Terraforming Mars - Turmoil Expansion (ENGELSK) udvidelse anmeldelse
Spillet er desværre udgået af Legebyen.dk's sortiment.
Vi har dog mange andre spændende brætspil på Legebyen.dk!

Alder: Anbefales fra 12 år | Sprog: ENGELSK | Spillere: For 1 - 5 deltagere

"For mere erfarne spillere, vil det nok være fedt at få dette ekstra indhold, og Turmoil giver meget nyt indhold for én udvidelse, så kan man godt bruge ekstra indhold i Terraforming Mars, kan Turmoil godt være værd at tilføje til brætspilshylden..."

Femte udvidelse til et af de bedste brætspil i verden

Okay, om et spil er godt, kommer jo selvfølgelig an på smag og behag, men faktum er at Terraforming Mars i skrivende stund ligger nr. 4 på brætspilsiden boardgamegeek.com, med en gennemsnitsvurdering på 8,43 ud af 10 mulige på næsten 62.000 vurderinger - det er 10. flest antal vurderinger af alle spil på siden, og det vidner da også om, at det ikke bare er for en snæver skare!

Turmoil er den femte udvidelse til Terraforming Mars, og FryxGames kalder det selv en ”expert expansion”, så det er måske ikke den første udvidelse man skal kaste sig over. Ligesom udvidelsen kræver at man kender grundspillet i forvejen, går jeg også ud fra i denne anmeldelse, at du kender Terraforming Mars i forvejen – hvis ikke, skal du nok i hvert fald læse anmeldelsen af det først, og nok også helst prøve at spille det, for at denne anmeldelse giver mening ?

De fem udvidelser kan kombineres, så man kan spille med én, flere eller alle 5. Turmoil er ikke udkommet på dansk (endnu?), men man kan sagtens kombinere den med det danske grundspil, da bagsiden af kortene er ens (det har vi gjort). Den eneste ulempe er, at teksten på kortene er engelsk på nogle kort og dansk på andre når man spiller, men det går nu fint nok her.

Da vi har grundspillet og Prelude udvidelsen på dansk men Turmoil på engelsk, beklager jeg hvis jeg får blandet lidt på danske og engelske udtryk undervejs.

Indholdet af æsken

I æsken finder man:

  • 1 Terraforming Committe (”Parlament”) bræt
  • 1 Global Event bræt
  • 6 policy tiles
  • 35 farvede delegerede (7 i hver spillerfarve)
  • 14 neutrale delegerede (grå)
  • 31 global event kort
  • 16 nye projektkort
  • 5 nye koncerner (corporations)
  • 2 reference cards (til at huske de nye ting)
  • 1 milestensbrik
  • Spilleregler

Komponenterne er helt fine, plasticbrikkerne er i samme farver som spillerkuberne, de to nye spillebræt er fint kraftige, og kortene er helt standard kvalitet – og bagsiden på projektkortene matcher dem vi har fra grundspillet samt Prelude udvidelsen, så der er ingen problemer med at man kan se, hvilke der er fra udvidelsen.

Det vil man måske kunne hvis man har spillet sit grundspil (og evt. andre udvidelser) meget, men så kan man putte kortene i kortlommer (sleeves) så man ikke kan se forskellen. Men med vores grundspil, som kun er blevet spillet 12-15 gange, var der ingen forskel at se.

Hvad tilføjer Turmoil så?

”Turmoil” kan bedst oversættes til ”tummel”, ”oprør” eller ”uro”, og i Terraforming Mars: Turmoil er der i den grad uro – vi skal nemlig til at have politik med i spillet!

Turmoil tilføjer en slags parlament (”Terraforming Committee”) med 6 forskellige politiske partier, som hver giver nogle bonusser, når de leder parlamentet. Der er også tilføjet nogle globale begivenheder, som udover at give spillerne nogle bonusser (eller straffe!), også påvirker sammensætningen af parlamentet.

Derudover er der, som i de fleste andre af udvidelserne til Terraforming Mars, nye projektkort og koncerner. Projektkortene er lidt specielle, da de alle har nogle krav ift. parlamentet for at kunne spilles, så man kan ikke have dem med, uden at spille med hele Turmoil udvidelsen, hvor man i nogle af de andre udvidelser godt kan bruge projektkortene uden resten af udvidelsen, hvis man gerne bare vil have flere kort. 4 af de 5 koncerner kan godt bruges uden at have parlamentet med, hvor den sidste involverer en handling, hvor man får penge for at have delegerede i parlamentet.

Den sidste lille ting der er med i Turmoil, er en lille brik, der ændrer ”Terraformer” milepælen fra at kræve 35 terraforming rating til kun at kræve 26 i stedet.

Ekstra opsætning med Turmoil

Parlamentet i Turmoil er næsten et ekstra lille spil i spillet, og det tilføjer nogle ekstra handlinger. Dette gør at Turmoil forlænger spilletiden – hvor meget er svært at sige, da vores spil i forvejen svinger meget i tid, men jeg vil skyde på en halv times tid ekstra.

Under opstillingen skal man, udover alt det sædvanlige, stille parlament-brættet (committee board) og global event brættet op på følgende måde:

De to ekstra spillebrætter stilles ved siden af Mars-spillepladen, og hvis der spilles på spillepladen fra grundspillet (Tharsis), lægges den nye milepæl ovenpå den gamle.

  • Spillernes farvede delegerede-brikker sættes i ”delegate reserve” feltet, og én brik for hver spiller sættes i lobbyen.
  • De neutrale delegerede (de grå brikker) sættes i ”neutral reserve” feltet, og én neutral delegeret sættes i chairman stolen.
  • Global Event kortene blandes og lægges på ”Distant global event” feltet på Global Event brættet.
  • Det øverste kort vendes, og lægges på ”Coming Global Event” feltet. Der sættes en neutral delegeret i det parti, der er afbilledet i øverste ventre hjørne af kortet, og han bliver automatisk leder af partiet, så han skal stilles på ”partileder-sædet”, og den hvide kube (”dominance marker”) sættes ud for det parti, da de er det dominerende parti (de er jo det eneste parti med medlemmer lige nu… Det skal nok ændre sig!)
  • Det næste kort vendes og lægges ovenpå stakken som ”Distant Global Event”. Igen sættes en neutral delegeret i det parti – hvis det er det samme parti, bliver han menigt medlem, men hvis det er i et af de tomme partier, bliver han også partileder.
  • Læg de 6 ”policy tiles” (brikkerne med de 6 partier) på feltet ”policy” med Greens øverst – de starter som regerende (ruling) parti.
  • De 16 nye projektkort blandes sammen med de andre.

Opsætning med 2 spillere. Første event (coming event) har Mars First i venstre hjørne, så de fik den første delegerede og blev dominerende, og næste kort har Kelvinists i hjørnet, så de har også fået en delegeret.

Sådan spiller man Turmoil

Parlamentet består af 6 partier: Mars First, Scientists, Unity, Kelvinists, Reds og Greens. Undervejs bliver der tilføjet og fjernet delegerede fra partierne, og det parti der har flest delegerede, er det ”dominerende parti”, hvilket bliver markeret med en ”dominance marker” – den hvide kube.

Den ene måde, der kan komme delegerede i partierne, er hvis spillerne beslutter sig for at placere deres farvede delegerede deri. I hver generation kan hver spiller placere én delegeret gratis i et valgfrit parti (det tæller dog stadig som en handling), og derudover kan man, som handling, placere ekstra delegerede for 5 megacredits. Dette kan gentages så mange gange man vil, så længe man har ledige delegerede i ”delegate reserve”.

Den anden måde, der kommer delegerede i partierne, er når der vendes globale begivenheder. Ligesom under opsætningen, sættes der neutrale delegerede i partierne, alt efter hvilket parti-symbol, der er i øverste venstre hjørne, når der vendes et nyt kort. Derudover sættes der yderligere en neutral delegeret i et parti (ikke nødvendigvis det samme) når kortet kommer over på ”Current Global Event” feltet.

Den farve delegerede, der er flest af i et parti (inklusive de grå neutrale), er partileder. Vil man gerne have partilederposten i et parti, skal man altså have puttet nok af sine farvede delegerede ind i partiet, til at have flertal. Det giver nogle fordele i forhold til global events at have partilederen eller menige delegerede i det dominerende parti, samt at være chairman.

En ekstra fase i slutningen af generationer

I slutningen af hver generation (efter produktionsfasen), kommer Turmoil-fasen, der består af følgende:

Først kontrolleres det om spillet er slut. Hvis alle de globale niveauer er nået, er der ikke nogen Turmoil-fase, og man springer direkte videre til den afsluttende ”køb skove”-fase. Hvis der spilles med Venus Next og/eller Colonies, er der et par ekstra punkter inden selve Turmoil-fasen starter, men de udvidelser har vi ikke ? Nu kommer så selve Turmoil-fasen:

  • Alle spillere mister 1 terraforming rating (yup, det er derfor at Terraformer milepælen sænkes fra 35 til 26).
  • Den nuværende globale begivenhed (current global event) udføres (der er ikke nogen current global event efter første generation). Global events kan både være positive og negative!
  • Regeringen skifter:
    • Det dominerende parti bliver nu det regerende, og der skiftes policy tile.
    • Der udføres en ruling bonus for det nye regeringsparti (ruling bonus for hvert parti er beskrevet i reglerne og på huskekortene)
    • Den gamle chairman og alle de delegerede (undtaget partilederen) fra det dominerende parti, sættes tilbage i reserve.
    • Partilederen fra det dominerende parti bliver nu chairman. Hvis det er en spillers delegerede, får spilleren 1 terraforming rating.
    • Dominance markeren flyttes til det nye dominerende parti (det med flest delegerede – det nye regerende parti er jo lige blevet tømt).
    • Lobbyen fyldes (så der er 1 delegeret fra hver spiller)
  • Tiderne skifter:
    • Det midterste eventkort (coming global event) rykkes til højre, så det bliver current global event. Der placeres en neutral delegeret i det parti, der er afbilledet midt på kortet.
    • Det venstre eventkort (distant) flyttes ind i midten, så det bliver ”coming”.
    • Det øverste kort i Global Event bunken vendes og lægges ovenpå bunken, så det nu er ”distant global event”. Der placeres en neutral delegeret i partiet oppe i venstre hjørne, som under opsætningen.

På denne måde ved man altid hvad der kommer af global event 3 generationer i forvejen, så man har tid til at forberede sig – det kan være at man skal have nogle bestemte ting for at få bonusser, eller man skal undgå bestemte ting, for ikke at blive straffet.

I den kommende generation, er der så en ”politik” der er gældende, alt efter hvilket parti der er regerende. F.eks. hvis Greens er regerende, får man 4 megacredits hver gang man placerer skov, så hvis man satser meget på planteproduktion, kan det være værd at gå efter at få Greens ind så ofte som muligt. Disse politikker er også beskrevet i reglerne og på huskekortene.

Og sådan fortsætter spillet egentlig ”bare” – alt det velkendte plus parlamentet og global events.

Vores mening om Turmoil

Som det nok fornemmes af gennemgangen ovenfor, er Turmoil lidt af en mundfuld, men når man først kommer i gang og kommer ind i en rytme, er det egentlig ikke fordi det er svært at finde ud af – allerede i 2. eller 3. generation i første spil med Turmoil, havde vi egentlig styr på både parlamentet og de globale begivenheder. Stort set alt hvad man skal bruge, står også på de små huskekort og på Global Event brættet. Jeg forstår dog ikke hvorfor der kun er 2 huskekort – det kan da ikke koste mange ører at lave 5, så hver spiller kan få et! (Det gælder for øvrigt også for grundspillet).

Jeg er en smule splittet omkring Turmoil – på den ene side, er det okay med noget nyt at lave, men på den anden side behøvede Terraforming Mars måske egentlig ikke så meget nyt – og i hvert fald behøvede det ikke at være 30 minutter længere!

Jeg kan egentlig godt lide det ”ekstra spil” omkring at putte delegerede ind i partierne, og prøve at få bestemte partier til at blive dominerende og regerende, alt efter hvilke bonusser man gerne vil have, men jeg synes måske det tager lidt for meget af opmærksomheden fra resten af spillet. Jeg kan også godt lide ideen om global events – jeg er bare ikke helt hooked på at så mange af dem er negative… Det er lidt irriterende at man hele tiden føler at man skal kæmpe for at få sin maskine til at køre nogenlunde, fordi spillet nærmest arbejder imod en nogle gange.

Til gengæld er de nye koncerner gode (jeg er lidt vild med den, hvor man kan købe projektkort for 1 megacredit), og jeg kan godt lide ideen med at de nye projektkort, har krav til hvilket parti der regerer (eller at man har et vist antal delegerede i det), så der er en sammenhæng mellem projektkortene fra udvidelsen, og de ting man laver i parlamentet.

Lad os hurtigt se på plusser og minusser:

  • Nye koncerner og projektkort.
  • Man kan gå efter at få partier, der passer til ens strategi, til at regere.
  • Et helt lille ”spil i spillet” – der er nye ting at lave.
  • Det tilføjer mere tid, hvilket ikke er nogen positiv ting, når tidsforbruget i forvejen er grunden til at det ikke kommer mere på bordet (jeg glæder mig til ungerne selv kan stå op og tænde fjernsynet!)
  • Et helt lille ”spil i spillet” (ja, det står både som plus og minus) - det kan distrahere en fra det primære spil (i hvert fald mig, men det er sikkert ikke alle, der har det sådan).
  • Det fylder meget på bordet!
  • Negative events og hele tiden at miste terraforming rating er irriterende…
Jeg ved ikke hvad vi skulle gøre, hvis vi var 3 spillere…

FryxGames kalder selv Turmoil for en ”expert expansion”, og det er nok helt passende, for målgruppen må være dem, der spiller det meget.

For os, der ikke har spillet helt så meget, tager det meget opmærksomhed at skulle både jonglere med de delegerede, og hele tiden arbejde på at få de partier, der giver de bonusser man gerne vil have, til at regere, og samtidig holde øje med global events, og hvad der vil være smart at gøre, for at optimere i forhold til dem.

For mere erfarne spillere, vil det nok være fedt at få dette ekstra indhold, og Turmoil giver meget nyt indhold for én udvidelse, så kan man godt bruge ekstra indhold i Terraforming Mars, kan Turmoil godt være værd at tilføje til brætspilshylden.

Personligt er jeg nok neutral omkring den – den vil ikke være med hver gang vi spiller Terraforming Mars, men hvis vi har ekstra god tid, kommer den nok med en gang imellem, for det var egentlig interessant nok ?

- Kim Larsen

Læs også anmeldelsen af de danske Terraforming Mars udvidelser

Læs også anmeldelsen af de andre engelske Terraforming Mars udvideler

Læs også spilanmeldelsen af Terraforming Mars

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilFryxgames

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris719,96 kr Normalpris799,95 kr
På lager
Se varen