Castle Logix spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 3 år| Spilletid: Ca. 30 min. | Spillere: 1 deltager.

"Fordi spillet er så robust, er det nemt at have med. Vi har, siden vi fik det, haft det med på flere ture. Det er rart, da yngste barnet Hannah ikke synes, det er sjovt at sidde og drikke kaffe eller spise/snakke i alt for lang tid, hvilket vi andre nyder. Så kan Hannah få spillet og sidde og hygge sig med det. Vi har på turene taget klodserne ud af æsken og puttet dem i en lille taske, så fylder de en del mindre og er lidt nemmere at have med..."

En spilanmeldelse af Castle Logix

Castle Logix ankom i en flot robust æske, med målene 29 x 24 og 6 cm høj. Spillet er fra 3 år og opefter og spilles af 1 person. Hæftet med udfordringerne består af 48 forskellige billeder.

Man spiller ved at vælge en af de 48 udfordringer også pusle de forskellige dele sammen til det billede, man ser. Når man har puslet klodserne sammen til det billede, man har valgt, skal det kunne stå selv. På siden i hæftet med billedet af den udfordring man har valgt, er der på bagsiden et billede, hvor man kan kontrollere at løsningen af udfordringen er korrekt udført.

På æsken står der at det er et førskole pusle spil, der stimulerer: den logiske sans, opfattelse af rum, problem løsning, koncentration og planlægning.

Selve spillet er lavet af træ, så det er virkeligt robust. Det består af 4 firkantede klodser i forskellige længder og med forskelligt antal huller og de malet på for- og bagsiden i hver sin farve og 3 runde tårne i forskellige længder. Der medfølger også et hæfte med de 48 forskellige udfordringer i 4 forskellige sværhedsgrader.

Bagerst i hæftet med udfordringerne er der beskrevet reglerne på engelsk og med enkle billeder. Hvis man vil have reglerne på dansk og enkelte tips til at hjælpe et mindre barn med at spille, så medfølger der et hæfte med reglerne på 12 forskellige sprog og de enkle tips.

Fordi spillet er så robust, er det nemt at have med. Vi har, siden vi fik det, haft det med på flere ture. Det er rart, da yngste barnet Hannah ikke synes, det er sjovt at sidde og drikke kaffe eller spise/snakke i alt for lang tid, hvilket vi andre nyder. Så kan Hannah få spillet og sidde og hygge sig med det. Vi har på turene taget klodserne ud af æsken og puttet dem i en lille taske, så fylder de en del mindre og er lidt nemmere at have med.

Klodserne størrelse, gør det nemt for de små hænder at håndtere dem og bygge med dem. Det eneste man skal passe lidt på med er hæftet, men det er holdbart nok, Hannahs små fingre kan ellers nemt komme til at hive papir i stykker, men hæftet er lavet i en kvalitet, der er lidt kraftigere end almindeligt papir, og med en spiral til at holde siderne sammen, og endnu har Hannah ikke fået det revet i stykker. Jeg overvejede til start lige om Hannah skulle have lov til at sidde med hæftet selv, men vi blev enige om, at den glæde, hun har med det, skulle ikke ødelægges, så skulle det ske, at en af siderne gik i stykker, måtte vi bare bruge noget klisterbånd, men som sagt er det endnu ikke sket ? På den sidste tur var vi sammen med oldemor, der nød spillet mindst lige så meget som os andre og Hannah og for muligheden for lige at nyde pausen i gå turen lidt længere.

4 klodser og 3 tårne, det lyder umiddelbart som en rimelig nem og overskuelig udfordring. Men det er lidt mere udfordrende end bare lige. I vores familie har Hannah på 2,7 år prøvet det. Hun elsker spillet, og forstår hun skal kigge i bogen, men at få klodserne til at ligne det billede hun vælger, er endnu ikke sket. Hun kan sagtens lave en af udfordringerne, det sker bare ikke i sammenhæng med det billede hun har valgt, men helt tilfældigt på et andet tidspunkt ? men det gør bestemt ikke hendes glæde mindre, tværtimod har hun endnu mere glæde af det, for hun er også rigtig glad for bare at hygge sig med klodserne og bygge frit. Oldemor prøvede som sagt også, hun fik godt nok hele tiden “hjælp” af Hannah, så det var lidt sværere, end hvis hun havde siddet med det alene.

Oldemor synes, det var hyggeligt og hun kunne være med, selv hvis hun havde glemt læse brillerne derhjemme. Som hun sagde, så var det dejligt, fordi spillet ikke behøver den store plads, lange forberedelser eller har en masse dele, man skal holde styr på, så selvom vi sad flere, kunne hun sagtens koncentrere sig om at spille med Hannah og snakke med resten af familien samtidig, hvilket gav en dejlig harmonisk oplevelse for alle. Det giver også en god anledning til snak om høj og lav, bred og smal og om farver.

Som tidligere nævnt er der 4 sværhedsgrader i udfordringerne. De hedder Starter, hvor man bruger tre klodser og alle tre tårne. Junior, hvor man bruger 4 klodser og tre tårne. Expert, hvor balanceer nøgleordet og Master hvor man på billedet med udfordringerne kun ser længden på klodserne men ikke hvilken side der skal vende udad, fordi de farvede billeder på klodserne ikke er vist, det gør at man lige skal kigge engang ekstra efter længden på klodserne, i stedet for at farverne straks springer en i øjnene.

Hannahs storesøstre på 11 og 12 år synes også det er sjovt, de kan lave alle udfordringerne, men skal alligevel lige tænke lidt over hvilke længde på tårnet, de lige skal vælge og rækkefølgen i nogle tilfælde. så især de sidste to sværhedsgrader bruger de tid på, og vil kunne spille det flere gange. De unge på 22 og 24 har det næsten på samme måde, så det er et spil, der er sjovt for alle, men især fra de 3 år som anbefalet og op til omkring skolestart, er det et udfordrende og lærerigt spil, der kan bruges rigtig meget tid på.

Vi er rigtig glade for det spil og kan helt sikkert anbefale det, og vil af samme årsag bruge det som gave til, bl.a Isak der fylder 6 år, og kusinens datter, der fylder 4 år.

- Bettina Baggers Boateng

Anmeldelse af spilCategory_anmeldelse af spilSmartgames