7 Wonders Duel: Pantheon spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 10 år + | Regelsprog: Dansk | Producent: Asmodee / REPOS | Antal: 1 spiludvidelse

"Der er ingen tvivl om, at udvidelsen giver spillet en ekstra dimension. Det giver nogle flere mulige træk og det øger sværhedsgraden et lille ”nøk”, fordi der er flere ting, man skal holde styr på. Det er virkelig gennemført, og der er tænkt på alt. De har endda lavet en FAQ side på bagsiden af spillevejledningen, hvor man får svar på flere af de tvivlsspørgsmål, der kunne ske at dukke op..."

En spilanmeldelse af 7 Wonders Duel: Pantheon udvidelse

Jeg har været fan af 7 Wonders Duel siden det for et par år siden blev en del af vores spilsamling. Det er et spil, som er både simpelt og meget strategisk på samme tid. Dog skal det nævnes, at det også er et af de spil, hvor det tog sin tid at forstå spillevejledningen, men som er simpelt, når først man har spillet det en enkelt gang.

Jeg elsker, at der er flere forskellige måder at vinde spillet på. Man kan aldrig rigtigt vide sig sikker, selvom man har en ide om, hvad modstanderen har gang i.

Grundspillet er derfor klart anbefalelsesværdigt i sig selv. Men har man spillet det mange gange, og synes det trænger til fornyelse eller bare elsker det så meget, at man vil have mere af samme slags, er det en god ide at købe en af udvidelserne.

”Duel Pantheon” er en af udvidelserne. Pantheon betyder ”en gruppe af Guder”, hvilket passer meget fint, når man ser på, hvad udvidelsens indhold er.

Selve æsken er ikke særlig stor. Den måler ca. 20 * 10 * 6 cm. Hvis du spørger mig, er den i øvrigt totalt genialt indrettet. Den er nemlig udformet på en måde, så alt har sin plads, når man stabler det korrekt. Der er lavet indhak i bunden af æsken, som passer til de mindste ting.

Når man har lagt disse ned, så er den lavet sådan at næste lag passer præcist til en anden slags indhold og sådan fortsætter det opad i æsken.
(Det er lidt svært at forklare, men kan ses billederne).

Denne detalje gør, at tingene ikke vælter rundt i æsken og gør det samtidigt muligt at begrænse æskens størrelse. Det kan for nogen måske virke som en lille ting, men når man som os har en spilsamling på 120+ spil, og ikke har plads til så mange flere spil på reolen, så er det virkelig en genistreg. Derudover så virker det bare enormt gennemført ligesom resten af indholdet.

Spillet indeholder: spillevejledning på de nordiske sprog, 1 spillebræt, 15 Gudekort, 1 portkort, 5 højtempelkort, 2 vidundere, 10 mytologibrikker, 3 offerbrikker, slangebrik, 3 fremskridtsbrikker, minerva-brik og en pointblok. Alt sammen i god kvalitet og med flot grafik.

Selve spillet

Gudekortene er delt ind i 5 mytologier med 3 kort i hver: Græsk, Fønikisk, Mesopotisk, Egyptisk og Romersk.
Hver gruppe har sin egen farve og symbol, og har en slags tema hver især. Fx hjælper Mesopotamisk særligt på videnskabsområdet, Romersk på militærmagt og Egyptisk ift. vidundere.

Disse kort lægges i 5 bunker ved siden af Pantheon spillebrættet (som lægges ved siden af det normale spillebræt). Pantheon brættet er formet således, at der kan lægges et Gudekort ud for hver ”mønt-illustration” derpå. Kortene som ender med at ligge i disse indhak, kan man købe i alder III.

Undervejs i alder I og alder II får man mulighed for at vælge hvilke Gudekort, der skal lægges til rådighed i Pantheon. Dog med visse forbehold.

På den nye spilleplade er der som sagt illustreret 2 mønter ud for hver kort-plads. Den ene mønt viser, hvad man selv skal betale for et kort på den pågældende plads og den anden, hvad modstanderen skal betale.

Når man lægger kortene op til alder I skal der lægges 5 tilfældige mytologibrikker på hvert sit kort (Det er vist i vejledningen, hvordan de skal ligge). Disse skal blandes og trækkes helt tilfældigt ud af de i alt 10 mytologibrikker. Hver af de 5 Gude-mytologier er repræsenteret 2 gange på disse brikker og man kan derfor komme ud for, at det kun er i alt 3 af de 5 mytologier, som bliver repræsenteret i alder I opsætningen.

Når man tager et kort fra opsætningen, som betyder, at man skal vende et af de kort, som har en mytologibrik på, får spilleren denne brik. Modtageren af brikken skal herefter øjeblikkeligt tage de 2 øverste (af 3) Gudekort fra den tilhørende mytologistak, som mytologibrikken repræsenterer. Han/hun skal vælge hvilken af de 2, der skal lægges i Pantheon (altså i et af de indhak, som er på den nye Pantheon spilleplade).

Gudekortet lægges med billedsiden nedad, så den anden spiller ikke ved, hvilket Gudekort, det drejer sig om, men udelukkende ved, at det kan være hvilken som helst af de 3, der hører til den pågældende mytologi.
Det andet kort lægges tilbage ovenpå det resterende Gudekort i den tilhørende mytologistak – med billedsiden nedad som før.

Når man lægger et Gudekort i Pantheon, skal man tænke sig lidt om. Da hvert felt koster noget forskelligt for de 2 spillere, er det vigtigt at få det lagt strategisk godt. Er det et kort, man gerne vil have, så skal man lægge det, så det er billigt for én selv, men dyrt for den anden. Er det til gengæld et kort, man ikke rigtig kan bruge (og modstanderen heller ikke kan) så lægger man det på den plads, som er billigst for modstanderen, så han/hun ikke kan få lov at lægge et godt kort på en billig plads.

Når alder I er gennemført, har man på den måde udfyldt 5 ud af de 6 pladser i Pantheon med Gudekort. Den sidste plads bruges til ”portkortet”. Hvis man i alder III køber portkortet, får man lov til at vende det øverste kort i de 5 mytologistakke (altså af dem, som IKKE kom til at ligge i Pantheon) og må gratis aktivere dette kort. Det er altså et meget attraktivt kort at få. Har man været strategisk og heldig undervejs i alder I, kan portkortet komme til at lægge på en billig plads for én. Det vil modstanderen dog være meget opmærksom på at undgå, fordi det netop er et rigtig godt kort for begge spillere.

I alder II opsætningen lægger man de 3 offerbrikker ovenpå 3 af de kort, som vender nedad i opsætningen på samme måde som mytologibrikkerne i alder I. Offerbrikkerne repræsenterer en rabat ved køb af Gudekort. Man kan få 2, 3 eller 4 mønters rabat.

Da offerbrikkerne vender med billedsiden nedad ved man ikke, hvad man får, når man vender et kort med en offerbrik på.

I alder III erstattes laug-kortene af ”Højtempel-kort”. Disse kan blive ret vigtige, hvis man når igennem uden nogen har vundet undervejs pga. militær eller videnskab. Jo flere Højtempelkort jo højere antal point.

Man kan få mellem 5 og 21 point for disse kort. Hvis man i alder I har fået en mytologibrik, som har samme symbol som Højtempelkortet i opsætningen, må man tage kortet gratis (Ligesom det normalt fungerer med ”kæder” på de normale kort).

I alder III kommer Pantheon for alvor i spil. Man kan som altid vælge følgende muligheder i sin tur:
Bygge et kort, smide et kort for at få mønter, bygge et vidunder OG derudover kan man vælge at aktivere et kort i Pantheon (altså købe et af de Gudekort eller portkortet, som ligger tilgængeligt i Pantheon) uden man skal ofre et kort fra opsætningen på bordet.

Dette giver et interessant tillæg til spillet, da man på den måde, får sværere ved at regne sig frem til hvilke kort, man kan få i opsætningen lidt højere oppe. De 2 nye Vidundere er begge relateret til udvidelsen og giver fordele ift. Gudekortene.

Noget helt nyt ift. Vidundere er, at en spiller kan bygge op til 5 Vidundere. Med et Gudekort må man nemlig tage et Vidunder fra modstanderen. Dette tilføjes til ens egne og kan altså bygges, som de 4 andre, man har valgt i starten af spillet. Hvis man er hurtig og får bygget alle 5, kan modstanderen kun bygge 2 – da det jo stadig hedder ”7 Wonders duel”.

Vores vurdering

Som jeg startede med at skrive, så har 7 Wonders duel været et af vores yndlingsspil lige siden, vi spillede det første gang. Vi kunne sagtens fortsætte med at spille grundspillet uden nogen udvidelser, da det i vores øjne er et vaskeægte kvalitetsspil, der holder. Når det er sagt, så vil grundspillet alene måske føles lidt tamt nu, hvor vi har prøvet at spille det med Pantheon udvidelsen.

Der er ingen tvivl om, at udvidelsen giver spillet en ekstra dimension. Det giver nogle flere mulige træk og det øger sværhedsgraden et lille ”nøk”, fordi der er flere ting, man skal holde styr på. Det er virkelig gennemført, og der er tænkt på alt.

De har endda lavet en FAQ side på bagsiden af spillevejledningen, hvor man får svar på flere af de tvivlsspørgsmål, der kunne ske at dukke op.

Umiddelbart vil jeg anbefale, at man lige spiller grundspillet nogle gange, inden man tilføjer udvidelsen. Det gør det hele lidt mere overskueligt, og man slipper for at skulle sidde med næsen i spillevejledningen hele tiden, for at genopfriske hvad de forskellige kort, fremskridtsbrikker osv. betyder.

For mig er Pantheon en rigtig god udvidelse, som ikke ændrer på spillet, men tilføjer noget. Den eneste ulempe er, at det kan være svært at undvære Pantheon udvidelsen, når først man har prøvet den. Så lad være med at spille det hos en ven, medmindre du selv har tænkt dig at købe samme udvidelse.

- Joan Frederiksen

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders – Den Nye Udgave

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders: Duel

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders


Anmeldelse af spilAsmodeeCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen