Alder: Anbefales fra 8 år | Spillere: For 2 - 5 deltagere | Spilletid: Ca. 30 - 60 min | Mærke: Asmodee / Z-Man Games | Antal: 1 spil i æske.
"Den største genistreg er dog bautastensbrikkerne. En ekstra brik i sin tur kan være virkelig meget værd, og man overvejer hele tiden at afslutte skove, som modstanderne har mænd i, for at få den ekstra brik – ellers ville de jo bare gøre det selv. Det er fedt med nogle ting, der kun findes på bautastensbrikkerne, så man sidder virkeligt og håber på at få noget godt, når man skal have sådan en brik. Hvis man kender Carcassonne i forvejen tager det 2 minutter at lære, og hvis ikke tager det stadig ikke lang tid..."
En spilanmeldelse af Carcassonne Hunters and Gatherers
Carcassonne er en nyklassiker, der er utroligt poulær både fordi det er simpelt nok til at alle kan være med, og fordi det har en million milliard udvidelser og spin-offs, så det kan varieres i det uendelige.
Hunters and Gatherers er en ”stand-alone” udgave af Carcassonne, og altså ikke en udvidelse, så man behøver ikke at have originalen for at spille det. Vi er ret glade for Carcassonne herhjemme, og Hunters and Gatherers bliver af mange betragtet som den bedste udgave, så da jeg fik mulighed for at anmelde denne 20-års jubilæumsversion i nordisk udgave, slog jeg straks til.
Hvis du vil læse mere om det originale Carcassonne, kan du læse en anmeldelse af det her.
Indholdet af æsken
I æsken finder man:
- 95 landebrikker (1 startbrik, 78 normale brikker og 16 brikker med bautasten på bagsiden)
- 24 små dækbrikker med krydser på
- 5 pointbrikker til at markere når man runder 50 og 100 point
- 30 meeples (små træfigurer) fordelt på 5 farver
- 15 små træhytter (3 i hver spillerfarve)
- Et bræt med pointspor
Komponenterne er i god kvalitet – landebrikkerne er i dejligt kraftigt pap, og meeples og hytter er i træ. Jeg elsker brikker af træ, det virker bare mere lækkert mellem fingrene end plastic.
Æsken har en ruminddeling, hvor alle landebrikkerne passer i det ene rum, og resten kan være i det andet. Man kan med fordel sortere de 16 bautastens-landebrikker fra, da de skal i en bunke for sig selv, når man spiller.
En sjov lille detalje er, at æsken har en lille tastefejl – i stedet for Hunters And Gatherers hedder det Hunters Und Gatherers. Sjovt nok står det rigtigt i regelhæftet. Hvis spillet bliver genoptrykt, bliver det formentlig rettet, så man kan jo håbe at spillet bliver genoptrykt så mange gange at førsteudgaven med fejl i titlen bliver et samlerobjekt.
Opsætning af spillet
Opsætningen er hurtigt klaret, så man kan komme i gang med at spille. Startbrikken lægges midt på bordet med forsiden opad, og landebrikkerne (uden dem med bautasten på bagsiden) lægges i nogle stakke med bagsiden opad. Brikkerne med bautasten lægges i en stak for sig.
Hver spiller får alle meeples og hytter i sin farve, pointsporet lægges så man kan nå det, og hver spiller stiller en af sine meeples på startfeltet. De små dækbrikker med røde krydser på lægges i en bunke, hvor de er til at nå.
Sådan spiller man
Carcassonne Hunters and Gatherers spilles i det store hele ligesom det almindelige Carcassonne, selvom der hverken er byer eller veje, men i stedet skove og floder – det ville jo også være mærkeligt, hvis det bare var det samme. Der er til gengæld noget forskel på, hvordan der gives point.
Når man har tur, trækker man en landebrik, som skal lægges til det eksisterende spilleområde. Til at starte med er der kun startbrikken man kan lægge til, men efterhånden som der kommer flere brikker på bordet, får man masser af valgmuligheder, når man skal lægge sin brik. Brikkerne har forskellige typer landskaber på sig, som skal passe sammen når man lægger dem – græs skal lægges til græs, skov til skov osv.
Når man har lagt en brik, må man placere en mand eller en hytte på den. Man kan kun placere mænd/hytter på den brik man lige har lagt. Mændene kan placeres på floder, i skove eller på græssletterne, mens hytterne kan placeres på floder eller søer. Man kan dog kun placere en mand eller hytte, hvis der ikke allerede er en mand/hytte på det landsskabselement – uanset om det er ens egen eller en modstanders.
Mænd placeret på floder får point efter hvor lang floden er (hvor mange brikker den består af) samt hvor mange fisk, der er i floden. Man får pointene når floden er afsluttet – dvs. at den enten går ind i en skov eller munder ud i en sø i begge ender. Når en flod er afsluttet, får man sine point, og ens mand bliver lagt tilbage i ens lager.
Hytter får point for et helt ”flodsystem” – dvs. en række floder med søer imellem. De får kun point for hvor mange fisk, der er i flodsystemet, men ikke for hvor langt det er. Hytterne bliver stående til spillet slutter, så har man en hytte på et flodsystem, er det bare om at få tilføjet nogle brikker med fisk.
Mænd i skove får også point når skoven er afsluttet – det vil sige når der ikke er flere åbne sider. Skove giver 2 point pr. landebrik den består af, og ligesom ved floder får man sin mand tilbage, når skoven er afsluttet.
Mænd på græssletter (jægere) lægges ned for at minde om, at man ikke får dem tilbage. Selv hvis en græsslette skulle blive ”afsluttet”, altså helt omringet af skove og floder, får man ikke jægere tilbage – de skal blive liggende til spillet slutter, hvor de så giver point. En jæger giver point efter hvor mange dyr, der er på den græsslette hvor den ligger.
Spillet slutter, når der ikke er flere landebrikker tilbage, og så tælles der point for jægere og hytter (mænd på floder og i skove giver ingen point ved spillets afslutning), og spilleren med flest point har vundet.
Twists i forhold til originalen
Så langt ligner det egentlig originalen, hvor mekanikken med skovene minder om byerne i originalen, floderne gør det ud for veje, og jægerne minder om bønderne. Men Hunters and Gatherers har nogle twists, som gør det til helt sit eget spil.
Den ene ting er bautastenene. På nogle skovbrikker er der bautasten, og hvis man afslutter en skov, der indeholder bautasten, må man trække en landebrik med bautasten på bagsiden. Dette er altså en ekstratur, og det kan være meget værd! Nogle af bautastensbrikkerne har også nogle særlige elementer på, f.eks. shamaner, fælder og stammebåde, der giver forskellige fordele. Det er den spiller, som afslutter skoven, der får bautastensbrikken – og det uanset om man selv havde en mand i skoven.
En anden ting, der er særlig for Hunters and Gatherers, er dyrene på græssletterne. Det er disse, der giver point til de mænd, der lægges som jægere, og der er forskellige dyr, der giver forskellige antal point. Det er nemt at overskue hvad de forskellige giver, da det er skrevet på brættet med pointsporet. Der er dog også rovdyr, der spiser nogle af byttedyrene, så hvis der lægges en brik med en sabelkat til en græsslette, spiser den et krondyr, som så ikke giver point. På den måde kan man drille modstanderne, ved at lægge brikker med sabelkatte til deres græssletter. Her kan man bruge de små dækbrikker med krydser på, til at dække sabelkat/krondyr-par, når der skal tælles point op.
Møv dig ind på modstanderens territorie
Selvom man kun kan sætte sine mænd og hytter på områder, hvor der ikke er andre mænd/hytter i forvejen, kan det godt lade sig gøre at møve sig ind på modstandernes territorier.
Dette gøres ved at sætte en mand/hytte på et element, der er tæt på et tilsvarende element, som modstanderen har, og så senere bygge dem sammen, så der nu er en af hver spillers brikker på det samme område. Hvis dette sker, får man begge det fulde pointantal for området!
Dette er især en meget værdifuld taktik ved 4-5 spillere, da den man deler området med godt nok også får point, men man stikker af fra resten af spillerne. Ved 2 spillere, som er det vi mest har spillet (selvom det samme er gældende i almindelig Carcassonne, som vi har spillet med alt fra 2-5 spillere), bruges dette mest hvis modstanderen har fået sig et rigtigt godt område, som man gerne vil med i, så modstanderen ikke stikker af. Hvis der er mere end 2 mænd/hytter i et område, er det spilleren med flest mænd, der får alle pointene.
Mænd er en værdifuld ressource!
For at få point skal man altså sætte mænd og hytter på de forskellige landskabselementer, og har man ikke flere mænd, fordi de alle sammen står derude, kan man ikke sætte nogen, hvis man skulle trække en brik, man gerne ville have sat en mand på. Derfor er det vigtigt at man får afsluttet de elementer, man har mænd på (hytterne kan man jo ikke få tilbage), så man altid har nogle at sætte. I Hunters and Gatherers har man kun 5 mænd, hvor man i originalen har 7 (og nogle udvidelser tilføjer flere), så man skal passe på med ikke at få lagt for mange som jægere, eller få lagt landskabsbrikker sådan, at det bliver svært at afslutte de ting, man har mænd på.
Vores mening om Carcassonne Hunters and Gatherers
Vi er glade for det almindelige Carcassonne, og vi har et par udvidelser til det, så vi kan variere det lidt fra spil til spil. Hunters and Gatherers tager alle de gode, velkendte ting fra Carcassonne, drejer lidt på et par knapper og tilføjer et par ting, og resultatet er fremragende. Man skal tænke lidt anderledes end i originalen, når man f.eks. ikke får point for mænd på floder eller i skove, der ikke er afsluttet ved spillets slutning (noget tilsvarende findes dog i første udvidelse til originalen, så det var ikke helt ukendt for os). Ideen med fisk i floderne og dyr på sletterne, gør det også lidt anderledes – og passer perfekt ind i stenaldertemaet.
Den største genistreg er dog bautastensbrikkerne. En ekstra brik i sin tur kan være virkelig meget værd, og man overvejer hele tiden at afslutte skove, som modstanderne har mænd i, for at få den ekstra brik – ellers ville de jo bare gøre det selv. Det er fedt med nogle ting, der kun findes på bautastensbrikkerne, så man sidder virkeligt og håber på at få noget godt, når man skal have sådan en brik.
Hvis man kender Carcassonne i forvejen tager det 2 minutter at lære, og hvis ikke tager det stadig ikke lang tid. Spillet er angivet til at være fra 8 år, og det tror jeg er ganske fint. Vi er ved at lære Marie på 6 (snart 7) at spille originalen, som er angivet til 7 år, og det går rigtigt fint (hun bankede mig, da hun skulle have godnatspil den anden dag…), så et år mere tror jeg er helt fint til Hunters and Gatherers.
Siden vi har fået Hunters and Gatherers, har vi mest spillet originalen med Marie, og når vi har skulle spille selv, har det været Hunters and Gatherers valget er faldet på. Det har ikke helt overtaget fra originalen, vi skal nok få spillet den også (især fordi vi har en udvidelse, vi ikke har spillet endnu), men vi synes klart at Hunters and Gatherers kan noget mere end originalen uden udvidelser, og selv med udvidelserne til originalen, kan Hunters and Gatherers noget andet, så de er forskellige nok til at kunne have begge på hylden.
Skal man nævne en lille bitte ulempe, er det at der ikke er nogle udvidelser til Hunters and Gatherers, men det føles egentlig heller ikke som om det mangler. Da vi havde spillet originalen en del, blev den lidt ensformig, hvilket var grunden til at vi gerne ville have et par udvidelser, men det er ikke sket med Hunters and Gatherers endnu.
Så hvis du kan lide Carcassonne, synes jeg at du skal prøve Hunters and Gatherers, og hvis du aldrig har prøvet Carcassonne synes jeg at du skal prøve det – og hvis du starter med Hunters and Gatherers udgaven, får du et lidt mere langtidsholdbart spil i mine øjne.
- Kim Larsen
Læs også spilanmeldelsen af Power Grid Recharged
Læs også spilanmeldelsen af Carcassonne Safari
Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders – Den Nye Udgave