Alder: Anbefales fra 15 år | Spillere: For 4 eller flere deltagere | Spilletid: Ca. 45-60 min | Mærke: Bezzerwizzer / Asmodee | Antal: 1 stk 'TO-GO' æske.
"Det er meget smart tænkt, at selve beholderen er spillepladen og alt indhold passer fint inde i den. Ligeledes er det rart, at de har lavet tegnepladen så stor og bare gjort den foldbar, så den fylder mindre i beholderen. Generelt virker det meget gennemtænkt og man har fundet nogle gode løsninger. Man kan faktisk spille spillet fuldstændig som i den originale udgave, selvom den fylder markant mindre..."
En spilanmeldelse af HINT GO
For snart 10 år siden kom HINT (den hvide) på hylderne i butikkerne for første gang og der er blevet solgt over 500.000 millioner eksemplarer af det. Sidenhen er der lavet en ny rød udgave, en juniorudgave og nu altså også en rejseudgave.
Rejseudgaven er baseret på den originale hvide udgave, som bl.a. vandt årets voksenspil i 2014 – fuldt fortjent!
Spillet er i en lille rund beholder, som er ca. 15 cm høj og 12 cm i diameter. Indeni gemmer der sig en sammenfoldet tegneplade, 2 spillebrikker, tegnepen, timeglas (90 sek.), 150 kort og spillevejledning.
Når man har taget tingene ud af beholderen, sætter man låget på igen og dette fungerer nu som ”spilleplade”. De to spillebrikker kan sættes fast på kanten af låget, hvor der er markeret i alt 26 spillefelter (ekskl. startfeltet). Ligesom på det originale HINT er der 5 felter til kortene, hvoraf de sidste to er markeret med ”+1” ikoner.
Låget er lavet således at den blå/grønne plastikdel kan drejes rundt, så kortene skifter plads, efterhånden som man spiller. Der er lavet en lille slids i plastikken, så man kan sætte kortene fast deri.
Spillevejledningen er overskuelig og nem at forstå – også hvis man aldrig har spillet HINT før.
På forsiden står der, at man bare skal dele sig ind i to hold og springe direkte ud i det ved at følge de 7 punkter beskrevet derpå. Så det er faktisk så simpelt, at man ikke behøver læse hele spillevejledningen, før man starter.
Selve spillet
Spillerne inddeles i to hold og spillebrikkerne sættes fast på toppen af låget på startfeltet. Man kan være ligeså mange på hvert hold, som man vil. (Vi var 4 på det ene hold og 5 på det andet hold)
Så skal der sættes 3 kort fast i hjulet og yngste hold starter.
Det aktive hold vælger, hvilket af de 3 kort, de vil have og hvem, der skal være ”hinter”.
Hinteren læser kortet og timeglasset vendes. Nu skal han/hun forsøge at få sit hold til at gætte så mange som muligt af de 5 ord på kortet, inden tiden løber ud. I toppen af kortet er ”det forbudte objekt”. Dette er et rødt ord, som holdet IKKE må sige.
For hvert rigtig gættet ord får holdet 1 point, men kommer de til at sige det røde ord, får de 2 strafpoint.
Når tiden er løbet ud, må modstanderholdet forsøge at gætte et af de 5 ord, som det aktive hold ikke gættede (hvis der er nogen tilbage) eller det røde ord. Hvis de gætter et af de 5 ”lovlige” ord, får de 1 point. Hvis de gætter det røde ord, får de 2 point.
Når alle er færdige med at gætte, rykkes spillebrikkerne ligeså mange felter som antallet af point, der blev uddelt.
Herefter drejer man hjulet en gang til højre, og sætter et nyt kort ind, hvor pilen er. Efterhånden som hjulet drejes rundt, kan kortene komme til at sidde ud for +1 felterne. Hvis man tager et kort, som er på et sådan felt, får man automatisk 1 bonuspoint.
Hvis der sidder et kort på det blå +1 felt, når det er ens tur, er man tvunget til at tage dette kort, da kortene ikke må fortsætte videre rundt.
Kortene er markeret med enten ”tegne”, ”mime”, ”nynne” eller ”tale” samt en kategori. Det viser, hvorledes man skal hinte og indenfor hvilket område/felt.
Hvis man skal tegne, bruger man den medfølgende tegneplade og tegnepen uden at gestikulere eller sige noget. På nynnekort skal man nynne, fløjte eller synge ”lalala”. Ved mimekort må man bruge hele sin krop på at gestikulere, men må ikke sige noget eller bruge remedier.
Tager man et kort med tale, må man snakke, forklare og beskrive men ikke gestikulere. Man må ikke sige ordene på kortet, rime eller oversætte til et andet sprog. Dog må man gerne fortælle, hvis ordet skal siges på et andet sprog uden at sige selve ordet.
Når et hold kommer ind på opløbsstrækningen, der er markeret med blå/grønne felter, er det modstanderholdet, der bestemmer, hvilket kort holdet skal tage. Hvis der sidder et kort på det blå +1 felt, skal de dog tage dette uanset hvad. Vinderen er det hold, som først når i mål – dog har begge hold ret til lige mange ture.
Det betyder, at man kan komme ud for, at begge hold kommer i mål indenfor det samme antal ture. I det tilfælde trækker begge hold et kort fra kortbunken, som de skal hinte og gætte hver især. Modstanderholdet må stadig gætte, når tiden er løbet ud som normalt. Holdet, som fik flest point, efter denne ekstrarunde har vundet. Står det stadig lige efter ekstrarunden, fortsætter man med ekstrarunder indtil der er fundet en vinder.
Vores vurdering
HINT GO er bygget op ligesom det originale hvide HINT, så på den måde er der ikke noget nyt i det. Det er egentlig meget rart, for det er i sig selv et spil, som er rigtig godt. Hvorfor pille ved noget, der virker?
HINT GO er netop bare en miniudgave, som gør det nemt at tage med overalt. Det er måske lidt stort at have med i en inderlomme, men vil kunne være i langt de fleste dametasker uden problemer.
Det er meget smart tænkt, at selve beholderen er spillepladen og alt indhold passer fint inde i den.
Ligeledes er det rart, at de har lavet tegnepladen så stor og bare gjort den foldbar, så den fylder mindre i beholderen. Generelt virker det meget gennemtænkt og man har fundet nogle gode løsninger.
Man kan faktisk spille spillet fuldstændig som i den originale udgave, selvom den fylder markant mindre.
Det er gode kort/kategorier, som er afbalanceret i sværhedsgrad og de er up-to-date.
Hvis jeg skal forsøge at finde en ulempe ved HINT GO, så er det antallet af kort. Der er faktisk plads til flere kort i beholderen og med ”kun” 150 kort, kommer man måske lidt hurtigt igennem. Vi brugte 13 kort på det spil, hvor vi var 9 spillere og vi havde flere kort, hvor vi fik alle 5 ord. Det vil sige, at der måske er til omkring 10 spil, før man er kommet igennem alle kortene. Hvis nu det var et middelmådigt spil, eller denne rejseudgave ikke fungerede særlig godt, så ville det ikke gøre så meget. Men HINT GO fungerer bare rigtig godt, så 10 spil kan man hurtigt komme op på.
Når det er sagt, så kan man faktisk selv løse ”problemet”. For det første er der mulighed for, at man kan lave sine helt egne kort på hjemmesiden hint.bezzerwizzer.dk.
Så kan man fx tilpasse dem til selskabet, hvis det er en særlig lejlighed eller bare for sjov.
Har man det originale hvide HINT, kan man også låne/bytte kort derfra, da kortene i HINT GO og det almindelige HINT er ens udformet.
Så når alt kommer til alt, så kan jeg faktisk ikke rigtig finde nogen ulemper ved HINT GO. Det er bare et knaldgodt spil, og det fungerer også helt perfekt i denne rejseudgave.
Denne lille udgave fungerer faktisk så godt, at den kan bruges i stedet for det originale HINT. Så skal man bare selv sørge for at lave flere kort, når man løber tør.
- Joan Frederiksen
Læs også spilanmeldelsen af Hint Junior
Læs også spilanmeldelsen af Det Røde Hint selskabsspil
Læs også spilanmeldelsen af Bezzerwizzer Familie