byASTRUP stabelspil anmeldelse
Produktet er desværre udgået af Legebyen's sortiment.
Vi har dog mange andre spændende varer på Legebyen.dk!

Alder: Anbefales fra 3 år | Materiale: Fremstillet i FSC-certificeret træ | Mærke: byASTRUP | Antal: 1 stk.

"Signe på 4,5 år er meget optaget af stablespillet og det med bare et par stykker af de her nævnte idéer. Når et stykke børnelegetøj rækker ud til så mange forskellige aldersgrupper med så meget varieret læring, bliver jeg imponeret. Det handler selvfølgelig om netop at kunne se disse handlemuligheder, men jeg har ikke brudt min hjerne meget for at komme i tanke om de nævnte – der findes naturligvis mange, mange flere muligheder..."

En anmeldelse af byASTRUP stabelspil

Herhjemme har vi været så heldige at have fået lov til at teste og anmelde dette stablespil fra By Astrup. Vi kender en del til brandet, og at modtage en pakke derfra skuffer bare aldrig.

Det første, der møder en, er selve indpakningen, og der har By Astrup virkelig ramt plet i forhold til et stilrent, minimalistisk og smukt design. På den måde er der en rød tråd mellem emballage og indholdet, som jeg kunne sætte præcis de samme superlativer på.

De produkter, vi har stiftet bekendtskab med, har både en høj lege- og/eller læringsværdi og et fint udseende, så det pynter på børneværelserne, også når det ikke er i brug. Stabletårnet her er i træ, og dele deraf er malet i flotte, afdæmpede farver, så det passer super godt ind i den skandinaviske stil.

Lidt historie om brandet

Sammen med brandet MaMaMeMo hører det nyere brand By Astrup under firmaet AstrupGroup. Fælles er blandt mange andre ting netop trævarerne i skønt design og høj kvalitet. Træet, som også stablespillet er fremstillet af, er FSC®-træ, og spillet bærer CE mærket, som viser, at det opfylder den række krav til sundhed, sikkerhed og miljø, som er fælles krav i hele EU.

At brandet By Astrup opstod i 2018 udsprang af en stor sorg og behov for bearbejdelse deraf i familien Astrup. 5 år forinden blev den yngste datter, Marie, på 17 år diagnosticeret med akut leukæmi. Herefter fulgte 2 år med kemobehandlinger samt en hård knoglemarvstransplantation, og der fulgte 7 måneder uafbrudt indlæggelse på intensivafdelingen på Rigshospitalet. I 2015 måtte Maries krop give op. Hun døde 19 år gammel efter 2 års sygdom.

Det bærende grafiske element i By Astrup-logoet er en sommerfugl, som Marie elskede. Sommerfuglen er også at finde på både stablespillet og på den vedlagte stofpose.

Ved at købe produkter fra By Astrup støtter man børnecancerfonden, da der derfra hvert år doneres penge dertil.

Selve stabelspillet

Stablespillet er bygget meget simpelt op: 5 pinde på et bræt – alle med rundede kanter, så det er behageligt at røre ved også for de små barnefingre.

Dertil hører 25 forskellige geometriske figurer. 14 er holdt i den naturlige træfarve, mens de sidste 11 er malet i nedtonede grønne, blå og lilla nuancer.

Figurerne glider let ned over pindene og er ligeledes lette at få af igen. Med til stablespillet hører 6 forskellige aktivitetskort med forskellige mønstre, som barnet skal forsøge at genskabe.

Endelig er der vedlagt en stofpose, som alle de 25 figurer kan være i, hvis de ikke er placeret på pindene. Posen kan strammes til foroven, så figurerne ikke falder ud.

Indbyder til leg og læring

Jeg har testet stablespillet sammen med min datter Signe på 4,5 år, og hun har været optaget helt fra begyndelsen. Den anbefalede alder hedder 3+. At den alder ikke er længere nede, er naturligvis af sikkerhedsmæssige årsager. Stablespillet indeholder mindre dele (alle figurer har dog alligevel en vis størrelse!), som ikke må komme i de små børns mund og hals.

Alligevel vil jeg klart sige, at yngre børn – under opsyn – helt oplagt også vil kunne have glæde af dette! Stablespillet indbyder simpelthen til leg og læring på så mange plan. Børn i mange forskellige aldersgrupper vil kunne udfordres på netop deres udviklingsniveau, og dermed kan egentlig meget simple aktiviteter være med til at rykke børnene mod næste udviklingszone.

Det er virkelig kun fantasien, der sætter grænser – både for børnene, som sidder med stablespillet i hænderne og for den voksne, som kan være med på sidelinjen som opmuntrer, vejleder, initiativtager og ideudvikler – sammen med barnet.

Uden helt at kunne sætte alderstrin på kommer her en række forslag i stigende sværhedsgrad til, hvordan stablespillet vil kunne bruges.

  • For de helt små børn er stablespillet utvivlsomt med til at styrke og udvikle barnets øje-hånd-koordination ved helt enkelt at skulle sætte de forskellige figurer ned på pindene. Det handler i høj grad om finmotorik at få hullerne til at passe. Det er super let for os voksne og for Signe på 4,5 år, men en færdighed, der skal udvikles for de yngre børn.
  • Med spillet kan der sættes fokus på læring og sortering af farver. Eksempelvis kan alle grønne figurer sættes på én pind og alle blå figurer på en anden.
  • Der kan arbejdes med tal: Hvor mange grønne er der? Hvor mange blå er der? Hvad er der flest/færrest af? Hvor mange grønne + blå er der i alt?
  • Oplagt er det også at tale om de geometriske former – at navngive de forskellige figurer. Dette kan gøres på et simpelt niveau for de yngste børn og på et langt højere niveau for ældre børn. Signe kender udmærket til begreberne trekant, cirkel og firkant, og det er der, jeg tager udgangspunktet, når jeg sidder med stablespillet med hende. Når hun/vi laver mønstre, er det meget selvfølgeligt for os begge at anvende det fælles sprog, vi – i endnu begrænset form – har for figurerne. Det gør det langt nemmere at finde frem til lige præcis den, der skal bruges. Jeg er matematiklærer i folkeskolen, og jeg er naturligvis begejstret for og ser mange muligheder med spillet her! At have fælles sprog for forskellige begreber er en styrke inden for alle fagområder, og det kan bestemt praktiseres at træne her. Formerne på figurerne i forskellige størrelser og farver er kvadrat, trekant, cirkel, cylinder, keglestub, sekskant, trapez, og rombe.
  • Stablespillet er med til at udvikle og stimulere barnets fantasi. Med de 25 forskellige figurer er der mulighed for mange forskellige mønstre på de 5 pinde, som Signe kan være meget opslugt af.
  • Herhjemme har Signe ligeledes været optaget af at følge anvisninger på de 6 forskellige aktivitetskort. De første gange krævede det en del koncentration at gennemskue, hvilken figur der helt præcis var afbilledet på kortet. Men efter at have været i gang med stablespillet noget tid, er Signe blevet helt fortrolig med kort og figurer og kan nu ret hurtigt finde frem til den rigtige. Sommetider er der alligevel sneget sig en fejl ind, så pind 5 ikke kommer til at passe. Det irriterer hende nok til at gå tilbage og se, hvor fejlen på de 4 forrige pinde ligger.
  • Mange børn elsker konkurrencer, og det er også oplagt at bruge netop konkurrence elementet som motivation for at koncentrere sig om stablespillet. Hvem kommer hurtigst gennem enten samme kort eller gennem to forskellige kort? Der kan gives point efter tid, minuspoint ved eventuelle fejl o. lign.
  • Inden for matematikken arbejdes i høj grad også med kommunikative færdigheder. Det er for mig oplagt også at etablere en sprogliggørelse af spillet og dets dele. To personer kan eksempelvis sidde sammen. Den ene skal sætte figurer på pindene, mens den anden sidder med et hemmeligt aktivitetskort og skal forklare mønstret ud fra termer som farve, form, størrelse, forholdsord osv. Under en sådan øvelse bliver det igen tydeligt, at det fælles sprog er en vigtig forudsætning.
  • Øvelsen ovenover kan også laves, så den, der skal lave mønstret på pindene, har lukkede øjne og dermed skal føle sig frem efter de rigtige figurer. Det skærper nogle andre sanser og stiller øgede krav til de rigtige termer under forklaringen.
  • Ud over at være matematiklærer er jeg også sproglærer. Der er både jeg selv og mine elever i den begyndende fremmedsprogsundervisning blevet præsenteret for netop konstruktionslege: hvor en figur/en tegning/eller lignende skal gengives ud fra anvisninger på det sprog, der læres. Her ser jeg bestemt også muligheder med både farver, størrelser, former (kan måske være svært for de yngre fremmedsprogselever), placering på bordet (forholdsord), osv.

Vores vurdering

Signe på 4,5 år er meget optaget af stablespillet og det med bare et par stykker af de her nævnte idéer. Når et stykke børnelegetøj rækker ud til så mange forskellige aldersgrupper med så meget varieret læring, bliver jeg imponeret.

Det handler selvfølgelig om netop at kunne se disse handlemuligheder, men jeg har ikke brudt min hjerne meget for at komme i tanke om de nævnte – der findes naturligvis mange, mange flere muligheder.

Med børn herhjemme i alderen 0-4,5 år er jeg pænt meget tilfreds med at have denne aktivitet i huset, da den så absolut giver noget til de forskellige aldersgrupper – og har potentiale til at kunne det mange, mange år endnu.

- Elisabeth Kristensen

Læs også anmeldelsen af byAstrup Sminkebord

Læs også anmeldelsen af ByAstrup Frisørsæt

Læs også anmeldelsen af ByAstrup Barbersæt

Anmeldelse af spilByastrupCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris779,95 kr
På lager
Se varen