Alder: Anbefales fra 8 år | Spilletid: 45 – 60 min | Spillere: For 2 – 4 deltagere | Udgiver: HABA | Kategori: Tile-placement
"Dette er et fint familiespil, men garvede brætspillere kan også sagtens have sjov med at finde skatte i bedste Indiana Jones stil. Spillet blev i 2016 nomineret til ”Årets Spil” i Tyskland (Spiel des Jahres), og spillets designer Rüdiger Dorn er ofte garant for et underholdende spil. Spillet tager ikke lang tid at spille, og når man først lige har vænnet sig til at gøre spillet klar, er det meget hurtigt at komme i gang med..."
Generelt om Karuba
Karuba er et familiespil (eller introspil), der bruger den kendte bingo mekanismer, til at skabe et kendt grundlag for et sjovt og spændende spil. Vinderen er den spiller der får samlet en skat med den højeste værdi.
Spillet er udgivet af tyske Haba og har ikke danske regler, men de er dog til at komme igennem og jeg vil give en kort gennemgang herunder.
Reglerne er i denne udgave ikke på dansk, men der følger engelske og tyske regler med i æsken.
OBS: Der er ingen tekst i selve spillet, kun i regelhæftet, på engelsk!
Komponenter i Karuba
Spillet er fint produceret, det er i flotte indbydende farver, og med små lækre guldklumper og diamanter i plast. Der er mange dele i spillet, men lad det ikke afskrække.
Hver spiller skal have 36 rute-brikker, 4 eventyrere og 4 templer samt en spilleplade. Hertil kommer 4 x 4 tempel-skatte med point-værdier fra 2 til 5 points.
Opsætning
Hver spiller skal have en spilleplade, 4 eventyrer (en af hver af de 4 farver), 4 templer (en af hver af de 4 farver) og 36 jungle brikker (med den samme farve på bagsiden af alle 36 brikker) – jungle-brikkerne er nummereret 1 – 36.
Der skal være et antal tempel-skatte af hver farve, der svarer til antallet af spillere:
2 spillere: Skatte med værdi 5, 3
3 spillere: Skatte med værdi 5, 3, 2
4 spillere: Skatte med værdi 5, 4, 3, 2
Inden spillet kan starte, skal templerne og eventyrerne placeres på spillernes spilleplader. Spillerne kan skiftes til at placere et tempel og en eventyrer i en tilsvarende farve på spillerens spilleplade. De andre spillere placerer de samme brikker på samme positioner, på deres egen spilleplade.
Templerne skal placeres i kanten af spillepladen (på landjorden) i toppen eller i højre side. Eventyrerne skal placeres i kanten af spillepladen (på stranden) i bunden eller venstre side.
Det skal være mindst 3 positioner mellem et tempel og eventyreren af den samme farve.
Når alle templer og eventyrer er placeret, skal de altså stå på identiske positioner på alle spilleres spilleplader.
Nu skal det bestemmes hvilken spiller, der skal fungere som ekspeditionsleder. Denne spiller blander sine 36 jungle-brikker og placerer dem i en stak med forsiden nedad. De andre spillere arrangerer deres 36 jungle-brikker rundt om deres spilleplade – i nummerorden, så det er let at finde en bestemt jungle-brik ud fra nummeret.
Nu er alle klar til at spille.
Regler i spillet
Hver runde består i af ekspeditionslederen vender den øverste jungle-brik – i sin stak – og bekendtgør, i bedste ”bingo” stil, hvilket nummer brikken har. Hver spiller (inklusive ekspeditionslederen) kan nu gøre to ting: A og B
A: Placer den pågældende jungle-brik på spillepladen
- Jungle-brikker må kun placeres på ledige felter på spillepladen
- Jungle-brikken skal placeres så nummeret er placeret i øverste højre hjørne, i forhold til spillepladen
- Brikkerne behøver ikke at blive placeret i forlængelse af hinanden (de kan forbindes senere)
- Hvis der er en krystal eller en guld-klump på jungle-brikken, skal spilleren tage den pågældende skat fra det fælles lager og placere den på brikken.
B: Kasser jungle-brikken og flyt en eventyrer
- Spilleren kan nu flytte en eventyrer et antal felter, der svarer til antallet af udgange (fra stien), der var på den kasserede jungle-brik.
- Et skridt/felt for en eventyrer er altid til en ny jungle-brik – i hvilken som helst retning
- Eventyrer må kun bevæge sig på jungle-stier på jungle-brikker, der er placeret på spillepladen.
- Der må kun stå en eventyrer på en jungle-brik, og det er ikke tilladt for eventyrere at ”springe over” hinanden.
- Det antal felter spilleren har lov til at flytte, skal benyttes på en og samme eventyrer.
- Spilleren behøver ikke at flytte alle de antal felter, man har opnået ved at kassere en jungle-brik.
Opsamling af skatte undervejs
For at kunne samle krystaller og guldklumper op, skal spilleren sørge for at en af eventyrerne standser på den jungle-brik hvor den pågældende skat befinder sig. Når en eventyrer standser ved en skat – scorer spilleren skatten, og kan placere den på eventyrerens billede i venstre side af spillepladen. Guld-klumper har en værdi af 2 points og krystallernes værdi er 1 point.
Finde et tempel
Når en eventyrer rykker helt frem et tempel, altså har ret til at flytte fra en jungle-brik ud til templets placering, så scorer spilleren den tilbageværende tempel-skat fra det pågældende tempel, der har den højeste værdi. Eventyreren skal nu blive ved dette tempel resten af spillet, og det er op til de andre eventyrere at nå til de resterende templer.
Spillets afslutning
Spillet slutter når den sidste jungle-brik bliver brugt, eller når en spiller har fundet frem til alle 4 templer på sin spilleplade.
Vinderen er den spiller, der har samlet den skat, der har den højeste samlede værdi (tempel-skatte + guld-klumper + krystaller).
Hvem kan spille Karuba
Dette er et fint familiespil, men garvede brætspillere kan også sagtens have sjov med at finde skatte i bedste Indiana Jones stil.
Spillet blev i 2016 nomineret til ”Årets spil” i Tyskland (Spiel des Jahres), og spillets designer Rüdiger Dorn er ofte garant for et underholdende spil.
Spillet tager ikke lang tid at spille, og når man først lige har vænnet sig til at gøre spillet klar, er det meget hurtigt at komme i gang med.
Karuba er ikke et kompliceret spil, men de fleste vil opleve at sidde med svære beslutninger undervejs, og sikkert opleve at have planlagt lidt forkert eller at ens eventyrere kommer i vejen for hinanden.
Der er ikke direkte interaktion mellem spillerne, og dette taler for at alle i familien kan være med. Men man skal huske at træffe gode beslutninger, for ellers bliver man distanceret og ender med tempel-skatte af ringe værdi.
Problemløsning og planlægning
Karuba er fyldt med matematik ? At bygge ruterne med de brikker der er til rådighed, og bevare overblikket over hvilke brikker, der stadig er tilbage – kræver god planlægning.
Når man samtidig gerne vil samle så mange krystaller og guld-klumper op som muligt skal der også løses en del problemer på farten. Så en omgang spil med Karuba, giver god træning indenfor flere af de matematiske kompetencefelter.
Spil igen faktor
Karuba tager ikke lang tid at spille, og det er surt at blive nummer 2 eller dårligere, så det er nemt at ville have en hurtig revanche ?
- Morten Mejnholt
Læs også anmeldelsen af Karuba Junior (engelsk version)
Læs også spilanmeldelsen af matematikspillet MBNR 0-9
Læs også spilanmeldelsen af Nummer Ninja