7 Wonders udvidelserne spilanmeldelse

Alder: Anbefales fra 10 år | Spillere: For 3- 7 deltagere | Spilletid: Ca. 40 min | Regelsprog: Nordisk udgave med danske regler!

"Hvis man gerne vil have lidt variation til 7 Wonders, er det jo oplagt at anskaffe sig en eller flere af udvidelserne, men skal man så have dem alle sammen? Ikke nødvendigvis, men hvad skal man så vælge?"

En spilanmeldelse af 7 Wonders udvidelserne

Jeg har tidligere her på bloggen fået lov at anmelde den nye version af 7 Wonders, som blev udgivet i forbindelse med spillets 10 års jubilæum i 2020. Selvom jeg egentlig ikke synes at 7 Wonders har tendens til at blive ensformigt, da der er så mange forskellige veje man kan gå, findes der alligevel flere udvidelser til det, som selvfølgelig også er opdateret til den nye version, og de er nu endelig kommet på dansk.

Der er 3 udvidelser til den nye version, selvom der var 4 til den gamle version, da den der hedder Babel, åbenbart ikke var populær nok til at blive fornyet. Til gengæld har jeg læst mig frem til at man godt kan bruge den gamle Babel til den nye version af grundspillet, men jeg har ikke prøvet.

De 3 udvidelser er lavet sådan, at man kan spille med en eller flere ad gangen. Vi har prøvet både at spille med dem enkeltvis og kombineret, og det fungerer rigtigt fint på begge måder.

I beskrivelserne af udvidelserne går jeg ud fra at man kender grundspillet – hvis ikke, kan du læse en anmeldelse af det her (første udgave) eller her (den nye udgave), og så kan du vende tilbage når du har prøvet det – eller du kan bare læse videre, og se om du får noget ud af det.

I modsætning til min anmeldelse af grundspillet, kommer jeg ikke ind på forskelle mellem den gamle og den nye udgave, da jeg ikke har prøvet de gamle udvidelser.

Leaders

Leaders var oprindeligt den første udvidelse, og tilføjer en række ledere (surprise…), der kan hjælpe med at styre ens strategi lidt.

Leaders indeholder:

  • 2 nye vidundere
  • 55 kort med ledere
  • Nogle ekstra mønter med værdien 6
  • En ny scoreblok med felter til de nye ting
  • Spilleregler og 3 referencekort i hvert nordisk sprog

Indholdet i Leaders udvidelsen fylder ikke alverden, så man kan nok få plads til det i kassen til grundspillet uden at modificere den alt for meget. Jeg har dog ikke prøvet, for da jeg fik alle 3 udvidelser samtidig, investerede jeg i et ”insert”, altså en samling små æsker, der passer ned i kassen, der giver plads til alle 3 udvidelser i kassen sammen med grundspillet, for at spare lidt plads i reolen.

En enkelt ting man kan undre sig over, som for øvrigt gælder både grundspillet og alle 3 udvidelser, er hvorfor man ikke har smidt lidt flere af referencekortene i, som beskriver de nye effekter. Der er 3 af dem, og man kan spille op til 7 spillere… Selvfølgelig kan de ligge mellem spillerne, så man kan se sammen, men kortene har tekst på begge sider, så man må vente på hinanden, hvis det man vil se, er på hver sin side… Dette bliver selvfølgelig mindre udtalt jo flere gange man spiller, fordi man lærer ikonerne at kende, men det havde ikke kostet meget at lave 5 eller endda 7 referencekort. Når det nu er en nordisk version, så der er flere sprog med, kan man dog tage de norske og/eller svenske med, så kan alle få, hvis folk er okay med norsk/svensk.

Hvad tilføjer Leaders?

Leaders tilføjer ikke voldsomt meget, og derfor er det en udvidelse, der er nem at tilføje. Under opsætningen af spillet får hver spiller 4 lederkort, og så kører man en draft af lederne (vælg 1, send resten videre, vælg 1 fra den nye hånd, send resten videre osv.) så hver spiller har 4 ledere, bare ikke de samme 4 man fik fra start.

I starten af hver alder, tilføjes der så en ”rekrutteringsfase”, hvor alle vælger et af sine lederkort, og spiller det. Man kan spille det på samme måde som et almindeligt alder-kort: 1) Betale prisen og lægge det foran sig for at få kortets effekt; 2) bruge kortet til at bygge et stadie af sit vidunder; eller 3) sælge det for 3 mønter. Når man valgt sin leder i 3. alder, lægger man den sidste tilbage i æsken – man har kun 4, for at have nogle at vælge imellem til sidst. Herefter spilles hver alder helt som normalt.

Der er også 2 nye vidundere med, som på hver sin måde udnytter leder-kortene, og dem kan man selvfølgelig så kun have med, hvis man spiller med udvidelsen.

Vores mening om Leaders

Vi var lidt i tvivl, om rekrutteringsfasen i starten af hver alder sker før eller efter, man har fået sine kort til den alder – det kan jo godt gøre en forskel. Det fremgår ikke 100% tydeligt af reglerne, men vi kom frem til at det måtte være før alder-kortene bliver delt ud. Så længe man er enige, kan man jo dog gøre som man vil.

Vi synes at Leaders er en fin udvidelse – den er nem at putte på, selv for folk der ikke har spillet ret meget 7 Wonders, da det eneste nye, der tilføjes, er draften af ledere, samt at spille en af sine ledere inden hver alder. Herefter kører hver alder fuldstændigt som normalt. Dermed kan man sagtens lære nye spillere at spille 7 Wonders inklusiv Leaders, man behøver ikke at vente til de kender grundspillet.

En del af lederne kan bruges lidt til at definere ens strategi – hvis man f.eks. får Nero eller Cæsar, er det måske værd at gå efter noget militærmagt, hvor hvis man får den, der giver ekstra sejrspoint for sæt af videnskabelige symboler, er det nok mere grønne kort, man skal gå efter.

Det svære ligger i at få draftet 4 ledere, der fungerer godt sammen – det duer nok ikke både at skulle gå hårdt efter grønne, røde og blå kort, for man får jo trods alt kun 18 kort i hele spillet, og man skal jo også have lidt ressourcer at købe dem for… Derfor er der alligevel indhold i Leaders, så selvom det virker som en lille tilføjelse til spillet, så den er godkendt herfra.

Cities

Cities var den 2. udvidelse, der blev udgivet til den gamle version, og her tilføjes en ny type kort til de 3 aldre. Den tilføjer ligesom Leaders ikke mange nye regler, mest nye kort-effekter.

Cities indeholder:

  • 2 nye vidundere
  • 42 alder-kort med en ny farve (sort) (14 pr. alder)
  • Diplomatibrikker, gældsbrikker og nogle ekstra mønter
  • Pointblok med plads til de nye ting
  • Spilleregler og referencekort

Der er ikke så meget at sige om komponenterne – de er ligesom i grundspillet i kraftigt pap, og bagsiden af alder-kortene matcher selvfølgelig grundspillet, så man ikke kan se om det er nye kort, folk har på hånden. Derfor kan man heller ikke bruge udvidelsen til den gamle version af spillet (eller omvendt), da kortene har ændret design.

Hvad tilføjer Cities?

Udvidelsen tilføjer en ny slags alder-kort, nemlig by-kort, som er sorte. Der er 14 til hver alder, og under opsætningen trækker man bykort til hver alder svarende til antallet af spillere, som bliver tilføjet de forskellige aldre, hvilket giver en ekstra runde, da man ikke tager nogle af kortene fra grundspillet ud.

Der er egentlig ikke mange nye regler i Cities, udover en masse effekter på kortene, som man ikke har set før. Derfor kommer man nok til at bruge referencearket flittigt de første par gange. De to nye effekter, der giver mest nyt til spillet, er nok diplomati og gæld.

Diplomati er noget man kan få igennem nogle af de nye kort samt et af de nye vidundere. Hvis man får en diplomatibrik, deltager man ikke i militærkonflikter i den pågældende alder – faktisk fungerer det lidt som om at man slet ikke er der, når der skal udkæmpes konflikter, for de to, der sidder på hver side af en, skal så have en militærkonflikt med hinanden i stedet.

Andre af de nye kort, gør at alle andre spillere mister mønter. Hvis man ikke har mønter nok at miste, får man en gældsbrik for hver mønt man ikke kan betale, som gælder som minuspoint ved spillets afslutning.

Cities udvidelsen tilføjer også muligheden for at spille i hold á 2 personer, hvis man er et lige antal spillere.

Vores mening om Cities

Vi blev hurtigt glade for Cities udvidelsen. Fordi den basalt set bare giver nogle nye kort, som giver en ekstra runde i hver alder, er den super nem at tilføje, og man kan sagtens lære nye spillere at spille 7 Wonders med Cities udvidelsen, da nye spillere alligevel skal slå alle effekterne fra grundspillet op i referencekortet, så hvad betyder lidt flere forskellige.

Fordi der er flere bykort, end man skal bruge i et spil, bliver det ikke de samme kort, der kommer med hver gang, og det giver noget variation og uforudsigelighed, hvor de eneste kort, der varierer i grundspillet, er de lilla (guilds). Man kan derfor ikke helt satse på at få diplomatibrikker, og så lade være med at købe militærkort, fordi man ikke ved om kortene med diplomatibrikker er med i spillet eller ej.

Gæld er også en fed ny tilføjelse. Mange spillere (jeg selv inklusiv) ligger ofte tæt på fattigdomsgrænsen, og det er blevet lidt farligt, da det nu kan give minuspoint, hvis nogen spiller et kort, hvor man skal miste mønter. Man kan modsat også vælge at tage gældsbrikker frivilligt, selvom man har penge nok, hvis man f.eks. ikke vil mangle næste tur, hvor man måske skal bruge dem på at købe ressourcer, man ikke selv har.

Holdspillet er også en rigtig fed ny tilføjelse. I holdspillet må man gerne vise sine kort til medspilleren, så man kan planlægge hvad spilleren, der sidder som nr. 2 i spillerrækkefølgen, skal købe i den efterfølgende tur. Det giver et helt andet spil, når man kan samarbejde om hvilke kort man skal vælge, og det kan jeg godt lide. Man skal dog være forberedt på, at det forlænger spillet væsentligt, fordi der kommer en masse samtale ind, som ikke er der, når man bare skal vælge et kort til sig selv, og så sende resten af hånden videre.

Alt i alt en rigtig god udvidelse, som jeg tænker at vi nærmest altid vil have med.

Armada

Armada er den tredje og sidste udvidelse, og kom oprindeligt et par år efter de to andre. Nu skal vi til at have skibsværfter og flådekampe med i spillet!

Armada indeholder:

  • 7 Skibsværfter med tilhørende flådefigurer
  • 1 nyt vidunder
  • Nye alder-kort (Armada-kort) og nogle Ø-kort
  • Diverse papbrikker, der skal bruges til de nye ting
  • Pointblok med plads til de nye ting
  • Spilleregler og referencekort

Kort og de forskellige papbrikker er helt som vi kender dem fra grundspillet. Det nye er 7 ”skibsværfter”, som er nogle papplader ca. på størrelse med vidunderne, hvor man skal sætte nogle små plasticskibe i. Vores buede en smule da de kom ud af kassen, men rettede sig fint ud efter at have ligget lidt under nogle bøger.

Hvad tilføjer Armada?

I Armada skal vi til søs! Vi skal udforske øer og udkæmpe flådekampe, og vi skal se om vi kan få nogle ekstra goder fra vores skibsværft.

Den største og mest synlige tilføjelse i Armada, er skibsværftet. Skibsværftet er en plade på størrelse med vidunderne, hvor man sætter små plasticskibe i, som man så skal flytte frem. På sin plade har man et rødt, et gult, et blåt og et grønt skib, og man må så flytte et skib frem på skibsværftet, når man spiller et kort i den pågældende farve. Det koster dog noget hver gang man flytter et skib frem, så man skal have råd til det, for at kunne flytte frem.

Hver gang man flytter frem, giver det en eller anden bonus, som er forskellig for hver farve skib. De røde skibe giver f.eks. flådemagt, de gule giver penge og de blå giver point – ganske som kortene i de farver. De grønne skibe er dog lidt specielle, da de giver ”Ø-kort”. Ø-kort er kort, der giver forskellige bonusser, men man ved ikke hvad man trækker, så det er lidt en lykkepose.

Udover skibsværfterne, er der ligesom i Cities også nye alder-kort, som her kaldes Armada-kort. På samme måde som i Cities trækker man et antal Armada-kort svarende til antallet af spillere, hvilket vil give en ekstra runde i hver alder – det vil altså sige at hvis man spiller med både Armada og Cities, får hver spiller 9 kort til at starte med, hvilket så giver 2 ekstra runder i forhold til grundspillet.

De nye kort giver, ligesom i de to andre udvidelser, nogle effekter vi ikke har set før, hvor nogle af dem har med skibsværftet at gøre, men den største nye effekt er nok ”borde-effekten”. Når man trækker et kort med et borde-symbol, får man to borde-brikker, hvor man giver den ene til sig selv og den anden til den spiller, som kortet siger (to pladser enten til højre eller venstre for sig selv), og så får man en ekstra militærkonflikt med den person i slutningen af alderen.

Kortet ”Pontoon” giver både et skjold og et borde-symbol, så spilleren selv og spilleren 2 pladser til højre får hver en borde-brik, og skal så udkæmpe en konflikt når alderen slutter.

Den sidste store ting, der bliver tilføjet i Armada, er flådekonflikter. Det røde spor på skibsværftet og nogle af de nye kort giver flådemagt, og det skal bruges til at udkæmpe flådekonflikter efter hver alder, ligesom man kender det med militærkonflikterne. Flådekonflikten er dog en kamp alle mod alle, hvor vinderen får flest point, nr. 2 får lidt mindre, og sidstepladsen får minuspoint. Alle 3 pointtal stiger for hver alder, så det er dyrt at tabe flådekonflikten i alder 3.

Vores mening om Armada

Jeg er ret vild med Armada! Den tilføjer noget mere anderledes gameplay end de to andre udvidelser, så det kan føles som om den er mere avanceret, men når man lige kommer ind i hvad den egentlig gør, er det ikke slemt overhovedet.

Jeg synes at brættet med skibsværftet er en sjov tilføjelse, men det giver også lidt mere at holde styr på. Ikke at selve brættet er svært at holde styr på, men det bliver sværere at vælge hvilke kort man skal satse på, fordi det også påvirker, hvilke skibe man kan flytte fremad. Det er dog ikke alle vi har spillet med, som er lige så vilde med det, så det deler vandene lidt.

Skibsværftet giver et interessant dilemma – på den ene side skal man bruge flere ressourcer i sin by, for at kunne betale for at rykke sine skibe frem, men på den anden kan man ikke rykke frem, når man køber ressourcekort, kun når man køber røde, gule, blå eller grønne kort. Det gør at man måske forfalder mere til at købe fra sine sidemænd, men fordi der også i Armada er effekter, der gør at man mister mønter, kan det være svært at have penge nok til det. Der er dog ikke gældsbrikker med (medmindre man spiller med Armada og Cities kombineret).

Flådekonflikterne gør også at nogle, som normalt ikke køber så mange røde kort, måske satser lidt mere på dem, for ikke at få for mange minuspoint. Man kan dog godt vinde uden ret meget militærmagt, men det bliver ikke lettere af det.

Armada giver en masse nye taktiske overvejelser, og derfor synes jeg at det er den udvidelse med mest kød på, men for folk med hang til ”analysis paralysis” (at overanalysere og gå i stå, når man skal foretage valg), skal man nok vente til man kender grundspillet okay.

Hvad skal jeg så købe?

Hvis man gerne vil have lidt variation til 7 Wonders, er det jo oplagt at anskaffe sig en eller flere af udvidelserne, men skal man så have dem alle sammen? Ikke nødvendigvis, men hvad skal man så vælge? Det er svært at svare på, da dem vi har spillet med, har forskellige meninger om, hvilken udvidelse de bedst kan lide. Herunder lister jeg dem i den rækkefølge, jeg personligt bedst kan lide dem.

  1. Armada. Det er klart den udvidelse, der tilføjer mest nyt, og jeg synes det ekstra bræt med skibene er en fed tilføjelse. Det er dog også den udvidelse, der deler vandene mest blandt dem, vi har spillet det med, så den er ikke for alle – men den er i hvert fald for mig!
  2. Cities. Jeg kan godt lide de sorte kort og den ekstra tur de giver, og især tilføjelsen af diplomati synes jeg er et lille guldkorn. Den helt store ting i Cities er dog holdspillet, som jeg synes er ret godt.
  3. Leaders ender på tredjepladsen, men det betyder absolut ikke at det er en dårlig udvidelse. Det er bare den udvidelse, der giver mindst nyt til spillet af de tre.

Hvis man anskaffer sig mere end en udvidelse, og hvis 7 Wonders er et spil, der kommer ned af hylden jævnligt, kan jeg anbefale at man også køber et ”insert”, altså nogle små æsker, der er designet specielt til spillet, til at holde det hele organiseret. Med sådan en kan man nemlig have alle 3 udvidelser i grundspilskassen, og det hele er opdelt så det er nemt, når man skal spille. På den måde slipper man for at have 3 ekstra kasser stående på spilhylden – og at hive 4 kasser frem, hvis man vil spille med alle 3 udvidelser på en gang.

Vi er glade for alle 3 udvidelser, men det er dog ikke så tit at vi spiller med alle 3 på en gang – det kommer lidt an på, hvem vi spiller med. Armada kan vi godt have med som den eneste, hvorimod Leaders eller Cities nærmest altid er med sammen, da de ikke tilføjer så mange nye regler at holde styr på, så man sagtens kan tilføje begge, selv med relativt nye spillere.

- Kim Larsen

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders – 2nd Edition

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders

Læs også spilanmeldelsen af 7 Wonders: Duel

 

Anmeldelse af spilAsmodeeCategory_anmeldelse af spil

Smid en kommentar

Alle kommentarer skal godkendes inden de blivet publiceret

Legebyen.dk anbefaler

Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1Magna-Tiles - 100 stk. transparent. - Billede 1
Magna-Tiles - 100 stk. transparent.
Udsalgspris837,95 kr
På lager
Se varen