Alder: Anbefales fra 7 år | Spilletid: Ca. 20 - 30 min. | Spillere: For 2 - 4 deltagere
"I Bermuda Pirates er børn og voksne ret lige, da de voksne måske har lidt bedre finmotorik, men ofte har børnene bedre hukommelse, så de også kan huske de malstrømme, man ikke har bøjer nok til at markere. Hvis man er typen, der gerne vil have børnene til at vinde en gang imellem, er det et spil, hvor man ikke behøver at lade sig tabe – det kan sagtens komme helt af sig selv..."
Dansk designet spil for børn og barnlige sjæle
Stik til søs på skattejagt! Naviger dit magnetiske skib på det faretruende hav for at samle skatte!
Dette er bagsidebeskrivelsen af børne/familiespillet Bermuda Pirates, der er designet af danske Jeppe Norsker.
Jeppe har bl.a. også designet Match Madness (Årets Familiespil 2017 kåret af Legebranchen - læs evt. en anmeldelse her) og en helt ny serie af krimigåde-spil, som hedder 50 Clues (som jeg helt sikkert også skal prøve!).
Pga. den store succes hans spil har haft, er han nu blevet fuldtids spildesigner, og det vidner jo om at hans spil kan noget. Men hvad er Bermuda Pirates så for en størrelse, og er der noget ved det?
Læs videre, og find (måske) ud af det.
Indholdet af Bermuda Pirates spilæsken
I æsken finder man:
- 1 spillebræt
- 4 plader til at lægge under spillebrættet
- 1 plasticfirkant til at holde sammen på pladerne
- 4 magnetiske både
- 12 bøjer i plastic – 3 i hver spillerfarve
- 24 små ædelsten i plastic i 4 forskellige farver
- 4 flag i samme farver som ædelstenene
Komponenterne virker solide, og spillepladen er flot – og jeg er helt vild med at der er tegnet havbund med små skibsvrag på de 4 underliggende plader! De er ikke synlige når spillet er sat op, så de kunne sagtens bare have været ensfarvede, men det vidner om at der er kælet for detaljerne.
Jeg kan dog godt forestille mig at hullerne i hjørnerne af pladerne kunne blive slidt med tiden, når man har samlet og skilt det ad mange gange, men det er ikke noget vi har oplevet endnu (har vel spillet omkring 10 spil).
Æsken er fint indrettet, så der er styr på alle komponenterne, hvilket udover at se godt ud, også hjælper med at sætte det hurtigt op. Det tegner godt indtil videre!
Opsætning af spillet
Først skal spillepladen samles. De 4 plader, som har små metalskiver indlejret, sættes på samlestykket, og spillepladen lægges ovenpå. Der er hul til samlestykket i alle 4 hjørner af underpladerne, så man kan lægge dem lige som man har lyst til.
Herefter sættes flagene på dutterne fra samlestykket, der stikker op igennem spillepladen, og ædelstenene lægges på øen i midten. Hver spiller får en båd og 3 bøjer i sin farve, og så er man klar til at spille.
Sådan spiller man Bermuda Pirates
Målet i spillet er at samle en ædelsten af hver farve. Det gør man ved at sejle sin båd ind til øen i midten ved at skubbe til båden med én finger, og lægge til ved et flag, hvorefter man så må tage en ædelsten i den farve.
Man må så vælge om man vil fortsætte hen til det næste flag og samle en ædelsten mere, eller om man vil sejle tilbage til sin ø (i hjørnerne) og aflevere sit bytte.
Tricket er nemlig at der er skjulte malstrømme! I forstavnen af bådene er der små magneter, som reagerer med metalskiverne i underpladerne, så hvis båden rammer en malstrøm, vil forstavnen ryge nedad, og evt. ædelsten i lastrummet vil blive kastet af.
Hvis ædelstenen lander i vandet, bliver den liggende og alle spillere kan samle den op, men hvis den lander på land eller ryger af brættet, lægges den tilbage på øen i midten.
Hvis den lander på en spillers ø, må han dog beholde den! (det er dog ikke sket for os endnu, spillernes øer er ikke særligt store…)
De 3 bøjer (som Marie godt nok kalder kegler) som hver spiller har, kan bruges til at markere hvor malstrømmene er, og man må sætte (eller flytte) en i slutningen af sin tur. Men man har altså kun 3 bøjer hver – og der er 5 malstrømme i hver underplade, så 20 i alt på hele spillepladen, og derfor kan man blive nødt til at huske nogle af malstrømmenes placeringer i hovedet.
Man må også sætte sine bøjer andre steder, f.eks. for at drille modstanderne – man må bare ikke sætte dem så de blokerer et flag eller en spillers havn.
Når en spiller har ramt en malstrøm eller er returneret til sin egen ø med bytte, er turen slut, og det er næste spillers tur. Vinderen er den spiller, som først får samlet ædelstene i alle 4 farver.
Gør flere ting godt
Bermuda Pirates gør flere af de ting, som et godt børnespil skal kunne, rigtigt godt:
- Letforståelige og simple regler.
- Gode komponenter.
- Hurtigt og nemt at gøre klart.
- Spillerne har indflydelse på spillet, så det ikke bare er slå med en terning og flyt.
Spillet er en god blanding af fingerfærdighed og hukommelse, og her kan børnene sagtens klare sig. Der er også en smule ”push your luck” i det, for skal man fortsætte og samle flere ædelsten, eller skal man spille sikkert og returnere til sin base, når man endelig har fundet en sikker vej? Det kunne jo være at den næste spiller samlede flere ædelsten sammen ad gangen…
Faktisk er der overraskende mange mekanikker med for et børnespil, men alligevel er det lykkedes at koble dem sammen, så det ikke bliver for avanceret.
Spillet er opgivet til at være fra 7 år, men vi har spillet det med Marie på 6 (og 4 måneder), og hun kan sagtens finde ud af det.
Tålmodigheden kniber det mere med, især når hun bliver ved med at ramme malstrømme, men det kan jo godt blive bedre når hun bliver lidt ældre.
Det eneste, der kneb lidt for hende i starten ift. reglerne, var at forstå at man ikke bare må vende båden ved at tage fat om den og dreje den, eller sejle ind over øen når man skal vende om… Men det kom efter et par gange – selvom vi stadig skal minde hende om det en gang imellem.
God genspilbarhed i Bermuda Pirates
Fordi underpladerne hver kan lægges på flere måder, er der over 6.000 forskellige måder magneterne kan være fordelt på. Det gør at man aldrig, selvom man skulle have totalt klæbehjerne, bare kan huske hvor de ligger fra spil til spil, og det giver god genspilbarhed.
Spillet er faktisk ret udfordrende, hvilket gør det sjovere for os voksne at spille, og man kan endda justere sværhedsgraden for hver spiller, ved at reducere antallet af bøjer (det har ikke været relevant for os – det er svært nok som det er ?).
Alligevel kan det dog godt blive lidt ensformigt for voksne efter et par spil – selvom malstrømmene er placeret forskelligt fra spil til spil, bliver det bare mere af det samme.
Det har dog ikke været et stort problem endnu herhjemme, da 2-3 spil i træk er det meste vi har tid til (og det længste Marie kan holde interessen for noget spil), og når man finder det frem næste gang, er det spændende igen.
Faktisk er der overraskende meget ”spænding” på, når man flytter sin båd – lykkes det mon denne gang, eller rammer jeg en malstrøm så mine ædelsten flyver deres vej?
Man kan godt tage sig selv i at holde vejret når man flytter, og give et lille spjæt når man ryger i en malstrøm ? Det er også med til at gøre det til et spil, man gerne vil spille igen.
Vores vurdering af Bermuda Pirates
Det første indtryk er, at der virkelig er kælet for alting. Spillepladen er virkelig flot, underpladerne er dekoreret – på begge sider – selvom de ikke er synlige når spillet er samlet, bådene og bøjerne er solide og ikke sådan noget, der knækker når børn bruger det osv. Samtidig er det et spil, der indeholder masser af gode elementer som hukommelse, fingerfærdighed og afvejning af om man skal fortsætte eller vende tilbage (”push your luck”), hvilket gør det til et virkeligt solidt børnespil!
Og så er der magneter og pirater i – og det har aldrig gjort noget som helst dårligere! Ideen med magnetiske malstrømme – og især måden bådene vipper, så de smider deres last – er altså rigtigt godt fundet på.
Det at der er noget kunnen i det (både i forhold til at styre båden, men især ift. at huske hvor der er malstrømme) er et kæmpe plus for mig – jeg har spillet alt for mange ”slå med terningen og flyt” børnespil, og nu hvor Marie er blevet de 6 år, glæder det mig virkelig at hun kan spille spil med lidt mere indhold, og der er Bermuda Pirates et rigtigt godt bud.
Egentlig kan man vel diskutere om man skal kalde det et børnespil eller et familiespil, men jeg tror ikke at vi ville spille det uden børn, derfor bliver det for mig et børnespil – men et der også vil være for lidt større børn. Man kan dog også sagtens spille det uden børn, der har vi bare så mange andre spil at spille ?
Et andet stort plus er at det faktisk også er udfordrende for voksne. Flere af de børnespil vi har prøvet, også dem som begynder at introducere lidt mere end ”slå terning og flyt”, er super gode til børn, men lidt for lette for voksne, så man godt kan kede sig en lille smule efter lidt tid, selvom man glæder sig over at børnene træner nogle ting.
I Bermuda Pirates er børn og voksne ret lige, da de voksne måske har lidt bedre finmotorik, men ofte har børnene bedre hukommelse, så de også kan huske de malstrømme, man ikke har bøjer nok til at markere. Hvis man er typen, der gerne vil have børnene til at vinde en gang imellem, er det et spil, hvor man ikke behøver at lade sig tabe – det kan sagtens komme helt af sig selv.
Marie er dog ikke kæmpe fan endnu, da hun ikke er så god til at tabe – og det indebærer også at når et spil gør noget dårligt ved hende (som når hendes båd rammer en malstrøm og smider hendes ædelsten af), kan hun godt blive noget sur…
Det er dog en fin måde at træne det der med at klare modgang på, så vi prøver at få hende til at spille en gang imellem, og jeg synes faktisk at det går bedre og bedre – hun skal dog være i humør til at kunne klare at tingene går hende imod, så hvis det er en dag hvor alting bare er træls, er det ikke det spil vi skal finde frem for at muntre hende op!
Men at Marie ikke er så god til modgang, skal ikke komme Bermuda Pirates til last – det er efter min mening et fremragende børnespil, og jeg er sikker på at det vil blive fundet frem jævnligt sammen med ungerne herhjemme!
- Kim Larsen
Læs også anmeldelse af Match Madness