Alder: Anbefales fra 3 år | Spilletid: 15 - 30 min. | Spillere: For 2 - 4 deltagere
"Fiskestængerne er i rigtig god kvalitet og de kan nemt bruges til at fange alle mulige magnetiske ting, så man kan nemt bruge dem til at udvikle sine egne spil også. Vi har lavet nogle af vores egne brikker ved at sætte en clips på et stykke papir, og så fanger fiskestangen altså nemt clipsen..."
Indhold i kassen
Vi har fået lov at teste fiskespil med tal fra Educational Advantage, som er et indlæringsspil til både talgenkendelse af tallene 1-10 og træning af simple plus og minusstykker.
Spillet består af 4 fiskestænger i rigtig god kvalitet, 40 fisk i forskellige farver samt 4 vandtætte spilleplader, som på den ene side har fisk med tal og på den anden side har fisk med regnestykker.
Fiskene har et tal på maven, som man skal matche med tallet på ens plade, og fiskene kan også bruges til at træne talrækker og farverne gul, rød, blå og grøn.
Ligeledes er det god træning for børnenes hånd-øje koordination og dermed en styrkelse af deres finmotorik, og det er faktisk sværere end man regner med, at få en fisk på krogen.
Fiskespil i flere versioner
I den ene version af spillet skal man bruge pladen med fisk med tal i maven, og så skal man på skift fange en fisk med et tal som er på ens plade.
Den første spiller siger et tal højt fx 6 og skal så fange en fisk med tallet 6 på, og hvis det lykkes må man putte fisken ned på sin plade. Så gælder det om på skift at fylde sin plade op.
Vi hygger os meget med at samle fisk, men vi er endnu ikke lykkes med at lave det til en konkurrence, hvor det kun giver en vinder.
Vi savner lidt, at der kun havde været tal på den ene side af fiskene, så man havde kunne vende talsiden ned og udfordringen så også havde været at huske hvor de forskellige tal lå.
Men ungerne synes det er vildt hyggeligt, hvis vi finder en balje frem med vand og lader fiskene svømme rundt dernede, og så er det også markant sværere at fange den rigtige fisk.
Vi har brugt, at bede børnene om at fange det største tal på deres plade, og det mindste tal på deres plade, for på den måde at snuse til talrækkefølger. Når man så har fanget 1 og 10, så kan man spille et par runder hvor man må fange lige hvad man har lyst til, for så igen at bede dem om at fange fx det største tal de mangler og det mindste tal de mangler.
Man kan også bede dem fange det tal som kommer før 6 eller efter 8, for på den måde at lære dem om tallenes forhold til hinanden. Eller udfordrer dem med 10 venner, så man fx beder dem fiske 10’er vennen til tallet 7, altså tallet 3, fordi 7+3 giver 10. Det betyder dog, at man ikke kan fiske en 10’er ven til tallet 10, fordi nul ikke er med.
Men det er måder at udvide spillet på, så det fortsat er nyt og sjovt, og så man laver endnu mere taltræning.
Vi har også prøvet at fiskene ligger langt væk fra pladerne, så når man skal fiske tallet 5, så skal man bevæge sin krop efter det og samtidig huske at det var tallet 5, som man gik efter.
Det betyder også at man skal vide huske, hvordan 5 ser ud, og det træner hjernen endnu mere. Man kan også træne at fiskene kun må fiskes i den rigtige rækkefølge, fx 1,2,3,4 og op til 10, eller fra 10,9,8 og så ned til 1. Eller kan kan snakke om lige og ulige tal, og man så skal fiske først de ulige tal og derefter de lige tal.
Udregning af små regnestykker
I den anden version af spillet skal man udregne små regnestykker fra ens plade, og derefter fange den fisk, som har regnestykkets resultat.
Det er rigtig god træning for den ældste men den yngste måtte give lidt fortabt til denne version.
Når nu man vil præcis det samme som storebror, så må alternative metoder tages i brug, og vi har simpelthen puttet en bøtte pastaskruer i spilleæsken. Så bruger han dem til at udregne regnestykker, med god hjælp fra en forældre.
Det gør at begge drenge kan spille det samme spil. Så hvis han får et regnestykke med fx 3+7, så finder han først 3 pastaskruer i bøtten, og dernæst 7 pastaskruer. Når han så fundet de to bunker, så samler han bunkerne sammen til en bunke og tæller så alle pastaskruerne, og vupti så kan han finde fisken med tallet 10.
Dette giver også børnene en meget større forståelse for talmængderne og ikke blot tallenes navne. Hvis han så har et minusstykke fx. 6-5, så finder han 6 pastaskruer frem, og så tager han 5 væk igen, og så ved han pludselig godt at han skal finde fisken med tallet en.
Videreudvikling af fiskespillet
Vi har også prøvet at udvide begge versioner med, at det er en bestemt farve man kun må fiske efter, for så gør det lidt sværere at være sikker på, at man hver gang får fanget en fisk.
I den anden version har vi endnu ikke videreudviklet så meget på spillet, da mine drenge har nok at gøre med at bruge deres energi på at regne de forskellige plus- og minusstykker og finde den rigtige fisk, men her kan man også bruge idéer fra version 1, hvor man så leder efter resultater som er lige eller ulige, eller at man skal finde det regnestykke som giver det mindste eller største resultat først.
Så det er faktisk kun fantasien som sætter grænser for, hvordan man kan udvikle videre på det.
Rigtig god kvalitet
Fiskestængerne er i rigtig god kvalitet og de kan nemt bruges til at fange alle mulige magnetiske ting, så man kan nemt bruge dem til at udvikle sine egne spil også.
Vi har lavet nogle af vores egne brikker ved at sætte en clips på et stykke papir, og så fanger fiskestangen altså nemt clipsen.
Så kan man også lave sine egne plader og brikker, og så bruge fiskestængerne.
Eller man kan lave sin egne plader hvor man kan bruge fiskene. Man kan nemt bruge det til sværere regnestykker, fx 21+8, for så skal man bare fange både en fisk med 2 og en fisk med 9, og vupti så kan man lave tallet 29.
Vi er glade for spillet, og drengene synes virkelig det er sjovt at fiske, og moderen er vild med at vi både hygger os med at fiske og rent faktisk også laver matematik imens.
- Nina Bay Jensen