Alder: Anbefales fra 5 år | Mærke: Wacky Wonders | Antal: 1 aktivitetshæfte
"I min datters første skoleår har de hver uge taget fat i nye ord, som de skal huske og lære. Det har vi så kunnet støtte op om ved at bruge aktivitetshæftet 120 ord. Det har tilsammen givet rigtige gode resultater at få orden ind på flere måder. Hun nyder at læse og opfatter det ikke som en svær eller kedelig aktivitet. Både opgavehæftet og kortene er godt designet..."
En spilanmeldelse af 120 ord
120 ord giver dit barn nøglen til at låse op for læsningen på en fængende og inspirerende måde. Og så hænger den perfekt sammen med det, de lærer i skolen.
Med bare 120 ord kan man komme godt i gang med at forstå det danske sprog. Det er nemlig de ord, vi bruger mest, når vi skriver og taler. Så når dit barn har styr på de 120 ord, er han eller hun godt på vej til at blive en habil læser.
Mange skoler bruger de 120 ord som en blid introduktion til den store verden af sprog, der venter de unge hjerner, når de træder ind i 0. klasse.
Læring på den sjove måde
Med spillet og aktivitetshæftet 120 ord er det nemmere end nogensinde at give sig i kast med alle ordene. Børnene lærer nemlig ordene på en enkel og håndgribelig måde.
Hvert opslag i hæftet drejer sig om en ny håndfuld ord. Første opgave er som regel at finde ordene på det medfølgende ark med klistermærker og sætte dem ind i hæftet. Og hvis der er noget, der kan motivere børn i skolestartsalderen, så er det klistermærker. Min datter på seks år, er i hvert fald svært glad for at finde og klistre dem ind side efter side.
På hver side er der også en kort tekst, hvor barnet kan genkende og finde de fem ord, der er i fokus på det opslag. Det er en god måde at øve evnen til at genkende ordet ”i det fri” -altså uden for opgavehæftets ordnede rammer.
God variation hele vejen
Resten af opslaget er fyldt med et væld af forskellige opgaver, der skifter fra side til side, så det ikke bliver ensformigt.
Nogle gange skal man sætte ring om de rigtige bogstaver. Andre gange skal man strege de forkerte bogstaver ud. Nogle gange bruger man bogstaverne til at vise vej gennem en labyrint. Og nogle gange gælder det om at finde de fem ord i en ordsky, hvor der ikke er mellemrum mellem ordene.
Lettere stigende sværhedsgrad
Hen mod slutningen af bogen bliver opgaverne langsomt en anelse sværere. Men det er en naturlig udvikling, efterhånden som barnet lærer mere.
En af de sidste opgaver går for eksempel ud på at inddele alle bogstaverne i opslagets fem ord i vokaler og konsonanter. Det kræver selvfølgelig en vis viden om forskellen på de to typer af bogstaver, men selve opgaven er også lidt mere omfattende end de opgaver, man støder på tidligt i bogen.
Men som sagt sker stigningen i sværhedsgrad så tilpas langsomt, at det nok ikke volder problemer.
Nemt at gå til
Opgaverne er i det hele taget nemt tilgængelige, så børnene selv kan give sig i kast med dem efter en kort forklaring. Derfor egner hæftet sig for eksempel godt som aktivitet på bagsædet på en lang biltur. Eller i hvert fald en del af turen. Hvis du bare hjælper til med en forklaring i ny og næ, kan dit barn være selvkørende med selve opgaven.
Ordkort som supplement
Aktivitetshæftet kan bruges for sig selv, men det er naturligt at supplere det med æsken 120 ord, som hører til samme serie af læringsprodukter.
Æsken består ganske enkelt af 120 kort, der hver især viser et af ordene. På forsiden af kortet står ordet med stor og tydelig skrift. Nedenunder er ordet brugt i en kort sætning, og på bagsiden kan barnet øve sig i at skrive ordet.
Ordet skal skrives ind i et såkaldt bogstavhus, som du sikkert har stiftet bekendtskab med, hvis du har et barn i en af de første skoleklasser. Bogstavhuset sikrer, at børnene lærer at skrive bogstaverne korrekt, så g’er og j’er for eksempel rager ned under linjen, man skriver på, mens h’er og k’er rager opad.
Med andre ord hænger kortene også rigtig godt sammen med, hvordan børnene lærer sproget at kende i skolen.
Bogstavkortene er ikke så varierede som opgavehæftet, da barnet gør det samme hver gang. Men det egner sig godt til, at man for eksempel tager et enkelt kort om dagen og ser på det. Måske kan man endda få det til at passe sammen med det, de lærer samme dag i skolen, hvis man har en lærer, der laver meget udførlige læreplaner.
Det virker
I min datters første skoleår har de hver uge taget fat i nye ord, som de skal huske og lære. Det har vi så kunnet støtte op om ved at bruge aktivitetshæftet 120 ord. Det har tilsammen givet rigtige gode resultater at få orden ind på flere måder. Hun nyder at læse og opfatter det ikke som en svær eller kedelig aktivitet.
Både opgavehæftet og kortene er godt designet. Der er flotte illustrationer og fængende opgaver. Med klistermærker og god variation formår især hæftet at fange børns opmærksomhed, der som bekendt kan være lidt ustabil til tider.
Vi har haft hæftet i et godt stykke tid, og er kommet stort set hele vejen igennem.
- Søren Vinggaard
Læs også spilanmeldelsen af Villads fra Valby lærer klokken
Læs også spilanmeldelsen af Coding Animals
Læs også spilanmeldelsen af City Blox