The Crew - spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 10 år og op | Spilletid: Ca. 15 - 30 min. | Spillere: For 2 - 5 deltagere | Prisbelønninger: Årets Voksenspil 2020 i Danmark | Kennerspiel des Jahres 2020 i Tyskland

"Jeg kan ikke få armene ned – jeg er vild med The Crew! Ideen med at skulle samarbejde om at bestemte spillere, skal tage bestemte kort i deres stik, er intet mindre end genial. Jeg vil helt bestemt anbefale The Crew til alle, og især til folk der i forvejen er glade for kortspil! Jeg synes det er et fantastisk spil, og den store hype omkring det er fuldt fortjent! 10/10 herfra! Selvom alle kan lære at spille The Crew – og have det sjovt med det – er det allerbedst når det spilles med nogen, som er vant til ”stik-kortspil”..."

Man vinder – eller taber – altså i samlet flok

The Crew er noget så sjældent som et kortspil, hvor man skal tage stik, men hvor man skal samarbejde om det. Man vinder – eller taber – altså i samlet flok.

Vi har prøvet andre samarbejdsspil herhjemme, og er ret glade for en del af dem (specielt Pandemic og Den Forbudte Ø), men havde aldrig før prøvet det i et kortspil.

The Crew har vundet prisen Kennerspiel des Jahres 2020, som er årets spil i Tyskland, og en af de allermest prestigefyldte priser i verden for brætspil (well, teknisk set er det jo et kortspil, men så ”analoge spil”). Spiel des Jahres har flere kategorier, og "Kennerspiel" er for spil med lidt mere taktik og dybde.

Tidligere vindere og nominerede i denne kategori af spil, inkluderer f.eks. the Quacks of Quedlinburg (som er kommet på dansk under navnet Kvaksalver) (vinder 2018), Wingspan (vinder 2019) og Terraforming Mars, som er et af de bedst bedømte spil på brætspilsforummet Boardgamegeek, men som alligevel "kun" måtte nøjes med en nominering til prisen i 2017, hvor EXIT – the Game spillene vandt, så The Crew er kommet i fint selskab! The Crew vandt også den danske pris Guldbrikken for Årets Voksenspil i 2020.

At vinde Spiel des Jahres giver en vis omtale i spilleverdenen, og især med The Crew har der været en del hype, fordi det er så nyskabende med at skulle samarbejde i et ”tage-stik-kortspil” – men er The Crew sat op på en lidt for høj piedestal, eller er det så godt, som der bliver snakket om? Det skulle sættes på en prøve!

Indholdet af æsken

I æsken finder man:

  • Et sæt med spillekort med værdierne 1-9 i farverne blå, grøn, gul og rød samt 4 ”raketter” (trumfer) med værdierne 1-4
  • Et sæt små kort (”opgavekort”) magen til de store, bare uden trumfer
  • 10 firkantede ”opgavebrikker” med forskellige symboler/tal
  • 5 runde ”kommunikationsbrikker”, som er grønne på den ene side og røde på den anden
  • 1 ”hjælpebrik” med et billede af en satellit
  • 1 ”kommandørfigur”, som angiver hvem, der er ”kommandør” i hvert spil
  • Spilleregler og ”Logbog”

Komponenterne er fine, kortene er almindelige spillekort og papbrikkerne er ”standard spil-papbrikker” i tykkelse og kvalitet. Brikkerne skal ikke håndteres hele tiden, så der vil ikke rigtigt komme noget slid på dem. Æsken er dejligt lille, ca. 18 x 13 x 4 cm (så lidt mindre end et A5 papir), så der er ikke en masse spildplads – alligevel er der god plads til komponenterne.

Jeg er jo stor fan af at spil ikke behøver at fylde mere end nødvendigt, så er der plads til dejligt mange spil i reolen – og de er nemmere at have med på tur.

Det hjælper at kende andre ”stik-kortspil”

Spillet er klart nemmest at komme hurtigt i gang med, hvis man har spillet ”stik-spil” som whist eller hjerterfri før, men kan sagtens læres selvom man ikke har kendskab til disse.

Reglerne er detaljerede, og forklarer rigtigt fint hvad man skal, så det er til at gå til selvom man ikke har den store erfaring med kortspil.

Jeg opdagede dog i vores første spil, som var med nogle, som aldrig havde spillet den slags kortspil, at mange af de udtryk jeg tog for givet, ikke lige var noget de kendte, så jeg vil forsøge at forklare reglerne, så de kan nogenlunde forstås selvom man ikke har erfaring med kortspil.

Hvis du har spillet spil som whist før, vil der nok være en del (eller det hele) i det følgende, som vil være ret overflødigt for dig, men bær over med mig – vi skal have alle med ?

Først vil jeg lige gå over nogle af de udtryk, som jeg sikkert kommer til at bruge flittigt (du kan bare springe dette afsnit over, hvis du har spillet stik-spil før):

Et stik: Hver spiller spiller ét kort og ser hvem, der har vundet kortene (altså stikket).

At spille ud: At være den første, der spiller et kort i et stik.

At bekende kulør: At spille et kort i samme farve, som der er spillet ud.

At smide af: At spille et kort i en anden farve end den, der er spillet ud (bortset fra en trumf).

At trumfe: At spille en trumf (et af de fire raket-kort).

At være ”renonce” i en farve: Ikke at have nogle kort i en farve.

Sådan spiller man The Crew

Først en lille heads up: The Crew fås desværre ikke på dansk endnu, så spillereglerne er på engelsk. Det er heldigvis ikke noget stort problem, for til trods for en regelbog, der først så lidt skræmmende ud med sine 20 sider, er reglerne ikke svære at finde ud af.

Man kan gå i gang ”allerede” når man er nået til side 11 (der er ikke så meget tekst på hver side, så selvom det lyder voldsomt, er det ikke slemt!), og så forklarer de næste sider de regler, der løbende bliver introduceret efterhånden som man kommer længere i spillet.

Der er heller ingen tekst i selve spillet, så det er nok at én i selskabet kan engelsk og oversætte/forklare. Jeg har hørt at reglerne er ved at blive oversat til dansk, men at logbogen vil blive ved med at være engelsk.

Teksten i logbogen er dog allermest ”flavour text”, altså tekst der ikke har noget at sige for selve spillet, men kan læses for at sætte en stemning.

The Crew er missionsbaseret (det er jo rum-tema), og der er 50 missioner i spillet, som bliver gradvist sværere. De første missioner er hurtigt overstået, men når man kommer lidt længere hen, kræver det noget mere taktik og samarbejde at løse dem.

En mission er én ”hånd”, altså at man deler kortene ud mellem spillerne, og spiller et stik ad gangen til man ikke har flere kort. Missionerne står i en ”logbog”, hvor man kan se hvad man skal, for at vinde i hver mission.

Hver mission består af én eller flere opgaver. Man deler de 40 spillekort ud til spillerne (ved 3 spillere er der en, der får en ekstra, det gør ikke noget), og ser i logbogen hvad missionen går ud på. I starten er det ofte at en bestemt spiller skal have et bestemt kort i et af sine stik, men det kan også f.eks. være at en bestemt spiller ikke må få nogle stik, eller at der skal tages et stik med en 1’er (den var lidt tricky).

For hver mission er der en beskrivelse, som egentlig bare er ”pynt”, og så missionens opgaver.
I denne mission skal der lægges 4 opgavekort ud, som så bliver de fire kort, der skal tages
af bestemte spillere. Der skal også bruges opgavebrikkerne 1-4, hvilket betyder at
hver opgave skal løses i en bestemt rækkefølge.

Først skal man finde ud hvem der er ”kommandør” i missionen. Alle spillerne kigger på deres kort, og den der har 4’eren med en raket på (trumf), er kommandør og får en lille figur foran sig som påmindelse.

I nogle missioner får kommandøren et eller andet at bestemme inden missionen går i gang, men for det meste betyder det bare at han spiller ud i det første stik – og så at alle ved at han har den højeste trumf (det kan være rar viden!). Han er også førstevælger af de opgaver, der er i missionen.

Man ser så hvad missionen går ud på, og hvis der indgår ”opgavekort” (det gør der i de fleste missioner) og evt. opgavebrikker, lægges de ud på midten af bordet. Kommandøren ser så på sine kort, og tager den opgave han/hun helst vil have, og den næste spiller kan så vælge mellem de resterende, og sådan fortsætter man til at alle opgaver er fordelt.


Der er tre opgavekort i denne mission: Blå 3, blå 4 og gul 7 – den lille opgavebrik
med omega-symbolet, betyder at gul 7 opgaven skal udføres som den sidste
af de tre opgaver – rækkefølgen på de to andre er valgfri. Man kan også godt komme
ud for at alle opgaverne skal udføres i en bestemt rækkefølge!
Jeg vil nødig have opgaven med gul 7, når jeg kun har 1 og 4, men det kan også
godt være tricky at vinde et lavt kort, man selv har, så blå 3 eller 4
er heller ikke voldsomt attraktive... What to choose...

Herefter spiller kommandøren et kort ud til det første stik, og alle de andre spillere skal efter tur spille et af deres kort. Man skal bekende kulør hvis man kan, men man bestemmer selv om man vil spille et højere eller lavere kort, end det der ligger på bordet – man er altså ikke tvunget til at tage et stik, selvom man kan.

Hvis man ikke har et kort i den pågældende farve, må man spille en trumf eller en anden farve. Når alle spillerne har spillet ét kort hver, vinder den med den højeste værdi i den farve der blev spillet ud, hvis ingen har spillet en trumf. Kun kort i den farve, der blev spillet ud, eller en trumf kan vinde stikket – hvis man spiller et højere kort i en anden farve, fordi man ikke har nogen i den farve der spilles, er det ”tabt” (det kan jo være en måde at komme af med uønskede kort, eller få et kort til at blive vundet af en bestemt spiller, selvom vedkommende ikke har et højt kort i den farve).

Nu gælder det så om at få de rigtige kort til at blive vundet af de rigtige spillere. Hvis missionen f.eks. går ud på at Jens skal have den blå 3er og Tina skal have den gule 7er, gælder det så om at samarbejde om at få de kort til at blive vundet af dem – selvfølgelig uden at snakke om sine kort, ellers ville det jo blive for nemt. Man ved altså ikke om Tina overhovedet har en gul, der er større end en 7er, så hun kan tage et stik med 7eren i, eller om Jens har nogle blå kort overhovedet.

Til det får man lidt hjælp i form af kommunikationsbrikkerne. Én gang i hver mission må hver spiller kommunikere noget om et af sine kort. Man må lægge det kort, man gerne vil kommunikere om, på bordet, og lægge kommunikationsbrikken på det – lægger man den i toppen af kortet betyder det at det er det højeste kort man har i den farve, ligger det i bunden er det det mindste kort i den farve, og ligger brikken i midten af kortet er det det eneste kort man har i den farve. Har man altså f.eks. 3-6-8 i rød, kan man kommunikere om 3eren eller 8eren, men ikke om 6eren da den hverken er størst, mindst eller eneste. Når kortet ligger på bordet er det stadig en del af ens hånd, så man skal huske at bruge det, når man kan ?


Eksempel: I denne mission er der 4 stik, der skal fordeles rigtigt. Jeg skal have den røde 5er, spilleren til venstre for mig skal have den blå 2er, den næste skal have den røde 3er og den sidste skal have den grønne 7er. Spiller 3 har kommunikeret at hun har den røde 7er, og at det er hendes højeste røde kort. Jeg kan rimeligt nemt vinde den røde 5er da jeg har 9eren. Jeg skal også prøve at få min blå 2er til at blive vundet af spiller 2, hvilket heldigvis bliver lidt nemmere af at jeg har 3 blå kort – havde jeg nu haft 2eren som den eneste blå, var jeg tvunget til at spille den første gang, der blev spillet ud i blå.

Nu spiller man så et stik ad gangen indtil alle opgaver er løst. Hvis et kort, som indgår i en opgave, går til en forkert spiller, har man tabt missionen, og må prøve igen. Når alle opgaverne er løst, er missionen vundet (også selvom man stadig har kort på hånden – man behøver ikke at spille hånden færdig).

The Crew variant for 2 spillere

The Crew er egentlig for 3-5 spillere, men det inkluderer også en variant for 2 spillere. Hvis man spiller det ”almindeligt”, kan man jo med 2 spillere nemt regne ud hvilke kort den anden har, og det er der jo ikke noget sjovt ved. Derfor introduceres JARVIS – en ”blind makker”, som består af 7 kort med billedsiden nedad og 7 kort ovenpå dem med billedsiden opad. 4er trumfen bliver sorteret fra inden der bliver lagt kort ud til JARVIS, og den blandes så ind i resten af kortene, inden de bliver fordelt til de 2 spillere, så det altid bliver en af de 2 rigtige spillere, der bliver kommandør.

Kommandøren i hver mission styrer JARVIS, dvs. kommandøren vælger opgaver til JARVIS og vælger hvilke kort JARVIS skal spille i hvert stik. Dette må ikke diskuteres – det er kommandøren, der styrer JARVIS – lige ved dette er der ikke samarbejde (ellers kunne den anden spiller jo påvirke på baggrund af egne kort).

2 spiller varianten er noget anderledes, men jeg kan egentlig godt lide den. Jeg kan nok lidt bedre lide den almindelige måde at spille det på, men det er et ganske fint alternativ, hvis man kun er 2. Det at halvdelen af JARVIS’ kort ligger synligt for begge spillere, gør at man har lidt mere information at træffe sine beslutninger på, og JARVIS har jo også den fordel, når han skal spille, at ”han kender kommandørens kort”.

Til gengæld er der nogle kort, der er låst, og man ved jo ikke om det er medspilleren eller JARVIS, der har de kort man selv mangler, så det gør taktikkerne lidt anderledes – normalt ville man f.eks., hvis man skulle vinde den blå 5er og man selv har 9eren, bare kunne spille 9eren i første runde, og så regne med at den, der har 5eren spiller den, men nu ved man ikke om medspilleren har den, eller om det er et at JARVIS’ låste kort.

Det kan godt gøre nogle ting lidt tricky! Man kan også risikere at nogle missioner simpelthen ikke kan lade sig gøre, fordi de kort der skal bruges ligger låst, og kommer frem for sent. F.eks. hvis der skal tages 4 bestemte kort i en bestemt rækkefølge, men det kort, der skal tages som den første opgave, er et af de sidste kort man får frigivet hos JARVIS. Det er jo dog ikke værre, end at så må man bare prøve igen ?

Stigende sværhedsgrad, så alle kan være med

Vi har spillet lidt whist med nogle gode venner før i tiden, og det hjalp os med at komme hurtigt i gang, men spillet er lavet så de første missioner er nemme nok til at man kan vinde dem, selvom man ikke har erfaring med kortspil. Langsomt bliver der så bygget flere og sværere opgaver på, så man skal tænke mere og mere taktisk for hver mission, for at få stikkene rigtigt fordelt.

Første gang vi prøvede det, spillede vi med nogle venner, som aldrig havde spillet den slags kortspil – jeg blev helt overrasket da jeg var ved at forklare reglerne, over at de ikke var med på hvad et stik var – men hvor skulle man dog også vide det fra, hvis man ikke har spillet den slags spil før? Alligevel gik det fint med at spille, og efter de første par missioner var de helt med på reglerne, og jo længere vi kom, jo mere kom vi også ”i sync” med taktikken.

Dagen efter spillede vi det med mine svigerforældre, som spiller kort en gang om ugen. De fangede det lynhurtigt, og eftersom de var helt vant til hvordan man kan spille sammen med en makker, faldt det dem rimeligt nemt at vi faktisk skulle samarbejde om hvor de forskellige kort skulle gå hen. Vi endte med at nå de første 15 missioner under vores yngste datters middagslur, og kun ved 2 af dem måtte vi bruge et ekstra forsøg.

En lille genistreg er logbogen, hvor man kan holde styr på hvor man er kommet til med forskellige ”hold” (crews). Forrest i logbogen med missionerne, kan man nemlig skrive hvem man har spillet med, og der er plads til 6 forskellige konstellationer af spillere. Under hver mission er der så 6 tomme firkanter, hvor man kan skrive hvor mange forsøg man brugte med hvert hold, og på den måde kan man hurtigt se hvor man er kommet til, næste gang man spiller det med de samme mennesker.

Vores bedømmelse af The Crew

Jeg kan ikke få armene ned – jeg er vild med The Crew! Ideen med at skulle samarbejde om at bestemte spillere, skal tage bestemte kort i deres stik, er intet mindre end genial. Jeg elsker at der er noget deduktion i det – man ved jo f.eks. hvem der har den højeste trumf, og så kender man de kort som folk har kommunikeret om, og ud fra det skal man forsøge at regne ud, hvad der er bedst at spille.

Det gør det heller ikke dårligere, at det ikke fylder ret meget, så det er ideelt at tage med på ferien – æsken er ikke ret stor, og man skal heller ikke bruge ret meget plads til at spille det, og det gør det perfekt til campingvognen/sommerhusferien!

Det er også hurtigt at spille, da hver mission vel tager 5-10 minutter – vi er godt nok ikke nået til de helt svære missioner endnu, men uanset hvor langt man kommer, kan en mission jo ikke bestå af mere end 13 stik (ved 3 spillere), så selvom man nok kommer til at tænke lidt mere over hvert kort man skal spille i de senere missioner, tror jeg ikke at en mission kommer til at tage over 15-20 minutter at spille (hvilket også er det, der er angivet som spilletid).

Det gør at man kan spille det antal missioner man har lyst til – har man lige en halv time, kan man nå 2-3 missioner, men har man lyst til at spille løs en hel aften, kan man nå en masse missioner, og fordi opgaverne er forskellige, bliver det ikke så ensformigt som andre spil kan blive, hvis man spiller det 15-20 gange i træk.

Det med at skrive hver gruppe af mennesker man spiller med i logbogen, så man kan fortsætte hvor man kom til, er også rigtig fint. Jeg glæder mig allerede til vi skal spille videre med Lisbeths forældre – vi spiller tit når vi er sammen med dem (og de er nogle gange lidt trætte af hele tiden at skulle lære nye spil, når vi har fået noget til test), og jeg er ret sikker på at The Crew bliver et fast tilbagevendende spil sammen med dem. Jeg er spændt på hvor langt vi kan fortsætte den gode stime med 1 eller 2 forsøg pr. mission ?

Når man bliver færdig med de 50 missioner, kan man jo vælge nogle ud, hvor man synes at opgaverne er sjove, når man gerne vil spille det, men man kan også på fabrikantens hjemmeside downloade 15 ekstra missioner, og med lidt held kommer der flere i fremtiden – spillet er jo fra i år (2020), så det at der allerede er nye missioner på hjemmesiden, giver håb om at de også vil fortsætte med det.

Hvis man spiller det med flere end 6 forskellige grupper mennesker, kan man også gå på hjemmesiden Boardgamegeek.com og hente hele logbogen og printe den, eller hente nogle af de fan-skabte mission sheets, f.eks. dette som jeg personligt godt kan lide, hvis man vil spare lidt papir.

Selvom alle kan lære at spille The Crew – og have det sjovt med det – er det allerbedst når det spilles med nogen, som er vant til ”stik-kortspil”.

Det at man har en fornemmelse for hvornår man skal spille hvad, hvad man skal spille ud for at signalere bestemte ting osv. er ret værdifuldt, når man har begrænset kommunikation til rådighed, især når man kommer lidt længere i missionerne.

Til gengæld er det super fedt, når man skal spille det med nye folk, at hver mission går så hurtigt – når nogen får spillet noget forkert (eller det en sjælden gang bare ikke kan lade sig gøre sådan som kortene er fordelt), tager det ingen tid at blande og give kortene igen, og give det et forsøg mere. Man kan jo også aftale hvor meget man må snakke om taktik, for at justere sværhedsgraden lidt ?

Jeg vil helt bestemt anbefale The Crew til alle, og især til folk der i forvejen er glade for kortspil! Jeg synes det er et fantastisk spil, og den store hype omkring det er fuldt fortjent! 10/10 herfra!

- Kim Larsen

Læs også anmeldelsen af Den Forbudte Ø

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilKosmosSpilbræt

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen