Alder: Anbefales fra 12 mdr | Mærke: byAstrup | Navn: Victor | Materiale: Fremstillet i økologisk bomuld og polyester | Mål: Længde/Højde: 42 cm | Vægt: 300 gram | Køn: Dreng | Hudfarve: Lys | Hårfarve: Mørk
"Med Victor er det oplagt at lege med ham som en dukkebaby, men også at kramme ham og putte med ham som en bamse. Jeg er fristet til at skrive, den derfor egner sig godt til de yngste børn, men Signe herhjemme sover stadig med sine bamser om natten og kan ikke undvære de bløde tøjdyr. Og både Johannes og Signe har da også – flere gange – fået indfriet et ønske om at måtte sove med Victor om natten. Selvom Victor er blød, er han ikke så slatten, at han falder sammen, når man sætter ham ned..."
En anmeldelse af Krammedukken Victor fra ByAstrup
Jeg er så vanvittig heldig at være mor til en pige, Signe, på 4 år og en dreng, Johannes, på 2 år. Måske er det gener, måske er det miljø – i hvert fald er de som udgangspunkt meget stereotype i forhold til hvert deres køn, og hvad der er ”piget”, og hvad der er ”drenget”.
Når det er sagt, er en af mine mange glæder ved netop at have børn af begge køn, at vi i hjemmet har en masse både – undskyld udtrykket – pigelegetøj og drengelegetøj. Jeg tror ikke, vi til Signe havde tilegnet os en efterhånden stor maskinstation eller værktøjsbænk, eller at Johannes alene havde mange dukker, puslesager og prinsessebøger. Men det har de nu i kraft af hinandens legetøj. Og det er helt fantastisk for dem, for der er slet ingen tvivl om, de har enorm stor fornøjelse af det, der ellers ikke er så stereotypt for deres køn.
Johannes på 2 år udviser stor nænsomhed over for Signes dukker, og det er skønt at observere den kærlige rolleleg, som han udviser her.
Da jeg i begyndelsen af dette år blev mor endnu engang – til en lillebror – har jeg slet ikke været i tvivl om, at han gerne måtte få en dukke… fordi jeg kan se på hans storebror, at legen hermed giver noget godt. Jeg har dog også tænkt, at det ville passe rigtig fint med en drengedukke, da min spæde erfaring siger, det ikke er kjoler, flæser, mm., der skaber rammerne om dukkelegen.
Valget har været ganske, ganske let at træffe: Vi herhjemme har en særlig forkærlighed for varerne fra det danske brand ByAstrup, hvorfor det var et oplagt bud at kigge den retning. Krammedukkerne fra ByAstrup er blandt andet lavet i drengeudgaver, og de tangerer med deres blødhed til at minde om en bamse – helt perfekt valg til min drengebaby.
Detaljer om dukken
Krammedukken Victor måler 42 cm., vejer 300 g. og er fremstillet i økologisk bomuld og polyester. Han har et sødt og tiltalende ansigt med et lille smil om munden. Han har fint, blødt, brunt hår. Tøjet er i grønlige nuancer. Blusen kan bindes foroven – og bindelukningen kan enten placeres i halsen eller i nakken.
Både bluse og bukser er super lette at tage af – også for Johannes og Signe, der indtil nu føler ejerskab af Victor :) – og kan vaskes i maskinen ved 30 grader. Selve dukken kan også vaskes på den måde, og det er bestemt en fordel, hvis Victor skal med på lige så mange oplevelser som husets øvrige dukker og bamser.
Johannes og Signe får selvfølgelig lov til at låne lillebrors Victor, indtil han selv er stor nok til at få glæde af ham. Da jeg første gang præsenterede dem for krammedukken, var deres første og spontane reaktion at give den… ja, et kram. Man kan næsten ikke lade være, fordi den er så blød hele vejen igennem. Det står i kontrast til andre af vores dukker, der måske nok ligner mere en baby, men som derfor også har en hårdere krop.
Med Victor er det oplagt at lege med ham som en dukkebaby, men også at kramme ham og putte med ham som en bamse. Jeg er fristet til at skrive, den derfor egner sig godt til de yngste børn, men Signe herhjemme sover stadig med sine bamser om natten og kan ikke undvære de bløde tøjdyr. Og både Johannes og Signe har da også – flere gange – fået indfriet et ønske om at måtte sove med Victor om natten. Selvom Victor er blød, er han ikke så slatten, at han falder sammen, når man sætter ham ned.
Efter Johannes og Signe her er blevet storesøskende, er det så rørende at se deres omsorg for deres lillebror. De vil så gerne være med i pasningen af ham, sidde med ham, etc. Det er helt tydeligt, deres leg med dukker har fået en anden karakter, fordi de nu har et konkret eksempel at lade sig inspirere af. Victor bliver ammet, skiftet, snakket med, trøstet, puttet.
Deres omgang med Victor bærer tydeligt præg af en rolleleg, hvor de imiterer, hvordan særligt jeg som mor agerer over for deres lillebror. På den måde får de mulighed for selv at udleve det, de oplever herhjemme. De bruger deres fantasi og får styrket deres empati, sociale færdigheder og evne til kommunikation. Da de er henholdsvis 2 og 4 år, er det på forskellige niveauer, de leger med Victor, men det er netop en styrke ved rolleleg med eksempelvis Victor: at der er mulighed for at tage udgangspunkt i der, hvor barnet er kognitivt… og så bliver der automatisk bygget flere nuancer på i takt med, barnet bliver ældre, kan reflektere mere, har mere erfaring, osv.
Selvom Victor stadig er ny herhjemme, kan jeg – ”desværre” – godt forestille mig, at Johannes og Signe bliver så glade for ham, at det om et års tid bliver svært at overbevise dem om, at han der primært at lillebrors krammedukke.
Som alt andet af legetøjet fra ByAstrup overholder krammedukken også de europæiske regler og krav til sikkerheden for legetøj, og den er CE-mærket.
Mere om ByAstrup brandet
Som nævnt har vi herhjemme en forkærlighed for produkterne fra ByAstrup. Allerede da Signe var helt lille, fik jeg kendskab til legetøjsmærket MaMaMeMo under AstrupGroup, og jeg vidste bare, vi måtte eje legemad mm. derfra. Da der i 2018 blev lanceret et nyt brand: ByAstrup blev det kærlighed ved første blik. Jeg fik næsten bogstavelig talt ondt i maven over, hvor SMUKKE produkter, de kunne præsentere. Da ejeren Anette offentliggjorde historien bag det nye mærke, vandt de min fuldstændige medfølelse, sympati og respekt:
Hun og ægtemanden har 4 børn, der på forskellige måder var og er en del af firmaet. I 2013 blev familien ramt af en stor krise: den yngste datter, Marie, på 17 år blev diagnosticeret med akut leukæmi. Herefter fulgte 2 års mareridt med kemobehandlinger samt en hård knoglemarvstransplantation, og der fulgte 7 måneder uafbrudt på intensivafdelingen på Rigshospitalet.
Marie elskede sommerfugle, og stuen blev bl.a. dekoreret med de flotteste sommerfugle, som Marie selv foldede. Mange af sommerfuglene gav Marie, i kærlighed, til sygeplejersker og familiemedlemmer, og disse foldede sommerfugle har i dag derfor en stor betydning for familien Astrup.
I 2015 måtte Maries krop give op. Hun døde 19 år gammel efter 2 års sygdom. Idéen til ByAstrup opstod som følge af et behov for at bearbejde den store sorg over at have mistet den yngste datter og samtidig videreføre dén omsorg for andre menneskerog sans for kreativitet, som hun stod for.
ByAstrup repræsenterer de tanker og værdier, som Marie stod for: Omsorg for andre, kærlighed til livet og kreativitet med dybe skandinaviske rødder. På denne måde er de to, som står bag brandet – datteren Marie og moren Anette. Det bærende grafiske element i byAstrup-logoet er Maries sommerfugl, som også er på Victors tøj, og som man ved nærmere studeren kan se, dannes der i A'et i ByAstrup et M for Marie. Smukt og gennemført!
Som os andre ønsker familien Astrup, at ingen i fremtiden skal dø af kræft, og at ingen familier skal opleve dét, som de har oplevet. Ved at købe ByAstrup produkter såsom krammedukken Victor støtter man en utrolig vigtig sag, for hvert år donerer firmaet penge til børnecancerfonden med et håb om, at dette bidrag kan være med til at gøre en forskel, og at familiens store ønske en dag vil gå i opfyldelse – en verden uden kræft.
- Elisabeth Kristensen