Alder: Anbefales fra 16 år + | Spilletid: Ca. 20 - 30 min. | Spillere: For 3 - 8 deltagere
"De piger, jeg spillede med, er heller ikke nogle, der normaltvist vil være med til at spille. Men jeg skulle bare fortælle ganske kort, hvad det gik ud på, så var de solgt. De lærte både mig og hinanden bedre at kende, hvilket bare var helt fantastisk..."
Generelt om Game Of Phones spillet
Det første, der slår mig, når jeg ser på spillet, er navnet. Game of Phones leder helt naturligt tankerne hen på serien og bøgerne Game of Thrones. Det er altså telefonernes spil, en kamp mellem telefoner. Derudover leger designerne og udviklerne af spille også med vores forforståelse og genkendelighedssans på en anden måde.
Æsken er udformet som en helt almindelig Iphone æske. Så da jeg lagde den på bordet på lærerværelset, kom eleverne straks hen og spurgte, om jeg havde fået ny Iphone.
Heldigvis blev de unge mennesker ikke skuffet, da jeg viste dem, at det var et kortspil, hvor deres smartphone skulle i brug. Det er næsten altid en sikker succes.
Game of Phones er udgivet af den nordiske brætspilsdistributør Spilbræt.dk, de beskriver sig selv på følgende måde ”Det er stedet, hvor kærligheden til brætspil og den rene spilleglæde blomstrer. I en fortravlet hverdag er fritid dyrebart, så derfor skal de brætspil, vi omgiver os med, også være af den bedste kvalitet.”
De ser altså ikke blot sig selv som et firma, der distribuerer spil, men som et sted, der med deres kærlighed til brætspil, vil distribuere noget dyrebart.
De er blandt andet distributører af Castles of Mad King Ludwig, Settlers of Catan og Copenhagen. Alle spil nogle vi forhandler her på hjemmesiden.
Derudover forhandler de også Cards Against Humanity, som i sit design og regler minder lidt om Game of Phones. Du skal i Game of Phones ikke sammensætte skøre og grænseoverskridende sætninger for at ’imponerer’ dommeren.
I stedet skal man finde billeder, sætninger og andre ting på nettet, i telefonen og på billeder, som bedst muligt løser opgaven, som der stilles på kortet, og det er dommeren, der bestemmer, hvem der vinder.
En opgave kan lyde sådan her ”Personen med flest spil på telefonen vinder.” Her skal spillerne altså ind på telefonen og tælle, hvor mange spil de har, fortælle det til dommeren, som så vurderer, hvem der vinder.
Det var virkelig sjovt at spille det med en gruppe piger, som prøvede spillet for første gang på en helt almindelig aftenvagt. Det var så sjovt, at de blev siddende i 2 timer, hvor de bare var helt optaget af de kort, der blev trukket.
Jeg var dommeren i et godt stykke tid, men måtte forlade spillet nogle gange. De var så ivrige efter at spille mere, at selvom de normalvis har svært ved at skulle sidde og vente, faktisk ikke ville stoppe spillet, men ventede i stedet tålmodigt på mig. Det er ikke hverdagskost som lærer på en specialefterskole.
De piger, jeg spillede med, er heller ikke nogle, der normaltvist vil være med til at spille. Men jeg skulle bare fortælle ganske kort, hvad det gik ud på, så var de solgt. De lærte både mig og hinanden bedre at kende, hvilket bare var helt fantastisk. Jeg havde tænkt, at det ville være et godt spil til denne målgruppe, men jeg havde slet ikke forventet, at det ville være SÅ godt til dem.
Som lærer var det også ret fedt at opleve, at de kunne foretage informationssøgning på nettet, læse højt og hjælpe hinanden med at stave sig igennem, det gjorde bare mit lærerhjerte så stolt.
Jeg spillede det med en anden gruppe i sidste uge, hvor der både var lærere og elever med. Her var der én, som forlod spillet, fordi telefonen var for langsom, det var lidt ærgerligt, særligt da det fik andre til at forlade det også, da alle ikke var med længere.
Det er jo en reel risiko ved spillet, da en fungerende smartphone er et krav for deltagelse. Det er jo blot et vilkår, men synd da spillet faktisk gik rigtig godt indtil da.
Der var latter, smil og gode snakke. Flere af kortene lægger også lidt op til, at man kan fortælle, hvorfor et billede er valgt, hvorfor et minde passer godt til dommeren osv..
I weekenden står den på familieweekend, hvor vi er mange unge, der ikke kender hinanden super godt, da det er en sammenbragt familie. Her vil jeg finde spillet frem igen, da jeg endnu engang ikke er i tvivl om, at spillet nok skal bringe gode stunder med sig.
Alder og sværhedsgrad
- Alder: 16 år og opefter.
- Spillere: 3-8 spillere.
- Spilletid: Ca. 20 min.
Selvom den anbefalede alder for spillet er på 16 år, valgte jeg at introducere det for mine efterskoleelever alligevel. Jeg valgte de spørgsmål fra, som jeg ikke fandt passende for aldersgruppen.
Da jeg havde gjort det, var det et ganske glimrende spil for mine kære unge mennesker. De var faktisk den helt perfekte testgruppe i min optik. Hvis jeg skulle give et bud på, hvilken aldersgruppe der bruger mest tid på deres mobiler, vil det netop være unge mellem 13-20 år – sådan cirka.
Så det ville da næsten være synd, hvis den yngre del af gruppen skal udelukkes fra at prøve dette sjove spil.
Spillets komponenter
Når du åbner æsken, vil du finde:
- 220 kort med opgaver på.
- Danske spilleregler.
Der er dog én ting mere, som du skal finde, for at kunne spille spillet, og det er en telefon til hver spiller – den kan du ikke finde i æsken ?
OBS: Spillet kræver at alle deltagere har en fungerende smartphone til rådighed - disse medfølger IKKE.
Regelbogens tilgængelighed
Regelbogen består af et enkelt kort, hvor der står regler på for og bagside. Det passer godt ind i spillets design, dog kan det være lidt træls at lede efter det, hvis det lige er røget ind i bunken. Det kan jo så løses ved at have det øverst.
Dog kunne man også have en lille foldet bog, som man har i mange andre spil. Idet reglerne kan være på et lille kort, er de også ret kort forklaret, men man lærer ret hurtigt, hvad spillet går ud på, da reglerne er rimelig simple.
Man kan også finde på nye måder at spille det på, hvilket også giver det mange muligheder. F.eks. konkurrencer om hurtighed, spille det to og to, hvor man skal lærer hinanden bedre at kende.
- Camilla Liv Pedersen