Port Royal spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: Ca. 20 - 50 min. | Spillere: For 1 - 5 deltagere

"Det er et spil, hvor alle kan være med. For mig at se består det "bedsteforældre-testen” – det er et af de strategispil, som selv bedsteforældrene kan lære, selvom deres erfaring primært omfatter spil som Ludo, 500, Yatzy og måske et par quizspil som Trivial Pursuit. Der er ingen tvivl om, at Port Royal bliver et af de spil, som vi finder frem en hverdagsaften i ny og næ, hvor vi får lyst til at spille, uden det skal blive for omfattende, så vi stadig kan passe sengetiderne..."

Anmeldelse af Port Royal grundspillet og udvidelsen, med kontrakter

Da vi så Port Royal spillet første gang, var vi lidt i tvivl om der var nok spilværdi i det. Det er jo ”bare” et kortspil. Vi er nok ret kritiske, når det kommer til denne slags spil, da vi i forvejen har nogle gode spil i samme kategori.

Kan dog allerede nu afsløre, at Port Royal endte med at komme i skabet med de spil, som vi spiller mest.

Både grundspil og udvidelse er i en solid lille æske. Grundspillet indeholder kort og spillevejledning. Udvidelsen indeholder nogle ekstra kort (som man kan vælge at bruge alene med grundspillet), samt kontrakter og brikker, som skal bruges i udvidelsen.

Både kort og kontrakter er i en god kvalitet. Kontrakterne især er meget tykke og slidstærke.

Kortene fungerer både som ”handlingskort” og mønter. På den måde er alt samlet i kortene, og man behøver ikke have en masse plastikmønter ved siden af, man også skal have styr på. Det er altså en form for 2 i 1 kort.

Det foregår helt praktisk ved, at der er tegnet en mønt på bagsiden. Skal man fx have 3 mønter, trækker man således 3 kort fra trækbunken og disse lægges foran spilleren med bagsiden opad så mønten ses. På den måde kan man hele tiden holde styr på, om kortet skal bruges som en mønt eller et handlingskort. Udover det er praktisk, så giver det også et element til spillet.

Nogle af kortene (og man kan ikke se hvilke, da man ikke må kigge på kortene, der trækkes som mønter) kommer muligvis slet ikke i spil, da de ender som mønter og det kan i særdeleshed påvirke spillet.

Spillevejledningen er en smule kringlet. Langt det meste er nemt at læse og forstå, men det tog os lidt tid og et besøg på youtube at sikre, at vi forstod det helt rigtigt.

I starten havde vi fx ikke helt forstået at ”havnen” var en fælles havn og ikke en havn, man skulle have foran sig hver især. Når man først har lært grundspillet, er spillevejledningen til udvidelsen rimelig ligetil. Dog var der også her en enkelt formulering, som gjorde vi kom i tvivl om brugen af et bestemt sæt kontrakter.

Det drejede sig om kontrakterne: Comedian, Lady killer, Maritime Supremacy, New Colony, Trade outpost og Trager Prince. I oversigten på spillevejledningen stod der i parentes: ”Når du har fuldført kontrakten, kan du bruge settlers, priests og captains til ekspeditioner”.

Vi kom derved i tvivl om det betød, at man først måtte bruge dem til ekspeditioner NÅR man havde klaret kontrakten, hvilket spærrede ret meget for spillet. Men efter lidt hjælp fra erfarne spillere, lærte vi, at det ikke var tilfældet.

En fordel i spillevejledningen er, at det er sat op på en overskuelig måde, når man skal tjekke, hvad de forskellige kort eller kontrakter betyder. Når man har spillet det en del gange, får man mindre og mindre brug for spillevejledningen, da der også er symboler på både kort og kontrakter, som viser, hvad kortene kan og hvad man skal ved både ekspeditioner og kontrakter.

Grundspillet er for 2-5 spillere fra 8 år. Port Royal udvidelsen er ligeledes op til 5 spillere, men giver også mulighed for at spille det som solo-spil alene. I udvidelsen er der 2 varianter; man kan spille med hinanden eller mod hinanden.

Om selve Port Royal spillet

For at vinde Port Royal skal man samle flest sejrspoint. Hvert kort giver fra 0 til 3 sejrspoint.

På kortene er der skibe i 5 forskellige farver, som giver mønter i stedet for sejrspoint. 4 af kortene er skattestigninger og på 6 kort er der ekspeditioner.

På de resterende kort er der personer, som har hver sin egenskab og antal sejrspoint.

Alle personkort koster mønter, hvoraf nogle selvfølgelig koster mere end andre – jo dyrere jo flere sejrspoint. Man skal derfor sørge for at få samlet mønter sammen undervejs og så handler det om at prioritere, hvad mønterne skal bruges på.

Eftersom nogle af kortene bruges som mønter, kan man ikke vide, om den/de kort, man egentlig helst vil have – eller som skal bruges i en kontrakt eller ekspeditioner -kommer ofte eller sjældent.

Hver spiller starter med 3 mønter (altså 3 kort med bagsiden opad)

De resterende kort lægges i en trækbunke midt på bordet.

Den aktive spiller har mulighed for at udføre 2 faser. Den første er obligatorisk – træk kort fra trækbunken og læg dem på en række (havnen), så alle kortene kan ses. Fase 2 er ”handle og hyre”, hvor man tager kort fra havnen, som man vil bruge.

Som udgangspunkt må man tage 1 kort, men der kan være personkort og andre omstændigheder som gør, at man må tage flere kort fra havnen.

Man vælger selv, hvor mange kort, man tør at vende og lægge i havnen. Rammer man 2 skibe i ens farve slutter turen og man får ikke lov at tage et kort.

Alle kortene lægges til side i en afkastbunke. Hvis den aktive spiller ramte 2 skibe i samme farve, forsvinder muligheden for at handle/hyre også for de andre spillere... men... har man tidligere hyret ”jester”, vil man i stedet blive kompenseret med 1 mønt fra banken.

Hvis man gerne vil undgå at blive ”busted” med de 2 skibe, kan man undervejs i spillet købe ”sailors” eller ”pirates”. Disse personer/kort kan fjerne en del af de skibskort, man vender til havnen.

Det betyder, at man kan forlænge havnen med flere kort, uden så stor risiko for at ramme 2 skibe i ens farve.

Når den aktive spiller vælger at stoppe (uden at have ramt 2 skibe i samme farve) og har handlet eller hyret må de resterende spillere også handle/hyre fra havnen. Hvis de gør dette, skal de som kompensation betale 1 ekstra mønt til den aktive spiller.

Trækkes et ekspeditionskort fra trækbunken, lægges det ved siden af bunken og kan nu erhverves ved at hyre de rette personer løbende fra havnen. Tager man et ekspeditionskort, skal de pågældende personer/kort afleveres og tæller dermed ikke længere med i sejrspoint og kan ikke bruges til andre ekspeditioner.

Det kan godt betale sig at bytte personer til ekspeditionskort, da ekspeditioner giver en del flere sejrspoint, men man skal prioritere hvilke(t) ekspeditionskort, man går efter.

Spiller man med udvidelsen kan man gennemføre kontrakter for både at få mønter og sejrspoint. Den spiller, der først får udført en kontrakt, sætter sin brik på det første felt, som udløser flest mønter. Det vil sige, at de andre spillere også kan få samme kontrakt, men får færre mønter ud af det.

Vores vurdering af Port Royal

Efter lidt opstartsproblemer ift. forståelsen af spillevejledningen, kom vi godt i gang med spillet.

Det er egentlig et ret simpelt spil, hvilket også passer fint med anbefalingen, at det kan spilles fra 8 år og opefter.

Indimellem kan jeg godt blive lidt bekymret, når jeg ser et spil, er fra 8 år.

I mange tilfælde kan det være en indikator på, at det er bedre som familiespil end voksenspil. Det synes jeg ikke er tilfældet med Port Royal – langt fra.

Port Royal er et af de spil, hvor man får lige meget fornøjelse af det, uanset om man er 2 eller 5 spillere.

Det er ikke et ”tungt” spil, men der er alligevel strategi og et godt gameplay i det.

Det er et spil, hvor alle kan være med. For mig at se består det "bedsteforældre-testen” – det er et af de strategispil, som selv bedsteforældrene kan lære, selvom deres erfaring primært omfatter spil som Ludo, 500, Yatzy og måske et par quizspil som Trivial Pursuit.

Der er ingen tvivl om, at Port Royal bliver et af de spil, som vi finder frem en hverdagsaften i ny og næ, hvor vi får lyst til at spille, uden det skal blive for omfattende, så vi stadig kan passe sengetiderne.

Om Spillevejledningen

Spillevejledningen er en smule kringlet. Langt det meste er nemt at læse og forstå, men det tog os lidt tid og et besøg på youtube at sikre, at vi forstod det helt rigtigt.

I starten havde vi fx ikke helt forstået at ”havnen” var en fælles havn og ikke en havn, man skulle have foran sig hver især.

Når man først har lært grundspillet, er spillevejledningen til udvidelsen rimelig ligetil. Dog var der også her en enkelt formulering, som gjorde vi kom i tvivl om brugen af et bestemt sæt kontrakter.

Det drejede sig om kontrakterne: Comedian, Lady killer, Maritime Supremacy, New Colony, Trade outpost og Trager Prince.

I oversigten på spillevejledningen stod der i parentes: ”Når du har fuldført kontrakten, kan du bruge settlers, priests og captains til ekspeditioner”.

Vi kom derved i tvivl om det betød, at man først måtte bruge dem til ekspeditioner NÅR man havde klaret kontrakten, hvilket spærrede ret meget for spillet. Men efter lidt hjælp fra erfarne spillere, lærte vi, at det ikke var tilfældet.

En fordel i spillevejledningen er, at det er sat op på en overskuelig måde, når man skal tjekke, hvad de forskellige kort eller kontrakter betyder.

Når man har spillet det en del gange, får man mindre og mindre brug for spillevejledningen, da der også er symboler på både kort og kontrakter, som viser, hvad kortene kan og hvad man skal ved både ekspeditioner og kontrakter.

Grundspillet er for 2-5 spillere fra 8 år. Udvidelsen er ligeledes op til 5 spillere, men giver også mulighed for at spille det som solo-spil alene. I udvidelsen er der 2 varianter; man kan spille med hinanden eller mod hinanden.

- Joan Frederiksen

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilSpilbræt

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen