Alder: Fra 4 år | Materiale: Træ & Plast | Spillere: For 1 person, eller flere | Spilletid: Cirka 10 min | Mærke: Educo
"Overordnet er det et materiale som virkelig rummer mange muligheder, men hvor det kræver en del voksenstyring, hvis man vil lave nogle bestemte aktiviteter. Jeg synes det er vigtigt for de yngste at man udvælger nogle få plader at lege med for at skabe overskuelighed, og fordi pladerne har forskellige sværhedsgrader, kan man nemt gøre det overskueligt men stadig udfordrende. Så klart et anbefalelsesværdigt lærings materiale, hvis ens børn er interesseret i tal og matematik eller man som forældre har lyst til at udvide verden i den retning for sit barn..."
En spilanmeldelse af Panorama tælle spil
Educo laver lækre læringsmaterialer, som man både kan bruge til leg, spil og undervisning. Vi har fået lov at teste Panorama tælle spil. Det er et materiale som udvikler talforståelse, visuel forståelse, symbolgenkendelse, matematiske begreber som større end og mindre end og det at sætte ord på ting, mængder og begreber.
Selve materialet kommer i en robust trækasse, hvori der er 6 forskellige tykke plasticplader og 150 små plastic brikker, som passer til plasticpladerne. Trækassen er inddelt i 12 rum, hvori man har mulighed for at sortere og opbevare brikkerne.
De 6 plasticplader består alle af en række med et dyr, en ting eller en form og desuden en række med enten et tal eller en mængde. På 3 af pladerne er tallene angivet med deres talnavn altså 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, hvor de på to af dem står i rækkefølge efter størrelse, mens de på den sidste plade har blandet tallene 3,4,5,8,9 i tilfældig rækkefølge. På de 3 andre plader er tallene angivet med prikker alt efter tallets størrelse, så tallet 1 er angivet med en prik, tallet 8 med otte prikker.
Fælles for de 3 plader med mængdeangivelser er at de ting som skal tælles alle sammen kan ordnes i kategorier, således at den ene plade indeholder frugter, den anden dyr og den sidste forskellige køretøjer. De 3 plader med talnavne indeholder alle forskellige figurer i forskellige farver.
Men hvordan kan man så bruge materialet. Der følger ikke en brugsanvisning med, så det kræver lidt forarbejde at komme i gang med det, hvis man ikke har erfaring inden for læringsmaterialer. Jeg vil derfor komme med et par idéer ud fra hvordan vi har brugt materialet til at arbejde med blandt andet tal, mængder og begreber.
Materialet rummer mange muligheder for læring gennem leg fordi man kan bruge pladerne for sig til at gå i dialog med barnet om hvad det er barnet ser, om barnet fx kan finde alle dyrene, alle de røde ting, tallet 6 eller mængden 4. Eller man kan bruge brikkerne alene til at snakke om farver, former, antal, lægge i rækkefølge, stable, sortere eller finde ens.
Sortering
Man kan bruge materialet til at træne barnets evne til at sortere inden for forskellige kategorier eller overbegreber. Man kan fx bede barnet udpege alle de røde ting eller finde alle brikkerne med køretøjer.
Man kan også bede barnet finde alle de kort hvor der er 3 af noget på eller finde de brikker som har noget rundt på sig. Her kan fx både finde den geometriske figur cirkel, men også appelsinen er rund og måske vælger barnet også at finde æblerne og blommerne.
Tal og mængde
At forstå sammenhæng mellem tal og mængde er virkelig vigtigt at lære og forstå. Dette materiale er supergodt til at lege denne forståelse ind, fordi man har angivet tal med både talnavn og mængde i flere sammenhænge. Man kan fx bruge den plade med tallene 1-5 og de brikker som hører til den til at træne det at lægge de rigtige brikker på ved de rigtige tal.
Det betyder at man ved den blå trekant og tallet 5 skal finde den brik som indeholder 5 trekanter. For voksne som har mange års erfaring med tal og mængder kan det virke nemt og ligetil, men for et børnehavebarn eller indskolingsbarn er det ikke sikkert det er så lige til. Så det er en god træning at skulle finde sammenhæng mellem det man ser på pladen og det man ser på kortet, og samtidig måske opdage sammenhængen mellem tal og mængde.
Samtidig får man mulighed for at tælle, sige talnavnet og snakke om trekanter. Man kan jo fx snakke om hvorfor det mon hedder en trekant - og tælle trekantens spidser, og hvis det falder barnet nemt, kan man udvide sine spørgsmål med, at hvis man har 2 trekanter, hvor mange spidser kan man så tælle sig frem til? Så får man pludselig rigtig meget matematik ind i legen.
Her skal man både tælle og måske gennemskue at det er 3+3 eller sågar 2*3 der er tale om, og man kommer rigtig på arbejde ved en af de andre plader hvor den orange trekant findes på en brik med ti orange trekanter, for det giver altså mange spidser. Måske man endda kan snakke om 10,20,30, så man allerede der kan præsentere barnet for større tal, men her er det vigtigt at holde sig på barnets niveau og alt efter alder overveje hvor meget viden der skal fyldes på.
Sprog
Materialet egner sig også fint til at snakke om begreber. Det kan være hvad de forskellige ting hedder og om de har et overbegreb som fx frugter. Man kan snakke om hvad de forskellige matematiske figurer hedder, og hvis barnet er sproginteresseret, kan man snakke om hvad tingene hedder på fx engelsk.
Man kan også med de yngste træne farver, og om man kan finde alle de gule ting som her både er en hund, bananer, en trækvogn, en firkant (et rektangel), en firkant (kvadrat) og en figur (timeglas). Man kan også snakke om begreber som mange, få, flere, flest, mindre, færre og mindst.
Hvor er der flest hunde, hvor er der færrest katte eller er der flest røde eller blå trekanter. Jo mere avanceret det bliver jo mere handler det om at gøre de tilgængelige materialer simple. Så hvis man skal snakke om flest eller færrest blå eller orange trekanter ville jeg vælge kun at have disse brikker fremme.
Spil og leg
Vi har også brugt materialet som en form for billedlotteri/vendespil hvor vi vælger en plade ud hver og de brikker som passer til pladen. Plade og brik som hører sammen, er alle markeret med en lille prik i samme farve. Så har vi lagt brikkerne ud på bordet og skiftes til at vende en, hvis den brik man vendte passede til ens plade, måtte man beholde den og vende en ny. Når man vendte en som ikke passede gik turen videre til den næste. Det er ret hyggeligt og det kræver af børnene at de kan tælle eller ”se” tallet for sig for at se om brikken passer på deres plade.
Vi har også leget sammen på tid og lagt brikkerne med billeder op ad. Startet samtidig på nu med at lede efter brikker som passer til ens plade og så set hvem der kunne finde dem hurtigst.
Man kan også lave det som bingoopråb hvor man skiftes til at være opråber en hel runde igennem. Så skal den som er opråber trække en brik, som fx kan være den med 9 gule firkanter, og hvis den så er på ens plade, siger man ”ja tak”, og når man så har en hel række, så har man bingo. Man kan også spille efter en hel plade.
Vi har også blot stillet materialet frem til fri afbenyttelse og ladet drengene selv lege med det, så finder de tit på at lægge alle brikkerne på alle pladerne.
Overordnet er det et materiale som virkelig rummer mange muligheder, men hvor det kræver en del voksenstyring, hvis man vil lave nogle bestemte aktiviteter. Jeg synes det er vigtigt for de yngste at man udvælger nogle få plader at lege med for at skabe overskuelighed, og fordi pladerne har forskellige sværhedsgrader, kan man nemt gøre det overskueligt men stadig udfordrende.
Så klart et anbefalelsesværdigt lærings materiale, hvis ens børn er interesseret i tal og matematik eller man som forældre har lyst til at udvide verden i den retning for sit barn.
- Nina Bay Jensen
Læs også anmeldelsen af Colour Code
Læs også anmeldelsen af BRIO Labyrint