Alder: Fra 3 år | Materiale: Akryl (plast) | Mærke: TickiT | Antal: 1 sæt med 25 klodser
"Der kunne sagtens have været dobbelt så mange. Dog må jeg så også sige, at begge børn med de relativt få klodser gør sig mere “umage” i forhold til at tænke over at placere dem de helt rigtige steder i deres kreationer. Der kommer mange sjove og skønne figurer, tanker, forklaringer, osv., og fantasien fejler bestemt ikke noget! For især Signe er det også et hit at lave sine værker på det vedlagte spejl, så figuren får et spejlbillede..."
En anmeldelse af farvet akryl byggeklodser
Herhjemme bor der 3 børn, der ELSKER legetøj. Og det gør deres mor i virkeligheden også. Vi elsker at kunne ønske nyt til allerede begyndte samlinger. Og vi elsker at udforske og eksperimentere med legetøj, som vi endnu ikke kender til. I Legebyens store og forskelligartede sortiment er der en masse til begge vores interesser :)
Helt nyt univers
Den her æske med byggeklodser er et helt nyt univers for os. Jeg kan allerede nu afsløre: Det var med ret stor begejstring og succes, vi gav os i kast med dem. Og efterfølgende har jeg så fundet ud af, at mange i vores omgangskreds, som kender dem, også bare udbryder: De er mega gode!
Den anbefalede alder er fra 3 år, og det er da også med Johannes på netop 3 år og med Signe på 5 år, jeg har testet byggeklodserne.
Æsken består af 25 polerede transparente klodser i akryl. De kommer i en robust papkasse med skumindsats, som beskytter klodserne, og som gør klodserne lette at pakke sammen igen. De er pakket yderst godt ind - både sammen og hver for sig, så det tog faktisk lidt tid for Signe og mig at få alle klodserne pakket ud (det skal vi heldigvis ikke gøre hver gang).
Imens begyndte Johannes nysgerrigt at lege med klodserne, der alle er i fem forskellige skønne, friske farver. Hans umiddelbare reaktion efter kort tid var, hvordan man dog sætter klodserne sammen? Det konstruktionslegetøj, vi indtil nu har stiftet bekendtskab med, er klodser eller lignende, der skal sættes sammen, så de sidder fast der. Det kan byggeklodserne ikke her. Det er altså mere udfordrende at bygge høje tårne, men børnene og jeg undersøger, hvordan vi også kan bruge akrylklodserne.
Arbejdskort vedlagt
Ud over de 25 klodser er der 15 arbejdskort vedlagt. På den ene side er den foreslåede model trykt med farver og i en identisk model af de klodser, der skal bruges - både hvad angår farve, form og størrelse. Både Signe og Johannes synes, det er sjovt at finde de korrekte klodser frem og at få dem til at ligne en krokodille, et hus osv.
På bagsiden af arbejdskortet er den samme model vist, men her uden farver. Det er altså kun formen og størrelsen, som børnene nu har at gå efter. Det er tydeligt, denne måde at konstruere figurer på er mere udfordrende for Johannes på 3 år end for Signe på 5 år. For hende er det en god twist, og i nogle tilfælde kan hun da også nu selv vælge farven på udvalgte klodser, der indgår i figuren.
Især Johannes bliver frustreret over, at han ikke kan lægge en samlet figur til side og så lave en ny figur. Med bare 25 akrylklodser er der ikke mulighed for at lave mange af arbejdskortenes figurer på én gang.
I forlængelse af arbejdskortene er der til de voksne en guide vedlagt. Denne er på engelsk. Heri står der til hvert arbejdskort foreslåede aktiviteter for at skabe progression i børnenes læring i forhold til mønstre, symmetri mm.
F.eks. viser arbejdskort 7 en raket. Under overskriften “Kreativitet og kritisk tænkning” står der, at for at kunne bygge raketten skal børnene kunne skelne nøje mellem de forskellige klodser samt bruge deres sans for rumlig bevidsthed nøjagtigt.
I æsken ligger også et spejl (32 gange 16 cm., og ved at introducere spejlet i f.eks. udførelsen af raketten kan man bede børn om at finde symmetrilinjen i raketten og dernæst i en firkant, et rektangel og en trekant. Man kan bede børnene om at skabe andre enkle lodrette strukturer som raketten og om at lave oversigtsplaner, som andre børn kan følge præcis ligesom de allerede trykte arbejdskort.
Under overskriften “Kommunikation og sprog” står der beskrevet, hvordan opgaven med raketten kan opmuntre børn til at samarbejde med en makker, hvor de skiftes til at være den, der bygger, og at være den, der giver instruktioner. Det er en rigtig god mundtlig øvelse at sætte ord på de ligheder og forskelle, som klodserne har: mindre, større, den samme som, forskellig fra, længere, kortere, bredere, smallere osv.
Således er der altså nøje beskrevet al den gode læring, som børn kan arbejde med og udvikle gennem de her 15 forskellige konstruktioner.
Det kan også være noget med at styrke øje-hånd-koordination, detaljeorientering, bedømme afstande, problemløsning, færdiggørelse af mønstre og meget meget mere.
Indleder til samtaler
Hver klods i sig selv indleder også en samtale om forskellige former. Der findes regulære polygoner, som kan hjælpe med at forstå det matematiske sprog, figurer og former, så som firkant (3 stk.) (både kvadrat (2 stk.), og rektangel (1 stk.)), trekant (1 stk), cirkel (1 stk.) og ellipse (1 stk.).
Der er også en masse irregulære former, så der kan bygges mere komplekse figurer og læres om flere former, så som bølger, zigzag, bue og bro. Det er hvert fald begreber, som i begyndelsen var nye for Johannes, men som han nu fuldstændig har integreret, når vi leger med klodserne.
Ud over de 15 foreslåede modeller, Signe og Johannes kan skabe med de 25 byggeklodser, er der jo uendelig mange andre måder at sammensætte klodserne på. Det er simpelthen en blandt mange fantastiske ting ved konstruktionslegetøj.
Børnene elsker at kopiere figurer, men de elsker i lige så høj grad at skabe deres egne. Igen kan det være en udfordring, at der kun er de 25 klodser at gøre godt med. Især når de sidder sammen, for så skal man liiige bruge den bue, som den anden nu lige har i sin figur!
Der kunne sagtens have været dobbelt så mange. Dog må jeg så også sige, at begge børn med de relativt få klodser gør sig mere “umage” i forhold til at tænke over at placere dem de helt rigtige steder i deres kreationer. Der kommer mange sjove og skønne figurer, tanker, forklaringer, osv., og fantasien fejler bestemt ikke noget! For især Signe er det også et hit at lave sine værker på det vedlagte spejl, så figuren får et spejlbillede.
Når vi er færdige med at lege med klodserne, placerer vi dem igen i den robuste papkasse, så de er godt beskyttet til næste gang, vi finder dem frem. Første gang vi skulle have dem i kassen igen, tænkte jeg, at det da egentlig lige krævede lidt omtanke at sammensætte klodserne 3 og 3 eller 4 og 4, så de blev til de 8 kvadratiske firkanter (hver måler 8 gange 8 cm.), som kassen er indrettet til.
Jeg syntes, Signe gjorde det overraskende godt. Og jeg forstod ikke, hun af og til rettede på mig, og hvordan jeg lagde klodserne i kassen. Børn er bare mere fornuftige end voksne. På kassens låg på indersiden er der jo et tydeligt billede af, hvordan byggeklodserne kan placeres i kassen. Det havde Signe - i modsætning til mig - set. Så nu tager det ret kort tid at rydde op, og det kan vi alle ret let hjælpe til med!
Vi giver ren thumbs up til akrylbyggeklodserne og glæder os til mange hyggelige timer i fællesskab omkring dem.
- Elisabeth Kristensen
Læs også anmeldelsen af sansespejle fra TickiT
Læs også anmeldelsen af TickiT LED lyspanel
Læs også anmeldelsen af TickiT Sanseklodser