Concept spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 10 år | Spilletid: Ca. 40 - 45 min. | Spillere: For 4 - 12 deltagere

"Det er helt klart et spil, som vi kommer til at spille igen. Det er et vældig hyggeligt og anderledes spil. Det er et spil, som er nemt at lære, men som man nok aldrig helt lærer at mestre. Det er kun en fordel, da det giver mere spilleglæde, at alle er på samme niveau uanset hvor mange gange, man har spillet det før..."

En spilanmeldelse af det prisvindende Concept

Når man skal spille det prisvindende Concept er det en fordel, hvis man tænker ens og ikke har en alt for indviklet måde at ville ”forklare” ord.

Concept vandt As d’Or (Årets Spil i Frankrig) i 2014 og blev samme år nomineret til en Spiel des Jahres-pris (Årets Spil i Tyskland).

Spillet kommer i en solid hvid æske, som indeholder spillervejledning, 1 stor spilleplade (også i god kraftig kvalitet), 2 ark med uddybende ord, 5 sæt brikker, 110 kort med 9 ord på hvert kort inddelt i sværhedsgraderne nem, svær og udfordrende samt en skål til opbevaring.

Ved første øjekast på spillevejledningen blev vi lidt bekymret for om det var kompliceret at lære.

Der var en masse ikoner, som jo ikke gav mening for os, eftersom det var første gang, vi så dem.

Øverst stod der ”Concept på 1 minut”. Det kan vi godt afsløre ikke helt passer, men det var faktisk ikke så langt fra.

Det tog et par minutter at få kigget alle eksemplerne igennem og vha. sammenhængen af dem, regne ud hvorledes spillet skulle spilles.

Dermed var det grundlæggende ret hurtigt på plads, og vi kunne fortsætte med at læse indeni vejledningen, hvor der var lidt mere uddybning af opsætning, afslutning osv.

Alt i alt tog det kun ca. 10 minutter at læse vejledningen igennem og forstå. Det var klart en fordel, at der var mange gode eksempler med i den, så man hurtigere fangede konceptet.

Spillet er for 4 - 12 spillere og fra 10 år og opefter. Vores umiddelbare vurdering er, at 10 år måske er lige lavt nok ift. sværhedsgraden. Det vurderes at tage 40 minutter, men vores erfaring er, at det nærmere tager i nærheden af 1 time. De første spil kan sagtens tage længere tid, da man lige skal lære spillepladen og ikonerne at kende. Når det er første gang, man spiller, så bruger man meget tid på at se dem alle igennem, og det tager derfor længere tid at vælge de ikoner, man vil bruge.

Da jeg skulle forklare spillets regler for vores venner, startede jeg med at sige: ”vi spiller alle mod alle, men på skiftende hold”. Det skabte en smule forvirring, men er ikke desto mindre ganske sandt.

Det er som udgangspunkt alle mod alle, men når et ord/sætning skal vises på spillepladen, går 2 spillere sammen og finder i fællesskab ud af, hvordan de skal vise ordet vha. ikonerne til de andre spillere.

Eksempel med 4 spillere ( A-B-C-D):
Spiller A og B går sammen og trækker et kort. De vælger hvilket ord på kortet, de vil vise og i fællesskab beslutter de, hvor de vil stille brikkerne for at guide C og D i den rigtige retning så ordet gættes.
C gætter ordet og får 2 point, spiller A og B får hvert 1 point. Næste runde er det spiller B og C der går sammen og trækker et kort. Spiller A gætter ordet og får 2 point, spiller B og C får hvert 1 point. Dernæst går spiller C og D sammen og sådan fortsætter det rundt i ring.

Fordelen ved at gøre det på denne måde er, at 2 hjerner tænker bedre end 1. Hvis det kun var spiller A, der skulle vise ordet til de 3 andre, kunne det meget nemt blive ret ensporet, og det ville kræve, at man var på total bølgelængde med spiller A’s tankegang.

Men ved at spiller B (eller D senere) også er med til at udtænke, er der større sandsynlighed for at de i fællesskab finder frem til noget, som er mere generelt omkring ordet og som flere kan gætte.

Spillepladen består af en masse ikoner. Der medfølger 2 ark, hvor alle ikoner er afbilledet med de ord, som ikonet repræsenterer.

Holdet skal nu vælge, hvilke de vil bruge for at guide de andre spillere hen på det ord, som de har valgt.

Man har mulighed for at lave underkategorier til ordet. Hvis man fx skal vise ordet ”Eiffeltårnet” kan man starte med at vise (med brikken som er et grønt spørgsmålstegn) at ordet er en bygning.

Herefter kan man sætte en grøn kube ved metal, samt en grøn kube ved ikonet som viser, at det er noget, som er højt. Herefter kan man bruge en underkategori til at vise, hvilket land det kommer fra, ved at sætte et rødt udråbstegn på feltet ”land” og derefter en rød kube på farverne blå, hvid og rød for at vise, hvilke farver landets flag har.

Vores vurdering af Concept

Jo mere man spiller, desto nemmere bliver det. Man starter dog ligesom forfra hver gang, man spiller med nogle nye/andre spillere. Det handler nemlig om at finde ud af, hvordan deres tankegang er, så man kan spore sig ind på i hvilken retning, de forsøger at gå.

Det er et spil, som er nemt at lære, men som man nok aldrig helt lærer at mestre. Det er kun en fordel, da det giver mere spilleglæde, at alle er på samme niveau uanset hvor mange gange, man har spillet det før.

Skulle man ske at blive rigtig god til det, så er det bare at tage næste niveau på kortet og avancere fra nem til svær eller fra svær til udfordrende. Det er min påstand, at ingen vil synes, det er barnemad at gætte eller vise alle ordene på kortene.

Hvis man synes, der skal være lidt mere udfordring eller man vil gamble lidt mere, så er der fin mulighed for at tilpasse spillet lidt. En mulighed kunne være, at man selv vælger, hvilket ord ud af de 3 sværhedsgrader man vil vise.

For at få gambling-aspektet ind i det, kan man beslutte, at det giver højere point at vise og gætte, jo sværere ordet er. Der er ikke helt pointbrikker nok med til denne version, men det løses nemt ved at finde en kuglepen og noget papir (eller noterer det på sin mobil).

Vi har før prøvet lignende spil, hvor man ved hjælp af kort/ikoner skulle få de andre til at gætte ord, som slet ikke fangede os, særligt fordi det blev alt for svært.

Concept har en tilpas sværhedsgrad til, at det bliver sjovt at spille.

Det er en stor fordel, at der medfølger 2 ark med forklarende ord på alle ikoner. På den måde kan man hurtigere spore sig ind på, hvad der forsøges at vise.

Det er til gengæld en ulempe, at der netop kun er 2 af disse. Jo flere man spiller, desto flere ”forklaringsark” er nødvendige.

Holdet som skal vise ordet kan med fordel sidde med et ark, så man kan pege på hvilke ikoner, man har i tankerne at bruge, uden det bliver nødvendigt at røbe noget for de andre spillere.

Ligeledes er det rart for dem, der skal gætte, at de også har mulighed for at se hvad de valgte ikoner repræsentere. Holdet som skal vise ordet, vil i nogle situationer have brug for at tænke videre, hvis ordet ikke gættes med det samme.

Derfor er det bedst, at de bliver ved med at have et ark, hvor de kan forsøge at finde flere ikoner, som vha. underkategorier kan vise i den rigtige retning. I starten forsøgte vi at løse det ved, at holdet læste de 3 ord op, hver gang de satte en brik.

Det fungerer fint, hvis det kun er få brikker, man bruger. Men har man gang i mange brikker og underkategorier, glemmer man hurtigt, hvad de forskellige ikoner står for og der er det altså bare nemmere, at man selv sidder med et forklaringsark. Vi løste problemet vha. en kopimaskine.

Det er helt klart et spil, som vi kommer til at spille igen. Det er et vældig hyggeligt og anderledes spil.

- Joan Frederiksen

Anmeldelse af spilAsmodeeCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen