Alder: Fra 7 år + | Spilletid: Op til 1 time | For 4 - 12 deltagere
Food Spinner er et sjovt og informativt spil, der sætter fokus på madspild, og derfor er meget aktuelt i disse tider. Det er lærerigt og både børn og voksne vil kunne blive klogere af at spille det; for 2 ud af 3 kortkategorier giver (ny) viden; bl.a. lærer man om, hvor længe noget kan holde sig – eller hvor hurtigt det skal fryses ned, for ikke at blive dårligt.
Spillet går ud på at udfordre sin viden og sine antagelser omkring fødevarer og madspild.
Food spinner spilles i 2-4 hold à 2-3 personer, og går ud på at svare på spørgsmål; svarer man rigtigt lægger man kortet i sit køleskab, og svarer man forkert, havner det i skraldespanden. Det hold med flest point (kort i køleskabet) vinder.
Inden man starter kan man selv bestemme, hvorvidt man vil spille på tid – og så er vinderen det hold med flest point, når tiden er løbet ud - eller om man vil spille op til x point – og så er vinderen det hold, der først når det aftalte antal point. Uanset hvad man vælger, så er man sikker på at have lært noget om madspild, når spillet er omme.
Food Spinner er udarbejdet af Wasteducate og spørgsmålskortene er baseret på data fra organisationen Stop Spild af Mad. At spørgsmål og svar derfor ikke er grebet ud af den blå luft - giver spillet tyngde og højner læringen.
På æsken står der, at man kan spille det fra +7 år, men ud fra min erfaring, bør børn som minimum have madkundskab i skolen (eller være aktive i køkkenet derhjemme), hvis de skal spille det uden at have en voksen på holdet – og faktisk få noget ud af det. For der er svarmuligheder til 2 ud af 3 kategorier, hvorfor man sagtens vil kunne vinde ved at gætte. Men så ryger formålet med spillet, hvilket er rigtig ærgerligt. På Wasteducates hjemmeside står der da også, at spillet er for alderen +12 år.
Der er 3 kategorier
Billed-Bær – en visuel udfordring i form af billedspørgsmål omkring madvarer + bonusinfo; f.eks. Hvilken grøntsag (billede af gulerødder og en tomat) mister smag og duft i køleskabet. Svar: Tomat – Bonusinfo: især umodnede tomater bør ikke komme på køl, fordi det bremser modningsprocessen.
Det er en rigtig god idé også at læse bonusinformationen højt, da den som det fremgår af eksemplet ovenfor bliver klogere på, hvorfor svaret er som det er. Vi glemte nogle gange at læse det højt, men det er god viden at få – også for de andre spillere (og ikke kun det svarende hold og kortlæseren).
Grønt og Grimasser – en mimeudfordring med opgaver man ved hjælp af fagter skal ”forklare” sin makker, f.eks. ”Jeg spiser små fisk”.
Fakta Fisken – en faktuel udfordring i form af spørgsmål med 3 svarmuligheder omkring alt, der har med fødevarer og madspild at gøre; f.eks. A) hvor meget mad smider de danske husholdninger årligt i skraldespanden? B) Hvor stor en del af den globale CO2-udledning skyldes madspild?
Svar: A) Ca. 260.000 ton mad B) 30-50%
For så vidt læring angår, så er Grønt og Grimasser kategorien irrelevant, da den ikke yder noget formål på den front; sætningerne er enten pjattede/ligegyldige eller usandsynligt sværere; f.eks. ”Et koldt køleskab” eller ”Kiwi er en fugl og en frugt”. Men kategorien er med til at ”lette” stemningen i spillet, så det ikke bare bliver at sidde og svare på spørgsmål, men man faktisk også kommer op og rører sig. Og det har man jo fundet ud af, er en god måde at sikre indlæring på.
Vores oplevelser
Vi var 9 voksne, der spillede Food Spinner, da spørgsmål B i Fakta Fisken kom op, og selvom vi alle godt vidste, at madspild er en stor synder i forhold til CO2-udledningen, kom svaret bag på os. Vi havde ikke troet, tallet var SÅ højt. Men derfor giver det pludselig endnu mere mening at sætte fokus på nedbringelsen af madspild; det er trods alt noget, vi alle sammen kan gøre noget ved, hvis vi tænker os om, og bliver mere kreative i køkkenet.
Personligt har jeg også længe været optaget af at undgå madspild, men efter at have lært, at 30-50% af CO2-udledningen skyldes madspild, er jeg blevet endnu mere opmærksom; for her er en måde hvorpå jeg som enkeltindivid kan gøre en – om end lille – forskel for miljøet, og faktisk også min økonomi. For der er penge at sparre ved at bruge al maden og ikke smide rester i skraldespanden.
En opfordring!
Jeg vil klart opfordre hjemkundskabslærere til at anskaffe nogle eksemplarer af Food Spinner og lade deres klasser spille det i undervisningen.
For på den måde bliver de forhåbentlig mere bevidste om de forskellige fødevarer, og hvordan de kan bruges – både når de er friske og sprøde, men også når de har ligget lidt og er blevet lidt dvaske i det.
Måske de kan være med til at ændre vanerne derhjemme; for det plejer at være omkring hjemkundskabs-alderen, at børnene tager en mere aktiv del i madlavningen, og måske kan de hjælpe mor og far med at bruge ting i køleskabet, der ellers er på vej i skraldespanden.
Og da man kan være op til 12 spillere, behøver man ikke mange spil for at kunne bruge spillet i klasseundervisningen.
Nedbring mængden af madspild!
Der er ikke mange spil for store børn og voksne, der har en agenda, men det har Food Spinner; nemlig at sætte fokus på og i sidste ende nedbringe mængden af madspild.
Men selvom spillet kommer med en dagsorden, er det ikke moraliserende. Tværtimod så udmærker Food Spinner sig ved at være objektivt informativt uden at sætte spørgsmålstegn ved svarene eller at pege fingre. Derfor er et det også et spil man har lyst til at spille – simpelthen for at blive klogere. For jeg har i skrivende stund spillet Food Spinner to gange – med forskellige medspillere – og har lært noget nyt i begge spil.
Jeg påtænker også allerede nu at tage spillet med til den kommende tids sociale arrangementer, så jeg ikke sidder alene med ”min” viden om madspild. For alle kan få noget ud af at lære noget om fødevarers holdbarhed og opbevaring. Vidste du måske, at hjemmelavet suppe kan holde sig ca. 7 dage i køleskabet? Og at oksekød kan holde sig 10 måneder i fryseren? Jeg gjorde ikke – men det gør vi begge nu.
- Desiré Diget Andreasen