"7 Wonders 2nd Edition får en kæmpe anbefaling herfra, da det er nemt nok at lære til at alle kan være med, og der er indhold nok i det til at det bliver ved med at være interessant. Hvis det alligevel skulle blive ensformigt, findes der nogle udvidelser, som også kommer på dansk i løbet af 2021 – mere om dem til den tid..."
En spilanmeldelse af 7 Wonders - 2nd Edition
7 Wonders 2nd edition er en genudgivelse af det prisvindende og meget populære spil fra 2010, hvor især designet har fået en fornyelse, men der er også nogle få ændringer i selve spillet.
Kejser i nye klæder
Tilbage i 2011 vandt det et hav af priser, bl.a. den danske Guldbrikken for bedste voksenspil samt ”brætspillenes Oscar” nemlig Spiel des Jahres i kateorien Kennerspiel, som er for spil med noget strategi og dybde.
7 Wonders er i skrivende stund nr. 7 i kategorien Familiespil i verdens største spildatabase, og nr. 61 overall (ud af langt over 100.000 spil), og det vidner jo også om en bred popularitet, og ikke bare en snæver fanskare.
Jeg starter med en gennemgang af spillet, men hvis du allerede kender det, og mere er interesseret i hvad der er nyt, kan du bare springe den første del over – selve spillet foregår på samme måde som altid.
Indholdet af æsken
I æsken finder man:
- 7 vidundere
- 148 kort fordelt på 3 ”aldre”
- 78 mønter
- 48 konfliktbrikker
- 1 pointblok
- 3 hjælpeark med beskrivelser af nogle af effekterne på kort og vidundere
- 1 liste med alle kort og kæder
- Spilleregler
Komponenterne er rimelig standard – fin kvalitet spillekort og papbrikker, så der er ikke så meget at komme efter. Spillereglerne er rimeligt nemme at gå til, og guider en trinvist igennem spillet, så man er relativt hurtigt i gang. Man skal dog lige huske at afsætte tid til at prikke alle papbrikkerne ud af rammerne inden første spil.
Opsætning af spillet
Hver spiller tager et tilfældigt vidunder (eller vælger et). Vidunderne har to sider – en dagside og en natteside. Man må selv om hvilken side man vil bruge – alle behøver ikke at bruge samme side.
Kortene sorteres i de tre aldre I, II og III. Hver bunke gennemgås for at tage de kort fra, der ikke skal bruges – nogle kort skal nemlig kun bruges ved bestemte spillerantal. Er man f.eks. 4 spillere skal man bruge alle 3+ og 4+ kortene, mens 5+, 6+ og 7+ kortene lægges tilbage i æsken. Dette kan man lige så godt gøre for alle 3 bunker inden man starter, så spillet ikke går i stå, når man skal have gang i næste bunke.
Hver bunke blandes så, og kortene deles ud mellem spillerne – de skulle gerne få 7 kort hver, ellers er der smuttet noget i sorteringen 🙂
Hver spiller tager 3 mønter (med værdi 1), og konfliktbrikkerne lægges i en bunke, og så er man klar.
Sådan spiller man 7 Wonders
Spillet foregår ved at man tager et af de 7 kort fra hånden, og enten køber det og lægger det til ens ”by” eller sælger det. Hvis man sælger det, får man 3 mønter. Herefter sender man resten af kortene videre til sidemanden, og modtager en ny hånd fra den anden sidemand. Dette gentager sig indtil der kun er 1 kort tilbage, som bliver smidt væk i stedet for at blive givet videre.
Spillet er inddelt i 3 ”aldre”, som hver består af en bunke kort.
Kortene kan have en masse forskellige gode ting, og er inddelt i forskellige farver alt efter hvilken slags kort det er:
- Brune kort er almindelige ressourcer som træ, sten og jernmalm.
- Grå kort er mere sjældne ressourcer som glas, papyrus og stof.
- Gule kort er handelskort, som kan give handelsfordele, hvis man skal købe ressourcer.
- Røde kort er militærkort, som har 1, 2 eller 3 skjolde på.
- Grønne kort har videnskabssymboler, som kan give point hvis man enten samler flere ens eller laver sæt med tre forskellige.
- Blå kort giver ”bare” point ved spillets slutning.
Kortene har en pris, og det er her ressourcekortene kommer ind – kort kan nemlig både koste penge og/eller ressourcer. Har man ikke de krævede ressourcer, kan man købe dem af sine sidemænd, hvis de har dem, for 2 mønter pr. ressource. Har de heller ikke det man skal bruge, kan man ikke købe kortet.
De brune og grå ressourcer giver ikke point i sig selv, men de gør at man kan købe de dyrere kort – og giver muligvis lidt indtægt i løbet af spillet, hvis ens sidemænd ikke har de ressourcer de skal bruge, så de bliver nødt til at købe fra en. Man kan ikke afslå at sælge til en modstander, så hvis en sidemand har det man skal bruge, kan man bare købe det.
De røde militærkort kommer i spil i slutningen af hver alder, altså når alle har spillet 6 kort. Nu ser man på sine 2 sidemænd og sammenligner antallet af skjolde i sine byer, og i hver ”kamp” kan man enten tabe, vinde eller få uafgjort. En tabt kamp giver en brik med -1 point, uafgjort giver ingenting, og en vundet kamp giver 1 point efter alder I, 3 point efter alder II og hele 5 point efter alder III. Man skal altså tænke over at hvis man selv vælger at negligere militærmagt, får ens sidemænd muligheden for nogle lette point.
Når man kommer til alder II og III, kan nogle kort være gratis, hvis man har bestemte kort i forvejen – det kaldes en kæde. Man kan se på et kort om det senere giver adgang til en kæde, ved at der er et lille hvidt symbol i øverste højre hjørne af kortet.
Det sidste vi mangler at dække (tror jeg da), er det som har givet spillet dets navn: Vidunderne. Hvert vidunder har 3 dele (et par af dem dog 2 eller 4), som giver en bonus, når man bygger dem. Det er ikke obligatorisk at bygge dem, så hvis man synes at kortene er bedre end bonusserne på vidunderet, lader man bare være. Man skal nemlig bruge et kort til at bygge delene i sit vidunder – i stedet for at tilføje kortet til ens by eller sælge det, lægger man det under den del af vidunderet man vil bygge. De skal dog bygges i rækkefølge, så hvis man synes at den første bonus er lidt for lille men den sidste er genial, må man jo vurdere om det er værd at bygge dem alle. Generelt er bonusserne på vidunderne dog værd at bygge, ellers var der jo ikke meget mening med dem som omdrejningspunktet for spillet 😄
Når alder III er slut, og man har fundet vinderne af militærkampene, tælles der point, og den med flest point vinder (duh!)
Forskelle fra den gamle udgave
Hvis man allerede kender 7 Wonders, vil der være nogle forskelle – de fleste af dem er mest visuelle, men der er nogle få ting, der gør en forskel i spillet. Så hvis man allerede har 7 Wonders, skal man så ud at anskaffe sig den nye version? Tja, du kan jo se listen over forskelle, og så må du finde ud af, om det er det værd for dig.
Det første jeg vil nævne, er i mine øjne det mindste af det hele – det nye design. Alt lige fra æske til kort til vidundere til militærbrikker (sjovt nok ikke mønterne) har fået ny grafik, og det er jo så op til en selv, om man synes det er bedre eller værre. Personligt kunne jeg egentlig godt lide det gamle design – det nye udseende på bagsiden af kortene er jeg ikke fan af, men det er jo lige meget for spillet. Vidunderne har fået en dag- og en natteside i stedet for A og B side, hvor der er visuel forskel på de to sider – det synes jeg er ret cool. De er også blevet lidt større – det ved jeg ikke helt hvorfor, for man udnytter det ikke rigtigt i spillet…
Den næste ting er vidunderne. Udover at pladerne er blevet lidt større og A/B er ændret til dag/nat, er der ændret i nogle af bonusserne samt den startressource de giver. Nogle af bonusserne er helt nye, som f.eks. at man med Olympia del 1 og 2 må spille hhv. det første og det sidste kort i hver alder gratis, mens andre bare er ændret lidt eller er uændrede. Jeg går ud fra at det er for at justere balancen mellem dem, og at det er noget man er kommet frem til efter tilbagemeldinger fra fans gennem spillets 10 års levetid.
En lille ting, som ikke var i den gamle, er 3 reference sheets, som man kan lægge mellem spillerne, og se hvad de forskellige symboler betyder. Jeg ved ikke hvorfor de kun har vedlagt 3, det kan da ikke koste mange ører at lave en til hver spiller, men lægger man dem mellem spillerne, går det nok. I denne nordiske version er der 3 på hvert sprog, så hvis nogle kan klare sig på norsk eller svensk, kan hver spiller godt få en. I den gamle var der et ark med opsummering af reglerne, hvor alle symboler også blev forklaret, men der var kun 1, og den var samme størrelse som regelbogen, så den var ikke så nem at lægge på bordet mellem spillerne.
Der er kommet et nyt gult kort – Ludus – på bekostning af en Town Hall og en Arena (som der var 3 af hver af i den gamle version). Ludus, som er et alder III kort, giver 3 mønter og 1 point pr. rødt kort og er i spil ved 5+ og 7+ spillere.
2-player varianten er dømt ude! Siden den første udgave er der kommet en 2-player version – 7 Wonders Duel (som du kan læse en anmeldelse af her, hvis du primært spiller med 2 spillere) – hvor det at spille 2 ikke er en halvhjertet variant med en slags blind makker, så derfor er varianten helt udeladt i denne nye version. Nogle få foretrak den gamle 2-player variant over 7 Wonder Duel, primært folk der synes at Duel er lidt for meget ”cut-throat”, men det har altså ikke været nok til at de har beholdt den.
Til sidst kommer den absolut største ændring i min optik: Kortene er ændret i opbygning. Ikke bare design, men hvor tingene står på kortet. Alt er nu flyttet op i toppen af kortet, så man ikke længere behøver at lægge dem på skrå når man laver en række, og det er især sket ved at flytte navnet på kortet op i toppen, samt ved at lave kædesymboler (hvilket er taget direkte fra 7 Wonder Duel), for at vise hvilke nye bygninger man kan få gratis som kæde. Det er MEGET mere overskueligt, og en stor forbedring efter min mening. Det gør også at man kan skubbe dem ind under vidunderbrættet, da der ikke er nogen information på den nederste del. Vores naboer, som har den gamle version og introducerede os til 7 Wonders i første omgang, blev så glade for det, da vi spillede den nye version med dem, at de spurgte om man ikke kunne købe de nye kort løst, i stedet for at købe et helt nyt spil. Desværre er det ikke lige noget jeg har fundet nogle steder…
Vores mening om 7 Wonders 2nd Edition
Vi kendte godt 7 Wonders i forvejen, da vi havde spillet det hos vores naboer, og vi synes det er et rigtigt godt spil. Vi har også selv 7 Wonders Duel, som vi også er rigtigt glade for, da vi ofte spiller 2 herhjemme, da (før Corona i hvert fald) kalenderen sjældent har meget plads til spille-dates.
Jeg kan godt lide ”card drafting” delen, hvor man vælger et kort og sender resten videre – det bliver en vurdering af hvad man selv kan bruge og hvad man helst ikke vil sende videre til modstanderen. Her er der også forskel på hvor mange man er – med 7 spillere får man kun ét kort fra sin starthånd, så det er om at vælge det bedste, mens med 4 spillere når hånden at komme tilbage – men det er jo ikke til at vide hvad de andre har taget på vejen. Det er også fedt at det kan spilles helt op til 7 spillere, så det kan bruges i mange forskellige grupper.
En af tingene som jeg synes gør det langtidsholdbart, er de mange måder at få point på. Man kan lægge en forskellig strategi hver gang alt efter hvilke kort, der kommer til en – skal man satse på militær, eller skal man negligere det (og formentlig lade ens sidemænd få nogle nemme point) og f.eks. gå efter en masse blå og grønne kort? Skal man bygge sit vidunder tidligt eller vente? Skal man være selvforsynende, eller bruge sine kort på noget, der giver point, men til gengæld måtte købe ressourcer af sidemændene? Der er masser af valgmuligheder.
I forhold til forskellene fra den gamle version, er jeg neutral omkring det meste – jeg er lidt ærgerlig over at de har udeladt 2-player varianten, selvom vi har 7 Wonders Duel (mest fordi jeg aldrig har prøvet den), men det er jo nok gjort ud fra 10 års erfaringer med spillet. Til gengæld er jeg kæmpe fan af at de har adopteret kædesymbolerne fra Duel versionen – det er virkelig meget mere overskueligt at finde ud af, om man kan få en bygning gratis via en kæde, og det tager mindre plads på bordet, når man kan lægge kortrækkerne lige i stedet for skrå.
Alt i alt er jeg stor fan, og jeg mener at der er en grund til at det har vundet så mange priser som det har. Hvis jeg havde den gamle version, ville jeg nok ikke mene at der var nok nyt til at købe den, men hvis man kunne komme af med den gamle for en slat penge, kunne kortenes nye opbygning godt være nok til, at jeg ville ofre lidt på at forny den. En slags alternativ til at købe kortene løst 🙂
7 Wonders 2nd Edition får en kæmpe anbefaling herfra, da det er nemt nok at lære til at alle kan være med, og der er indhold nok i det til at det bliver ved med at være interessant. Hvis det alligevel skulle blive ensformigt, findes der nogle udvidelser, som også kommer på dansk i løbet af 2021 – mere om dem til den tid.
- Kim Larsen