen, så man selv kan se portrættet. Man spiller til bedst af fem - det vil sige den første spiller der først har gættet modstanderens kort fem gange vinder spillet. Der er en smart lille pointtæller, som man kan rykke for at holde styr på scoren.

De to spillere skiftes til at stille hinanden spørgsmål. For at gøre tingene så simple som muligt, kalder vi de to spillere for Spiller 1 og Spiller 2. I bund og grund handler spillet jo om, at man skal stille nogle spørgsmål, som medvirker til at man kan “fjerne” så mange personer som muligt. Det er vigtigt at huske, at spørgsmålene skal være ja/nej spørgsmål.

Et spørgsmål kunne eksempelvis være, at Spiller 2 spørger “Har din person briller på?”. Spiller 1 svarer på spørgsmålet “Nej”. Spiller 2 må så vippe alle de personer ned med briller og kan derfor udelukke dem fra sit endelige gæt på hvem Spiller 1 har trukket.

Efter et par runder med spørgsmål fra begge spillere, er håbet så, at man har fået udelukket så mange personer som muligt, så man kan give et kvalificeret gæt. Man skal dog være varsom i forhold til hvornår man gætter, for slynger man et gæt afsted på, at modstanderen er Laura, men det ikke er tilfældet, så er spillet tabt. Derfor er det en god idé at vente med at gætte, indtil man har en klar formodning om hvem modstanderen har på sit kort.

Varigheden af spillet kan variere forholdsvist meget, da der er chance for at én spiller vinder fem i træk og dermed er spillet færdigt - omvendt kan man komme ud i en sudden death, hvor begge spillere har vundet fire omgange hver. Så et spil kan varer mellem ca. 30-60 minutter, og da spillet er lige til at gå til, så er det egentlig også meget rart, at det ikke er mere avanceret end det er.

Min oplevelse med spillet

Da vi spillede det herhjemme, var vores datter på to år, på hold med sin far og spillede imod mor. Det gik egentlig vældigt fint, men man skal nok alligevel lige være lidt ældre før det det for alvor bliver sjovt, at have børnene med. Det er i hvert fald ikke optimalt, at der bliver vippet personer ned med både rødt, brunt og sort hår - hvis man ovenikøbet spurgte om noget med øjenfarve. Spilproducenten anbefaler da også, at man skal være fra 6 år og opefter.

Spillet er meget hyggeligt og man kan hurtigt få kørt et par omgange afsted. Det pudsige ved spillet er, at selvom det ikke ligefrem er et spil man hiver frem når man som voksen har gæster på besøg, så er spillet egentlig meget underholdende, også selvom man måske ikke lige er i målgruppen for spillet. Derfor bliver det også en klar anbefaling herfra og et must-have i enhver families samling af spil.

- Anders Østergaard

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilHasbro gaming