Alder: Anbefales fra 3 år | Spillere: For 1 eller flere deltagere | Materiale: Træ i høj kvalitet
"Der er også masser af læring undervejs – der er selvfølgelig det indlysende omkring farver og geometriske former, men det giver også noget at skulle omsætte et billede man ser til noget tredimensionelt, og når man tager fat på ”forklaringslegen”, bliver ordforrådet rigtigt udfordret..."
Avanceret klodsmajor?
“Børn leger ikke for at lære, de lærer fordi de leger”. Det er mottoet for tyske Beleduc, som laver legetøj og spil til mindre børn.
Mange af deres ting har vundet hæder, bl.a. den tyske “spiel gut” (leg godt) pris, og en del af deres ting ligger da også i den lidt højere ende prismæssigt, men det er altså også kram, hvilket jeg selvfølgelig kommer ind på i denne anmeldelse af ToPoLoGo Geo.
OBS: Se også spillet ToPoLoGo Vision her!
Indholdet i æsken
Førstehåndsindtrykket er overordentligt godt, da ToPoLoGo Geo kommer i en lækker trækasse, så allerede inden man pakker ud, fornemmer man at det her er kvalitet. I kassen finder man:
- 52 byggeklodser i forskellige farver og former
- 30 opgavekort i 3 forskellige sværhedsgrader
- 1 kortholder
- 2 skærmholdere, der kan holde låget så det kan bruges som skærm mellem 2 personer
- Et lille hæfte med spilleregler
Klodserne er i træ, og kortene er dejligt kraftige, så det gode førstehåndsindtryk holder endnu.
Hvis der skal lyde et lille øf, er det at spillereglerne ikke er på dansk, men heldigvis er det ikke alt for teknisk, så det skulle være til at finde ud af for de fleste.
Sådan spiller man ToPoLoGo GEO
ToPoLoGo Geo er kategoriseret som et spil, men jeg synes mere at jeg vil kalde det ”struktureret leg”. Man kan godt konkurrere i det, men der er ikke den store interaktion i det, da hvert barn bygger sin figur.
Til alle spillevarianterne bruger man opgavekortene, der er inddelt i 3 sværhedsgrader, som er angivet med stjerner på kortet samt med en farvet kant på kortet –1 stjerne og grøn kant er nemmest, 3 stjerner og rød kant er sværest. Forskellen ligger ikke så meget i hvor kompleks figuren der skal laves er, men mere i de informationer man får.
I de 1-stjernede er hver klods vist med farve. I de 2-stjernede er der ikke vist farver, men man kan se formen på hver klods, hvor i de 3-stjernede kan man kun se hele figuren som silhuet, så man skal altså selv regne sig frem til hvilke klodser man skal bruge, for at lave den pågældende form.
Bagsiden af kortene er også forskellige, da de 1-stjernede viser hvilke klodser man skal bruge for at bygge figuren, mens de 2- og 3-stjernede viser et ”flow-diagram” over hvordan man bygger figuren, men der er altså ikke nogen ”plukliste” over hvilke klodser, der skal bruges.
Eksempler på kort i de tre sværhedsgrader
I regelhæftet er der nævnt to forskellige måder at spille på, lidt afhængig af alderen på barnet/børnene.
Den første spillevariant er egentlig anbefalet fra 4 år. Denne måde kan ”spilles” af én eller to personer. Hvis man er to spillere, starter man med at dele klodserne mellem sig – alle kortene er lavet så de kan laves med halvdelen af klodserne, netop så man kan være to, der bygger samtidig. Vi har kun lavet det med én person, da der er for stor forskel på vores to børn – Marie har til gengæld gerne leget med, når det er fundet frem til Stine, og selv for en 6-årig kan det godt være lidt svært med de 3-stjernede kort.
Man vælger et kort, og her kan man så vælge (alt efter alder/niveau) om man må bruge bagsiden, der gør det lettere, og sætter kortet i kortholderen. Til Stine har vi brugt bagsiden, så hun starter med at finde de klodser, der skal bruges, og så prøver hun at bygge figuren. Man kan så sætte låget til kassen i skærmholderne, og bruge den som baggrund for figuren hvis man vil – det kan hjælpe lidt med en helt ens baggrund specielt for mindre børn.
Der er også nævnt en lille variant, som de anbefaler ned til 3 år, nemlig at man lægger kortet på bordet, og lægger klodserne på kortet. Figurerne på kortet passer nemlig til klodserne i størrelse, så det kan gøre det lidt lettere for de mindste.
Hvis man spiller det med 2 personer, sætter man skærmen imellem sig og sætter kortet i kortholderen ved siden af, og så kan man begge prøve at bygge den samme figur. Man kan så f.eks. spille med at den, der er hurtigst vinder kortet, eller man kan sige at man har en bestemt tid til hver kort, og på den måde kan begge børn få point for et kort, hvis de når det indenfor tiden.
Eksempel fra regelbogen på spil for 2 spillere
Den anden måde at spille på, er for lidt større børn (de skriver selv fra 5 år), og der skal man være 2 personer. Her sidder/ligger man også overfor hinanden med skærmen imellem sig, men i stedet for at bygge efter det samme kort, skal den ene spiller forklare den anden hvad der skal bygges. Man kan selv bestemme om den, der skal forklare, bygger noget efter fri fantasi med sin halvdel af klodserne, som så skal forklares for den anden, eller om man bruger et kort og så skal forklare det.
Godt til både lillesøster og storesøster
ToPoLoGo Geo er super nemt at komme i gang med – tag et kort, find klodserne, og begynd at bygge.
Vi har primært brugt spillet til Stine, vores yngste på 2 år og 9 måneder, så vi har mest brugt den første af de beskrevne måder og kun med de 1-stjernede kort til hende.
Stine skulle lige have lidt hjælp til at komme i gang, men hun fangede ret hurtigt melodien. Der kan dog være lidt med at hvis det tager for lang tid at løse, giver hun op, men hun bygger også opad, altså sådan som der er beskrevet fra 4 år, i stedet for at lægge klodserne på kortet på bordet.
Hun synes åbenbart at det er sjovere at bygge end at lægge ? Og når hun får lidt hjælp, går det faktisk også rigtigt fint, og når hun er i det rette humør, hvor hun ikke giver for hurtigt op, kan hun også godt sidde og nørkle med det selv.
Marie på 6 skulle jo selvfølgelig også prøve, og strøg igennem de 1- og 2-stjernede kort lynhurtigt, men da hun nåede de 3-stjernede begyndte det at blive en udfordring, så det kan bruges over lang tid.
Hun har dog også, de seneste gange det er fundet frem, knækket koden på de 3-stjernede, men der er stadig lidt udfordring i det for hende.
Med Marie har vi også brugt ”tal og byg” varianten, hvor man skal forklare den anden person, hvad der skal bygges. Det virker rigtigt godt til hendes alder, hvor hun har (nogenlunde) styr på højre og venstre, og kan mange af formerne – men det kan stadig være svært nok at forklare hvordan klodserne skal vende og placeres i forhold til hinanden.
Det tror jeg er noget hun kan lære en masse af. Lige nu skal vi spørge lidt ind til hvordan de skal vende, men hun bliver bedre og bedre til at få flere informationer med. Tal og byg kan også bruges som samarbejds-/kommunikationsøvelse til voksne ?
Vores vurdering
Jeg kan lige så godt sige det med det samme: Jeg er fan. Prisen kan måske virke lidt afskrækkende, men man får til gengæld også kvalitet for pengene, og regner man med at skulle have flere børn, kan det helt sikker holde til dem alle – og stadig have lidt gensalgsværdi tilbage, når alle børnene er vokset fra det. Eller man kan gemme det til børnebørnene, da jeg ikke tror at den slags legetøj lige går af mode.
Ideen med at bygge figurer er jo sådan set ikke voldsomt revolutionerende, men jeg kan godt lide ideen med de tre forskellige slags kort – niveau 1 passer fint fra omkring 3 år (og også lidt mindre med lidt voksenhjælp), og i takt med at barnet vokser, kan man øge udfordringen med niveau 2 og 3, og når det bliver for nemt, kan man tage hul på varianten med at forklare til en makker.
Der er også masser af læring undervejs – der er selvfølgelig det indlysende omkring farver og geometriske former, men det giver også noget at skulle omsætte et billede man ser til noget tredimensionelt, og når man tager fat på ”forklaringslegen”, bliver ordforrådet rigtigt udfordret, når der skal til at sættes navn på former og forklares hvordan klodserne er placeret i forhold til hinanden.
Et super legetøj til de 3-6 årige!
- Kim Larsen
Læs også anmeldelsen af Happy Farm fra Beleduc
Læs også anmeldelsen af Det Gyldne Æble fra Beleduc
Læs også anmeldelsen af Castelino fra Beleduc