Carcassonne udvidelse 1 spilanmeldelse

Mærke: Asmodee | Spillere: For 2 - 6 deltagere. | Spilletid: Ca. 30 - 60 min. | Alder: Anbefales fra 7 år. | Antal: 1 spiludvidelse i æske

"Det er stadig Carcassonne som man kender det, der er bare tilføjet et par nye elementer, så hvis man har spillet det så meget, at det begynder at blive lidt ensformigt, er det helt perfekt at smide en udvidelse eller to på, så man får et par ekstra ting at overveje, og det vil virke logisk at starte med udvidelse nr. 1 – om ikke andet så fordi den har meeples til en ekstra spiller samt pointbrikkerne med 50 og 100 point!"

En spilanmeldelse af Carcassonne udvidelse 1

Carcassonne er en ægte nyklassiker, som vi er rigtig glade for herhjemme. Selvom det egentlig ikke har tendens til at blive ensformigt efter vores mening (men der findes nok også nogle, der spiller noget oftere end vi gør ), findes der et hav af udvidelser til det (en række små, hvoraf to af dem nu følger med grundspillet, og 10 lidt større), og i dette indlæg vil jeg se lidt på den første lidt større udvidelse, som hedder Inns and Cathedrals (titlen er ikke oversat i den danske udgave). De forskellige udvidelser kan kombineres, så har man flere, kan man skifte imellem dem, have 2-3 stykker med ad gangen, eller smide hele baduljen ind i et stort spil (som nok kommer til at tage lidt tid!).

Indhold af æsken

I æsken finder man:

  • 18 nye landebrikker med bl.a. kroer og katedraler (surprise!)
  • Meeples inkl. en biskop til en 6. spiller (i pink)
  • 6 nye, større meeples (1 i hver spillerfarve)
  • 6 pointbrikker med 50 og 100 point
  • Spilleregler

Her er ikke så meget at komme efter, brikker og meeples er jo magen til dem fra grundspillet. Der er masser af overskydende plads i æsken, hvilket jeg plejer at irritere mig over, men det er nu ikke fordi den fylder så meget (19 x 14 x 6,5 cm).

Når vi lægger landebrikkerne ved siden af dem fra grundspillet, kan vi godt ane en lille bitte farveforskel på bagsiderne, men det kan jo lige så godt være fordi brikkerne i vores grundspil er falmet lidt med tiden (det er nogle år gammelt). Uanset grunden, gør det dog at hvis man kigger godt efter, kan man lure om det er en brik fra udvidelsen, der ligger øverst i en bunke, når man skal trække, men det er ikke noget vi lægger mærke til, hvis vi ikke decideret kigger efter det.

Sådan spiller man Inns and Cathedrals

Inns and Cathedrals udvidelsen tilføjer lidt forskellige ting til grundspillet – kroer, katedraler og den nye, lidt større meeple.

Lad os starte med den store meeple, den er nemlig helt simpel at forklare. Den fungerer egentlig som de almindelige meeples, bortset fra at den tæller som 2! Det betyder at hvis du f.eks. får møvet dig ind i en by, som en anden spiller allerede har, og du bruger den store meeple, fører du pludselig byen med 2-1 i stedet for at I skal dele pointene. Det kan også gøre den værdifuld som bonde, men så kan man jo ikke få den tilbage igen, og hvis en modstander gør det samme, er man jo lige vidt – især når man som os ofte spiller det med 2 spillere.

Kroerne ligger langs landeveje på nogle af de nye brikker. Hvis man ”ejer” en landevej med en kro på, giver den 2 point i stedet for 1 pr. brik, der indgår i vejen, når den afsluttes – MEN hvis den ikke afsluttes, giver den ingen point til sidst i spillet!

Katedralerne ligger på bybrikker, der fylder hele brikken, og dermed har by på alle 4 sider. De har lidt samme virkning som kroerne – har man en katedral i sin by, giver byen 3 point i stedet for 2 for hver brik eller skjold, når byen afsluttes, men hvis den ikke afsluttes, giver den ingenting til sidst i spillet. Derfor skal man bruge dem lidt med forsigtighed, da der skal en del brikker, til at lukke byen, når den nu er åben på alle 4 sider.

Alle brikkerne til udvidelsen er markeret med en lille meeple, så man nemt kan sortere dem fra, hvis man ikke vil spille med udvidelsen.

En anden ting, som Inns and Cathedrals tilføjer, er muligheden for en sjette spiller, da der er et komplet sæt meeples med (inklusiv en biskop). Det havde de nu ikke behøvet efter vores mening, da vi synes at Carcassonne faktisk er bedre jo færre spillere man er, og er allerbedst med 2-3 spillere, men der er jo nok masser af folk med en anden mening, og det har jo ikke kostet dem meget at smide nogle ekstra meeples med. De 18 ekstra landebrikker gør også at det kan bære den ekstra spiller, da der ikke ville være ret mange brikker pr. spiller, hvis man kunne være 6 spillere i grundspillet.

Den sidste lille ting, som var meget savnet, og burde have været en del af grundspillet, er en pointbrik pr. spiller med 50 på den ene side og 100 på den anden, så man kan holde styr på hvor mange omgange man har taget på pointbrættet. Det er en meget simpel ting, men især når man spiller 2 spillere, får man en del point, og så kan man godt løbe sur i, om man er en halv omgang foran eller bagud undervejs.

Kan give lidt nye strategier

Selvom det ikke er voldsomt store ændringer udvidelsen tilføjer, kan det alligevel godt ændre lidt på strategien – især katedralerne, hvor man skal være ret sikker på at kunne få byen færdig, for at den giver mening at sætte. Hvis man f.eks. trækker en katedral sent i spillet, kan det være man skal ”ofre” den, og lade være med at bruge en meeple på den, hvis man alligevel ikke tror på at man kan lukke byen.

Kroerne gør også at man skal tænke mere over at lukke vejene, noget vi ofte har negligeret, da de giver det samme antal point i grundspillet uanset om de bliver færdige eller ej. Er der nu en kro på, skal man pludselig sørge for at færdiggøre vejen, så man kan få dobbelt op på pointene – og ellers vanker der nul point for vejen.

Vores mening

Selvom vi egentlig ikke har syntes at Carcassonne har manglet noget, er det meget fedt med nogle nye ting, der giver nogle andre overvejelser end normalt. Især katedralerne kan være tricky, fordi man aldrig kan være helt sikker på at få lukket sin by – og hvis en modstander er lidt fræk, kan man lige pludselig have en katedral i sin by sent i spillet, og dermed have 3 (eller flere) åbne sider, der skal lukkes for at alle de brikker man har lagt i byen, ikke skal være spildt. At lægge en katedral til en anden spillers by for at drille kan dog give bagslag, hvis det faktisk lykkes at lukke byen, for så giver katedralen jo ekstra point.

Vi synes faktisk at det bedste ved Inns and Cathedrals er, at det tilføjer lidt ekstra uden rigtigt at ændre på noget. Det er stadig Carcassonne som man kender det, der er bare tilføjet et par nye elementer, så hvis man har spillet det så meget, at det begynder at blive lidt ensformigt, er det helt perfekt at smide en udvidelse eller to på, så man får et par ekstra ting at overveje, og det vil virke logisk at starte med udvidelse nr. 1 – om ikke andet så fordi den har meeples til en ekstra spiller samt pointbrikkerne med 50 og 100 point!

Det er også værd at nævne at de 18 ekstra brikker samt de ekstra meeples sagtens kan være i æsken til grundspillet, så æsken fra udvidelsen ikke behøver at fylde på spilhylden (hvis man nænner at smide den væk). Anskaffer man sig mere end én udvidelse, må man dog til at fjerne pap-indlægget i grundspilsæsken for at det kan være der, men så er der også plads til 4-5 udvidelser i æsken.

Jeg forestiller mig ikke at vi kommer til at spille Carcassonne uden Inns and Cathedrals fremover (medmindre vi får mange flere udvidelser, så vi ikke vil have dem alle sammen med på en gang), og det er vel den bedste ros vi kan give. En god udvidelse til et i forvejen godt spil!

- Kim Larsen

Læs også spilanmeldelsen af Carcassonne

Læs også spilanmeldelsen af Carcassonne Safari

Læs også spilanmeldelsen af Cacao

Anmeldelse af spilAsmodeeCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen